Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:37:55
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
TonM
Vandaag
om 19:36:39
ik mis al een poos
door
jerrytrein
Vandaag
om 19:29:23
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Tomasso
Vandaag
om 19:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 19:14:54
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 19:14:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:10:36
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Marc tramt
Vandaag
om 19:06:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 18:51:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 18:49:39
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
Vandaag
om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
Vandaag
om 17:57:42
Project seaside Germany
door
Hans GJ
Vandaag
om 17:28:19
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
Vandaag
om 17:15:30
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
Vandaag
om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 15:20:14
Märklin 2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Benelux795
Vandaag
om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 11:10:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 10:57:49
NL cameo layout (0,26m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
bask185
Vandaag
om 09:42:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU Multi-protoco vs DCC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: ESU Multi-protoco vs DCC (gelezen 1432 keer)
Cor Bos
Offline
Berichten: 127
ESU Multi-protoco vs DCC
«
Gepost op:
20 March 2017, 22:33:08 »
Hallo Allemaal,
Ik overweeg om voor mijn default decoders (non-sound) over te stappen van Zimo naar ESU.
Reden hiervoor zijn de goede recensies hier op dit forum, de prijzen die ik voorbij zie komen en de betere verkrijgbaarheid.
Nu leest ik dat ESU zowel Multi-protocol als DCC decoders heeft en dat deze verder het zelfde zouden zijn.
Als puur DCC rijder heel interessant want je betaal immers niets voor overbodige zaken.
Alleen vraag ik mijn af, dit is natuurlijk allemaal theorie, hoe zit dat in de praktijk?
Reageren DCC loc's anders op een Multi-protocol dan op een pure DCC decoder van ESU?
Heeft iemand daar überhaupt ervaring mee?
Een tweede vraag, bij Zimo geeft een letter aan met welke interface(stekker) je te maken hebt bij ESU zijn het alleen nummers. zit er bij ESU (in een nummer) ook een soort logica met welke interface je te maken hebt? (of moet je gewoon goed lezen welke je besteld
)
Hartelijk dank voor de input alvast.
Cor
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6353
***
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
«
Reactie #1 Gepost op:
20 March 2017, 22:42:50 »
Ik zou geen multiprotocol's gaan kopen als je niet op (marklin) club banen gaat rijden. Onnodig duurder dan de DCC's. Zou wel niet direct kiezen voor de "standaard" versie van wegen zijn beperkingen tov de volledige versies.
Ja er zit wel een logische opbouw in de nummers. Gewoon goed lezen en kopen wat je nodig hebt.
Ben zelf een fan van ESU......maar waarom zou je je Zimo´s gaan vervangen als ze verder goed zijn? Je kunt nieuwe lok´s tog gewoon van een ESU voorzien en de oude laten voor wat ze zijn. Zijn toch ca €27,00 per decoder
.
Voor de
v4 DCC's
«
Laatst bewerkt op: 20 March 2017, 22:45:03 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Cor Bos
Offline
Berichten: 127
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
«
Reactie #2 Gepost op:
20 March 2017, 23:01:49 »
Hallo Ruud,
Ik ga de Zimo's ook niet vervangen deze werken prima.
Alleen bij voor nieuw materiaal en wat ik nog heb liggen.
Las ook iets dat ESU niet zou goed overweg kan met Trix materiaal, dus wellicht komt hier dan weer gewoon een Zimo in, bij wat ik nog moet aanpassen, b.v. twee koplopers 3tjes. (BNL-actie modellen)
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
«
Reactie #3 Gepost op:
21 March 2017, 11:29:53 »
Laatste nummers geven de interface aan.
xxx10/xxx11 = NEM652 / 8-pin
xxx12/xxx13 = NEM651 / 6-pin
xxx14/xxx15 = 21MTC
xxx16 = PluX12
xxx17 = PluX22
Getal is even voor de Multiprotocol en oneven voor de DCC variant. Maar in praktijk gebruikt niemand de nummers omdat de naamgeving van ESU gewoon super duidelijk is. Dus spreekt men makkelijker van een Lopo 4 DCC met 8-pin stekker
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Cor Bos
Offline
Berichten: 127
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
«
Reactie #4 Gepost op:
21 March 2017, 19:33:59 »
Dank Timo,
Duidelijk.
Weet nog iemand of er verschil in rij eigenschappen zit tussen multi en DCC, of is dat gelijk?
Gelogd
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1644
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
«
Reactie #5 Gepost op:
21 March 2017, 19:51:02 »
Is gelijk.
Decoder verschilt in hardware totaal niets.
Ook van een MultiProtocol is simpel een DCC te maken door via de software een en ander aan protocollen uit te zetten.
Reageren dan exact hetzelfde op commando's.
Denk wel aan de andere manier van berekenen van de Optrek en Afrem vertraging.
ESU neemt daarvoor 0,25 seconde, Zimo 0,9 seconde per stap die je verhoogt op de CV's
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
«
Reactie #6 Gepost op:
21 March 2017, 19:54:11 »
Nooit verschil gemerkt. En denk ook niet dat deze er zijn. Qua hardware zijn de decoders gelijk en qua software zal het niet veel meer zijn dan simpelweg geen Motorola pakketjes bekijken. Maakt het voor ESU ook een stuk makkelijker om de twee decoders te onderhouden. Zelfde software maar met een bitje geflipt zullen we maar zeggen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
treinenhobby
Offline
Berichten: 411
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
«
Reactie #7 Gepost op:
21 March 2017, 20:49:19 »
Wat hier nog niet genoemd is, is dat er wel verschil zit tussen de Lopi 4.0 (DCC) en Lopi 4.0 M4.
Deze laatste is een quad protocol en heeft geen drie punten snelheidsregeling.
Dus start, gemiddeld, maximaal. Je moet per se 28 stappen ingeven.
Heb helaas deze decoder in een LoSo versie welke al af fabriek in de lok zat.
Wat mij betreft een misser van ESU dat je dit niet kunt aanpassen...
Maar dat is het off-topic.
Zou mooi zijn dat als je die decoder op alleen DCC zet je wel de mogelijkheid krijgt voor 3 stappen snelheidsregeling...
Gelogd
Cor Bos
Offline
Berichten: 127
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
«
Reactie #8 Gepost op:
22 March 2017, 21:41:27 »
Dank voor de info
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU Multi-protoco vs DCC