Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:04:26
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
  

Auteur Topic: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht  (gelezen 3669 keer)

treinmodel

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Gepost op: 28 April 2017, 10:59:35 »
Ik ben op zoek naar mensen met een powerbooster 8 van Uhlenbrock met N spoor of H0.
Deze 8 amp booster zou niet geschikt zijn voor N spoor. Zegt de importeur.
Ik begrijp dat het een grote stroom is die er loopt.
Maar als de kortsluit beveiliging goed werkt zie ik het probleem niet.
Wie kan mij uit ervaring advies geven.
Want ik wil deze power 8 gaan bestellen.

met vriendelijke groet

Edwin
« Laatst bewerkt op: 29 April 2017, 22:26:06 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2017, 11:12:47 »
Maar als de kortsluit beveiliging goed werkt zie ik het probleem niet.
De crux zit nou net in het woordje "als".
Die booster kan volgens de specs 7A leveren, daarboven zal de beveiliging wel ingrijpen. Maar wat nu als die 7A net niet wordt gehaald? Dan kan  een deel van je bedrading in de gloria gaan.
Wat is eigenlijk de reden dat je met zo'n beest wil gaan werken? (ik heb overigens zelf geen ervaring met zulke dikke boosters)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2017, 11:38:06 »
Soms is het handiger om kleine boosters voor een baansectie te nemen in combinatie met kortsluitbeveiliging die die de booster beveiligt. Als er op die sectie kortsluiting is, weet je gelijk dat in dat gebied een probleem is. Anders moet je op zoek naar de storing over de gehele baan. Dat kan lastiger zijn. En de booster hoeft qua stroomuitgang niet zo groot te zijn. Je hangt er namelijk meerdere boosters aan per elke baansectie. Ik zou het op die manier doen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2017, 12:34:03 »
Het probleem zit vooral in de lokjes zelf. De bedrading van de baan kan je zonder meer geschikt maken voor hogere stromen. Maar de draadjes in de lokjes zijn niet altijd in staat 8A stroom door te laten. Dat betekent dat bij een kortsluiting die toevallig door een lokje loopt, de stroom nooit hoog genoeg wordt om de beveiliging in werking te zetten. Wel hoog genoeg om rookverschijnselen in het lokje te veroorzaken. Het lokje wordt dan een beetje dure zekering.  ;D

Nu werk ik zelf ook graag met één versterker zonder boosterovergangen. In het verleden had ik voor mijn H0 baan een 10A booster. Maar de baan was wel verdeeld in meerdere secties die ieder een zekering van 2A hadden. Nu heb ik een Lenz LZV100 centrale met ingebouwde 5A booster. Dat werkt zonder aanvullende maatregelen probleemloos.

Hoeveel stroom denk je voor je treinen nodig te hebben? 8A is heel veel voor een spoor n baan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2017, 12:37:14 »
Maar waarom zou je dat doen? Je kunt beter de hoge stromen beperken. Dan kan er altijd bij kortsluiting iets gaan smelten. Maar goed, ieder moet voor zich zelf weten hoe hij het een en ander construeert.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #5 Gepost op: 28 April 2017, 12:43:53 »
Wat mij betreft omdat boosterovergangen ook weer problemen kunnen veroorzaken.
Zolang de beveiliging afdoende kan functioneren, is er niets aan de hand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #6 Gepost op: 28 April 2017, 15:24:31 »
Geen enkel probleem, werkt hier al jaren op mijn proefbaantje, en daar is heus wel eens een kortsluiting.
Ook is er geen enkel probleem met de stroomdetectie's die geven ook geen krimp bij sluiting.
En voor boosterscheidingen zijn hele simpele oplossingen, waarbij de 2 boosterspanningen nooit op elkaar terecht kunnen komen, safety first.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #7 Gepost op: 28 April 2017, 16:27:24 »
En voor boosterscheidingen zijn hele simpele oplossingen, waarbij de 2 boosterspanningen nooit op elkaar terecht kunnen komen, safety first.
Vertel daar eens wat meer over. Ik ken die simpele oplossingen niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #8 Gepost op: 28 April 2017, 19:54:48 »
Ik denk wat Wim bedoeld is net als de polarisatie schakeling maar nu als overgang naar een andere booster, simpel toch of niet?

