Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:24:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 21:22:45
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:10:25
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Spoor- en tramweg parafernalia door sneek
Vandaag om 20:55:38
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
  

Auteur Topic: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'  (gelezen 3870 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Gepost op: 09 April 2017, 08:56:56 »
Hallo,

Ik was laatst in het Spoorwegmuseum en zag daar o.a. de Mat'46.
Het viel me op dat het plaatwerk van de 'koets' zo bobbelig en deukerig is.
Kwamen deze treinstellen niet 'strak' uit de constructiewerkplaats of was dit stel al meerdere malen verongelukt of al gesloopt en is het door beginnende plaatwerkers weer inelkaar gestoken?
Als onze BMW's en Peugeots zo uit de fabriek kwamen zou iedereen fietsen (of een stoere Landrover rijden, die hebben vaak ook golvend alublik).

NB: de vraag is geen poging jullie spoordershart te vertrappen!  :angel:

Groet van oudebiels

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #1 Gepost op: 09 April 2017, 09:43:44 »
Vroeger werden treinstellen en rijtuigen nog met een warmtebron (brander oid)
en natte lap gladgetrokken, echter is dit een zeer bewerkelijk en specialistisch
werk, vermoedelijk is het daarom niet gedaan.

Het vullen met plamuur of andere middelen leid al na bepaalde tijd tot scheurtjes en
andere visuele defecten, uiteindelijk ziet het er dan nog slechter uit, dan refereer ik aan
de toestand van de stalen D van het museum (de 6 deurs) welke er niet uit zag door alle
barsten in de plamuurlaag.

Ik zeg, beter origineel staal met golf dan plamuur en tot op een zeker moment strak.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2017, 10:26:19 »

Deze is nog op de ouderwetsemanier glad getrokken


en dan met de lange rij met plamuur glad getrokken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3074
  • Duitsland TP III/IV
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2017, 11:14:04 »
Vroeger reden veel rijtuigen bobbelig rond:



Der Ludwigshafener BDyg 531 mit der Nummer 82-12 112 offenbart am 9. November 1981 in Limburg bei diesem Beleuchtungsmodus eine sehr bemerkenswerte Oberflächenstruktur! Er fährt auf Schwanenhals-Drehgestellen.
+ 29.01.1988
Bron: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4170678,page=all

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2017, 11:21:26 »
de meeste treinen zijn ietwat deukerig. De vergelijking met een auto is niet helemaal van toepassing omdat treinplaatwerk vaak vlak is, dan zie je elk beetje vervorming en je kan niet "sturen"of de plaat naar binnen of naar buiten knikt. Autoplaatwerk is eigenlijk altijd hol of bol (behalve dus bij die landrover, en het resultaat daarvan is je dus opgevallen) zodat je behoorlijke vormafwijkingen kan hebben zonder dat iemand het ziet, zolang de belangrijkste lijnen maar doorlopen en er geen knikken in zitten.
Ik mis die "levendigheid" in het plaatwerk wel bij modelletjes, het hoort bij het "gevoel" van een echte trein.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11769
    • Mijn fotoarchief
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #5 Gepost op: 09 April 2017, 11:24:00 »
En het past prima bij het gegeven dat de 273 Werkspoor fabrikaat is. Werkspoor stond niet bekend om de strakke afwerking van het door hen geleverde materieel. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Beijnes  ;)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #6 Gepost op: 09 April 2017, 11:39:47 »
Roest tussen het geraamte en opgelaste plaatwerk wil je ook liever niet hebben. Is goed te zien bij die DB bak.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

ReneN

  • Gast
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #7 Gepost op: 09 April 2017, 13:09:15 »
Ja dat Mat '46 nogal kreukelig is valt me afhankelijk van de lichtinval soms ook op...  ;) Erg mooi kan ik het niet vinden, het geeft de indruk dat het stel min of meer is "opgelapt". Nieuwer materieel is trouwens best strak, dus het hoeft niet. En die scheurtjes in de plamuur zijn ook niet nodig. Uiteindelijk is het restaureren van spoorwegmaterieel niet anders dan bij de carrosserie van een auto, alleen veel groter.

Een auto die van het schadeherstelbedrijf komt heeft normaal gesproken ook het nodige plamuurwerk achter de rug en daar treedt dan toch echt geen scheurvorming in op als het vakkundig is uitgevoerd. Dat van die Stalen D is dan eerder te wijten aan te dikke lagen ineens aanbrengen en te snel werken. Maar ja, het is ook wel een bult werk en daar wil je geen maanden over doen.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #8 Gepost op: 09 April 2017, 13:47:16 »
Ja dat Mat '46 nogal kreukelig is valt me afhankelijk van de lichtinval soms ook op...  ;)
Is dit een niet uitgesproken suggestie dat het stel er in een maanloze nacht wel strak uitziet?  ???
Met 'er opgelapt uitzien' kan ik wel instemmen.

