Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:03:25
Het betere bochtenwerk door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:54:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:49:52
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Trekduw Beneluxtrein  (gelezen 14611 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Trekduw Beneluxtrein
« Gepost op: 03 mei 2017, 23:49:33 »
Hallo,

Ondanks dat de trek duw Benelux trein uit 1974 (gemaakt door THS) een super mooie en complete trein is, zijn er toch wat puntjes voor verbetering.
De wagons zijn niet kort gekoppeld. Alleen de stuurstand heeft een originele kortkoppeling.


De buffers steken voorbij de buisbalgen, zowel bij deze wagon als ook bij de AB wagon. Ribu kortkoppel mechanieken zitten niet ver genoeg.
Er is een ruimte van 1 centimeter tussen de wagons.  Er komen symoba's onder.


Beide plan W's hadden een vaste koppeling. De ribu's v/d twee Belgische rijtuigen pasten hier wel onder.
Die zitten er al vast geplakt met seconden lijm. Tip: Doe eerst een paar druppels olie in de kortkoppelkinematiek en gebruik de gel seconden lijm. De dunne secondenlijm kruipt erin en dan is het kinematiek naar de knoppen.


De locomotief heeft  een vaste koppeling aan het draaistel. Een symoba past er makkelijk.
De locomotief was te licht. Wat extra gewicht is er ingeplaatst. Oeps, een beetje teveel.
Mijn Märklin 1631 weegt 521 gram. Deze 2557 weegt nu 576 gram. Er mag 50 gram minder in.

Groetjes
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #1 Gepost op: 08 mei 2017, 10:41:50 »
Hallo,



Als de twee Lima wagons met de buffers tegen elkaar gekoppeld zouden zijn, dan zou er tussen de buisbalgen nog een grote opening zijn.
Bij de linker wagon heb ik de buffers veranderd. Bij de rechter wagon nog niet.



Het was niet makkelijk, maar nu zitten er overal kortkoppel kinematiekjes, NEM schachten en Fleischmann kortkoppelingen.
Er is een Nederlands spreekwoord, dat als volgt luidt: Waar (een) Wil is, is een weg.
Yep, ook onder de locomotief zit zo'n dingetje gefrot, alleen geen Symoba, maar een geëtste van MK (artikel nr.555.)
Die van Symoba paste net niet, die van MK net wel.

Een klacht van mijn plastic treinreizigers zal ook nog worden aan gepakt.
Ze vinden het namelijk niet zo leuk, dat ze geen privacy hebben op de toiletten.
De ramen daarvan zijn van helder kristalglas ipv van matglas.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #2 Gepost op: 08 mei 2017, 10:44:25 »
Mooi gedaan. Ook van dichtbij zien die rijtuigen er best netjes uit  :)

...Ze vinden het namelijk niet zo leuk, dat ze geen privacy hebben op de toiletten.
De ramen daarvan zijn van helder kristalglas ipv van matglas...

Kunnen ze wel lekker naar buiten kijken tijdens het ******   ;D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #3 Gepost op: 08 mei 2017, 12:07:04 »
Leuke set hoor. Ook om er bij te bedenken dat deze gemaakt moeten zijn toen de echte nog reden, en dat is al best wel even geleden.
Heb je ook een duidelijker foto van de stuurstand?

Als je toch gaat aanpassen, is het misschien een idee om de loc wat lager op de pootjes te zetten, dan klopt het beeld straks nog beter.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #4 Gepost op: 08 mei 2017, 16:16:52 »
Quote janw:
Als je toch gaat aanpassen, is het misschien een idee om de loc wat lager op de pootjes te zetten, dan klopt het beeld straks nog beter.
Unquote janw.

Nee, Janw, het is geen goed idee om de loc wat lager op de pootjes te zetten, want dan komt de gele lijn ook lager.
Dan klopt die hoogte niet meer. Maar je hebt gelijk. Dat was wel de reden, waarom ik even getwijfeld heb of ik deze set wel zou kopen. Het valt mij reuze mee en ik stoor me er niet aan.
THS heeft tussen de draaistellen en de bodem van de plan W's  opvul plaatjes gedaan om de daken v/d wagons op gelijke hoogte te krijgen.



