Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:50:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:45:39
Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
  

Auteur Topic: Trekduw Beneluxtrein  (gelezen 15767 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Trekduw Beneluxtrein
« Gepost op: 03 May 2017, 23:49:33 »
Hallo,

Ondanks dat de trek duw Benelux trein uit 1974 (gemaakt door THS) een super mooie en complete trein is, zijn er toch wat puntjes voor verbetering.
De wagons zijn niet kort gekoppeld. Alleen de stuurstand heeft een originele kortkoppeling.


De buffers steken voorbij de buisbalgen, zowel bij deze wagon als ook bij de AB wagon. Ribu kortkoppel mechanieken zitten niet ver genoeg.
Er is een ruimte van 1 centimeter tussen de wagons.  Er komen symoba's onder.


Beide plan W's hadden een vaste koppeling. De ribu's v/d twee Belgische rijtuigen pasten hier wel onder.
Die zitten er al vast geplakt met seconden lijm. Tip: Doe eerst een paar druppels olie in de kortkoppelkinematiek en gebruik de gel seconden lijm. De dunne secondenlijm kruipt erin en dan is het kinematiek naar de knoppen.


De locomotief heeft  een vaste koppeling aan het draaistel. Een symoba past er makkelijk.
De locomotief was te licht. Wat extra gewicht is er ingeplaatst. Oeps, een beetje teveel.
Mijn Märklin 1631 weegt 521 gram. Deze 2557 weegt nu 576 gram. Er mag 50 gram minder in.

Groetjes
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2017, 10:41:50 »
Hallo,



Als de twee Lima wagons met de buffers tegen elkaar gekoppeld zouden zijn, dan zou er tussen de buisbalgen nog een grote opening zijn.
Bij de linker wagon heb ik de buffers veranderd. Bij de rechter wagon nog niet.



Het was niet makkelijk, maar nu zitten er overal kortkoppel kinematiekjes, NEM schachten en Fleischmann kortkoppelingen.
Er is een Nederlands spreekwoord, dat als volgt luidt: Waar (een) Wil is, is een weg.
Yep, ook onder de locomotief zit zo'n dingetje gefrot, alleen geen Symoba, maar een geëtste van MK (artikel nr.555.)
Die van Symoba paste net niet, die van MK net wel.

Een klacht van mijn plastic treinreizigers zal ook nog worden aan gepakt.
Ze vinden het namelijk niet zo leuk, dat ze geen privacy hebben op de toiletten.
De ramen daarvan zijn van helder kristalglas ipv van matglas.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2017, 10:44:25 »
Mooi gedaan. Ook van dichtbij zien die rijtuigen er best netjes uit  :)

...Ze vinden het namelijk niet zo leuk, dat ze geen privacy hebben op de toiletten.
De ramen daarvan zijn van helder kristalglas ipv van matglas...

Kunnen ze wel lekker naar buiten kijken tijdens het ******   ;D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2017, 12:07:04 »
Leuke set hoor. Ook om er bij te bedenken dat deze gemaakt moeten zijn toen de echte nog reden, en dat is al best wel even geleden.
Heb je ook een duidelijker foto van de stuurstand?

Als je toch gaat aanpassen, is het misschien een idee om de loc wat lager op de pootjes te zetten, dan klopt het beeld straks nog beter.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2017, 16:16:52 »
Quote janw:
Als je toch gaat aanpassen, is het misschien een idee om de loc wat lager op de pootjes te zetten, dan klopt het beeld straks nog beter.
Unquote janw.

Nee, Janw, het is geen goed idee om de loc wat lager op de pootjes te zetten, want dan komt de gele lijn ook lager.
Dan klopt die hoogte niet meer. Maar je hebt gelijk. Dat was wel de reden, waarom ik even getwijfeld heb of ik deze set wel zou kopen. Het valt mij reuze mee en ik stoor me er niet aan.
THS heeft tussen de draaistellen en de bodem van de plan W's  opvul plaatjes gedaan om de daken v/d wagons op gelijke hoogte te krijgen.



