Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
  

Auteur Topic: Levensduur elektromotor en te steile helling  (gelezen 3403 keer)

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Levensduur elektromotor en te steile helling
« Gepost op: 13 May 2017, 11:23:22 »
Mijn huidige baan heeft aan 1 kant een helling in een R3 bocht van maar liefst 5,5 %. Aan de andere zijde nog een helling van 5 % maar dan op een recht stuk. Omdat mijn baan maar 3 meter lang is rijd ik toch met korte treinen bijvoorbeeld een loc met 3 ICL rijtuigen of een goederentrein met een stuk of 6 ertswagens. Dat gaat allemaal prima, je hoort geen slippende geluiden.
Aangezien ik aan het dubben ben of ik wel of niet een nieuwe baan ga bouwen begin ik me af te vragen wat die helling op lange termijn met de levensduur van de locs gaat doen.
Ik heb een paar locs waarvan ik het erg jammer zou vinden als ze al over een jaar of 5 versleten zijn. Of zou het meevallen? Ik ben benieuwd of iemand anders hier ervaring heeft met zulke steile hellingen en de mogelijk verkorte levensduur! (En wat zou er aan zo'n elektromotor moeten slijten als ie harder moet werken)?
De baan aanpassen is geen optie, ik weet inmiddels ook dat ik me tot een 3 % moet beperken maar daar gaat het hier niet over.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #1 Gepost op: 13 May 2017, 11:33:03 »
De slijtage zit meestal meer in de tandwielen en cardanassen dan de motor zelf is mijn ervaring maar een stevige helling is daar geen goed nieuws voor.
Verder ligt het er natuurlijk aan hoeveel je rijdt. Twee keer per jaar, of elke dag.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #2 Gepost op: 13 May 2017, 11:41:35 »
Hellingen van 5%, dat moet je niet willen. Ik zou niet verder gaan dan 2%.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #3 Gepost op: 13 May 2017, 11:47:11 »
Ja, dat weet ik inmiddels ook, Klaas, maar ik heb me destijds niet goed ingelezen voordat ik met de bouw begon.....en als ik nu die helling nog moet gaan veranderen dan komt daar weer zoveel bij kijken dat ik meer zin krijg om een nieuwe baan te bouwen met helemaal geen hellingen en alleen R4 en R5 bochten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2017, 12:32:14 »
Dat laatste lijkt mij het beste plan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1943
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2017, 13:14:31 »
Hallo Hans Karel,

Ik ben het eens met Klaas. Ik zou een nieuwe baan bouwen met of geen of hellingen van max 2 %.
Hellingen van 5% slopen je aandrijvingen en je motorlagers.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2017, 14:05:03 »
Bouw het om tot tandradbaan.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #7 Gepost op: 13 May 2017, 14:28:57 »
Ja tuurlijk. Ik heb inmiddels eens gekeken wat het gaat kosten als ik mijn nieuwe baan wil realiseren. (Want een baanplan heb ik al een tijd) Als ik alles in Fleischmann Profi wil uitvoeren ben ik al meer dan 1200 euro kwijt...Ik ga toch s kijken of de helling eruit kan.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2017, 14:32:00 »
1200 euro? Dan zou ik eens kijken op beurzen naar goed tweedehands railmateriaal.
Jeroen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #9 Gepost op: 13 May 2017, 15:25:00 »
Dan zou ik een kijken naar Peco rails en dat uit Engeland laten komen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #10 Gepost op: 13 May 2017, 16:33:56 »
Even off-topic, de kosten zitten m in de grote hoeveelheid wissels en wisselaandrijvingen. Ik kan dan wel een paar honderd euro besparen maar duur blijft het. Op zoek naar 2e hands is natuurlijk altijd een prima plan maar ik zat zo te denken: Als ik nu s wat goeds ga bouwen met rails die ik mooi vind en het blijft 20 jaar staan dan vallen de kosten per jaar wel mee.
Ik heb de hobby een jaar of 3 geleden weer opgepakt en een Kibri Emmental plaat gehaald. (die overigens ook al redelijke hellingen van zeker meer dan 3% heeft.....). Tsja, en dan is die 1,5 x 1 m na een paar maand wel wat klein en ga je de plaat uitbreiden. Zo ben ik uiteindelijk op 3 x1 m uitgekomen en dat bevalt goed. Maar....als zich niet inlezende en eerst orienterende herintreder (ja ik weet het, een grote fout is te enthousiast beginnen), ben ik begonnen met Lima rails en verder gegaan met Piko A. Op zich past dat redelijk op elkaar maar achteraf had ik nooit die Lima rails moeten aanschaffen: de locs lopen er lang niet zo mooi overheen als over Piko A.
Nu, na de adviezen m.b.t. de hellingen, denk ik dat ik maar helemaal overnieuw ga beginnen, aangezien die Kibri Emmental van zichzelf ook al 2 hellingen van een procent of 4 a 5 heeft.....
En als je dan verder gaat nadenken over een nieuwe baan dan komt al gauw het idee naar boven om dan maar helemaal opnieuw en met eersteklas rails weer te gaan bouwen.
Lerende van de fouten die ik de afgelopen drie jaar heb gemaakt, dus alleen nikkel-zilver rails, in wijde bogen en liefst zonder hellingen.
Om dan ook gelijk maar een baan te bouwen waar wat uitdaging in zit (niet alleen maar een ovaaltje), dan heb ik nogal wat wissels, aandrijvingen etcetera nodig.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #11 Gepost op: 13 May 2017, 17:28:59 »
Hans,

Bovenstaande is een goed uitgangspunt.

