Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 15:24:57
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door FRIE
Vandaag om 15:21:48
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 15:04:34
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44

Auteur Topic: Wat als je veel treintjes hebt?  (gelezen 21134 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Wat als je veel treintjes hebt?
« Reactie #90 Gepost op: 05 May 2017, 20:52:08 »
Wat als je veel treintjes hebt, tja dan voorzie je toch gewoon een grote zolder bij de bouw van je huis.   Toen we 25 jaar geleden ons huis gebouwd hebben ...
Ja, en iedereen heeft natuurlijk de mogelijkheden om een huis te bouwen...  beetje snobistisch dit.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #91 Gepost op: 05 May 2017, 20:58:34 »
Peter woont in België, daar bouwt iedereen zijn eigen huis. Wel eerst oefenen met een Faller huisje. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #92 Gepost op: 05 May 2017, 21:22:30 »
Peter woont in België, daar bouwt iedereen zijn eigen huis. Wel eerst oefenen met een Faller huisje. ;D

;D   yep zo is dat  Klaas en komt er ruwweg wel beetje op neer  ;D....

En voor Jowi : Zelf het huis ontworpen, getekend en aansluitend in maquette gebouwd zodat de architect dit alleen maar op papier diende over te zetten.
Dan een jaar lang  iedere dag na mijn werk tot na middernacht bezig geweest om het mee te helpen bouwen.  Electriciteit/sanitair/bepleistering en volledige afwerking zelf gedaan en aansluitend nog 25 jaar aan de bank betaald.  Maw  hard werken en handen uit de mouwen steken. Wat daar snobistisch aan is zie ik zo direct niet.   
Maar een Belg is nu eenmaal met een baksteen in zijn maag geboren zeggen ze. No hard feelings mocht je hiermee een probleem mee hebben. Ik heb er alleszins nog geen nacht van wakker gelegen.
Peter
Petdig1

Wies

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 05 May 2017, 21:35:59 »
@ Fransx: de vraagsteller wilde naar mijn gevoel gewoon weten wat anderen doen wanneer zij veel treinen hebben: alles op de baan, een gedeelte in de vitrinekast of de helft opbergen in dozen, enz. Het ging niet over te veel treinen. Mensen die te veel treinen hebben, doen ze in een of ander vorm van de hand (verkopen, schenken, enz.).

Dus, wat is jouw suggestie aan de vraagsteller? Zou jij ze op de baan zetten of staan ze ergens anders? Hoe pak jij dat aan, hoe heb je het aangepakt of hoe zou je het aanpakken? Daar zijn anderen benieuwd naar.

Bij mij staan ze in (transport-)kisten, die ik zo nu en dan meeneem naar de rijlocatie. Niet allemaal tegelijk want dan heb ik een bestelwagen nodig.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #94 Gepost op: 05 May 2017, 21:41:01 »
Pfieuw, moeilijke jongens hier op het forum soms me dunkt.  :-X

Denk dat je eerst even beter moet lezen Frans, na de openingspost heb ik buiten Ronald, MarcNL, Henk, nighttrain en Bert eigenlijk weinig serieuze antwoorden gezien, en heb ik als ik het goed voorheb reeds eenmaal geantwoord. In tegenstelling tot anderen op het forum, antwoord ik liever met posts die weldegelijk bijdragen aan het topic zelf ipv men poststeller iedere keer met +1 omhoog te zien gaan.

En treintjes weggeven, sorry, ik ben dan misschien nog maar 37 jaar, maar al men lokomotieven ( een paar tientallen ondertussen blijkbaar ) die ik heb, hebben ofwel een zekere betekenis voor me, of vind ik echt mooi en geef ik niet gewoon weg of ga ik zo direct verkopen omdat ik stilletjesaan waarschijnlijk teveel treintjes heb dan men toekomstige baan ooit zal aankunnen.
Ik vroeg me gewoon af, hoe andere forumgebruikers, die in dezelfde situatie zitten als ik, dit oplossen, want ik geloof ook wel dat naarmate men ouder wordt, men weer zijn verzameling gaat uitdunnen ofzo nav interesse ( een bepaalde land, tijdperk, type baan, ... ), maar voordat je aan die periode komt ( en volgens mij zijn er een boel modeltreinfanaten die nooit aan die periode komen ) is het wel fijn als je "iets" vindt om je lievelingetjes toch af en toe een paar rondjes te laten rijden op je baan en om ze op een fatsoenlijke manier op te bergen ipv in een bak te kieperen of in hun doosje te laten zitten.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #95 Gepost op: 05 May 2017, 21:44:30 »
Heb je dan al wel een idee hoe je het gaat aanpakken?
Want daar had je het topic voor geopend.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #96 Gepost op: 05 May 2017, 22:05:30 »
Hey Ronald,