Er moest wat van de draaistellen afgehaald worden, want anders konden de kortkoppel mechanieken niet vrij bewegen.
Bij de Lima's moest de hele voorkant van het draaistel af gehaald worden. Voor de stevigheid heb ik daar een vernielde verbogen paperclip geplakt.



Het is duidelijk te zien, waar de ribu kortkoppel mechaniek gezeten heeft. Een mesje er tussen gestoken en de ribu kortkoppel mechaniek was los.
De grijze plaatjes zijn de opvul plaatjes.



De stuurstand.

Alle wagons en de locomotief hebben dezelfde kleuren blauw en geel.

Voor de toiletten heb ik al een idee om matglas te maken.
Vaak worden die wit geschilderd of een wit papiertje er achter.
Dat heb ik zelf ook gedaan.
Ik ga nu de plastic zak van ontbijt, waarbij je melk moet doen, gebruiken. (oké, special flakes, ssst, super geheime info)

Groetjes
Wil


De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #5 Gepost op: 08 mei 2017, 16:48:43 »
Ha Wil,

Ja, ik zie het probleem met die gele streep. Op zichzelf zit de gele streep op de kap van de loc op de goede plek, maar  omdat de hele loc te hoog op de pootjes staat, hebben ze de gele baan op de rijtuigen ook omhoog gezet. Dat ga je inderdaad niet aanpassen bij zo'n set. Lekker zo laten, dit model is op zichzelf al een stukje (modelspoor-)geschiedenis.

Heb je ook een foto van de neus van de stuurstand?
Het hele ding is best een knap stukje handwerk, het zal gemaakt zijn in de periode voor Roco een RD van plan D uitbracht, dus dan heeft THS er een tweedeklasser voor verbouwd. En heel netjes ook. Ik heb dat in die tijd ook eens gedaan, was een complexe klus.
Grappig detail zijn de ventilatieruitjes aan enige van de grote ramen van de WRDk; die hadden de wagens bij indienstelling als RD in 1951, maar volgens mij niet meer in de Beneluxperiode.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2017, 00:29:31 door janw »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #6 Gepost op: 08 mei 2017, 21:04:43 »
Uiteindelijk moet het net zo'n trein worden als deze;


Echter deze is geheel op de juiste schaal lengte.
Van links naar rechts;
De Lok is van Märklin, in Hamo uitvoering, NMBS.
Postrijtuig, Artitec, Benelux uitvoering, Koninklijke posterijen.
1e klas rijtuig, van Heris, grijs dak, NMBS.
1e & 2e klas rijtuig van Heris, grijs dak, NMBS.
Dan 3x Plan W 2e klas van NS, met brede gele deuren, W1.
Koprijtuig; Elotrains WRDk met wit stuurcabine dak, NS.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #7 Gepost op: 08 mei 2017, 22:47:30 »
Nee, de mijne blijft zo, met 5 wagons, de eerste uitvoering met de eerste klas wagons gekoppeld aan de stuurstand. (bron: treinsamenstellingen website Seinarm.) of na de eerste onderhoudsbeurt van de twee spoorweg maatschappijen, NMBS en NS, de twee 2de klas rijtuigen gekoppeld aan de WRDk.
Het verschil is, dat op de Hamo locomotief (en ook die van Biervliet) de gele streep tot de ventilatie roosters lopen.
De deuren van mijn Plan W's zijn smal.
Jouw trein is wel vet gaaf, nightrain1! (y) ;D (y)


Stroom uit.


Achteruit rijdend.


Vooruit rijdend.


Nu brandt de binnenverlichting alleen in de stuurstand.

De foto's zijn zonder flits gemaakt.

mvg
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2017, 22:15:14 »
Wordt wel gaaf hé!

Jouw trein is wel vet gaaf, nightrain1! (y) ;D (y)

Heb je zien rijden bij Ontraxs 2017 op zaterdag en zondag?

