Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Virtuele Timesaver  (gelezen 6510 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #30 Gepost op: 18 April 2017, 14:26:41 »
Maar wat is nou de bedoeling ???
Ik neem aan dat er naar een bepaalde eindsituatie toegewerkt moet worden, maar welke?
Staat dat ergens op de site, waar de wagons moeten komen per puzzel?

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #31 Gepost op: 18 April 2017, 14:40:09 »
Maar wat is nou de bedoeling ???
Ik neem aan dat er naar een bepaalde eindsituatie toegewerkt moet worden, maar welke?
Staat dat ergens op de site, waar de wagons moeten komen per puzzel?

Als je het game opstart, zie je links boven een locomotief met 2 wagens. Die staan op het 'In / Out' spoor.
Er zijn 5 bestemmingen (Boxcar, Gondola, enz). De 2 wagens achter de locomotief moeten naar die bestemmingen.
De Boxcar naar bestemming Boxcar, enz.
Er zijn ook 2 wagens met het opschrift 'Outbound'. Die moeten naar het 'In / Out' spoor samen met de locomotief.
Als na de nodige rangeerbewegingen alles op zijn plaats staat is de taak volbracht en stopt de klok.
Eenvoudig een kwestie van zo snel mogelijk heen en weer rijden...  :angel:

Veel plezier,

Max.
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #32 Gepost op: 18 April 2017, 14:55:16 »
Er is hier een lampje gaan branden. ::)
 
Uitgaande van een maximale snelheid van 60 fps maakt de locomotief 1 stap per frame.
Om nu te voorkomen dat bij een lagere framerate de snelheid van de locomotief lager wordt die stap aangepast.
Dus bij een framerate van 20 fps wordt de stap 60/20 = 3 maal zo groot.
(Als dat niet zou gebeuren zou je bij verschillende framerates verschillende eindtijden krijgen...)
Als nu het besturingssysteem of een andere applicatie besluit om bv even naar huis te bellen wordt de framerate nog lager en de stap derhalve evenredig groter.
En dan missen de koppelingen hun controlepunten. :o

Ik zal kijken of het zin heeft de grootte van de controlepunten ook aan te passen aan de framerate. 8)

Mvg,

Max.
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #33 Gepost op: 18 April 2017, 15:09:04 »
Ben blij je tot een oplossing gaat komen. Het stoort mij niet, het kost alleen wat extra tijd. Ook nu de laatste keer weer is het driemaal gebeurd, waar ik zelfs even de lok kwijt was (deze was in het geheel onder de wagon geschoven). Ik heb een filmpje mee laten lopen maar ook deze is weer niet afspeelbaar  ???. Vaag.

Dit was overigens mijn eindsituatie, zonder dat de tijd gestopt werd. In de laatste momenten schoof de boxcar onder de tankcar, ook weer bij het aankoppelen. Ik ben naar voren gereden en heb opnieuw aangekoppeld en vervolgens tot het einde van het spoor gereden. Geen reactie. De boxcar (rechts) stond wat slordig geparkeerd, wat rechter gezet en weer naar het einde gereden. Dat was voor mij de eindsituatie en ik heb de stopwatch uitgezet:


Ik ga de reefer nog even op zijn plek zetten. Kijken wat er gebeurt.

Groet,
Michel

Edit: oeps, op reset geduwd ::)

Edit2: Waar moet je stoppen als je slechts met 3 wagons rangeert?
« Laatst bewerkt op: 18 April 2017, 15:16:16 door tothebeach. Reden: edit 2 toegevoegd »

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #34 Gepost op: 18 April 2017, 15:18:59 »
Hoi Michel,

ik weet inmiddels zeker dat dit het probleem is, want ik kan het nu op verzoek na doen. (y)

Nu nog een passende oplossing... ???

Hartelijk dank voor de medewerking.

Cheers,

Max.
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #35 Gepost op: 18 April 2017, 15:20:00 »
Leuk gemaakt maar ik wordt er doodzenuwachtig van... dat rangeren is niets voor mij. Ik wordt heel claustrofobisch van al die veel te korte spoortjes :P

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #36 Gepost op: 18 April 2017, 15:25:28 »
Hoi Max,

Graag gedaan. Het was leuk om zo even te spelen. Bij slechts 3 wagons stopt de tijd niet als je de lok in de uitgangspositie plaatst, noch als je de lok naar in/out brengt. Ook na herstart van de browser.