Wel momenteel ben ik nav wat er hier al gepost is van idee om in elk geval al voldoende schaduwstation te voorzien, in de mate dat mogelijk is ofcourse, maar zoals iemand al aangaf : je krijgt er makkelijk al een 20 tal zo kwijt, een tiental op een (stoom)lokloods met draaischijf, nog eens een 5 tal verdeeld over de verschillende perrons op de stations, hier en daar eentje op een opstelspoor etc.
Dat in combinatie met bv de paternoster ( wel niet de makkelijkste oplossing naar realistatie voor zelfbouw ) zoals ook al iemand aangaf.

Ik heb ook een vitrine waar een aantal loks in kunnen, en het idee van een apart spoor om treinen uit de vitrine of opbergkasten eerst op op te stellen waarna ze ingezet kunnen worden op de baan zelf en achteraf terug via dit spoor makkelijk uit het bedrijf gehaald kunnen worden en terug in kast of vitrine gaan, vond ik ook wel een goeie tip.

Uiteindelijk zal bij mij het probleem vooral zijn dat door de lengte van men treinen ik ruimtegebrek ga hebben, men passagierstreinen die ik aan het verzamelen ben zijn gebaseerd op de realistische samenstellingen, probeer ik te beperken tot 8 wagons + lok. En dan kom je snel aan 250 cm per treinset.In theorie zou je dan je goederentreinen ook ongeveer van zulke lengte moeten maken. En dan wordt het moeilijk op gebeid van voldoende schaduwstation voorzien.
Stoomloks op een depot zetten is wal makkelijk ofcourse, wat ook zal gebeuren, want dat is per spoor/loodsdeur 1 lok, zonder dat je er wagosn gaat achterzetten.

De ruimte die ik heb voor men baan is een ganse zolder van ongeveer 7 bij 11 meter, waar een ganse ovaal zal komen om alles op te verwezenlijken ( ook een Belg die zen eigen huis gezet heeft en de zolder al op voorhand had voorzien voor zen treinbaan ). "Probleem" is dus eigenlijk gewoon dat ik treinen samenstel die 250 cm zijn.

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 05 May 2017, 22:14:53 »
Hoi
Ik ben pas 68, dus je hebt nog een lange weg te gaan en mijn eerste treintje kreeg ik toen ik 8 was, blik, dacht een 1100 en spoor 0.
Heb geen ruimte om een lengte van minimaal 250 cm te laten rijden, maar blijf trots op met wat kan, max 160 cm, en hoef daar niet over op te scheppen.
Oh ja een tip, als je vindt dat je teveel treintjes hebt, je kan ze ook naar Opnieuw en Co brengen want schijnbaar zit je er toch mee anders had je deze topic niet gestart.
Ik stuur geen prive mailtjes zomaar rond en die teller intereseerd me helemaal niet.
Groeten Frans

Oh ja, heb geen zolder, een mooi kamertje van 2,5 bij 3,5 meter.
« Laatst bewerkt op: 05 May 2017, 22:17:34 door Fransx »

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #98 Gepost op: 05 May 2017, 22:32:02 »
Hoi Frans,

Sorry, maar begrijp je eerlijk gezegd niet. En excuus moest men post overkomen als opscheppen.
Heb net als jij men eerste lokje ongeveer rond die tijd van men ouders gekregen, een startsetje van Marklin.
Ieder doet deze hobby naar zijn kunnen en laten, jij in een gezellig kamertje, met ongetwijfeld mooie treinen van 160 cm, ik heb het geluk dat ik meer plek heb, en vermoed dat jou interesses naar samenstellingen anders zijn dan de mijne, maar ondanks de verschillen die we hebben in mogelijkheden, komen jou posts bij mij eerlijk gezegd grof over.
Ik kijk op niemand neer. Jou idee van de Opnieuw en Co, met alle respect, ik zeg toch ook niet dat je jou treintjes, die ongetwijfeld een plek in jou hart hebben en die je met veel liefde hebt gekocht en onderhoud, maar gewoon in de de vuilbak moet kieperen omdat je ze niet allemaal gelijktijdig op je baan kan zetten ?