Zo niet, dan binnenkort op you tube.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2017, 22:24:34 »
En weet men ook dat men 2 trek duw stammen kan/kon samenstellen met behulp van Marklin/trix Heris Artitec en Elotrack.

Volgende samenstellingen zijn te maken:

2551 Marklin kap op trix onderstel.
I4 A heris met blauw dak
I4 AB heris met blauw dak
3x Artitec plan w met brede gele deuren.( verschillende rytuignummers)
WRDK Elotrack met grijs dak

2558 trix
I4 A heris met grijs dak
I4 AB heris met grijs dak
3x Artitec plan w met smalle gele deuren ( verschillende rytuignummers)
WRDK Elotrack met wit dak.

Beide staan in mijn collectie.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2017, 22:41:57 »
Het is zelfs ook nog mogelijk om brede gele deuren in de Plan W's te hebben met grijze daken op de NMBS bakken. Ik heb er ff geen foto van maar zo heb ik ze een flinke tijd voorbij zien komen, als ik moest wachten voor de overweg in Voorhout als ik naar school/huis ging.
(Of vergroot mijn avatar maar uit, dan zie de de combi die ik bedoel) ;D
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2017, 22:45:02 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2017, 11:39:12 »
En weet men ook dat men 2 trek duw stammen kan/kon samenstellen met behulp van Marklin/trix Heris Artitec en Elotrack.

Volgende samenstellingen zijn te maken:

2551 Marklin kap op trix onderstel.
I4 A heris met blauw dak
I4 AB heris met blauw dak
3x Artitec plan w met brede gele deuren.( verschillende rytuignummers)
WRDK Elotrack met grijs dak

2558 trix
I4 A heris met grijs dak
I4 AB heris met grijs dak
3x Artitec plan w met smalle gele deuren ( verschillende rytuignummers)
WRDK Elotrack met wit dak.

Klopt dit nu wel? het brede geel op de Plan W- deuren hoort toch juist bij de latere jaren, en dus bij het witte dakje op de WRDk?
En overigens, pas op met de daken van de I4's; ik heb nooit die lage daken in de BNL-dienst gezien, of op foto's ervan.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2017, 14:05:20 »
Dan kan het zijn dat ik de combinatie nog ff uitwisselen.

Mij ging het erom dat ik 2 stammen kon maken,waar ik blij was dat ik er al 1 kon maken van mijn favoriete trein.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2017, 14:14:13 »
Heeft iemand trouwens een kleuren foto van het interieur van zo I4 rijtuig? Gr Marc

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Trekduw Beneluxtrein
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2017, 23:27:22 »
Hij rijdt nu kort gekoppeld op volle (Lima) snelheid.  ;D
De twee Lima rijtuigen heb ik wat verzwaard met plakjes lood onder de banken, onzichtbaar  .

Overigens is de stuurstand niet gemaakt van een restauratiewagon van plan D van Roco, maar van een andere D wagon van Roco.
De zijwanden zijn van messing tot waar de machinisten cabine begint. Ik laat het zo.

Ik heb geen foto van het interieur van zo'n I4 rijtuig, maar in mijn wagons zijn de bankzittingen en rugleuningen lichtblauw geverfd.

De binnenverlichting is echt ouderwets. Buislampjes met gloeidraad waarbij de stroomdraden op de uiteinden zijn gesoldeerd.
Er zitten wel licht geleiders in en de verlichting is overal even sterk.

Tot 1977 reed hij zoals hieronder.



Dit was zo gepland om de eerste klas passagiers dicht bij de restauratie te hebben.
Voor onderhoud was er echter veel rangeerwerk noodzakelijk. De loc en de 2 Belgische wagons werden immers in België onderhouden.
Vanaf 1977 reden de plan W's gekoppeld aan de stuurstand. Nu hoeft er maar één koppeling los gemaakt te worden om ieder land z'n eigen gedeeltete onderhouden.

Groetjes
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er