Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Jeronimos
Vandaag om 14:36:23
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 14:33:37
Goede wensen voor 2026 door DJV
Vandaag om 14:33:01
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 14:27:10
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Keska
Vandaag om 14:03:04
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 13:32:09
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Martijnstein
Vandaag om 13:26:29
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
Yamorc 7001 dood door bask185
Vandaag om 12:26:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
  

Auteur Topic: Terug in de modelspoorwereld  (gelezen 5645 keer)

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Terug in de modelspoorwereld
« Gepost op: 01 May 2017, 22:37:39 »
Ook ik zal me even voorstellen, Bart is de naam, 30 jaar uit Alkmaar. Jarenlang gereden met Roco en Lima, mijn vader had de hele zolder vol liggen met Trix. Ook jarenlang lid geweest van de MSA (mijn vader is nog steeds lid) en nu besloten na de verhuizing van mijn ouders de hobby maar weer eens op te pakken. Onder andere om de doodeenvoudige reden dat mijn vader opnieuw een hele (lege) zolder beschikbaar heeft en alle Trix verkocht is.

We gaan het meteen groots aanpakken om in een ruimte van 6,5 bij 5,5 meter volledig in de rondte te gaan met in ieder geval 4 sporen. De keuze is gevallen op Märklin digitaal op C-rails mede door de uitgebreide mogelijkheden met de Central Station (welke reeds aangekocht is). Daarnaast heb ik het programma iTrain Pro aangeschaft om het volledig te kunnen automatiseren. We starten met 35 wagons en 12 locomotieven (voornamelijk ouder NS materieel) en we zien wel waar het schip strandt  ;D ;D

Even voor het gemak vergeten wat een dure hobby het ook alweer was  :P (zeker als je alles wilt digitaliseren)
« Laatst bewerkt op: 02 May 2017, 00:18:52 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Met vriendelijke groet,

Bart

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7449
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Terug in de modelspoor wereld
« Reactie #1 Gepost op: 01 May 2017, 22:42:54 »
Banne (en vader)  succes met de treinbaan. Het is inderdaad een dure hobby geworden. Maar er kan ook veel zelf gedaan worden.
Wordt dit je draadje waarop je ons laat meegenieten?

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7804
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Terug in de modelspoor wereld
« Reactie #2 Gepost op: 01 May 2017, 22:47:39 »
Welkom! Al enig idee qua onderwerp (oude NS), kennelijk. Klinkt qua ruimte als "dubbelsporige hoofdlijn"? Zoiets?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Terug in de modelspoor wereld
« Reactie #3 Gepost op: 01 May 2017, 22:52:24 »
Het wordt een volledig fantasiebaan qua ontwerp. Ik heb in iTrain wel al een ruw opzetje gemaakt. De buitenste 2 sporen lopen op een dijk van 12cm hoog. Bij het gedeelte met de "trap" komen ze op gelijke hoogte om te kunnen wisselen. Nogmaals, dit betreft een ruwe opzet. Er gaan nog wat dingen veranderen om het logischer te maken. Dit is een 30 minuten opzetje  (y)

Met vriendelijke groet,

Bart

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Terug in de modelspoor wereld
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2017, 23:13:45 »
Hallo,

wat een prachtige ruimte heb je tot je beschikking.
Wel vind ik het railontwerp wat saai en lijkt mij snel vervelen.
Kijk eens of er nog wat items aan toe te voegen zijn en maak het ontwerp minder stijf.
items zoals een zijlijn of een raccordement.
Tis wel een echt marklin-ontwerp; dat dan weer wel

succes jandcargo

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2017, 08:16:27 »
Ik zou je baanplan om te beginnen op schaal uittekenen. Wat je nu laat zien is een schema en dat gaat in de praktijk anders uitpakken omdat er nu (bijna) haakse bochten getekend staan die je nooit zult kunnen gebruiken. Ook een aantal wissels achter elkaar, zoals bij de trap, nemen behoorlijk wat ruimte in.
Verder mis ik de invulling van het landschap. Nu is het moment om daar over na te denken want als je alleen sporen tekent is de kans groot dat er straks toch nét te weinig ruimte is voor dat station dat je leuk vindt of die goederenloods.
No dress rehearsel, this is our life.