Er moest wat van de draaistellen afgehaald worden, want anders konden de kortkoppel mechanieken niet vrij bewegen.
Bij de Lima's moest de hele voorkant van het draaistel af gehaald worden. Voor de stevigheid heb ik daar een vernielde verbogen paperclip geplakt.



Het is duidelijk te zien, waar de ribu kortkoppel mechaniek gezeten heeft. Een mesje er tussen gestoken en de ribu kortkoppel mechaniek was los.
De grijze plaatjes zijn de opvul plaatjes.



De stuurstand.

Alle wagons en de locomotief hebben dezelfde kleuren blauw en geel.

Voor de toiletten heb ik al een idee om matglas te maken.
Vaak worden die wit geschilderd of een wit papiertje er achter.
Dat heb ik zelf ook gedaan.
Ik ga nu de plastic zak van ontbijt, waarbij je melk moet doen, gebruiken. (oké, special flakes, ssst, super geheime info)

Groetjes
Wil


De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #5 Gepost op: 08 May 2017, 16:48:43 »
Ha Wil,

Ja, ik zie het probleem met die gele streep. Op zichzelf zit de gele streep op de kap van de loc op de goede plek, maar  omdat de hele loc te hoog op de pootjes staat, hebben ze de gele baan op de rijtuigen ook omhoog gezet. Dat ga je inderdaad niet aanpassen bij zo'n set. Lekker zo laten, dit model is op zichzelf al een stukje (modelspoor-)geschiedenis.

Heb je ook een foto van de neus van de stuurstand?
Het hele ding is best een knap stukje handwerk, het zal gemaakt zijn in de periode voor Roco een RD van plan D uitbracht, dus dan heeft THS er een tweedeklasser voor verbouwd. En heel netjes ook. Ik heb dat in die tijd ook eens gedaan, was een complexe klus.
Grappig detail zijn de ventilatieruitjes aan enige van de grote ramen van de WRDk; die hadden de wagens bij indienstelling als RD in 1951, maar volgens mij niet meer in de Beneluxperiode.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2017, 00:29:31 door janw »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5805
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #6 Gepost op: 08 May 2017, 21:04:43 »
Uiteindelijk moet het net zo'n trein worden als deze;


Echter deze is geheel op de juiste schaal lengte.
Van links naar rechts;
De Lok is van Märklin, in Hamo uitvoering, NMBS.
Postrijtuig, Artitec, Benelux uitvoering, Koninklijke posterijen.
1e klas rijtuig, van Heris, grijs dak, NMBS.
1e & 2e klas rijtuig van Heris, grijs dak, NMBS.
Dan 3x Plan W 2e klas van NS, met brede gele deuren, W1.
Koprijtuig; Elotrains WRDk met wit stuurcabine dak, NS.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2017, 22:47:30 »
Nee, de mijne blijft zo, met 5 wagons, de eerste uitvoering met de eerste klas wagons gekoppeld aan de stuurstand. (bron: treinsamenstellingen website Seinarm.) of na de eerste onderhoudsbeurt van de twee spoorweg maatschappijen, NMBS en NS, de twee 2de klas rijtuigen gekoppeld aan de WRDk.
Het verschil is, dat op de Hamo locomotief (en ook die van Biervliet) de gele streep tot de ventilatie roosters lopen.
De deuren van mijn Plan W's zijn smal.
Jouw trein is wel vet gaaf, nightrain1! (y) ;D (y)


Stroom uit.


Achteruit rijdend.


Vooruit rijdend.


Nu brandt de binnenverlichting alleen in de stuurstand.

De foto's zijn zonder flits gemaakt.

mvg
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5805
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2017, 22:15:14 »
Wordt wel gaaf hé!

Jouw trein is wel vet gaaf, nightrain1! (y) ;D (y)

Heb je zien rijden bij Ontraxs 2017 op zaterdag en zondag?

