Google+
Doel:€250.00
Donaties:€118.25

Per saldo:€-131.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:28:22
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door Lucien
Vandaag om 21:24:50
Video's over werken met Traincontroller door RudyB
Vandaag om 21:24:02
Rhtische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door bernhard67
Vandaag om 21:19:54
Marklin z-spoorbaantje in aanbouw door bink79
Vandaag om 21:18:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:17:07
ESU Ludmilla, ervaringen gevraagd door Baan Wally
Vandaag om 21:14:11
Trein door kapotte bovenleiding geraakt. door borotof
Vandaag om 21:11:49
Hoe onderdelen slim op te bergen? door Bert V
Vandaag om 21:08:21
seinen en nachtschakeling door Norway13
Vandaag om 20:56:31
Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 20:50:38
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 20:40:38
Dirty Stuff door Hans_omBC
Vandaag om 20:32:43
Bramsburg door bosje77
Vandaag om 20:03:49
Br 18 526 door Biesje
Vandaag om 19:35:31
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door janw
Vandaag om 19:31:56
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door wob
Vandaag om 19:20:54
Wat wilde je altijd al hebben? door Stedahult
Vandaag om 19:18:41
Depot door Sobat Kras
Vandaag om 19:16:26
Bezetmelders ook splitsen bij toepassen booster door Wim Ros
Vandaag om 19:14:20
Open dag door JohnT
Vandaag om 19:05:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 18:25:15
Aansluitschema Fleischmann Draaischijf 6052 door trabiarie
Vandaag om 18:11:51
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 18:03:39
Ik bouw een Inglenook rangeerbaantje in 0! door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:27
Iris handregelaar, hoe aansluiten op DR5000? door W.Broere
Vandaag om 16:37:16
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustr (Zwitserland) door Jan Bennink
Vandaag om 16:17:26
Modelbaan in Trainz door olaf99
Vandaag om 16:14:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Knigshofen tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:57:40
Analoge baan aansluiting trafo en ringleiding door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:39:32

Auteur Topic: Ontwerp een Modelbaan  (gelezen 7035 keer)

Arbhin

• Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #45 Gepost op: 23 juli 2017, 21:13:46 »
Deze week: Thema banen.

Voor deze week het thema: Rangeren.
Nou zijn er een twee basis mogelijkheden voor rangeren: een enkele binnenkomst en vertrek richting en een doorgaande route.
Rangeerterreinen zijn interessante stukjes modelbaan: Veel bewegingen, veel treinen en wagons elk met doel rond getrokken van en naar bestemmingen. Voor scenery iets minder aantrekkelijk: Vooral een paar noodzakelijke gebouwen (afhankelijk van het tijdperk) en veel grind, zand, grond en vooral rails en bielsen. Misschien spaarzaam een paar plukjes gras of wat onkruid op verlaten sporen, maar veel meer dan dat zal er op de modelbaan niet zichtbaar zijn.
Op een rangeerterrein zal er vooral veel ge-, nou ja gerangeerd worden, maar net als bij stations en andere banen: het moet duidelijk zijn waar de treinen voor rijden.
Zoals zojuist gezegd zijn er twee soorten rangeerterreinen, in de basis, maar daarnaast zijn er heel veel mogelijkheden waarvoor een rangeerterrein dient. Even een paar mogelijkheden: de gemakkelijkste is die voor een station. Vooral bij een kopstation moet er veel rangeerruimte zijn voor de sporen bij de perrons komen. Bij stoom tijdperk banen zal bij een kopstation vele locomotieven klaar moeten staan, een draaischijf om loc's te kunnen keren (vaak meer dan n) en alle werkzaamheden gebeuren vr de perrons (kolen, water, laden, lossen, etc).
Ook bestaan er rangeerterreinen voor het klaarzetten van treinen. Opslag van materieel en wagons, die klaargezet worden voor hun aanstaande geplande vertrek.
Bij industrie zijn rangeerterreinen ook te vinden. sporen voor laden en lossen, sporen waar treinen gekeerd kunnen worden en waar geloste wagons weggezet kunnen worden terwijl volle wagons weer terug klaargezet worden.
Wanneer een rangeerterrein in model wordt uitgebeeld, is het voor het beeld beter om ook duidelijk te hebben waarvoor er gerangeerd moet worden, een modelbaan die dit niet duidelijk heeft, kan een onsamenhangende beweging van treinen en wagons worden dat niet ontspannend is om naar te kijken.

