Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht  (gelezen 3324 keer)

treinmodel

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Gepost op: 28 april 2017, 10:59:35 »
Ik ben op zoek naar mensen met een powerbooster 8 van Uhlenbrock met N spoor of H0.
Deze 8 amp booster zou niet geschikt zijn voor N spoor. Zegt de importeur.
Ik begrijp dat het een grote stroom is die er loopt.
Maar als de kortsluit beveiliging goed werkt zie ik het probleem niet.
Wie kan mij uit ervaring advies geven.
Want ik wil deze power 8 gaan bestellen.

met vriendelijke groet

Edwin
« Laatst bewerkt op: 29 april 2017, 22:26:06 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2017, 11:12:47 »
Maar als de kortsluit beveiliging goed werkt zie ik het probleem niet.
De crux zit nou net in het woordje "als".
Die booster kan volgens de specs 7A leveren, daarboven zal de beveiliging wel ingrijpen. Maar wat nu als die 7A net niet wordt gehaald? Dan kan  een deel van je bedrading in de gloria gaan.
Wat is eigenlijk de reden dat je met zo'n beest wil gaan werken? (ik heb overigens zelf geen ervaring met zulke dikke boosters)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2017, 11:38:06 »
Soms is het handiger om kleine boosters voor een baansectie te nemen in combinatie met kortsluitbeveiliging die die de booster beveiligt. Als er op die sectie kortsluiting is, weet je gelijk dat in dat gebied een probleem is. Anders moet je op zoek naar de storing over de gehele baan. Dat kan lastiger zijn. En de booster hoeft qua stroomuitgang niet zo groot te zijn. Je hangt er namelijk meerdere boosters aan per elke baansectie. Ik zou het op die manier doen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2017, 12:34:03 »
Het probleem zit vooral in de lokjes zelf. De bedrading van de baan kan je zonder meer geschikt maken voor hogere stromen. Maar de draadjes in de lokjes zijn niet altijd in staat 8A stroom door te laten. Dat betekent dat bij een kortsluiting die toevallig door een lokje loopt, de stroom nooit hoog genoeg wordt om de beveiliging in werking te zetten. Wel hoog genoeg om rookverschijnselen in het lokje te veroorzaken. Het lokje wordt dan een beetje dure zekering.  ;D

Nu werk ik zelf ook graag met één versterker zonder boosterovergangen. In het verleden had ik voor mijn H0 baan een 10A booster. Maar de baan was wel verdeeld in meerdere secties die ieder een zekering van 2A hadden. Nu heb ik een Lenz LZV100 centrale met ingebouwde 5A booster. Dat werkt zonder aanvullende maatregelen probleemloos.

Hoeveel stroom denk je voor je treinen nodig te hebben? 8A is heel veel voor een spoor n baan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2017, 12:37:14 »
Maar waarom zou je dat doen? Je kunt beter de hoge stromen beperken. Dan kan er altijd bij kortsluiting iets gaan smelten. Maar goed, ieder moet voor zich zelf weten hoe hij het een en ander construeert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2017, 12:43:53 »
Wat mij betreft omdat boosterovergangen ook weer problemen kunnen veroorzaken.
Zolang de beveiliging afdoende kan functioneren, is er niets aan de hand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2017, 15:24:31 »
Geen enkel probleem, werkt hier al jaren op mijn proefbaantje, en daar is heus wel eens een kortsluiting.
Ook is er geen enkel probleem met de stroomdetectie's die geven ook geen krimp bij sluiting.
En voor boosterscheidingen zijn hele simpele oplossingen, waarbij de 2 boosterspanningen nooit op elkaar terecht kunnen komen, safety first.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2017, 16:27:24 »
En voor boosterscheidingen zijn hele simpele oplossingen, waarbij de 2 boosterspanningen nooit op elkaar terecht kunnen komen, safety first.
Vertel daar eens wat meer over. Ik ken die simpele oplossingen niet.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2017, 19:54:48 »
Ik denk wat Wim bedoeld is net als de polarisatie schakeling maar nu als overgang naar een andere booster, simpel toch of niet?

