Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stekkers TwinCenter of Intellibox door System-M
Vandaag om 01:09:38
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door Klaas Zondervan
20 augustus 2019, 23:47:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 augustus 2019, 23:32:05
Raadplaatje door Piet Groot
20 augustus 2019, 22:48:10
Modules van Kees Gorter door Reeks77
20 augustus 2019, 22:47:34
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
20 augustus 2019, 22:41:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
20 augustus 2019, 22:40:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 augustus 2019, 22:28:52
Lichtgeleiders Roco br 23 door Mechiel_
20 augustus 2019, 22:15:20
Projekt 083-338 door 44
20 augustus 2019, 22:06:08
NS 8100 in 0 door rolfm
20 augustus 2019, 21:54:59
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Noordernet
20 augustus 2019, 21:51:05
Bröckenbahn door Frank 123
20 augustus 2019, 21:29:12
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
20 augustus 2019, 21:01:02
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door PeterV
20 augustus 2019, 20:56:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Klaas Kremer
20 augustus 2019, 20:50:57
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
20 augustus 2019, 20:14:42
Gezocht Bouwtekeningen NMBS i1 en i2 rijtuig door ronald2016
20 augustus 2019, 19:55:28
Vloerbaan op een studentenkamer... door Pnarfk
20 augustus 2019, 19:41:16
Zoutkamp 1921 - 1942 door MR
20 augustus 2019, 19:19:09
Stelcon platen door NS1220
20 augustus 2019, 18:23:42
Detectie van een kopspoor in Koploper? door PeterNS
20 augustus 2019, 18:20:44
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 augustus 2019, 18:19:57
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
20 augustus 2019, 17:48:49
NS SLT in 1:45 door Mitchell
20 augustus 2019, 17:37:50
Artitec 2019 door barry1972
20 augustus 2019, 17:05:22
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
20 augustus 2019, 16:44:22
Waar gekweekt zeeschuim verkrijgbaar door WesleyMunnik
20 augustus 2019, 16:19:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 augustus 2019, 16:05:10
Modelbahn Knittelfeld door BrightonBelle
20 augustus 2019, 15:16:54
  

Auteur Topic: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"  (gelezen 10315 keer)

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #30 Gepost op: 18 december 2018, 12:53:46 »
Pfoe, dat weet ik even niet meer. Ik heb geloof ik de aslast van 2 bakken VIRM omgerekend naar kN/m. Zoals ik al zei, meer voor het globale idee. De profielen die in de brug zitten zijn niet zo makkelijk toepasbaar in het programma omdat ze zijn samengesteld en geklonken. Daarom een wat versimpelde weergave van de werkelijkheid.

Overigens, van een Cremonadiagram heb ik nog nooit gehoord! Tegenwoordig gebruiken we in het eerste jaar het Williot diagram om de verplaatsingen van vakwerken grafisch uit te rekenen.

Groeten,
Timo

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #31 Gepost op: 18 december 2018, 12:58:11 »
Methode Cross anyone?  8)

Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #32 Gepost op: 18 december 2018, 13:18:22 »
En dat is dan weer voor statisch onbepaalde constructies! Een variant daarvan wordt nog steeds gebruikt en heet nu de krachtenmethode.

Leuk, al die Civielers hier!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #33 Gepost op: 18 december 2018, 13:23:57 »
Bouwkundige hier.  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #34 Gepost op: 18 december 2018, 15:00:51 »
Het enige bouwkundige dat ik kan is muren bouwen van kratten bier ;D.

Groet,
Chris

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #35 Gepost op: 18 december 2018, 17:22:53 »
Ook heel bevredigend. ;D (y)

Carel
(ook bouwkundig. Laat het liefst uitrekenen)
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • El Carrilet
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #36 Gepost op: 18 december 2018, 21:34:46 »
Methode Cross anyone?
Niet voor platte vakwerken, wel voor statisch onbepaalde constructies, maar die methode is nu bijna helemaal vervangen door de eindige elementenmethode (FEM).

... Tegenwoordig gebruiken we in het eerste jaar het Williot diagram om ...

Hoe heb je dan de krachten in de staven uitgerekend?
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #37 Gepost op: 19 december 2018, 13:40:19 »
Ik heb de brug in MatrixFrame gezet. Dat is een software pakket wat we bij de TU kregen en wat vrij makkelijk en snel een redelijk resultaat geeft (is mijn ervaring). Het ging dan ook puur om te controleren of de aanname correct was dat hoe verder je aan de buitenkanten van de brug zit, hoe meer materiaal je nodig hebt vanwege de hogere krachten.

Groeten!
Timo

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #38 Gepost op: 04 februari 2019, 13:21:27 »
Hi!

Het is alweer even geleden dat ik hier wat gepost heb, maar er is goed nieuws te melden: de tentamens zijn voorbij. En dat betekent tijd voor de hobby! Dus ik heb de lokale styreenwinkel leeggekocht en ben voorzichtig begonnen. Ze hadden vooral styreen voor de grootste diagonalen, dus daar maar mee begonnen. Ik ben begonnen met van wat afvalhout een mal maken. Deze is op lengte en breedte van de diagonalen. Ook steekt de mal ietsje uit, zodat de plaatjes die de profielen verbinden om meer buigsterkte op de zwakke as te krijgen, precies goed gesneden kunnen worden naar het grote voorbeeld:

De plaat levert de kleine bijna vierkante plaatjes op, het u-profiel is de helft van de diagonaal.

