Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 00:32:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
  

Auteur Topic: ESU Multi-protoco vs DCC  (gelezen 1439 keer)

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
ESU Multi-protoco vs DCC
« Gepost op: 20 March 2017, 22:33:08 »
Hallo Allemaal,

Ik overweeg om voor mijn default decoders (non-sound) over te stappen van Zimo naar ESU.
Reden hiervoor zijn de goede recensies hier op dit forum, de prijzen die ik voorbij zie komen en de betere verkrijgbaarheid.
Nu leest ik dat ESU zowel Multi-protocol als DCC decoders heeft en dat deze verder het zelfde zouden zijn.
Als puur DCC rijder heel interessant want je betaal immers niets voor overbodige zaken. :)

Alleen vraag ik mijn af, dit is natuurlijk allemaal theorie, hoe zit dat in de praktijk?
Reageren DCC loc's anders op een Multi-protocol dan op een pure DCC decoder van ESU?
Heeft iemand daar überhaupt ervaring mee? :)

Een tweede vraag, bij Zimo geeft een letter aan met welke interface(stekker) je te maken hebt bij ESU zijn het alleen nummers. zit er bij ESU (in een nummer) ook een soort logica met welke interface je te maken hebt? (of moet je gewoon goed lezen welke je besteld :P )

Hartelijk dank voor de input alvast.

Cor




   

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2017, 22:42:50 »
Ik zou geen multiprotocol's gaan kopen als je niet op (marklin) club banen gaat rijden. Onnodig duurder dan de DCC's. Zou wel niet direct kiezen voor de "standaard" versie van wegen zijn beperkingen tov de volledige versies.
Ja er zit wel een logische opbouw in de nummers. Gewoon goed lezen en kopen wat je nodig hebt.
Ben zelf een fan van ESU......maar waarom zou je je Zimo´s gaan vervangen als ze verder goed zijn? Je kunt nieuwe lok´s tog gewoon van een ESU voorzien en de oude laten voor wat ze zijn. Zijn toch ca €27,00 per decoder ;D.
Voor de v4 DCC's
« Laatst bewerkt op: 20 March 2017, 22:45:03 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2017, 23:01:49 »
Hallo Ruud,

Ik ga de Zimo's ook niet vervangen deze werken prima.
Alleen bij voor nieuw materiaal en wat ik nog heb liggen.

Las ook iets dat ESU niet zou goed overweg kan met Trix materiaal, dus wellicht komt hier dan weer gewoon een Zimo in, bij wat ik nog moet aanpassen, b.v. twee koplopers 3tjes. (BNL-actie modellen)


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2017, 11:29:53 »
Laatste nummers geven de interface aan.

xxx10/xxx11 = NEM652 / 8-pin
xxx12/xxx13 = NEM651 / 6-pin
xxx14/xxx15 = 21MTC
xxx16 = PluX12
xxx17 = PluX22

Getal is even voor de Multiprotocol en oneven voor de DCC variant. Maar in praktijk gebruikt niemand de nummers omdat de naamgeving van ESU gewoon super duidelijk is. Dus spreekt men makkelijker van een Lopo 4 DCC met 8-pin stekker ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2017, 19:33:59 »
Dank Timo,

Duidelijk. :)

Weet nog iemand of er verschil in rij eigenschappen zit tussen multi en DCC, of is dat gelijk?

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1644
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2017, 19:51:02 »
Is gelijk.
Decoder verschilt in hardware totaal niets.
Ook van een MultiProtocol is simpel een DCC te maken door via de software een en ander aan protocollen uit te zetten.

Reageren dan exact hetzelfde op commando's.

Denk wel aan de andere manier van berekenen van de Optrek en Afrem vertraging.
ESU neemt daarvoor 0,25 seconde, Zimo 0,9 seconde per stap die je verhoogt op de CV's
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2017, 19:54:11 »
Nooit verschil gemerkt. En denk ook niet dat deze er zijn. Qua hardware zijn de decoders gelijk en qua software zal het niet veel meer zijn dan simpelweg geen Motorola pakketjes bekijken. Maakt het voor ESU ook een stuk makkelijker om de twee decoders te onderhouden. Zelfde software maar met een bitje geflipt zullen we maar zeggen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2017, 20:49:19 »
Wat hier nog niet genoemd is, is dat er wel verschil zit tussen de Lopi 4.0 (DCC) en Lopi 4.0 M4.

Deze laatste is een quad protocol en heeft geen drie punten snelheidsregeling.
Dus start, gemiddeld, maximaal. Je moet per se 28 stappen ingeven.

Heb helaas deze decoder in een LoSo versie welke al af fabriek in de lok zat.
Wat mij betreft een misser van ESU dat je dit niet kunt aanpassen...
Maar dat is het off-topic.
Zou mooi zijn dat als je die decoder op alleen DCC zet je wel de mogelijkheid krijgt voor 3 stappen snelheidsregeling...

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2017, 21:41:27 »
Dank voor de info :)