Zelf ben ik -puur en uitsluitend om te oefenen en om het digitale 'in de vingers' te krijgen- begonnen met wat standaard Fleischmann rails met de standaard (kleine) bogen. Dit bevestigd om een (kleine) plaat hout en begonnen. Hiervan heb ik veel geleerd.

Na de verhuizing had ik een ruime zolder tot mijn beschikking en heb ik als uitgangspunten genomen: Peco code 75 rails, grote boogstralen, voor de hoofdbaan slanke Peco wissels, lange rij-lengtes en weinig hellingen, die overigens maar 2% zijn. Dit geeft wel een mooi totaalbeeld; zeker als een loc met 6 wagons erachter heel soepel door de slanke Peco wissels lopen. Je ziet ze maar heel weinig uitslaan als ze door de wissels gaan.

Mijn eigen ervaring is dat alles uiteraard zijn prijs heeft en dat het een investering is, maar met geleidelijk aan opbouwen en vooral secuur en netjes de rails leggen, heb je heel veel plezier en genoegen voor veeeele jaren.

Succes en laat wat van je werk zien en horen.
Met vriendelijke groet,
Peter

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17883
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #12 Gepost op: 13 May 2017, 21:52:30 »
Was dit jou baan?:


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #13 Gepost op: 14 May 2017, 02:44:55 »
Ik heb een paar locs waarvan ik het erg jammer zou vinden als ze al over een jaar of 5 versleten zijn. Of zou het meevallen? Ik ben benieuwd of iemand anders hier ervaring heeft met zulke steile hellingen en de mogelijk verkorte levensduur! (En wat zou er aan zo'n elektromotor moeten slijten als ie harder moet werken)?

Als die locs van Lima (Fleischmann, Roco) zijn, moet je rekening houden met vervanging van de motor (de kap blijft goed) voor een betere. Vooral bij Lima (plastic tandwielen van een te zachte kwaliteit) wil je wel eens tandwielslijtage oplopen. En vooral de pannenkoek motoren zijn matig, maar dat waren ze toch al (voordat je ze die helling opstuurde).

Meevallers bij mij zijn HAG-locs met messing of stalen tandwielen en kappen die een pondje wegen. Zulke locs namen bij mij ook hellingen van 6% omhoog en 10% omlaag op bovenleiding (toen ik nog jong en onbezonnen was). Die locs leven nog steeds. Het enige wat ik in 30 jaar heb moeten vervangen: koolborstels en antislipbandjes. En moet dat niet altijd, eens in de tig jaar?

Mijn slechtste ervaringen op hellingen betreft de NS 1100 van Marklin (3013) op zulke 6% hellingen spatten de asb ervan af. Maar hij kwam boven! En hij sleet er voor de rest niet van.
Een van de beste was de Marklin V200 (bouwpakket), die kon alles, nou ja niet meer dan 10% helling: spanning op vol en scheuren maar (dat was pas speelgoed). Met modelbouw waarmee jij bezig bent, heeft dat niets te maken.

Bedenk wel dat als je aan Rails Code75 begint, dat je dan naar de wielflensen moet kijken. Moet je wielen vervangen of kunnen ze ook op lagere rails zonder de railschoen te raken?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #14 Gepost op: 14 May 2017, 10:09:34 »
Ja dat klopt, die foto is inderdaad van mijn baantje....
Jan Willem, bedankt voor de info v.w.b. slijtage. Daar kan ik wat mee. Ik gebruik Roco, Trix en een enkele Piko loc. Na 3 jaar maakt 1 Roco RN204 wat bijgeluiden maar dat komt niet alleen door de helling maar omdat ik m een zaterdagmiddag met zo'n veel te zwaar rijdende Roco reinigingswagon op pad heb gestuurd.
De andere locs kan ik helemaal niets aan merken, maar zoals gezegd, ik rijd ook niet met meer dan 3 ruituigen of 6 goederenwagens.
Ik zou natuurlijk ook voor dat geld dat me al die rails gaan kosten een paar mooie locs erbij kunnen kopen, dan daalt het aantal draaiuren per loc.
De buitenste helling kan ik nog wel weghalen. Vervolgens laat ik de duurste locs alleen nog op de buitenbaan rijden.