Vervolgens een proefstukje gemaakt en daarna serieproductie gestart. De profielen liggen op hun kant in de mal, en zijn daardoor perfect vierkant. De breedte wordt ook met de slankere profielen zo gewaarborgd. een paar stripjes op elkaar gelijmd en geschuurd tot de juiste dikte drukt de profielen tegen de wanden van de mal aan. De klemmetjes houden het geheel strak en recht.


Dan na een dagje snijden en plakken ziet het er zo uit: de "buitenste" diagonalen dienen meer weerstand te bieden en zijn daarom voorzien van meer plaatjes (en dus meer weerstand tegen buiging en knik). De "binnenste" diagonalen van elk driehoek hebben minder plaatjes maar wel dezelfde profieldikte. Het volgende driehoek is dan opgebouwd aan één stapje slanker profiel volgens dezelfde methode.


Maar nu is de voorraad styreen alweer op en de hele winkelwereld is dicht, dus nu een dagje wachten tot de winkels weer open gaan om nieuw styreen in te slaan!

Zo, er is dus in ieder geval nog leven in de brouwerij. Volgende stap is dus om de diagonalen af te maken. Ik ben nu toch lekker bezig. Dit gaat steeds sneller en makkelijker, dus ik verwacht daar nog een dag voor nodig te hebben. Voordat het styreen binnen is ben ik vooral aan het nadenken hoe ik de draagconstructie van de rail ga maken. Het oorspronkelijke idee was om de secundaire langsliggers te verlijmen op de dwarsbalken, maar ik ga ze nu in elkaar "haken" door wat te snijden en doen. Zo hangt de draagconstructie in de dwarsbalken, die op zijn beurt weer hangt op de zware langsliggers. Deze zullen dan uiteindelijk worden opgelegd op de module. Door ook hier profielen met iets grotere plaatjes te verbinden, zorg ik naar het grote voorbeeld dat alles samen werkt en nog sterker is.

Tot binnenkort!  ;D

Timo

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #39 Gepost op: 04 februari 2019, 15:59:52 »
Top! (y)
Ziet er bekend uit  ;D
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #40 Gepost op: 19 april 2019, 18:04:50 »
Hallo!

Goed, ik zie dat ik achterloop in mijn laatste update! Er was namelijk al wel wat gebeurd... Alle diagonalen zijn namelijk al af en ik was ook begonnen met de helft van het dragende frame. Wat foto's:

Hier met nieuwe aanwinst DE-22  :D. Te zien is dat dit nog maar het halve frame is, samen met twee diagonalen (voor de vorm)


Toen vond ik echter dat de spoorwijdte op de brug wel heel groot was. Tegelijkertijd had ik het druk met studie, dus lag het project tijdelijk stil. Tussen het studeren door heb ik op het forum gevonden dat bijvoorbeeld ook Hendrik Jan en de mannen van "Spoormuseum in h0" op hun bakken de afstand tussen sporen hebben verkleind tot de 'echte' afstand: 46mm in plaats van de 58mm die meestal wordt aangehouden door fabrikanten. Dus even op gebroed, en vandaag het frame versmald. Gelukkig had ik nog genoeg styreen!  ;D

Hier het smallere frame, met wat wagons erop, en de dwarsdragers op de juiste afstand. Zo lang wordt de brug dus 'echt'.


Tot slot heb ik het tweede deel van het frame ook afgemaakt.

Ook de helft van de kokerliggers zitten al in het frame verwerkt, de andere helft ligt er los naast. Ziet er toch best vol uit!

Nu het andere deel nog, maar eerst borrel  :D.

Groeten,
Timo

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5470
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #41 Gepost op: 03 mei 2019, 12:29:03 »
Serieuze vorderingen (y)
Zoals bekend hoeft het niet in één keer af.
Maar dit ziet er veelbelovend uit.

groeten
Hendrik Jan

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #42 Gepost op: 11 juli 2019, 10:01:10 »
Hoi Timo,

Ik kreeg van Marc een link naar jouw draadje over de brug die je wilt bouwen. Wist niet dat er nog iemand deze brug aan het bouwen is. Gisteren heb ik namelijk een draadje gestart, omdat ik voor dezelfde brug gekozen heb.

Dus ik ga ook de bouw van jouw brug volgen en misschien kunnen we elkaar nog tips en trucs geven of af kijken van elkaars foto's.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel.

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« Reactie #43 Gepost op: 11 juli 2019, 15:19:49 »
Ha Ruud,

Wat ga jij een leuke brug bouwen :laugh: ! Gelijk even je draadje doorgelezen :)

Ik denk dat wat tips over en weer zeker kunnen ja. Kunnen we gelijk kijken of mijn styreen-plan wel zo'n goed idee is, kijkend naar de draagkracht van de brug...

Nu moet ik wel gaan doorbouwen: gelukkig is het nu vakantie  (y)

Groeten!
Timo