Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Levensduur elektromotor en te steile helling  (gelezen 3225 keer)

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Levensduur elektromotor en te steile helling
« Gepost op: 13 mei 2017, 11:23:22 »
Mijn huidige baan heeft aan 1 kant een helling in een R3 bocht van maar liefst 5,5 %. Aan de andere zijde nog een helling van 5 % maar dan op een recht stuk. Omdat mijn baan maar 3 meter lang is rijd ik toch met korte treinen bijvoorbeeld een loc met 3 ICL rijtuigen of een goederentrein met een stuk of 6 ertswagens. Dat gaat allemaal prima, je hoort geen slippende geluiden.
Aangezien ik aan het dubben ben of ik wel of niet een nieuwe baan ga bouwen begin ik me af te vragen wat die helling op lange termijn met de levensduur van de locs gaat doen.
Ik heb een paar locs waarvan ik het erg jammer zou vinden als ze al over een jaar of 5 versleten zijn. Of zou het meevallen? Ik ben benieuwd of iemand anders hier ervaring heeft met zulke steile hellingen en de mogelijk verkorte levensduur! (En wat zou er aan zo'n elektromotor moeten slijten als ie harder moet werken)?
De baan aanpassen is geen optie, ik weet inmiddels ook dat ik me tot een 3 % moet beperken maar daar gaat het hier niet over.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2017, 11:33:03 »
De slijtage zit meestal meer in de tandwielen en cardanassen dan de motor zelf is mijn ervaring maar een stevige helling is daar geen goed nieuws voor.
Verder ligt het er natuurlijk aan hoeveel je rijdt. Twee keer per jaar, of elke dag.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2017, 11:41:35 »
Hellingen van 5%, dat moet je niet willen. Ik zou niet verder gaan dan 2%.

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2017, 11:47:11 »
Ja, dat weet ik inmiddels ook, Klaas, maar ik heb me destijds niet goed ingelezen voordat ik met de bouw begon.....en als ik nu die helling nog moet gaan veranderen dan komt daar weer zoveel bij kijken dat ik meer zin krijg om een nieuwe baan te bouwen met helemaal geen hellingen en alleen R4 en R5 bochten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2017, 12:32:14 »
Dat laatste lijkt mij het beste plan.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2017, 13:14:31 »
Hallo Hans Karel,

Ik ben het eens met Klaas. Ik zou een nieuwe baan bouwen met of geen of hellingen van max 2 %.
Hellingen van 5% slopen je aandrijvingen en je motorlagers.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2017, 14:05:03 »
Bouw het om tot tandradbaan.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2017, 14:28:57 »
Ja tuurlijk. Ik heb inmiddels eens gekeken wat het gaat kosten als ik mijn nieuwe baan wil realiseren. (Want een baanplan heb ik al een tijd) Als ik alles in Fleischmann Profi wil uitvoeren ben ik al meer dan 1200 euro kwijt...Ik ga toch s kijken of de helling eruit kan.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2017, 14:32:00 »
1200 euro? Dan zou ik eens kijken op beurzen naar goed tweedehands railmateriaal.
Jeroen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2017, 15:25:00 »
Dan zou ik een kijken naar Peco rails en dat uit Engeland laten komen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2017, 16:33:56 »
Even off-topic, de kosten zitten m in de grote hoeveelheid wissels en wisselaandrijvingen. Ik kan dan wel een paar honderd euro besparen maar duur blijft het. Op zoek naar 2e hands is natuurlijk altijd een prima plan maar ik zat zo te denken: Als ik nu s wat goeds ga bouwen met rails die ik mooi vind en het blijft 20 jaar staan dan vallen de kosten per jaar wel mee.
Ik heb de hobby een jaar of 3 geleden weer opgepakt en een Kibri Emmental plaat gehaald. (die overigens ook al redelijke hellingen van zeker meer dan 3% heeft.....). Tsja, en dan is die 1,5 x 1 m na een paar maand wel wat klein en ga je de plaat uitbreiden. Zo ben ik uiteindelijk op 3 x1 m uitgekomen en dat bevalt goed. Maar....als zich niet inlezende en eerst orienterende herintreder (ja ik weet het, een grote fout is te enthousiast beginnen), ben ik begonnen met Lima rails en verder gegaan met Piko A. Op zich past dat redelijk op elkaar maar achteraf had ik nooit die Lima rails moeten aanschaffen: de locs lopen er lang niet zo mooi overheen als over Piko A.
Nu, na de adviezen m.b.t. de hellingen, denk ik dat ik maar helemaal overnieuw ga beginnen, aangezien die Kibri Emmental van zichzelf ook al 2 hellingen van een procent of 4 a 5 heeft.....
En als je dan verder gaat nadenken over een nieuwe baan dan komt al gauw het idee naar boven om dan maar helemaal opnieuw en met eersteklas rails weer te gaan bouwen.
Lerende van de fouten die ik de afgelopen drie jaar heb gemaakt, dus alleen nikkel-zilver rails, in wijde bogen en liefst zonder hellingen.
Om dan ook gelijk maar een baan te bouwen waar wat uitdaging in zit (niet alleen maar een ovaaltje), dan heb ik nogal wat wissels, aandrijvingen etcetera nodig.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2017, 17:28:59 »
Hans,

Bovenstaande is een goed uitgangspunt.

