Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:08:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:40:29
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Seuthe gaat stoppen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:36:57
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 11:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 11:23:31
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 10:49:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
  

Auteur Topic: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?  (gelezen 3416 keer)

Purno

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Schaal N
Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Gepost op: 04 December 2007, 18:49:20 »
Goededag,

Ik heb me hier maar geregistreerd omdat ik vast wel eens een modelspoorvraagje zal hebben, en jawel, ik heb er al eentje;

Ik heb pas onlangs het belang ontdekt van het schoonmaken van de rails. Nadat ik de hele (losliggende) baan heb afgebroken en één voor een alle railsstukjes (schaal N) uitgebreid gepoetst heb rijdt m'n trein weer moeiteloos.

Alleen ik ben nogal een lui type, dus dat regelmatig schoonmaken, tjah...
Een wagon met een poetsblokje lijkt me daarom de beste methode voor mij. Op de site http://www.nproject.nl/modelspoor/onderhoud-en-schoonmaken-van-de-rails.html staat vermeld dat er een zware locomotief voor nodig is omdat het wagonnetje blijkbaar toch wat wrijving heeft. Ik heb zelf een Class 66 van KATO (schaal N). Zou deze loc sterk genoeg zijn voor een dergelijk poetswagonnetje?

Wil ik u meteen vragen of u nog tips heeft over dergelijke wagonnetjes met poetsblokjes, voordat ik er eentje ga aanschaffen.

Dan heb ik nog een paar vraagjes die in mij opkomen:

En wat kosten dergelijke poetsblokjes eigenlijk en hoelang gaan ze mee?
Moet ik zo'n poetswagon continu gebruiken of zo nu en dan eens inzetten?
Op de site waar ik net naar linkte hebben ze over het wagonnetje duwen, ik vraag me af waarom duwen beter is dan trekken?

Ik ben nog een redelijk onervaren modelspoorder.  :P

Alvast bedankt,
Mark

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2007, 18:52:48 »
Als je de wagon duwt rijdt de loc over schone rails heen, als ie trekt doet ie dat niet. ;)

Ik denk dat de Class 66 het wel redt om die te trekken/duwen. Pas wel op dat de poetswagon zich niet klemrijdt of blijft haken want dan krijgt niets hem meer weg.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2007, 18:56:17 »
Hoi Mark,

Allereerst welkom op het forum  :)

Als jij in de door jou vermelde link het Roco schoonmaakwagonnetje bedoelt zou ik die niet door de Kato Class 66 laten trekken, deze heeft nl. geen antislipbandjes en dus is de trekkracht van deze loc merbaar minder dan bv. de Mehano Blue Tiger (zie hier).

Als je bv. in het draadje van Jeroni ("Boppard in N") kijkt zul je ook merken dat hij vermeldt dat de Class zijn containerwagons niet helemaal lekker trekt, en is ook mijn ervaring.

Mvg,
Tinussie.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2007, 19:03:34 »
Nog niet zo lang geleden heb ik een Tomix reinigingswagon aangeschaft, niet zo duur als een Lux en 't werkt perfect. Deze heeft de mogelijkheid om te stofzuigen en de railstaven te reinigen. Er zitten ook schuur-pads bij, maar die zou ik zowieso niet gebruiken. Het bekrassen van rails door schuur-methoden zorgt er weer voor dat vuil zich beter vast kan hechten en op hoopt. Zeker in schaal N kun je dergelijke schuur-methoden beter vermijden.

Het stofzuigen en reinigen m.b.v. een rond-draaiend (volgens mij) katoenen padje werkt perfect. En mijn Fleischmann 1600 of 1700 serie lokjes krijgen hem overal prima getrokken of geduwd.

Groetjes,
Dave

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Purno

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Schaal N
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2007, 19:39:30 »
Als je de wagon duwt rijdt de loc over schone rails heen, als ie trekt doet ie dat niet. ;)

Wil dat zeggen dat ik zo'n wagonnetje continue moet inzetten? Anders rijdt de loc wel vaker over niet schone rails.

