Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:39:14
Opdracht fotowedstrijd februari, maart 2026 "Mens en trein in model" door Bob R.
Vandaag om 12:38:05
fotowedstrijd welk onderwerp? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:29:13
Nieuw Boek :Het sein staat op rood. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:28:02
Synapse 2087 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:27:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door martijnhaman
Vandaag om 12:19:42
Altbau e-loc BR163 zelfbouwen in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:16:05
Pfarrerwinkel bahn door ceuleer
Vandaag om 12:12:54
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 11:54:06
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Edwin2121992
Vandaag om 11:53:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:52:54
NS-1000 in spoor-1 door Dave.......
Vandaag om 11:43:24
Elanowo, een Pools smalspoor baantje in H0e door Marc tramt
Vandaag om 11:32:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:56:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:53:38
Het einde van de Roco Glaskasten 43256 door Christoph
Vandaag om 10:48:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 10:44:31
Modelbaan in schaal TT omgeving Veluwe te bezoeken? door Sylvester
Vandaag om 10:41:06
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:10:40
Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door schipcas
Vandaag om 09:36:37
Rijnstraat door Huibert
Vandaag om 08:16:49
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door Eric B
Vandaag om 08:13:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:07:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 04:49:07
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door daan2353
05 February 2026, 22:57:17
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
05 February 2026, 22:41:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 February 2026, 22:23:14
Piko G1206 draaistellen verwijderen door Jeroen Trainz
05 February 2026, 22:23:09
Zoek site ombouw lokomotieven door KoosDeJong
05 February 2026, 22:20:45
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
05 February 2026, 21:58:19

Auteur Topic: hoeveel bezetmelders per "blok"?  (gelezen 9627 keer)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: hoeveel bezetmelders per "blok"?
« Reactie #15 Gepost op: 04 December 2007, 10:41:31 »
Hoi,

Of in het nederlands...

http://www.rokon.info/mes.htm

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #16 Gepost op: 04 December 2007, 10:42:39 »
Oh dat programma!! Dat is een programma uit de good old DOS periode, daar is helemaal niets mis mee, maar wel een beetje uit de tijd.
Verder het prijskaartje wat er aan hangt is gewoon weg absurt te noemen 240, -- euro voor het aansturen van 40 blokken. Als je meer an 40 blokken wil dan zit je gelijk aan 360,-- euro.

Nu daar kun je heel veel bezetmelders voor kopen, voor heel veel blokken.

Voor 25,-- Euro koop je namelijk een S88 module goed voor 16 meldlpunten

Dat is 1,56 per meldpunt. Is 3,12 per blok. Dus voor het bedrag van 240,-- kun je 76 blokken maken. Dus waar zeur je dan over?? Over een bedrag van 1,56 dus.

Als er een stroomdetectie bij moet per melder spreek je over ongeveer 0,80 euro kom voor een blok op 1,60 meer uit zit je dus op afgerond op 4,75 per blok met twee melders. En dan heb je dus nog altijd 50 blokken voor het bedrag van 240,--

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rijsdorp

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 December 2007, 09:08:16 »
Waarde mede-hobbyisten,

Zeer bedankt voor de vele en snelle reacties. Ik begrijp dat het niet uitmaakt of ik voor Rautenhaus of de Intellibox kies maar bepaald wordt door de te gebruiken software. Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat Koploper en MES zo ongeveer hetzelfde kunnen. Voor de economische afweging speelt de prijs van de bezetmelders dus een grote rol. Wim Ros meldt 25 euro voor 16 melders terwijl bij Rautenhaus het gaat om ruim 150 euro. Ik begrijp best dat er prijsverschillen zijn maar een factor 6?? Of betreft het hier appels en peren? Ik bedoel: de ene is kant en klaar en de ander is een bouwpakketje?

Wie of wie snapt dit verschil?

Alvast heel hartelijk dank.

André Rijsdorp

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #18 Gepost op: 05 December 2007, 09:21:49 »
Appels of Peren?

Een s88 achtige terugmelder kun je, zoals Wim Ros al zei, kopen voor rond 25 euro. Ik heb bij Conrad een model gezien van Littfinski. Conrad verkoopt ook Viessman (zonder doosje) onder de eigen naam. Beide zijn geen bouwpakketjes.
Zelf bouwen kan natuurlijk ook, dat vergt wat handigheid met solderen en valt over het algemeen wat goedkoper uit.
Stroomdetectie kun je beter zelf bouwen. Er zijn zat schemaatjes en voorbeelden te vinden op internet. Kijk eens op de site van Wim Ros, die heeft heel veel handzame voorbeelden staan. Helaas heb ik de URL niet bij de hand, echter in andere draadjes verwijst hij daar veelvuldig naar.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

pmh1962

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 05 December 2007, 09:24:26 »
Selectrix is de mercedes in de digitale wereld en dus vreselijk duur (eigenlijk absurd!).

Ik denk dat Wim doelt op gebruik van S88. Deze kan je op een Hi-Speed interface van Litfinski aansluiten. Als Koploper deze ook ondersteunt ben je dus veel goedkoper met je bezetmeldpunten en dat is dan zeker aan te raden!
Het verschil zit dus niet in kant en klaar/bouwpakketje.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 05 December 2007, 10:48:19 »
Waarde mede-hobbyisten,

Zeer bedankt voor de vele en snelle reacties. Ik begrijp dat het niet uitmaakt of ik voor Rautenhaus of de Intellibox kies maar bepaald wordt door de te gebruiken software.
André Rijsdorp

Het maakt wel degelijk uit welk systeem jij kiest, kies je namelijk voor Rautenhaus, dan kies je voor Selectrix en kies je voor exclusief en kies je vooral voor peperduur.