Voor wie houdt van veel sporen en veel bewegingen van treinen en wagons is een modelbaan met rangeerterrein een geweldige uitdaging. Elke schaal heeft voor rangeren wel een mogelijkheid: In schaal 1 is het mogelijk een klein havenloods rangeerterreintje of klein industriespoor uit te beelden, ook hier met veel bewegingsmogelijkheden. Voor de kleinere schalen zeker voor H0 en N zijn er ruime mogelijkheden en vele voorbeelden om een rangeerterrein uit te werken. Met veel sporen, wissels en diverse seinen. Combinaties van diverse spoor breedten zijn bij rangeerterreinen ook een mogelijkheid.

Succes met bouwen,
Arbhin
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Arbhin

• Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
« Reactie #46 Gepost op: 02 september 2017, 13:01:28 »
Deze week: De Spanning.

De vakantie is weer voorbij en iedereen heeft weer inspiratie gekregen. Modelbanen gaan weer afgestoft worden, modelhuizen gaan weer opgebouwd worden en met de inspiratie die we hebben opgelopen tijdens het verblijf in welk land of locatie dan ook wordt een bron voor een nieuwe baan, een extra stukje in een bestaande baan of een toevoeging in de scenery.
De dagen gaan langzaam weer korten en de mogelijkheden om nog even wat aan de modelbouw te doen worden meer door regenweer, stormavonden of omdat de temperatuur binnenshuis beter wordt.

Wie herinnert zijn eerste treinset nog? Een achttal gebogen rails, de wat meer gelukkigen hadden iets meer rails, met twee wissels.
Een trafo en een trein dat rondjes kon rijden zonder dat je met de hand de wagon vooruit moest duwen. Een wonder en een geweldig cadeau, of je had het zelf bij elkaar gespaard van je krantewijk, 'heitje-voor-karweitje' of je ouders meegeholpen.
Maar die rondjes rijden op het tapijt, of tafel werd uiteindelijk niet zo spannend meer. Je zocht meer uitdaging voor je trein dus kwamen er rails bij (of zoals je dat ook een tijdje had: extra uitbreidingssets voor een startersset). Maar ook die, uiteindelijk, gingen vervelen. Hoe komt dit? Meerdere redenen zijn mogelijk: het elke keer uit elkaar halen gaat vervelen, je had mogelijk geen vaste plek voor de trein of je hebt het altijd als speelgoed gezien en als dusdanig behandeld (ergo: er gaat wel eens wat kapot).
Maar ook: er zit geen spanning in de startersset en de uitbreidingen.
Probeer eens een televisieserie te volgen waar alle spanning uit weg is: je krijgt een saai verhaal van begin naar het eind, en je bent blij als je het afgekeken hebt, als je zover al komt. Conclusie: Zonder spanning kijkt men niet.
Hetzelfde geldt voor boeken, toneel en het leven zelf. Zonder een kleine spanning is er geen ' drive' om naar een oplossing te zoeken.
Ook voor modelbanen geldt: er moet een mate van spanning in zitten wil een modelbaan als interessant gezien worden. Natuurlijk zit die spanning in hoe zo'n modelbaan opgebouwd is, maar ook in de omgeving en hoe in de layout de treinen op elkaar reageren, of hoe iemand zijn best moet doen om de verschillende treinen op elkaar af te kunnen stemmen.
Bekijk niet alleen je layout. Want de spanning moet niet alleen van je layout komen. Het moet ook van de rest komen: Een hollende man op het perron geeft al een spannend moment op je layout. Doe je dit echter bij elk perron gaat de spanning er weer vanaf. Een blote man of vrouw ergens in de scenery verstopt geeft ook spanning, maar je kunt je afvragen of dit de gewenste spanning is. Een auto dat bij de spoorbomen wacht is een stille interactie moment en dus een spanningsbron, net als een ongeluk ergens in de layout.
Maar probeer eens met een trein meer te rijden op je layout dan waar het layout eigenlijk voor bedoeld is. Dit geeft spanning. Niet alleen bij de bestuurder, ook bij de kijker die zich gaat afvragen hoe het allemaal opgelost gaat worden.
Hou hier ook rekening mee tijdens het plannen van je layout. Laat het ergens spaak lopen, maar wel zodanig dat het opgelost kan worden. Zoals een stukje enkelspoor in een dubbelspoorstraject (niet ongewoon in Nederland) of een rangeertraject dat uitloopt op een doorgaand stuk spoor, waardoor de rest van de treinen moeten wachten. Het zijn kleine dingen soms, maar met een beetje aandacht kun je van je layout en je baan net iets meer maken dan 'weer een nieuwe baan'.

Door de vakantie is het wekelijks patroon een beetje onderbroken, maar dit gaat weer opgepakt worden.

Veel bouw plezier
Arbhin

Arbhin

• Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
« Reactie #47 Gepost op: 08 september 2017, 17:07:51 »
Deze week: Thema's

We gaan weer verder waar we gebleven waren, na wat intermezzo's: Thema banen ter uwer inspiratie.
Ga je voor een enkelspoors baan, of een drukke meersporen verbinding?
Wil je een eenvoudig rondje met een station, of inhaalspoor, of ga je voor een natuurgetrouwe 'tussen stations rijdende treinen'.
Je kunt ook inspiratie krijgen door niet naar sporen of natuurgetrouwe spoorbeelden (Pun intended) te kijken.
Bekijk het centrum van een oud stadje, of rijd eens rond in een ander land om inspiratie op te doen.
Soms kan een modelbaan zonder treinen.
Verschuif het accent van je ontwerp eens naar iets anders dan de trein. Een idyllisch frans dorpje zoals (om maar een voorbeeld te nemen) Chateau - Chlon. Een oud Karolinisch dorpje waar ooit een kasteel gestaan moet hebben tegen de flank van een heuvel gebouwd.
Maak dan je modelbaan van meerdere kanten zichtbaar zodat mensen van 'boven naar beneden' kunnen kijken tussen de smalle straatjes door en aan de andere kant van 'beneden naar boven' om het dorpje te kunnen aanschouwen.
Omdat we met treinen bezig zijn, kun je aan de rand nog even een spoor leggen zonder dat deze inbreuk doet op de scenery en net even het franse sfeertje ophoogd door de manier van rails aanleggen in Frankrijk: Met de franse slag.

Succes met bouwen.

Arbhin

Arbhin

• Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
« Reactie #48 Gepost op: 16 september 2017, 12:41:09 »
Deze week: Thema's (paradesporen)

Genoeg van alle stations en omelkaar heen rangerende treinen?
Genoeg van de hectiek om treinen op elkaar aangepast te krijgen?
Soms wil je gewoon kijken. Laat die treinen elkaar passeren en door het station rijden zoals een intercity langs een dorpsstation raast.
Enkele wachtende reizigers het stof om de jas laten wapperen. De krant uit de handen blazen door een trein dat met 'net' aangepaste snelheid door het station raast.
Hoewel ik veelal de 'ronde' als modelbouwbaan negatief het benaderd is voor het rondjes laten rijden van een trein, mogelijk twee treinen die elkaar ergens in het modellandschap passeren of tegemoet komen, een goede mogelijkheid.
Ofwel door het paradespoor, een lang traject spoor waar de treinen duidelijk zichtbaar zijn, tussen twee tunnels in, langs een berghelling over een beekje (waar dan nog iets gebeurd) met een kleine slinger in het spoor zodat de bewegingen niet alleen voorwaarts maar ook links-rechts zijn en elk aspect de juiste aandacht krijgt. Ofwel door een groot station waar de trein soms wel, soms niet stopt samen met andere treinen als bij een echt station en op elkaar wachten met vertrekken, zoals ook in het echt gebeurd.
Met lange treinen, of hele korte 'museum'-treinen met twee of drie wagonen.

Hoewel het belangrijk is om je baan interessant te houden en er genoeg moet gebeuren; actie, mensen; actie! Moeten er op de modelbaan ook rustmomenten zijn.
Zo'n paradespoor is een geweldig puntje van rust.
Een groot station is alles behalve rustig, maar als een baan goed loopt en alles gesmeerd op elkaar afgestemd is, wordt ook dat weer rustig.

Werk je met rangeersporen? Probeer eens iets met een tweede rangeerterrein, waartussen een spoor langs het 'grote spoor' loopt. Ook hiermee creer je een rust moment binnen het hectische rangeren.
heb je een kleine scenery met net 1 stationnetje, hou ruimte tussen het station en de tunnel waardoor de trein rustig rijdt en langzaam de tunnel in rijdt. Ook hiermee creer je een rust moment, een klein paradespoor.

Ondanks alle hectiek en alle drama dat een modelbaan interessant maakt, denk aan een mogelijkheid waar rust heerst.

Succes met bouwen,

Groet,
Arbhin

Arbhin

• Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
« Reactie #49 Gepost op: 23 september 2017, 12:11:39 »
Deze week: Ontwerp een modelbaan