Groeten Frans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: powerbooster 8 gebruikers op H0 0f n-spoor
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2017, 16:04:37 »
Een soort sluis die naar een andere booster schakelt als de trein in zijn geheel in de sluis is? Klinkt logisch, maar moet wel een flinke sluis zijn. Een meter of vijf in mijn geval.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2017, 16:09:42 »
Hallo Edwin en anderen,

Edwin en ik hebben al uitgebreid contact gehad over deze materie, maar voor de volledigheid toch mijn ervaring met de Power8.
Een modeltreincollega en ikzelf gebruiken een Power8 voor onze HO banen, nadat onze Edits boosters kuren gingen vertonen en we het niet echt zagen zitten om de bestaande banen in secties op te gaan splitsen.
Bij mij liep het meteen prima.
Mijn modeltreincollega heeft in het begin veel problemen gehad. Hij heeft een hele gevoelige kortsluitbeveiliging in zijn baan. In eerste aanleg schakelde deze beveiliging zijn IB uit en de IB de Power8. Dat bleek de verkeerde volgorde. Bij kortsluiting is een aantal keren de Power8 opgeblazen, op de baan gebeurde helemaal niets. Inmiddels zit de kortsluitbeveiliging op de Power8 en werkt het prima. Zowel Hobbytime als Uhlenbrock hebben ons hierbij prima geholpen en steeds netjes de Power8 weer gerepareerd en via overleg met hen zijn we ook er uiteindelijk achter gekomen waar het probleem zat. Zolang de Power8 niet uit is bij kortsluiting (dus tijdens de uitschakeltijd van de IB nog aan staat) probeert hij de spanning vast te houden en blaast zichzelf dan op.

Op mijn baan zit de Power8 rechtstreeks op de baan, zonder een apart kortsluitbeveiligingscicuit.

Volgens mij is het dus prima te doen om een Power8 te gebruiken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2017, 20:54:52 »
Hoi Henk
Sluis van 5 meter? zijn je treinen dan zo lang?
Het hoeft niet langer te wezen dan je langste trein en waarom sluis?
Gewoon een polariteits schakeling met de juiste detectie methode.

Zelf gebruik ik een zelfbouw booster 90VA met een goede kortsluit beveiliging in samen werking met MRDirect.
Booster ook gebouwd aan de hand schema's MRDirect.
Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2017, 21:00:53 door Fransx »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2017, 21:37:03 »
Mijn H0 treinen gaan inderdaad tot vijf meter Frans. Is toch niet vreemd voor een kolentrein of een ICR? Maar ook met kortere treinen heb je met detectie toch een al gauw een paar meter nodig voor een boosterscheiding.
Ik vind een enkele wat dikkere booster toch handiger. En ik begrijp dat die Power8 eigenlijk geen problemen oplevert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2017, 15:04:58 »
Hallo Edwin en anderen,


Mijn modeltreincollega heeft in het begin veel problemen gehad. Hij heeft een hele gevoelige kortsluitbeveiliging in zijn baan. In eerste aanleg schakelde deze beveiliging zijn IB uit en de IB de Power8. Dat bleek de verkeerde volgorde. Bij kortsluiting is een aantal keren de Power8 opgeblazen, op de baan gebeurde helemaal niets. Inmiddels zit de kortsluitbeveiliging op de Power8 en werkt het prima. Zowel Hobbytime als Uhlenbrock hebben ons hierbij prima geholpen en steeds netjes de Power8 weer gerepareerd en via overleg met hen zijn we ook er uiteindelijk achter gekomen waar het probleem zat. Zolang de Power8 niet uit is bij kortsluiting (dus tijdens de uitschakeltijd van de IB nog aan staat) probeert hij de spanning vast te houden en blaast zichzelf dan op.

Op mijn baan zit de Power8 rechtstreeks op de baan, zonder een apart kortsluitbeveiligingscicuit.

Volgens mij is het dus prima te doen om een Power8 te gebruiken.

Dit probleem is eenvoudig te voorkomen. Sluit de Power8 in dat geval aan op de LocoNet-B aansluiting en laat de booster uitschakelen op het power off commando, m.a.w. als de IB in sluiting is geeft deze dat aan op het LocoNet via een Power-off commando, en daarmee gaat ook de booster onmiddellijk uit. Verder kun je de uitschakeltijd van de booster zelf in overeenstemmnig brengen met de centrale en andere boosters. Kwestie van even op de juiste manier installeren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Uhlenbrock powerbooster 8, gebruikers voor H0 of n-spoor gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2017, 18:00:40 »
Mooi antwoord Wim.
Ik was lange tijd een beetje scepties over jou maar in de loop van de tijd weet ik dat je ook echt weet waar je over praat.
Bedankt.

Groeten Frans