Citaat
Ik denk dat de Class 66 het wel redt om die te trekken/duwen. Pas wel op dat de poetswagon zich niet klemrijdt of blijft haken want dan krijgt niets hem meer weg.

Ik kan bij heel de baan (geen tunnels en dergelijke), dus dan zou ik het wagonnetje toch gewoon effe kunnen optillen alsie blijft haken? Of zit er een andere reden achter?

Hoi Mark,

Allereerst welkom op het forum  :)

Als jij in de door jou vermelde link het Roco schoonmaakwagonnetje bedoelt zou ik die niet door de Kato Class 66 laten trekken, deze heeft nl. geen antislipbandjes en dus is de trekkracht van deze loc merbaar minder dan bv. de Mehano Blue Tiger (zie hier).

Ik heb wel vaker gehoord over de Class 66 en het ontbreken van slipbandjes. Leuk dat je me een andere locomotief aanraad, alleen dat is nogal prijzig. :P Ik ben maar een student.  ;D

Citaat
Als je bv. in het draadje van Jeroni ("Boppard in N") kijkt zul je ook merken dat hij vermeldt dat de Class zijn containerwagons niet helemaal lekker trekt, en is ook mijn ervaring.

Heb ik vaker van gehoord. Ik heb zelf er nog geen problemen mee gehad, maar mijn trein is nog redelijk kort. (Beginnende verzameling :P )

Nog niet zo lang geleden heb ik een Tomix reinigingswagon aangeschaft, niet zo duur als een Lux en 't werkt perfect. Deze heeft de mogelijkheid om te stofzuigen en de railstaven te reinigen.

Maar zo'n complete poets-en-stofzuig installatie is vast wel wat prijziger. Bovendien moet zo'n stofzuiginstallatie neem ik aan ook weer schoongemaakt worden. Wat kost dit?

Citaat
Er zitten ook schuur-pads bij, maar die zou ik zowieso niet gebruiken. Het bekrassen van rails door schuur-methoden zorgt er weer voor dat vuil zich beter vast kan hechten en op hoopt. Zeker in schaal N kun je dergelijke schuur-methoden beter vermijden.

En zo'n poetsblokje is ook een schuurmethode en is dus ook af te raden? (De rails is overigens toch al tweedehands...)

Citaat
Het stofzuigen en reinigen m.b.v. een rond-draaiend (volgens mij) katoenen padje werkt perfect. En mijn Fleischmann 1600 of 1700 serie lokjes krijgen hem overal prima getrokken of geduwd.

Leuk dat een 1600 of 1700 locje het prima doet, alleen die heb ik niet, en de aanschaf daarvan is mij op het moment iets te prijzig.  :P

-

Allemaal bedankt voor de reacties. Is een dergelijk poetswagonnetje niet zodanig makkelijk aan te passen dat het niet schuurt maar meer poetst en ook wat minder wrijving heeft? (Heeft zo'n wagonnetje echt meer wrijving dan 9 'normale' wagonnetjes? De Class 66 doet het prima met 9 wagonnetjes op langzame stand.)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2007, 19:46:23 »
Je hoeft het wagonnetje pas in te zetten als de raisl weer vies is, hoe vaak dat is ligt aan hoe vaak je rijdt, hoe schoon de rails nog was etc.
De wagon kan je inderdaad gewoon optillen als ie blijft halen, maar ik ben te lui om naar 't andere eind van mijn baan te gaan om dat te doen dus stuurde ik hulplocs. ;)

Toch blijf ik van mening dat de 66 het redt om de wagon te trekken, misschien dat ik het straks nog even probeer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2007, 19:48:43 »
Tomix schoonmaakwagon zal (nieuw) ergens tussen de 45 en 50 euro kosten. Maar mogelijk is dat alsnog wat aan de prijzige kant voor datgene wat je zoekt. Echter wel compleet en goed in mijn ogen.

Sorry dat ik mogelijk niet duidelijk genoeg ben geweest w.b.t. die loks. Waar ik eigenlijk op doelde is dat mijn loks met 2 anti-slip bandjes deze schoonmaakwagon prima trekken.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Purno

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Schaal N
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2007, 19:54:53 »
Je hoeft het wagonnetje pas in te zetten als de raisl weer vies is, hoe vaak dat is ligt aan hoe vaak je rijdt, hoe schoon de rails nog was etc.

De trein rijdt nu een paar uur per dag, en dat hoop ik te kunnen volhouden. Het traject is enkelsporig.

Citaat
De wagon kan je inderdaad gewoon optillen als ie blijft halen, maar ik ben te lui om naar 't andere eind van mijn baan te gaan om dat te doen dus stuurde ik hulplocs. ;)

Mijn baan is redelijk klein en ik heb geen hulplocs. Opstaan is dan mijn enige optie. :P

Citaat
Toch blijf ik van mening dat de 66 het redt om de wagon te trekken, misschien dat ik het straks nog even probeer.

Als je dat zou willen doen, graag.

Tomix schoonmaakwagon zal (nieuw) ergens tussen de 45 en 50 euro kosten. Maar mogelijk is dat alsnog wat aan de prijzige kant voor datgene wat je zoekt. Echter wel compleet en goed in mijn ogen.

Nja, is wel wat prijzig. Hangt er ook vanaf of er na aanschaf ook nog kosten zijn (vervangen van onderdelen en dergelijke).

Citaat
Sorry dat ik mogelijk niet duidelijk genoeg ben geweest w.b.t. die loks. Waar ik eigenlijk op doelde is dat mijn loks met 2 anti-slip bandjes deze schoonmaakwagon prima trekken.

En is de Class 66 te voorzien van anti-slip bandjes? Ik heb geen ervaring met anti-slip bandjes en weet niet precies hoe ze werken. Gaat dit gewoon om een normaal wiel heen, of heb ik daarvoor speciale wielen nodig?

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #8 Gepost op: 04 December 2007, 20:07:54 »
hoi mark,

Als je zorgt dat de baan goed schoon is en het rijdend matriaal ook.( liefste ook de wagons).
Dan blijf de baan ook aardig schoon bij regelmatig rijverkeer.

Ik heb altijd de roco poetswagon mee rijden achter een V 160 van minitrix.
En mijn baan blijft zo goed als schoon.Dit is mijn ervaring.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Purno

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Schaal N
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #9 Gepost op: 04 December 2007, 20:10:09 »
hoe regelmatig zou dat schoonmaken dan moeten gebeuren? En hoe uitgebreid?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #10 Gepost op: 04 December 2007, 20:53:24 »
Het proefrijden van de Class 66 met poetswagon heb ik niet gedaan, het schoonmaakblokje ben ik kwijt en zonder dat ding heeft het weinig zin. Mijn Class 66 heeft een trein van zo'n 3 meter getrokken zonder veel moeite dus de poetswagon met eventueel een paar andere wagons moet geen probleem zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Purno

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Schaal N
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #11 Gepost op: 04 December 2007, 20:56:39 »
Ook in R1 bochten?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #12 Gepost op: 04 December 2007, 21:03:45 »
Neuh, dat lukt wel denk ik. Het grootste probleem zal zijn dat het poetsblokje kan blijven hangen bij wissels en slecht gelegde rails.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
  • N Spoor Freak
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #13 Gepost op: 04 December 2007, 21:47:53 »
Hoi,
IK heb net met mijn Class 66 met 10 containerwagens +poetsblokwagen gereden en hij rijd zonder problemen, zelfs bij de helling naar de brug over het kanaal.
Met meer wagens geeft het wel problemen, dan gaat hij slippen.
Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Purno

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Schaal N
Re: Poetsblokjewagon laten rijden door een KATO Class 66 Schaal N?
« Reactie #14 Gepost op: 04 December 2007, 21:53:05 »
Dank je! :)

Dan is dus nog als nadeel van een poetswagon over dat het de rails 'schuurt', of valt dit mee?

En hoe duur zijn die poetsblokjes en hoevaak moeten die vervangen worden?