Kies je voor een Intellibox, dan kies je voor universeel, kies je voor betaalbaar en kies je voor kwaliteit.

De genoemde melder is op basis van een Intellibox, die je aansluit op de S88 aansluiting. Deze zijn kant en klaar  te koop van diverse aanbieders. 1 daarvan is de genoemde voor 25,--
De Intellibox bied nog een andere mogelijkheid en dat is het LocoNet dat is een flexibele aansluiting. Daar zijn ook terugmelder voor te koop zijn iets duuder maar nog steeds betaalbaar die kosten ongeveer 40,-- per stuk voor eveneens 16 meldpunten. Deze bezetmelder via het LocoNet genieten mijn voorkeur, dus als je besluit de Intellibox aan te schaffen kies dan voor de loconet terugmelders.

Dus alles hangt af van de keuze van het digitale basis systeem. Of je loopt helemaal leeg of je kunt meer met je geld.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

corjan

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 December 2007, 11:17:31 »
Deze bezetmelder via het LocoNet genieten mijn voorkeur, dus als je besluit de Intellibox aan te schaffen kies dan voor de loconet terugmelders.

Wat is het voordeel van deze bezetmelders boven de S88?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 05 December 2007, 11:42:12 »
Corjan,

je moet in dit verband goed onderscheid maken tussen bezetmelders en terugmelders.
S88 en Loconet zijn beide terugmeldsystemen die de aan/uit informatie van de bezetmelderes doorgeven aan de centrale.

Voordelen van Loconet: het werkt met een 2-draads leiding waar de terugmeldmodules direct op worden aangesloten. Elke module heeft zijn eigen adres, daardoor maakt de aansluitvolgorde niet uit. Elke Loconet module meldt alleen maar naar de centrale als er iets te melden valt. Dit in tegenstelling tot s88 waarbij de centrale meerdere malen per seconde alle modules afvraagt.
Tenslotte is Loconet veel minder gevoelig voor storingen. je kunt probleemloos een paar honderd meter ver gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #23 Gepost op: 05 December 2007, 11:48:46 »
Het grootste voordeel is dat ze zo goed als storingsongevoelig zijn, en dat ze ieder hun eigen module nummer hebben en dat de bezetmeld nummers per module vrij te programmeren zijn. En dat ze niet rechtstreeks met elkaar in verbinding hoeven te staan.  Je sluit ze aan op het LocoNet, waar je buiten de terugmelders ook de wisselaandrijving of boosters op aansluit. En dat kan dus in willekeurige volgorde. Daarbij is de reeks beschikbare terugmeld nummer uitgebreid van max 496 voor de S88 naar 2048 voor het LocoNet.

Dus in tegenstelling tot de S88 waarbij de plaats in de keten bepaald welk module nummer het is en welke reeks terugmeldnummers dat geeft, en die moet dus altijd direct met elkaar in verbinding staan Via de S88 aansluitkabel.

Mvg
Wim.

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 December 2007, 12:49:14 »
Hoe verhoudt de betrouwbaarheid van het terugmeldsysteem van Lenz zich eigenlijk tot de S88 en Loconet?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 05 December 2007, 13:04:06 »
Lenz terugmeld systeem is net als het LocoNet een twee draads systeem, wat in een Netwerk (XPressNet) omgeving werkt, alleen is het niet compatibel.
Het terugmeld systeem van Lenz is een eigen bus systeem (RS) van buiten om het XPressNet wordt aangesloten.

De betrouwbaarheid is gelijk aan die van het Loconet.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2007, 13:18:43 door Wim Ros »

rijsdorp

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 December 2007, 19:42:35 »
Waarde medehobyisten,

Ik weet zeker dat ik bij deze de "domme" vraag ga stellen maar als ik het niet doe, krijg ik het antwoord ook niet....

Als ik 2 bezetmelders per "blok" heb, dan neem ik aan dat ik tussen beide bezetmelders een stroomscheiding in de baan moet maken. Maar in dat geval heb ik toch gewoon twee blokken met elk één bezetmelder?

Ik besef dat het vast anders ligt maar ik snap het gewoon nog niet.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #27 Gepost op: 13 December 2007, 20:42:24 »
Ja iedere bezetmelder is een apart deel van je baan.

Voor sommige programma's die genoegen nemen met 1 bezetmelder per blok is dit ook gelijk een blok.

Maar voor programma's waarbij dit niet het geval is moet je die softwarematig koppelen aan een bloknummer.

dus een voorbeeld, je hebt in je software een blok gemaakt, dat blok heeft nummer 1 in de baan heb je twee bezetmeldpunten aangesloten, nummer 8 en nummer 16.

nu geef je op bij de software dat blok1 bezet is als melder 8 en/of 16 bezet is/zijn.

Dus anders, melder 8 en 16 maken blok 1.

Mvg
Wim.

rijsdorp

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 December 2007, 13:29:30 »
Beste Wim,

Hartelijk dank voor je heldere uitleg. En dat geldt niet alleen voor dit topic.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp