Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Testdiorama
door
Cyril Mariën
Vandaag
om 16:35:30
Lampjesverlichting doet het met ESU-decoder, maar met ZIMO-decoder niet
door
bellejt
Vandaag
om 16:31:54
PB Models Herfstnieuwtje 2023
door
prutser
Vandaag
om 16:24:52
Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
door
Peter Spruit
Vandaag
om 16:13:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hrp
Vandaag
om 16:02:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:53:17
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
FritsT
Vandaag
om 14:51:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
reMARKable
Vandaag
om 14:36:27
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
door
Martin Welberg
Vandaag
om 14:19:32
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 13:51:42
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:28:11
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:23:14
Het 01TREFF 2023. 18 & 19 November.
door
Golfer
Vandaag
om 13:16:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
sdz1976
Vandaag
om 13:15:55
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview)
door
Dwarsligger
Vandaag
om 13:10:25
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Harryku
Vandaag
om 12:51:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 12:51:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
the_gold
Vandaag
om 12:37:31
Brawa BR 644 Talent repareren
door
Dave.......
Vandaag
om 12:20:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:15:42
SECR River Class (K Class)
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:09:48
Rosoft s88SD16-n bezetmelder, gevoeligheid i.c.m. vochtige ruimte.
door
naf125
Vandaag
om 12:09:13
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2)
door
Peter J K
Vandaag
om 11:45:54
Foto gezocht van rode DE-1/2 met brandende sluitseinen
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 11:30:14
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Henk, of Erwin
Vandaag
om 11:22:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
door
ruudns
Vandaag
om 10:25:20
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
door
Mitchell
Vandaag
om 10:08:11
Marklin/Trix koploper
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:59:26
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 09:42:59
EifelBurgenBahn
door
tothebeach
Vandaag
om 09:05:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: MB-module: "Vakwerk is een vak apart" (gelezen 22641 keer)
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #30 Gepost op:
18 december 2018, 12:53:46 »
Pfoe, dat weet ik even niet meer. Ik heb geloof ik de aslast van 2 bakken VIRM omgerekend naar kN/m. Zoals ik al zei, meer voor het globale idee. De profielen die in de brug zitten zijn niet zo makkelijk toepasbaar in het programma omdat ze zijn samengesteld en geklonken. Daarom een wat versimpelde weergave van de werkelijkheid.
Overigens, van een Cremonadiagram heb ik nog nooit gehoord! Tegenwoordig gebruiken we in het eerste jaar het
Williot diagram
om de verplaatsingen van vakwerken grafisch uit te rekenen.
Groeten,
Timo
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10415
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #31 Gepost op:
18 december 2018, 12:58:11 »
Methode Cross anyone?
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #32 Gepost op:
18 december 2018, 13:18:22 »
En dat is dan weer voor statisch onbepaalde constructies! Een variant daarvan wordt nog steeds gebruikt en heet nu de krachtenmethode.
Leuk, al die Civielers hier!
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10415
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #33 Gepost op:
18 december 2018, 13:23:57 »
Bouwkundige hier.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Chris80
Offline
Berichten: 3360
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #34 Gepost op:
18 december 2018, 15:00:51 »
Het enige bouwkundige dat ik kan is muren bouwen van kratten bier
.
Groet,
Chris
Gelogd
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #35 Gepost op:
18 december 2018, 17:22:53 »
Ook heel bevredigend.
Carel
(ook bouwkundig. Laat het liefst uitrekenen)
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
72sonett
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 2083
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #36 Gepost op:
18 december 2018, 21:34:46 »
Citaat van: Marc tramt op 18 december 2018, 12:58:11
Methode Cross anyone?
Niet voor platte vakwerken, wel voor statisch onbepaalde constructies, maar die methode is nu bijna helemaal vervangen door de eindige elementenmethode (FEM).
Citaat van: TimoD op 18 december 2018, 12:53:46
... Tegenwoordig gebruiken we in het eerste jaar het Williot diagram om ...
Hoe heb je dan de krachten in de staven uitgerekend?
