Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 20:55:27
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:49:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 20:47:36
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:22:04
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
  

Auteur Topic: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'  (gelezen 3762 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #15 Gepost op: 09 April 2017, 16:29:52 »
Het lassen van plaatstaal op zo'n constructie van profielen leidt nou eenmaal vrij snel tot hobbels en dergelijke, in elk geval bij de toenmalige constructiewijze met eigenlijk voornamelijk handwerk. Plaatwerk zal misschien toen 2,5 of 3 mm zijn geweest, wellicht zelfs minder

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #16 Gepost op: 09 April 2017, 18:43:22 »
Je vergelijkt nu wel appels met peren.
Als ik tegen mijn Peugeot schop zit er een deuk in het plaatwerk, schop ik hard tegen de 273 dan het ik een zere voet en geen deukje in de zijwand.
Maar er is al eens een fikse herstelling aan de plamuurlaag uitgevoerd in Leidschendam. We heben dat in een weekend kunnen klaren.
En al is er maar één klein gaatje of breukje in de plamuurlaag dan is het al gebeurd. Vocht kruipt er in en uiteindelijk zal de plamuurlaag week worden en breken onder invloed van warmte/ koude wisselingen.
De uitzettingscoefficient van plamur is anders als van de stalen bakwand, dus men moet goed weten wat men doet om een goede hechting aan de bskwand te krijgen.
Reden waarom in de jaren 60 is afgestapt van het plamuren. Dat was bij sommige stellen Mat 54 goed te zien.

Het is duidelijk te zien als je een nieuw asbest stel vergelijkt met een nieuw glaswol stel ze zijn daar ergens gestopt met het volledig gladtrekken met plamuur.
Toen wij de 766 hadden gestraald kon je heel duidelijk zien waar de lasnaden zitten, om de meter zo niet minder zit het plaat werk op het geraamte gelast. Plaatwerk is 3 mm dik en het dak zelfs minder en sinds er ribbels in de daken kwamen vanaf de glaswol series Hondekoppen was het dak nog dunner. Plaatwerk trekt heel snel bij lassen en door die spanningen krijg je hobbels. Vergeet niet dat een auto heel anders in elkaar zit.
Volledig historsch correct hebben wij de 766 ook maar minimaal geplamuurd en in bepaald licht zie je dan ook alles, maar dat was vroeger ook zo. Daarnaast is zo'n trein veel groter dan een auto en zet dus ook meer uit. Als de trein vol in de zon staat hoor je het kraken van het uitzetten van het staal, plamuur heeft niet die rek en gaat op den duur barsten.

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #17 Gepost op: 10 April 2017, 12:41:20 »
Heb ik een restaurator op de ziel getrapt? Dat was echt niet de bedoeling hoor.
Goed, plamuren kan de golven tot bedaren brengen, in elk geval tijdelijk en tegen kosten.
Blijft wel de vraag: waarom werd voor de opbouw van de stellen golfplaat in plaats van platgewalst plaat gebruikt?
Je zou bijna zeggen dat staalplaat vlak en plat uit de fabriek kwam. Ik kan me dan enkel gegolf voorstellen bij/in de buurt van lasnaden (o.i.v. de  lashitte).
Dat plaatwerk was ook wel vlak, maar is gelast aan het erachter liggende geraamte van spanten en liggers, en dat zijn er heel wat lassen :)

Vergeet ook niet dat lassen toen, en zoals we vandaag zouden doen een wereld van verschil is in techniek.