Zo niet, dan binnenkort op you tube.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2017, 22:24:34 »
En weet men ook dat men 2 trek duw stammen kan/kon samenstellen met behulp van Marklin/trix Heris Artitec en Elotrack.

Volgende samenstellingen zijn te maken:

2551 Marklin kap op trix onderstel.
I4 A heris met blauw dak
I4 AB heris met blauw dak
3x Artitec plan w met brede gele deuren.( verschillende rytuignummers)
WRDK Elotrack met grijs dak

2558 trix
I4 A heris met grijs dak
I4 AB heris met grijs dak
3x Artitec plan w met smalle gele deuren ( verschillende rytuignummers)
WRDK Elotrack met wit dak.

Beide staan in mijn collectie.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5805
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2017, 22:41:57 »
Het is zelfs ook nog mogelijk om brede gele deuren in de Plan W's te hebben met grijze daken op de NMBS bakken. Ik heb er ff geen foto van maar zo heb ik ze een flinke tijd voorbij zien komen, als ik moest wachten voor de overweg in Voorhout als ik naar school/huis ging.
(Of vergroot mijn avatar maar uit, dan zie de de combi die ik bedoel) ;D
« Laatst bewerkt op: 10 May 2017, 22:45:02 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2017, 11:39:12 »
En weet men ook dat men 2 trek duw stammen kan/kon samenstellen met behulp van Marklin/trix Heris Artitec en Elotrack.

Volgende samenstellingen zijn te maken:

2551 Marklin kap op trix onderstel.
I4 A heris met blauw dak
I4 AB heris met blauw dak
3x Artitec plan w met brede gele deuren.( verschillende rytuignummers)
WRDK Elotrack met grijs dak

2558 trix
I4 A heris met grijs dak
I4 AB heris met grijs dak
3x Artitec plan w met smalle gele deuren ( verschillende rytuignummers)
WRDK Elotrack met wit dak.

Klopt dit nu wel? het brede geel op de Plan W- deuren hoort toch juist bij de latere jaren, en dus bij het witte dakje op de WRDk?
En overigens, pas op met de daken van de I4's; ik heb nooit die lage daken in de BNL-dienst gezien, of op foto's ervan.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2017, 14:05:20 »
Dan kan het zijn dat ik de combinatie nog ff uitwisselen.

Mij ging het erom dat ik 2 stammen kon maken,waar ik blij was dat ik er al 1 kon maken van mijn favoriete trein.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #13 Gepost op: 11 May 2017, 14:14:13 »
Heeft iemand trouwens een kleuren foto van het interieur van zo I4 rijtuig? Gr Marc

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #14 Gepost op: 14 May 2017, 23:27:22 »
Hij rijdt nu kort gekoppeld op volle (Lima) snelheid.  ;D
De twee Lima rijtuigen heb ik wat verzwaard met plakjes lood onder de banken, onzichtbaar  .

Overigens is de stuurstand niet gemaakt van een restauratiewagon van plan D van Roco, maar van een andere D wagon van Roco.
De zijwanden zijn van messing tot waar de machinisten cabine begint. Ik laat het zo.

Ik heb geen foto van het interieur van zo'n I4 rijtuig, maar in mijn wagons zijn de bankzittingen en rugleuningen lichtblauw geverfd.

De binnenverlichting is echt ouderwets. Buislampjes met gloeidraad waarbij de stroomdraden op de uiteinden zijn gesoldeerd.
Er zitten wel licht geleiders in en de verlichting is overal even sterk.

Tot 1977 reed hij zoals hieronder.



Dit was zo gepland om de eerste klas passagiers dicht bij de restauratie te hebben.
Voor onderhoud was er echter veel rangeerwerk noodzakelijk. De loc en de 2 Belgische wagons werden immers in België onderhouden.
Vanaf 1977 reden de plan W's gekoppeld aan de stuurstand. Nu hoeft er maar één koppeling los gemaakt te worden om ieder land z'n eigen gedeeltete onderhouden.

Groetjes
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er