Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Terug in de modelspoorwereld
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Terug in de modelspoorwereld (gelezen 5212 keer)
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Terug in de modelspoorwereld
«
Reactie #15 Gepost op:
03 mei 2017, 17:50:29 »
Hoi Bart!
Welkom terug in de modelspoorwereld!
Wat een luxe, zo'n grote ruimte! Daar kunnen veel van ons alleen van dromen... Is de ruimte alleen bedoeld voor de modelbouw of zijn er nog meer hobbies ofzo die in de ruimte een plek krijgen?
Je merkt al dat veel mensen hier een duidelijke mening hebben. Uiteindelijk gaat het echter om jouw mening en die van je vader.
Op het moment heb je een plan met veel sporen langs erg lange rechte muren. Het lijkt erop, dat jullie zoveel mogelijk treinen willen laten rijden. Klopt dat?
Je zou ervoor kunnen kiezen om al die meters spoor onder te verdelen in gebieden. Een stukje stad, een werkplaats en een weiland bijvoorbeeld. Naast een hoofdlijn zou je dan een zijlijn kunnen maken waardoor je nog steeds veel treinen kan laten rijden, maar het allemaal wel interessanter wordt.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat jullie willen!
Gelogd
Mvg, Bjorn.
banne
Offline
Berichten: 118
Re: Terug in de modelspoorwereld
«
Reactie #16 Gepost op:
12 mei 2017, 21:08:09 »
Na een week hard werken, veel zagen en een hoop stof staan alle tafels (incl de verhoogde dijk) en ligt alle rails op zijn plaats! Hieronder heb ik in iTrain het volledige sporenplan uitgetekend. Totaal 130 meter rails en evengoed met voldoende ruimte voor scenery hoewel dat op onderstaande tekening misschien niet zo kan lijken. Over de kopspoortjes was wat onduidelijkheid begreep ik uit eerdere berichten, dit is om heel simpel even een trein te kunnen parkeren zonder daarvoor naar het schaduwstation te rijden.
Er ligt een pendelspoor waar 2 treinen komen te rijden welke om beurten over het enkele spoor zullen rijden en welke elk op een eigen kopspoor zullen eindigen bij een station.
De buitenste 2 sporen liggen verhoogd op een dijk van 12cm. Boven de trap is er dmv een hele rits 3-wegwissels een mogelijkheid om van kant te wisselen. Het schaduwstation ligt in werkelijkheid onder de dijk uit het zicht. Er zijn 4 stations zoals je kunt zien, het dijkstation op hoogte, het hoofdstation beneden, het trapstation en het station contra aan het hoofdstation (nog zonder naam)
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Bart
banne
Offline
Berichten: 118
Re: Terug in de modelspoorwereld
«
Reactie #17 Gepost op:
02 juni 2017, 18:59:45 »
Even een update met wat foto's! De rails ligt volledig op zn plek, 160 meter in totaal. Nog niet vast maar wel waar het uiteindelijk komt te liggen. De baan is in 2 niveau's verdeeld met elk 2 richtingen waarbij op het plateau boven de trap de niveau's samenkomen en alwaar gewisseld kan worden. Kortgezegd gaat het met 4 sporen volledig in de rondte. Ook is er een pendelspoor welke van West naar Noord loopt.
Ter informatie, de ruimte is 5,5 x 6 meter. Onder de verhoging ligt over vrijwel de volledige lengte (3 muren) een groot schaduwstation met 1x3 doorloopsporen en 1x3+1x4 opstelsporen. In totaal hebben we 31 trekkende eenheden waarvan 25 locomotieven. Er zijn 165 wagons (reizigers en goederen) en er liggen in totaal 65 gewone wissels en 8 driewegwissels welke allemaal digitaal aangestuurd worden.
Voor de aansturing gebruiken we een CS2 (als slave), een CS3 Plus, 2x een MS3, iTrain Pro 4 en een Marklin app op een oude iPhone 5s. De Central Stations hebben elk een 100va voeding.