Gelogd
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #37 Gepost op:
19 december 2018, 13:40:19 »
Ik heb de brug in MatrixFrame gezet. Dat is een software pakket wat we bij de TU kregen en wat vrij makkelijk en snel een redelijk resultaat geeft (is mijn ervaring). Het ging dan ook puur om te controleren of de aanname correct was dat hoe verder je aan de buitenkanten van de brug zit, hoe meer materiaal je nodig hebt vanwege de hogere krachten.
Groeten!
Timo
Gelogd
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #38 Gepost op:
04 februari 2019, 13:21:27 »
Hi!
Het is alweer even geleden dat ik hier wat gepost heb, maar er is goed nieuws te melden: de tentamens zijn voorbij. En dat betekent tijd voor de hobby! Dus ik heb de lokale styreenwinkel leeggekocht en ben voorzichtig begonnen. Ze hadden vooral styreen voor de grootste diagonalen, dus daar maar mee begonnen. Ik ben begonnen met van wat afvalhout een mal maken. Deze is op lengte en breedte van de diagonalen. Ook steekt de mal ietsje uit, zodat de plaatjes die de profielen verbinden om meer buigsterkte op de zwakke as te krijgen, precies goed gesneden kunnen worden naar het grote voorbeeld:
De plaat levert de kleine bijna vierkante plaatjes op, het u-profiel is de helft van de diagonaal.
Vervolgens een proefstukje gemaakt en daarna serieproductie gestart. De profielen liggen op hun kant in de mal, en zijn daardoor perfect vierkant. De breedte wordt ook met de slankere profielen zo gewaarborgd. een paar stripjes op elkaar gelijmd en geschuurd tot de juiste dikte drukt de profielen tegen de wanden van de mal aan. De klemmetjes houden het geheel strak en recht.
Dan na een dagje snijden en plakken ziet het er zo uit: de "buitenste" diagonalen dienen meer weerstand te bieden en zijn daarom voorzien van meer plaatjes (en dus meer weerstand tegen buiging en knik). De "binnenste" diagonalen van elk driehoek hebben minder plaatjes maar wel dezelfde profieldikte. Het volgende driehoek is dan opgebouwd aan één stapje slanker profiel volgens dezelfde methode.
Maar nu is de voorraad styreen alweer op en de hele winkelwereld is dicht, dus nu een dagje wachten tot de winkels weer open gaan om nieuw styreen in te slaan!
Zo, er is dus in ieder geval nog leven in de brouwerij. Volgende stap is dus om de diagonalen af te maken. Ik ben nu toch lekker bezig. Dit gaat steeds sneller en makkelijker, dus ik verwacht daar nog een dag voor nodig te hebben. Voordat het styreen binnen is ben ik vooral aan het nadenken hoe ik de draagconstructie van de rail ga maken. Het oorspronkelijke idee was om de secundaire langsliggers te verlijmen op de dwarsbalken, maar ik ga ze nu in elkaar "haken" door wat te snijden en doen. Zo hangt de draagconstructie in de dwarsbalken, die op zijn beurt weer hangt op de zware langsliggers. Deze zullen dan uiteindelijk worden opgelegd op de module. Door ook hier profielen met iets grotere plaatjes te verbinden, zorg ik naar het grote voorbeeld dat alles samen werkt en nog sterker is.
Tot binnenkort!
Timo
Gelogd
Jan Bouwman
Offline
Berichten: 235
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #39 Gepost op:
04 februari 2019, 15:59:52 »
Top!
Ziet er bekend uit
Bye
Jan
Gelogd
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #40 Gepost op:
19 april 2019, 18:04:50 »
Hallo!