Groet van oudebiels

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #9 Gepost op: 09 April 2017, 14:44:01 »
Treinen staan altijd buiten in de zon en in weer en wind, dan wil je echt zo min mogelijk plamuur op je wagenbak want het gaat onherroepelijk achteruit na een jaar of 10 tot 20. Het is geen auto die altijd netjes in de garage staat (en die de 20 jaar vaak ook niet eens haalt). De mat'46 is inmiddels zo'n 65 jaar oud, gebouwd net na de oorlog toen het enige wat telde een beetje snelle levering was (en liefst niet te duur) en heeft een heel leven achter zich. Dan oogt 'ie inderdaad "gebruikt" :) maar dat is volkomen normaal. Vroeger werden wagenbakken in de fabriek behoorlijk strakgeplamuurd (en wellicht na de hoofdrevisie ook), maar daar zijn ze in de loop van (uit het hoofd) de jaren '60 mee opgehouden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2017, 14:58:46 »
Ja dat Mat '46 nogal kreukelig is valt me afhankelijk van de lichtinval soms ook op...  ;) Erg mooi kan ik het niet vinden, het geeft de indruk dat het stel min of meer is "opgelapt". Nieuwer materieel is trouwens best strak, dus het hoeft niet
bij nieuwer materieel komt het vanzelf wel...  :angel:
maar die lichtval is wel een puntje, die mat 46 is wel bepaald goed in de hoogglans gezet, dat legt er nog even lekker de nadruk op natuurlijk.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #11 Gepost op: 09 April 2017, 15:23:56 »
Hallo,

Ik was laatst in het Spoorwegmuseum en zag daar o.a. de Mat'46.
Het viel me op dat het plaatwerk van de 'koets' zo bobbelig en deukerig is.
Kwamen deze treinstellen niet 'strak' uit de constructiewerkplaats of was dit stel al meerdere malen verongelukt of al gesloopt en is het door beginnende plaatwerkers weer inelkaar gestoken?
Als onze BMW's en Peugeots zo uit de fabriek kwamen zou iedereen fietsen (of een stoere Landrover rijden, die hebben vaak ook golvend alublik).

NB: de vraag is geen poging jullie spoordershart te vertrappen!  :angel:

Groet van oudebiels
Je vergelijkt nu wel appels met peren.
Als ik tegen mijn Peugeot schop zit er een deuk in het plaatwerk, schop ik hard tegen de 273 dan het ik een zere voet en geen deukje in de zijwand.
Maar er is al eens een fikse herstelling aan de plamuurlaag uitgevoerd in Leidschendam. We heben dat in een weekend kunnen klaren.
En al is er maar één klein gaatje of breukje in de plamuurlaag dan is het al gebeurd. Vocht kruipt er in en uiteindelijk zal de plamuurlaag week worden en breken onder invloed van warmte/ koude wisselingen.
De uitzettingscoefficient van plamur is anders als van de stalen bakwand, dus men moet goed weten wat men doet om een goede hechting aan de bskwand te krijgen.
Reden waarom in de jaren 60 is afgestapt van het plamuren. Dat was bij sommige stellen Mat 54 goed te zien.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #12 Gepost op: 09 April 2017, 15:26:21 »
Deze is nog op de ouderwetsemanier glad getrokken
De bruine stippen op de bruiniggele achtergrond zijn de aanzetpunten van de brandervlam?
De ouderwetse manier is de methode 'verhit en koel plotseling af' (aka brander en natte lap)?
(die methode wordt in variaties ook nog wel gepropageerd voor de restauratie van oude autos).
Groet van oudebiels

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #13 Gepost op: 09 April 2017, 15:38:18 »
Je vergelijkt nu wel appels met peren.
Maar er is al eens een fikse herstelling aan de plamuurlaag uitgevoerd...
Heb ik een restaurator op de ziel getrapt? Dat was echt niet de bedoeling hoor.
Goed, plamuren kan de golven tot bedaren brengen, in elk geval tijdelijk en tegen kosten.
Blijft wel de vraag: waarom werd voor de opbouw van de stellen golfplaat in plaats van platgewalst plaat gebruikt?
Je zou bijna zeggen dat staalplaat vlak en plat uit de fabriek kwam. Ik kan me dan enkel gegolf voorstellen bij/in de buurt van lasnaden (o.i.v. de  lashitte).

Vind het overigens wel een leuk treinstel hoor, alleen minder in deze kleurstelling, maar dat mag denk ik.

Groet van oudebiels

ReneN

  • Gast
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #14 Gepost op: 09 April 2017, 16:03:12 »
Ik vermoed dat bij het restaureren van een duurdere klassieke auto al een werkweek van schuren en plamuren nodig is om hem helemaal glad te krijgen, laat staan een treinstel. Een maand? Een uitgesproken rotklus, en zo'n oud treinstel is al tig keer bijgewerkt na schadegevalletjes en doorroestplekken. Maar zo gerimpeld uit de fabriek? Nee, dat zullen ze in 1950 toen arbeid nog bijna niets kostte niet hebben gedaan.