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #99 Gepost op: 06 May 2017, 07:18:33 »
Falcon10
De "jongens" hier op het forum zijn niet moeilijk, maar je krijgt antwoorden die passen bij de manier van vragen.
Je manier van vragen is de oorzaak van de antwoorden. Als je direkt vraagt " ik heb probleem xy hoe kan ik dit oplossen" dan krijg je ook een direkt antwoord"
Je eerste post is niet een duidelijke vraag en dan komt de stammtisch modus door.
Een paar maal is er gehint op het duidelijker formuleren van je vraag.
Ik begrijp je vraag inmiddels maar gelijktijdig ook dat je nog lang niet zoveel treinen werkelijk hebt, nog een baan die te klein is.
Dus mij lijkt een draadtje openen over het ontwerpen van een baan die jouw lange treinen plan gerecht wordt een direktere weg om tot een bruikbaar resultaat te komen.

Verder het is jou draadtje, jij kan het sturen met gerichte vragen en bemerkingen, als je dat niet doet neemt het forum het over ongecontroleerd.

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #100 Gepost op: 06 May 2017, 10:33:42 »
Falcon 10

Kijk eens in de nummers 82 en 84 van het onvolprezen Belgische blad Modelspoormagazine, wellicht brengt je dat op een idee.

Groet,

Gerard

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #101 Gepost op: 06 May 2017, 11:28:41 »
De ruimte die ik heb voor men baan is een ganse zolder van ongeveer 7 bij 11 meter, waar een ganse ovaal zal komen om alles op te verwezenlijken ( ook een Belg die zen eigen huis gezet heeft en de zolder al op voorhand had voorzien voor zen treinbaan ). "Probleem" is dus eigenlijk gewoon dat ik treinen samenstel die 250 cm zijn.

Op zoveel ruimte ben ik bijna jaloers.

Ik heb het in mijn beperkte ruimte van 2,85x2,10m als volgt opgelost:
een Hondebot baan over meerdere niveaus.
Aan weerszijden dus een keerlus.
In die keerlus zit aan weerszijden een schaduwstation met 5 sporen, lang genoeg voor mijn langste treinen (ca 2.00m)
Nog wat opstelruimte op de baan zelf, o.a. een museumdepot en een rangeerstation voor Autoverlad en Rollende Landstraße.

Op die manier kan ik ongeveer 15 treinen kwijt. Straks. Als het ooit afkomt.
De rest zit in dozen, o.a. schilderkistjes die ik heb leeggehaald en voorzien van schuim, zodat er losse wagons of een compleet stammetje in passen.

Succes met je baan, hou ons op de hoogte (y)

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

nkob

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 06 May 2017, 12:56:00 »
Andere vraagstelling
Ik hou van treintjes kopen /ik wil graag veel verschillende treintjes laten zien /op mn baan laten rijden ,
daaruit volgt een andere vraag heb ik genoeg ruimte voor een baan die al die mogelijk aan te schaffen treintjes kan bergen .
Of moet ik een uitbreidbaar kasten systeem aanschaffen ?
Of kies ik voor een tijdperkonafhankelijke baan waar ik dan de ene keer tijdperk 2 dan tijdperk 3 of 4 kan laten rijden
Indien de grenzen van baan /ruimte naderen kan men denken aan huren van een ruimte voor opslag /of vragen aan een lokale spoorclub of ik daar af en toe materiaal mag laten rijden .
groet kees

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #103 Gepost op: 06 May 2017, 13:01:45 »
Word lid van een lokale club zou ik zeggen, dan kun je daar je (langere) treinen laten rijden. Zo ben ik lid van de MSG de Railrunners, morgen hebben we weer een familierijmiddag. Dan kan ik een lok met 11 ICR-rijtuigen laten rijden of een 6300 met 36 kolenbakken op 75 m rijlengte. Thuis heb ik daar geen ruimte voor, althans het is geen gezicht op een beperkte baan.

Groet,

Gerard

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #104 Gepost op: 06 May 2017, 14:54:07 »
Wat als je veel treintjes hebt? : Nou dan kun je heel veel line-ups maken bijvoorbeeld  ;D.