Groeten Frans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #9 Gepost op: 29 April 2017, 16:04:37 »
Een soort sluis die naar een andere booster schakelt als de trein in zijn geheel in de sluis is? Klinkt logisch, maar moet wel een flinke sluis zijn. Een meter of vijf in mijn geval.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Online Online
  • Berichten: 1941
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 30 April 2017, 16:09:42 »
Hallo Edwin en anderen,

Edwin en ik hebben al uitgebreid contact gehad over deze materie, maar voor de volledigheid toch mijn ervaring met de Power8.
Een modeltreincollega en ikzelf gebruiken een Power8 voor onze HO banen, nadat onze Edits boosters kuren gingen vertonen en we het niet echt zagen zitten om de bestaande banen in secties op te gaan splitsen.
Bij mij liep het meteen prima.
Mijn modeltreincollega heeft in het begin veel problemen gehad. Hij heeft een hele gevoelige kortsluitbeveiliging in zijn baan. In eerste aanleg schakelde deze beveiliging zijn IB uit en de IB de Power8. Dat bleek de verkeerde volgorde. Bij kortsluiting is een aantal keren de Power8 opgeblazen, op de baan gebeurde helemaal niets. Inmiddels zit de kortsluitbeveiliging op de Power8 en werkt het prima. Zowel Hobbytime als Uhlenbrock hebben ons hierbij prima geholpen en steeds netjes de Power8 weer gerepareerd en via overleg met hen zijn we ook er uiteindelijk achter gekomen waar het probleem zat. Zolang de Power8 niet uit is bij kortsluiting (dus tijdens de uitschakeltijd van de IB nog aan staat) probeert hij de spanning vast te houden en blaast zichzelf dan op.

Op mijn baan zit de Power8 rechtstreeks op de baan, zonder een apart kortsluitbeveiligingscicuit.

Volgens mij is het dus prima te doen om een Power8 te gebruiken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 01 May 2017, 20:54:52 »
Hoi Henk
Sluis van 5 meter? zijn je treinen dan zo lang?
Het hoeft niet langer te wezen dan je langste trein en waarom sluis?
Gewoon een polariteits schakeling met de juiste detectie methode.

Zelf gebruik ik een zelfbouw booster 90VA met een goede kortsluit beveiliging in samen werking met MRDirect.
Booster ook gebouwd aan de hand schema's MRDirect.
Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 01 May 2017, 21:00:53 door Fransx »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2017, 21:37:03 »
Mijn H0 treinen gaan inderdaad tot vijf meter Frans. Is toch niet vreemd voor een kolentrein of een ICR? Maar ook met kortere treinen heb je met detectie toch een al gauw een paar meter nodig voor een boosterscheiding.
Ik vind een enkele wat dikkere booster toch handiger. En ik begrijp dat die Power8 eigenlijk geen problemen oplevert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 02 May 2017, 15:04:58 »
Hallo Edwin en anderen,


Mijn modeltreincollega heeft in het begin veel problemen gehad. Hij heeft een hele gevoelige kortsluitbeveiliging in zijn baan. In eerste aanleg schakelde deze beveiliging zijn IB uit en de IB de Power8. Dat bleek de verkeerde volgorde. Bij kortsluiting is een aantal keren de Power8 opgeblazen, op de baan gebeurde helemaal niets. Inmiddels zit de kortsluitbeveiliging op de Power8 en werkt het prima. Zowel Hobbytime als Uhlenbrock hebben ons hierbij prima geholpen en steeds netjes de Power8 weer gerepareerd en via overleg met hen zijn we ook er uiteindelijk achter gekomen waar het probleem zat. Zolang de Power8 niet uit is bij kortsluiting (dus tijdens de uitschakeltijd van de IB nog aan staat) probeert hij de spanning vast te houden en blaast zichzelf dan op.

Op mijn baan zit de Power8 rechtstreeks op de baan, zonder een apart kortsluitbeveiligingscicuit.

Volgens mij is het dus prima te doen om een Power8 te gebruiken.

Dit probleem is eenvoudig te voorkomen. Sluit de Power8 in dat geval aan op de LocoNet-B aansluiting en laat de booster uitschakelen op het power off commando, m.a.w. als de IB in sluiting is geeft deze dat aan op het LocoNet via een Power-off commando, en daarmee gaat ook de booster onmiddellijk uit. Verder kun je de uitschakeltijd van de booster zelf in overeenstemmnig brengen met de centrale en andere boosters. Kwestie van even op de juiste manier installeren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 02 May 2017, 18:00:40 »
Mooi antwoord Wim.
Ik was lange tijd een beetje scepties over jou maar in de loop van de tijd weet ik dat je ook echt weet waar je over praat.
Bedankt.

Groeten Frans