Zelf ben ik -puur en uitsluitend om te oefenen en om het digitale 'in de vingers' te krijgen- begonnen met wat standaard Fleischmann rails met de standaard (kleine) bogen. Dit bevestigd om een (kleine) plaat hout en begonnen. Hiervan heb ik veel geleerd.

Na de verhuizing had ik een ruime zolder tot mijn beschikking en heb ik als uitgangspunten genomen: Peco code 75 rails, grote boogstralen, voor de hoofdbaan slanke Peco wissels, lange rij-lengtes en weinig hellingen, die overigens maar 2% zijn. Dit geeft wel een mooi totaalbeeld; zeker als een loc met 6 wagons erachter heel soepel door de slanke Peco wissels lopen. Je ziet ze maar heel weinig uitslaan als ze door de wissels gaan.

Mijn eigen ervaring is dat alles uiteraard zijn prijs heeft en dat het een investering is, maar met geleidelijk aan opbouwen en vooral secuur en netjes de rails leggen, heb je heel veel plezier en genoegen voor veeeele jaren.

Succes en laat wat van je werk zien en horen.
Met vriendelijke groet,
Peter

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15379
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2017, 21:52:30 »
Was dit jou baan?:


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2017, 02:44:55 »
Ik heb een paar locs waarvan ik het erg jammer zou vinden als ze al over een jaar of 5 versleten zijn. Of zou het meevallen? Ik ben benieuwd of iemand anders hier ervaring heeft met zulke steile hellingen en de mogelijk verkorte levensduur! (En wat zou er aan zo'n elektromotor moeten slijten als ie harder moet werken)?

Als die locs van Lima (Fleischmann, Roco) zijn, moet je rekening houden met vervanging van de motor (de kap blijft goed) voor een betere. Vooral bij Lima (plastic tandwielen van een te zachte kwaliteit) wil je wel eens tandwielslijtage oplopen. En vooral de pannenkoek motoren zijn matig, maar dat waren ze toch al (voordat je ze die helling opstuurde).

Meevallers bij mij zijn HAG-locs met messing of stalen tandwielen en kappen die een pondje wegen. Zulke locs namen bij mij ook hellingen van 6% omhoog en 10% omlaag op bovenleiding (toen ik nog jong en onbezonnen was). Die locs leven nog steeds. Het enige wat ik in 30 jaar heb moeten vervangen: koolborstels en antislipbandjes. En moet dat niet altijd, eens in de tig jaar?

Mijn slechtste ervaringen op hellingen betreft de NS 1100 van Marklin (3013) op zulke 6% hellingen spatten de asb ervan af. Maar hij kwam boven! En hij sleet er voor de rest niet van.
Een van de beste was de Marklin V200 (bouwpakket), die kon alles, nou ja niet meer dan 10% helling: spanning op vol en scheuren maar (dat was pas speelgoed). Met modelbouw waarmee jij bezig bent, heeft dat niets te maken.

Bedenk wel dat als je aan Rails Code75 begint, dat je dan naar de wielflensen moet kijken. Moet je wielen vervangen of kunnen ze ook op lagere rails zonder de railschoen te raken?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2017, 10:09:34 »
Ja dat klopt, die foto is inderdaad van mijn baantje....
Jan Willem, bedankt voor de info v.w.b. slijtage. Daar kan ik wat mee. Ik gebruik Roco, Trix en een enkele Piko loc. Na 3 jaar maakt 1 Roco RN204 wat bijgeluiden maar dat komt niet alleen door de helling maar omdat ik m een zaterdagmiddag met zo'n veel te zwaar rijdende Roco reinigingswagon op pad heb gestuurd.
De andere locs kan ik helemaal niets aan merken, maar zoals gezegd, ik rijd ook niet met meer dan 3 ruituigen of 6 goederenwagens.
Ik zou natuurlijk ook voor dat geld dat me al die rails gaan kosten een paar mooie locs erbij kunnen kopen, dan daalt het aantal draaiuren per loc.
De buitenste helling kan ik nog wel weghalen. Vervolgens laat ik de duurste locs alleen nog op de buitenbaan rijden.