Goed, ik zie dat ik achterloop in mijn laatste update! Er was namelijk al wel wat gebeurd... Alle diagonalen zijn namelijk al af en ik was ook begonnen met de helft van het dragende frame. Wat foto's:
Hier met nieuwe aanwinst DE-22
. Te zien is dat dit nog maar het halve frame is, samen met twee diagonalen (voor de vorm)
Toen vond ik echter dat de spoorwijdte op de brug wel heel groot was. Tegelijkertijd had ik het druk met studie, dus lag het project tijdelijk stil. Tussen het studeren door heb ik op het forum gevonden dat bijvoorbeeld ook Hendrik Jan en de mannen van "Spoormuseum in h0" op hun bakken de afstand tussen sporen hebben verkleind tot de 'echte' afstand: 46mm in plaats van de 58mm die meestal wordt aangehouden door fabrikanten. Dus even op gebroed, en vandaag het frame versmald. Gelukkig had ik nog genoeg styreen!
Hier het smallere frame, met wat wagons erop, en de dwarsdragers op de juiste afstand. Zo lang wordt de brug dus 'echt'.
Tot slot heb ik het tweede deel van het frame ook afgemaakt.
Ook de helft van de kokerliggers zitten al in het frame verwerkt, de andere helft ligt er los naast. Ziet er toch best vol uit!
Nu het andere deel nog, maar eerst borrel
.
Groeten,
Timo
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 6958
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #41 Gepost op:
03 mei 2019, 12:29:03 »
Serieuze vorderingen
Zoals bekend hoeft het niet in één keer af.
Maar dit ziet er veelbelovend uit.
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Forever Rocofan
Offline
Berichten: 2273
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #42 Gepost op:
11 juli 2019, 10:01:10 »
Hoi Timo,
Ik kreeg van Marc een link naar jouw draadje over de brug die je wilt bouwen. Wist niet dat er nog iemand deze brug aan het bouwen is. Gisteren heb ik namelijk een draadje gestart, omdat ik voor dezelfde brug gekozen heb.
Dus ik ga ook de bouw van jouw brug volgen en misschien kunnen we elkaar nog tips en trucs geven of af kijken van elkaars foto's.
Vriendelijke groet Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #43 Gepost op:
11 juli 2019, 15:19:49 »
Ha Ruud,
Wat ga jij een leuke brug bouwen
! Gelijk even je draadje doorgelezen
Ik denk dat wat tips over en weer zeker kunnen ja. Kunnen we gelijk kijken of mijn styreen-plan wel zo'n goed idee is, kijkend naar de draagkracht van de brug...
Nu moet ik wel gaan doorbouwen: gelukkig is het nu vakantie
Groeten!
Timo
Gelogd
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #44 Gepost op:
30 december 2019, 14:17:22 »
Hier is al een tijdje niets gepost... En helaas betekent dat ook dat er niet heeel veel gebeurd is. Tot afgelopen weekend: modelspoorbeurs in Zutphen. Samen met Marc heb ik bij Modulebaan.nl het hele weekend "gedemoëd". Het was een ontzettend leuk weekend en erg gezellig en er is nog wat gebeurd ook! Goed, de plaatjes:
Dit was nog bij mij thuis, als voorbereiding. Je kan het complete brugdek (nu dus aan elkaar) zien (die upload is misgegaan, sorry!) en ik heb de stukken voor de dakliggers gesneden en verlijmd.
Aan diezelfde ligger worden hier schetsplaten (dat zijn die meer-dan-vier-hoekige platen) gelijmd. De bovenste ligger vereist 3 verschillende enkelsymetrische schetsplaten, de onderste ligger ook 3 types, maar totaal niet symmetrisch. Dit komt door de verschillende zwaartes van de diagonalen. Je moet het jezelf niet te makkelijk maken nietwaar?
Aan het eind van het weekend is dit de stand: bovenste ligger klaar, onderste ligger klaar. Nu tijd om de doorstekende I-liggers recht af te schuren en de diagonalen er strak (!) in te lijmen. Dan de rest van de schetsplaten er tegenaan en de kokerligger afmaken (dwz het andere uprofiel erop en dan de verbindingsplaatjes maken).
Dat klinkt allemaal vrij simpel, maar het moet nu vooral strak en op de juiste hoogte. Problemen met PVR wil ik liever voorkomen.
Eerst maar weer studeren voor tentamens en dan is er in februari weer tijd om te knutselen.
Tot dan!
Groeten,
Timo
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module: "Vakwerk is een vak apart"