Als je de wagon duwt rijdt de loc over schone rails heen, als ie trekt doet ie dat niet.
Ik denk dat de Class 66 het wel redt om die te trekken/duwen. Pas wel op dat de poetswagon zich niet klemrijdt of blijft haken want dan krijgt niets hem meer weg.
Hoi Mark,Allereerst welkom op het forum Als jij in de door jou vermelde link het Roco schoonmaakwagonnetje bedoelt zou ik die niet door de Kato Class 66 laten trekken, deze heeft nl. geen antislipbandjes en dus is de trekkracht van deze loc merbaar minder dan bv. de Mehano Blue Tiger (zie hier).
Als je bv. in het draadje van Jeroni ("Boppard in N") kijkt zul je ook merken dat hij vermeldt dat de Class zijn containerwagons niet helemaal lekker trekt, en is ook mijn ervaring.
Nog niet zo lang geleden heb ik een Tomix reinigingswagon aangeschaft, niet zo duur als een Lux en 't werkt perfect. Deze heeft de mogelijkheid om te stofzuigen en de railstaven te reinigen.
Er zitten ook schuur-pads bij, maar die zou ik zowieso niet gebruiken. Het bekrassen van rails door schuur-methoden zorgt er weer voor dat vuil zich beter vast kan hechten en op hoopt. Zeker in schaal N kun je dergelijke schuur-methoden beter vermijden.
Het stofzuigen en reinigen m.b.v. een rond-draaiend (volgens mij) katoenen padje werkt perfect. En mijn Fleischmann 1600 of 1700 serie lokjes krijgen hem overal prima getrokken of geduwd.
Je hoeft het wagonnetje pas in te zetten als de raisl weer vies is, hoe vaak dat is ligt aan hoe vaak je rijdt, hoe schoon de rails nog was etc.
De wagon kan je inderdaad gewoon optillen als ie blijft halen, maar ik ben te lui om naar 't andere eind van mijn baan te gaan om dat te doen dus stuurde ik hulplocs.
Toch blijf ik van mening dat de 66 het redt om de wagon te trekken, misschien dat ik het straks nog even probeer.
Tomix schoonmaakwagon zal (nieuw) ergens tussen de 45 en 50 euro kosten. Maar mogelijk is dat alsnog wat aan de prijzige kant voor datgene wat je zoekt. Echter wel compleet en goed in mijn ogen.
Sorry dat ik mogelijk niet duidelijk genoeg ben geweest w.b.t. die loks. Waar ik eigenlijk op doelde is dat mijn loks met 2 anti-slip bandjes deze schoonmaakwagon prima trekken.