@Jowi: Kom maar eens bij mij op de baan rangeren. Dan heb je iets meer ruimte, maar het houdt nog steeds niet over, maximaal 3 2-assers kunnen op het omloopspoor :D

Groet,
Michel

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #37 Gepost op: 18 April 2017, 15:29:00 »
Leuk gemaakt maar ik wordt er doodzenuwachtig van... dat rangeren is niets voor mij. Ik wordt heel claustrofobisch van al die veel te korte spoortjes :P

 ;D ;D ;D Dan zal ik je niet aanbieden om met mijn h0 Timesaver te komen stoeien want dat is nog veel erger...
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #38 Gepost op: 18 April 2017, 15:35:43 »
@Max: Hoeveel 2-assers gaan er in 1 boxcar (qua lengte) :D

Groet,
Michel

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #39 Gepost op: 18 April 2017, 15:41:59 »
Een 40 ft is ongeveer 12 meter...  ;D
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #40 Gepost op: 19 April 2017, 09:14:06 »
In versie 2.0 is de FPS aanzienlijk hoger:


Groet,
Michel

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #41 Gepost op: 19 April 2017, 10:00:49 »
Dat klopt, maar dat heeft te maken met de constructie van het geheel.
Daar schuif ik plaatjes, in de nieuwe versie wordt alles uitgerekend.
Nu kan alles geschaald worden, dus groter of kleiner, afhankelijk van de grootte van het scherm.
Met plaatjes ziet dat er vaak niet uit.

En wat misschien belangrijker is, ik had een aantal dingen geprogrammeerd die op een hardware Timesaver niet kunnen.
Daar kwam ik achter nadat ik een echte had gemaakt.

Maar inderdaad, nu deze versie begint te lijken op wat me voor ogen stond/staat is een combinatie van beide stijlen mogelijk de beste oplossing.

Wie weet, op naar versie 4...  ;D

Cheers,
Max.
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #42 Gepost op: 19 April 2017, 10:13:39 »
Helder!

En wat misschien belangrijker is, ik had een aantal dingen geprogrammeerd die op een hardware Timesaver niet kunnen.

Ik heb er toch wel wat mee gespeeld, maar dat is mij niet opgevallen. Wel kan je in 2.0 de wissels niet open rijden, wat in versie 1.0 en 3.0 weer wel kan. Ik ben er wel nieuwsgierig naar :)

Groet,
Michel

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #43 Gepost op: 19 April 2017, 11:05:25 »
Moeilijk uit te leggen; mijn korte termijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is... ???

Maar dat wissels opensnijden is een mooi voorbeeld. Mijn Peco wissels laten zich niet opensnijden maar geven een pracht van een kortsluiting.
In het echt vang ik dat op met een gloeilamp - dat gaat virtueel wat moeilijk. Misschien kies ik een volgende keer wel voor kortsluiting.

Dan dat koppelen en ontkoppelen. Kadees koppelen in een bocht slecht of in het geheel niet. Virtueel altijd. 8)
Ontkoppelen: je kent de Kadee shuffle? Drie keer heen en weer rijden en vertraagd ontkoppelen.
Gaat in het echt prima na een leerproces, maar blijkt virtueel niet haalbaar.

Ander voorbeeld: ik had een functie Random gemaakt: het programma bepaald willekeurig waar het materieel komt te staan.
Weer weggehaald en vervangen door routines waarmee de zaak met de hand neer zet. Net als in het echt.

Het mooie van programmeren is dat alles mogelijk is; je schrijft gewoon om de problemen heen.
Alleen kom je na verloop van tijd soms tot de conclusie dat dat toch niet helemaal is wat je wilde.
En begin je dus, vrolijk fluitend, opnieuw. Zoals nu...

Mvg,
Max
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Virtuele Timesaver
« Reactie #44 Gepost op: 19 April 2017, 12:42:41 »
Die pecowissels ken ik. Naast dat er kortsluiting ontstaat (bij een lok) lopen bij mij de wagons er gewoon uit. Op zich prima, dan moet ik de wissels maar goed zetten :)
De Kadeeshuffle ken ik niet. Is dat het manoeuvreren boven de magneet (het ontkoppelen om dan op te duwen)? Zelf werk ik nog met beugelkoppeling. Ik ben het wagenpark langzaam aan het inwisselen/vervangen voor wagons met NEM-schacht zodat de kadees later makkelijker inwisselbaar zijn. Ik heb al eens eerder een poging gewaagd tot het veranderen van de koppeling, maar het werd te duur en ik vond het lastig de juiste maat koppeling te vinden.

Dank voor je toelichting.

Groet,
Michel