Er zijn 4 stations, die we Noord, Oost, Zuid en West (origineel) genoemd hebben. Noord is het grootste station en heeft toegang tot het schaduwstation. Bij Station Zuid komt het schaduwstation er ook weer bij. Op station Oost (boven de trap) is een spoor ingericht met een poetsstraat van Lux waar de wielen van de locomotieven en wagons automatisch gepoetst worden. Deze is digitaal aanstuurbaar als een locomotief door een ESU decoder welke erin zit. Naast deze poetsstraat is er een poetstrein aanwezig welke een ronddraaiende borstel wagon heeft, een derde rail poetser (trilt heel hard met een fijn schuurpapiertje over de 3e rail) en een stofzuigwagon. De resultaten hiervan vind ik verbluffend! Als ik zie wat de stofzuigwagon na 1 rondje allemaal opgezogen heeft is het zijn geld meer dan waard.
Er ligt een ringleiding van 2x2,5mm2 met om de elke 1,5 meter een aansluiting naar alle 4 de sporen. In de stations en schaduwstation iets meer uiteraard.
De schaduwstations hebben dusdanig veel plek dat we van de 31 trekkende eenheden met wagons er 26 van de hoofdbaan kunnen halen en dus meer dan voldoende ruimte hebben. De gemiddelde trein is ca 1,20 lang. De langste is 2,5 meter en heeft een eigen opstelspoor.
De volgende stap is alles verdelen in blokken, de contactrails is al aanwezig, en aan te sluiten op de bezetmelders. De stap daarna is proberen het eea te automatiseren middels iTrain. Dit is geen sinecure heb ik reeds ontdekt
Wat foto's ter illustratie:
Poetstrein
Poetsstraat
De gebroeders CS
Banenplan
Station Noord
Gedeelte schaduwstation en inrijsporen Station Noord
Station Oost (emplacement boven de trap waarbij alle sporen samenkomen)
Zicht vanaf de andere kant op Oost
Opstelsporen tussen West en Zuid alsook het pendelstation
Schaduwstation 2
Schaduwstation 1
Schaduwstation 1
Schaduwstation 3
Schaduwstation 3
Station West+zuid
Station Zuid
Bochten vanaf Oost naar Noord
«
Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 16:43:07 door banne
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Bart
Falcon10
Offline
Berichten: 2659
Wel Belg, niet gek !
Re: Terug in de modelspoorwereld
«
Reactie #18 Gepost op:
02 juni 2017, 23:02:41 »
Mooi ding die poetsstraat.
Zelf gefabriceerd ?
Benieuwd hoe het verder gaat gaan. Leuk baanplan.
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
banne
Offline
Berichten: 118
Re: Terug in de modelspoorwereld
«
Reactie #19 Gepost op:
03 juni 2017, 08:34:28 »
De poetsstraat is van Lux. Kost wat maar dan heb je wel wat
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Bart
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Terug in de modelspoorwereld
«
Reactie #20 Gepost op:
03 juni 2017, 15:40:25 »
Yep, minder geld op je rekening b.v. Persoonlijk vind ik het allemaal wat overdreven, zo erg en zoveel hoef je helemaal niet te poetsen.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
AndrevdG
Offline
Berichten: 1984
Re: Terug in de modelspoorwereld
«
Reactie #21 Gepost op:
03 juni 2017, 22:57:55 »
Hoi Bart,
Erg leuk om dit te lezen.
Mooie poetsstraat voor je locs! Ga ik zeker eens naar kijken, deze had ik nog niet gezien.
Mijn ervaring is dat de baan niet schoon genoeg kan zijn/blijven: vuil wordt hij vanzelf, net als de wielen van de locs.
Ook het idee van de 'spoordijk' met daar onder de opstelsporen ga ik eens 'van dichtbij' bekijken. Erg interessant idee om hier en daar wat meer opstelsporen te kunnen krijgen!
Succes.
Andre
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Terug in de modelspoorwereld