Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door MartinRT
Vandaag om 13:15:46
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.  (gelezen 20342 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #105 Gepost op: 12 mei 2017, 11:21:20 »
Hoi Paul
Ik had al bijna hetzelfde idee. Ik had al een foto gemaakt en delen aangeschreven. In karton bouwen is ook nog een goede tip.  De ets wordt pas versneden als ik weet waar alles komt en hoort.

Eerst wil ik dit project afronden en de andere 2 trams, voordat ik aan een nieuw project begin. En in Arnhem eens naar de 274 kijken en fotograferen voor extra fotos.

Bedankt voor de tip (y)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #106 Gepost op: 14 mei 2017, 14:45:25 »
Zo weer even een foto van de voortgang (y) en de pannen :'(

Allereerst het verfwerk:

Ik moet nu wachten op mijn vloeistoffen voor de decals.

Verder is helaas de NEM schacht aan de ene kant afgebroken op de buiging  :'( Daar ik het model zo i zo niet werkelijk groot wil inzetten, komt er de oude koppeling op. Die moet ik dus nog in elkaar zetten.

Tot dan gaat hij in de vitrine.

Nu nog een algemene vraag, heeft al eens iemand een witmetaal kit in elkaar gezet met de RSU. En dan bedoel ik niet witmetaal delen op messing zetten maar een complete kit. Welke soldeer heb je gebruikt, is er een variant van de soldeer verf voor lagere temperaturen?

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #107 Gepost op: 14 mei 2017, 15:08:04 »
Zou het ding toch even in de thinner mikken en de nem schacht repareren Joke.
Krijg je later toch weer spijt van, en dan kijk ik alleen nog naar mijzelf.
Mvh Steef

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #108 Gepost op: 14 mei 2017, 15:46:29 »
Hoi Steef,
Repareren is helaas een grotere actie, plakken gast niet lukken, Was zo i zo niet zeker of ik de NEM schacht had moeten bouwen, nu komt aan een kant de oude koppeling met haken, en aan de andere kant kan nog aangekoppelt worden.
De oude koppeling wordt dan de achterkant.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #109 Gepost op: 14 mei 2017, 16:17:28 »
Joke,
De spullen ( soldeer en flux) van Piet Peetoom geven na bestudering van het bijbehorende boekje van hem en de aanschaf van een budget regelbaar boutje ( 12,00)  perfecte resultaten. Zo mooi dat als je de gesoldeerde modellen van Philotrian destijds ernaast legt je je een hele bink ( juffrouw) voelt.




Ik ken geen beschrijvingen of handleidingen om dit met een RSU apparaat te doen. Maar alles is te proberen ( maar zie niet in waarom je dit met een RSU apparaat moet doen) en zie met genoegen de gesmolten witmetalen delen tegemoet  :'( :'( :'(

Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #110 Gepost op: 14 mei 2017, 16:21:10 »
Joke,
Server werkte niet goed en deze bijdrage was aanvankelijk dubbel geplaatst.
Met excuses.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2017, 16:23:58 door skiptram »
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #111 Gepost op: 14 mei 2017, 16:30:32 »
Weerstand solderen voor witmetaal zou ik maar snel vergeten .
De warmte ter plaatse is zo intens dat er van het model niets meer over blijft .

Goedkoop boutje en dimmertje (natuurlijk ook low melt soldeer en flux), meer heb je niet nodig .

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #112 Gepost op: 18 mei 2017, 18:49:51 »
Op NGRM heeft Jeff een paar video's gepost over het solderen van witmetaal met de brander. Die staan op YouTube. Ik vind het erg logisch en zou het zo ook gaan proberen. Ik pas de techniek van het bewegen van de brander om de omliggende onderdelen niet te heet te maken erg fijn, ik pas dat ook bij het bouwen van mijn trams toe. Het gaat tot nu toe erg goed, zonder andere onderdelen aan te tasten.