Nu ik de koe bij de horens gevat heb om toch zelf een treinbaan te gaan maken kom ik mijzelf en mijn eigen adviezen tegen.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik enkele nieuwe adviezen aan mijn vorige toevoegen dus vandaar dit nieuwe item. Ontwerpen van een modelbaan kan net zo makkelijk of moeilijk als je het zelf wilt maken.
Soms heb je bij voorbaat al een idee dat alleen nog maar uitgewerkt moet worden, andere momenten heb je een ruimte en een mogelijke 'treintafel', maar geen idee hoe dit in te vullen.
Hoe vaak gebeurt het ons dat we naar de ruimte staren en denken: 'Dit zou echt een mooie plek zijn om een modelbaan in op te bouwen', maar daarmee is de baan nog geen werkelijkheid.
Alle mogelijkheden dringen zich aan je op, zowel in gedachten als in werkelijkheid, want er staan moderne, oude en zeer oude modellen klaar om over de baan te racen en in gedachten hebben de huizen, stations en wegen allemaal al hun plek op de plank.
De baan is in je hoofd eerder af, dan dat deze in werkelijkheid begonnen is. Daarom eerste advies: Wil niet te vlug.
Geef ook het plannen van de tafel tijd.
Mocht je bij het uitwerken erachter komen dat er iets niet kan, net niet klopt of toch niet strookt met wat je van plan was kun je er dan nog op terug komen.
Bij de eerste momenten dat ik de treintjes weer terugvond op zolder dacht ik gelijk aan alle rails dat ik had liggen en waar ik zoveel jaren zoveel plezier aan had. Weer even los wat wissels en rails aan elkaar gelegd en twee wagonnetjes door de wissels laten lopen. Het voelde weer goed en ik wilde wel weer eens een plan maken waar ik wat langer en veelvuldiger plezier aan kon hebben dan alleen wat losse wissels.
Ook had ik voor de familie met kerst al eens een kerstdorp in scene gezet met van die standaard gebakken klei-huisjes, wat de rest van de familie ook leuk vond. Met van die lichtjes die door de ramen kunnen schijnen. En waarna ik weer voelde hoe leuk het is om een gedachte te hebben en die volledig te kunnen uitwerken.
Dus het modelbouwen ging weer kriebelen.

Maar wt gaan we bouwen?
Voor dat ik werkelijk begon met het plannen heb ik een lijst gemaakt met mijn wensen:
- Sneeuw/winter dorp
- Een bestaande situatie
- stoom tijdperk, Dickens-achtig
- Op schaal (de kerst dorpen zijn heel los 1:72 verschaald, maar zijn verder niet goed te sceneren)

De treinen op zolder waren allemaal N-schaal.
Als klein jongetje kreeg ik rond mijn 8ste verjaardag mijn eerste beginnersset: Fleischmann H0 rondje met een stoomtreintje.
Later heb ik dit verkocht en er N-schaal voor gekocht. Weer een beginnerssetje van Trix/minitrix met een kleine uitbreiding van Fleischmann, in die tijd was het verschil tussen die twee nog niet zo boeiend.
Dus wilde ik wel verder met 1:160.
In de wereld en tijdens vakanties rondgekeken naar situaties en mogelijke locaties om na te kunnen bouwen, of om een baan op te baseren.
Via Frankrijk, misschien toch Duitsland, Engeland (disused railways kan een zeer grote inspiratie bron zijn!) uiteindelijk in Ierland terecht gekomen (in gedachten dan).
Tijdperk was al losjes bepaald.
Door de geschiedenis van het land te bekijken kwam ik bij begin 20ste eeuw: Ongedurigheden, veel stoom en wat geknutsel met rariteiten op het spoor.
De plannen zijn nu zo goed als concreet, maar heeft alles bij elkaar toch wel zeker een jaar geduurd.
Omdat we het hebben over een hobby, een hobby dat eigenlijk nooit klaar is (want, als deze hobby klaar is, hebben we geen hobby meer en moeten we gaan uitkijken naar een nieuw onderwerp voor onze hobby). Het is daarom niet erg als we bij de voorpret (het bedenken en plannen van de modelbaan) wat langer doen. Als de baan goed doordacht en wel overwogen is uitgedacht is de kans dat we er op uitgekeken raken ook kleiner.

Als we alleen maar plezier hebben bij het bouwen van de modelbaan missen we de voorpret van het bedenken het passen en meten.

Dus: Ontwerp je modelbaan. Als je geen plezier beleefd aan je baan in het voortraject moet je je afvragen of het eindresultaat nog wel de moeite waard is. Misschien dat je een leuk iets hebt bedacht en als jij er geen plezier aan beleefd kan een ander het nog wel hebben, dus laat vooral elkaar weten wat de plannen zijn die we hebben, maar wanneer je voor jezelf niet het gevoel hebt dat je plannen stroken met je interesse, je voorgevoel niet helemaal klopt met waar je eigenlijk je hobby aan wilt besteden, doe vooral je plannen in de ijskast en ga zoeken naar dt stukje modelbouw waar je hart wl ligt. Plan je baan en niet alleen je baan maar ook je omgeving.

Verder wens ik alle bouwers: Veel bouw plezier!

Arbhin
« Laatst bewerkt op: 23 september 2017, 12:19:41 door Arbhin »