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2017, 10:49:10 »
Ik heb het in het Marklin programma (koop dit nooit, zonde van het geld) al op schaal uitgetekend. Op schaal tekenen is (voor zover ik weet) niet mogelijk in iTrain dus moet dat even uit de losse pols waarin het een leidraad is zonder daadwerkelijk 100% te kloppen. Wat betreft die bocht heb ik niet heel veel keuze in iTrain om een andere bocht te nemen dus is hij inderdaad te scherp ingetekend.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2017, 10:55:41 door banne »
Met vriendelijke groet,

Bart

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • mekkerend het leven door
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2017, 11:35:02 »
Dag Bart,

Probeer dit programma eens http://www.scarm.info/index.php?l=nl
« Laatst bewerkt op: 02 May 2017, 11:37:25 door Met een sik »
Groet,

Gerard

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2017, 12:23:58 »
Ik weet niet wat er aan de linkerkant komt, maar wanneer dat een station zou zijn, zou ik er nog eens goed naar kijken. Zoals het nu is, wordt het moeilijk om er een fatsoenlijke treinlengte te laten stoppen. Is het een idee op het station (als dat de bedoeling was) op de langste zijde te plaatsen? Dan heb je meer ruimte om mooie spoorverbindingen te maken, niet in het midden, maar aan het begin (aan beide kanten, dus).

Verder moet je ook nog eens kijken of de rijrichting wel goed is. Als ik de pijltjes volg, dan kom ik op een gegeven moment op een spoor uit waar het pijltje de andere kant op staat.

Ook belangrijk: wat wil je gaan rijden? Personentreinen, goederentreinen of beide? Schaduwstation erbij?

Ten slotte, met zo'n ruimte zou ik grote bogen nemen, geen "haakse".

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #9 Gepost op: 02 May 2017, 12:46:42 »
Ik heb het in het Marklin programma (koop dit nooit, zonde van het geld) al op schaal uitgetekend.
Plaats dat baanplan eens. Geeft een beter beeld.
No dress rehearsel, this is our life.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #10 Gepost op: 02 May 2017, 16:20:07 »
Wat leuk, een gelijkgestemde. (y) Zelf heb ik zo'n 5,5x5,5 m tot mijn beschikking met ook een trapgat. Mijn baan is met K-rail en slechts twee-sporig met een station met drie zij- /opstelsporen. Dus wat minder ambitieus dan jouw ontwerp.

Op dit moment ben ik mijn baan aan het renoveren (na 40 jaar). Het eigengemaakte besturingssysteem wordt daarbij vervangen door iTrain en een aantal OC32. De OC32 gebruik ik voor input- en outputsignalen. Dat vermindert het aantal soorten decoders onder de baan. De bogen worden ruimer gemaakt. De krappe bogen 2121 en 2131 (r = 360 en 424,6 mm) maken plaats voor 2241 en 2251 (r = 553,9 en 618,5 mm). Als overgang van een recht traject naar een boog gebruik is 2274 (r = 902,4 mm). Flex-rail gebruik ik alleen voor lange rechte trajecten. Driewegwissels pas ik niet toe, want die hebben een krappe boogstraal. Bij C-rail is die straal (r = 360 mm). Bij C-rail zou ik voor de slanke wissels kiezen met een r = 1114,6 mm.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2017, 16:22:26 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #11 Gepost op: 02 May 2017, 22:15:27 »
Hierbij een uitgezoomd ontwerp in Wintrack waarbij ik het eea aangepast en toegevoegd heb om het wat spannender te maken... Er zal vast nog wel iets wijzigen maar even een update dus. Totaal 120,5 meter aan spoor over 691 losse delen (wissels, rechte stukken, bochten etc.)

« Laatst bewerkt op: 02 May 2017, 22:18:45 door banne »
Met vriendelijke groet,

Bart

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #12 Gepost op: 03 May 2017, 07:10:27 »
Ziet er erg "vierkant" uit met geen ruimte voor scenery. Heel veel rails, maar bedenk dat "less is more".

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #13 Gepost op: 03 May 2017, 09:20:01 »
Heeft de CV-monteur voldoende ruimte? Voor het geval er gewerkt moet worden aan de CV?

Verder zie ik idd veel spoor, en ook niet veel verschil met de vorige post: heb je de rijrichtingen vast liggen (rechts of links rijden), of zijn alle sporen beide richtingen op te berijden?

En is die slinger met overhaakse bocht noodzakelijk?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #14 Gepost op: 03 May 2017, 10:50:08 »
Een beetje plan zonder kop of staart, om maar met de deur in huis te vallen. Lijnen lopen een beetje van niks naar nergens. Je zou eens kunnen zoeken op tekeningen van echte stations en die als basis nemen. De functie van de kopspoortjes rechts onder is mij ook niet duidelijk.
Verder, wat Jaap al opmerkte, ik mis de invulling (en ruimte voor) van het landschap. Komt er nog een station?
Tenslotte vind ik het zonde om met zo'n grote ruimte tot je beschikking een baanplan met haakse bochten te ontwerpen. Neem ruime bochten en slanke wissels, dat staat zo veel realistischer en mooier.
No dress rehearsel, this is our life.