Ga naar zijn afspeellijst en scroll helemaal naar onderen, naar de oudste video's:
https://www.youtube.com/user/WHJeffB/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #113 Gepost op: 18 mei 2017, 20:54:44 »
Zou er niet aan beginnen: witmetaal solderen met een RSU of met een brander. Gewoon veel teveel risico op het onbedoeld wegsmelten van materiaal. En weg is weg: er blijft hoogstens een klompje witmetaal over waar geen model meer in te herkennen is. Gewoon solderen met een bout aan een dimmer op de juiste (lage!) temperatuur en met witmetaal soldeer en flux aan de slag.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mbvdewissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #114 Gepost op: 02 juni 2017, 08:39:47 »
Wat een mooi stukje handwerk zeg.

Even een vraag, sorry als ik hiermee uw mooie topic vervuil, maar wellicht kan u ons verder helpen.

Bij ons op de vereniging zouden we ook graag van deze techniek gebruik gaan maken.
Nu ben ik in de weer geweest om zelf een RSU te bouwen. Dit lijkt gelukt, alleen de resultaten blijven nog uit.

Wellicht is de unit toch te zwak? of doen we iets anders verkeerd.

We hebben een RSU gemaakt van een voeding waarop je 6V, 7V, 8V, 9V en 10V kan selecteren ten opzichte van 0V.
De voeding kan 12A leveren aan de secundaire zijde.

Als ik welke spanning dan ook gebruik dan wordt mijn koolstaaf rood gloeiend, en brand ook putjes in het materiaal. Op filmpjes op het web zie ik dat hun punt niet rood gloeiend wordt.

Als ik nu mijn aardklem en probe op 6V en 9V aansluit, heb ik een spanningsval van 3V en gloeit mijn koolstofstaaf niet op. En lukt het ook om te solderen. Maar het duurt een seconden of 5 of langer totdat mijn soldering wordt gemaakt.
Het duurt ook vrij lang voordat de soldering afgekoeld is en vast zit, het geen dus resulteert in een soldering 1cm verder die los laat.

Doen wij iets fout met het solderen? Of is toch de voeding te licht, of al te zwaar?

Met vriendelijke groeten,

Ashwin Zondag

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #115 Gepost op: 02 juni 2017, 11:03:23 »
Goededag

Bedankt voor het compliment.
Wat betreft de RSU unit, ik kan vanavond even in de specificatie kijken, maar ik heb hem niet zelf gebouwdt en ik zou het ook nooit doen.
De RSU die ik heb is gekocht in UK en daar het meest verkocht (is ja ook de enige serieuze aanbieder voor de hobby markt) en zo duur is die nu ook weer niet.

Ik gebruik veel lagere Volt (hogestens 2) en dat met een relatieve grote metaalplaat.
Zover ik het in gedachte heb is de AMP een veelvoud hoger. Mijn punt wordt heet maar ik heb hem nog ooit tot roodgloeiend gebracht en zeker niet over lange tijd
Maar zoals gezegd ik kijk het vanavond even na.

Als je goed ben in Deutsch er is een modelbahnverein in Wil (CH) die ook Eigen units maakt, misschien kunnen die jullie verder helpen.
http://www.mekw.ch/

Veel succes

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #116 Gepost op: 02 juni 2017, 12:37:58 »
Beste Ashwin,

Ik heb destijds van de firma MMS een RSS weerstand soldeersysteem (ontwikkeld door Derek Russan) gekocht wat mij uitstekend bevalt. Het apparaat is voor plaatsing op de vloer waarbij de ingebouwde voetschakelaar het systeem activeert. Tevens is een keuzeschakelaar ingebouwd waarmee de gewenste uitgangsspanning wordt gekozen (1,8 - 2,5 - 3,2 Vac) Het opgegeven vermogen van het apparaat is 500VA.

Zoals in de volgende link te lezen valt is de door jou gekozen spanning veel te hoog en leidt tot het inbranden van het werkstuk.

http://rmweb.co.uk/forum/viewtopic.php?f=4&t=11472

Zelf heb ik in het begin wel eens de koolstift verwijderd zonder eerst de voetschakelaar los te laten met vonkvorming als resultaat.
Ik ga ervan uit dat de beschikbare 12 A stroomsterkte te laag is om snel de soldeerverbinding te maken. Zie ook het vermogen van mijn apparaat.

Groet, Rob

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #117 Gepost op: 02 juni 2017, 12:44:34 »
We hebben een RSU gemaakt van een voeding waarop je 6V, 7V, 8V, 9V en 10V kan selecteren ten opzichte van 0V.
De voeding kan 12A leveren aan de secundaire zijde.
Maar... Kan die 12 Ampère op elke aansluiting ten opzichte van 0 geleverd worden of kan dat alleen bij 10 Volt? Het zal de eerste transformator niet zien die die stroom alleen bij de hoogste spanning kan leveren.
Als ik nu mijn aardklem en probe op 6V en 9V aansluit, heb ik een spanningsval van 3V en gloeit mijn koolstofstaaf niet op. En lukt het ook om te solderen. Maar het duurt een seconden of 5 of langer totdat mijn soldering wordt gemaakt.
Het duurt ook vrij lang voordat de soldering afgekoeld is en vast zit, het geen dus resulteert in een soldering 1cm verder die los laat.
Mijn ervaring is dat een soldering maken echt een seconde of 3 tijd kost: pedaal indrukken, 2 seconden later of zo wordt alles zo heet dat het tin smelt, even een seconde blijven verwarmen en dan pedaal los. Twee seconden later pak ik het werkstuk vrolijk met m'n vingers vast zonder dat ik die verbrand.

Grote kans dat de transformator tussen 6 en 9 Volt maar een fractie van de maximaalstroom kan leveren.

Zelf zou ik opteren voor een traploze regeling. Ik merk bij mijn zelfbouw-apparaat ook dat het soms maar een klein verschil kan zijn in de stand van de knop, maar de ene stand te langdurig verwarmen kost en de andere stand te heet wordt.

Mijn transformator is 150 VA bij 9 Volt (maar goed, das bij normaal gebruik, vanwege de kortsluiting ligt de spanning veel lager en de stroom veel hoger)
Het enige is dat ik geen dimmer, maar variac gebruik.
Die staat vaak op ongeveer 1/3de van het maximumbereik. Onbelast zal de spanning dus een Volt of 3 zijn.

mbvdewissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #118 Gepost op: 02 juni 2017, 14:26:09 »
Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties. De stroom kan hij leveren met al de voltages.
als ik 3V spanning pak door aan te sluiten op de 6V en 9V dan duurt het bij mij een seconden of 4 a 5 voor de soldeer smelt. Hij soldeert dan goed vast. Ik heb zelf niet na afschakelen het gesoldeerde deel nog een aantal seconden vast gehouden. alleen aangetikt om te zien of hij vast zat. Maar zoals ik begrijp is de tin bij jullie ook niet gelijk afgekoeld maar duurt dit ook nog enkele seconden?

Sluit ik de unit totaal op 4V aan, dan krijg ik de gloeiende punt, met 3V niet.
Wellicht moet ik er nog een variac tussen bouwen om toch nog wat fijner te kunnen regelen.

Ben electricien dus weet wel waarmee ik bezig ben. Anders was ik er niet aan begonnen.
Ik ga nog even verder stoeien, en mocht het niet lukken dan is de prijs van de engelse versie nog te doen.

Die apparaten van 400 euro en hoger ligt buiten ons budget.

Gr. Ashwin

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Reactie #119 Gepost op: 02 juni 2017, 17:38:38 »
Als de koolstift gaat gloeien , dan is de stroom te hoog  , dan wordt het meer puntlassen ipv solderen .(je ziet dan na afloop zo`n mooi zwart puntje op je werkstuk )