Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 11:43:19
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
Vandaag om 11:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 11:03:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Minder wissels door henk
Vandaag om 10:38:36
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:03
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:35:08
Gratis On30 Black Sheep sticker. door p-kokkie
Vandaag om 06:28:44
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
29 August 2025, 22:49:33
27 september en 28 september Miljoenenlijn stoomtreindagen door Seinhuis
29 August 2025, 22:41:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
29 August 2025, 22:29:33
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
29 August 2025, 22:29:14
The Summer of 69 door Besselspoor
29 August 2025, 22:25:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
29 August 2025, 22:22:02
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
29 August 2025, 22:16:52
Aachenau West door einte
29 August 2025, 21:38:13
Liliput Datenbank in de maak door hervé
29 August 2025, 21:24:36
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
29 August 2025, 21:09:59
Da's Daz 2 door Huup
29 August 2025, 20:49:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 August 2025, 20:35:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 August 2025, 20:03:42
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
29 August 2025, 19:57:17

Auteur Topic: Geluidsisolatie test met/zonder kurk  (gelezen 8313 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Geluidsisolatie test met/zonder kurk
« Reactie #15 Gepost op: 09 March 2017, 11:49:55 »
Ik ben bij dikke, hele zachte oplossingen altijd bang dat je een keer het hele railbed + ballast etc over een lange lengte een paar mm in kunt drukken, al dan niet per ongeluk, met alle gevolgen van dien. Losgeschoten rails of leidingen, scheuren in je ballast etc...

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 09 March 2017, 12:07:54 »
En met schuimrubber weet je ook niet hoe lang het mee gaat. Ik heb van Faller van die plakfolie-wegen ( http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1204.1245/atid.2160/ecm.at/Stra%C3%9Fenfolie.html ) maar als je daar nu (ca. 4 jaar na het plakken) overheen wrijft, dan veeg je het rubber er zo vanaf :(

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2017, 13:47:16 »
Ik had het ook niet over schuimrubber, maar over schuimplastic.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #18 Gepost op: 09 March 2017, 14:21:43 »
Binnen de Bouwfysica bestaan er twee soorten geluid: Lucht geluid en Contact geluid.
Lucht geluid is het geluid dat door de lucht verplaatst elementen in trilling brengt zo van kamer naar kamer kan worden door gegeven.
Contact geluid is het geluid dat direct op een materiaal wordt doorgegeven waarna in een ander vertrek dit geluid door dat materiaal wordt afgegeven.
Beide soorten geluid hebben een eigen manier van aanpak: Lucht geluid kan worden bestreden met massa: Hoe stugger en dikker het materiaal dat in trilling gebracht moet worden, hoe slechter het luchtgeluid doorgeeft.
Contactgeluid daarentegen moet worden bestreden met onderbreken van het materiaal.
Bij de geluiden van de trein gaat het over het algemeen over contact-geluid. Dus zal er een brug moeten worden gemaakt tussen de materialen. Echter kan door het onderbreken van de materialen op de baan juist lucht-geluid optreden: Immers de hele baan gaat als een klankkast werken!
Dit alles doet mij neigen naar een rails op minimale contactpunten naar de ondergrond, waardoor contact geluid geen doorgang kan vinden, verder hieronder een stevige ondergrond, die het luchtgeluid aanpakt.
Dus de kurk-ondergrond op minimale plekken vast zetten geeft een veel beter effect dan over de hele linie alles solide vastplakken, omdat bij deze laatste je een solide materiaal genereert dat het geluid kan doorgeven.

Welke manier je het geluid van je baan aanpakt is natuurlijk je eigen inzicht: Sommige mensen vinden het geluid absoluut niet hinderlijk, terwijl anderen de baan niet stil genoeg kunnen krijgen.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #19 Gepost op: 09 March 2017, 15:37:12 »
Misschien ook geen slecht idee: op bepaalde stukken gewoon je ballast strooien en niet verlijmen?!

jowi

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 March 2017, 16:36:50 »
Misschien ook geen slecht idee: op bepaalde stukken gewoon je ballast strooien en niet verlijmen?!
*hatsjoe* hee waar is mijn ballast ??? ;D

jowi

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 March 2017, 16:38:43 »
Heb nog een testje gedaan met een 2e laagje kurk van 2mm geplakt bovenop de huidige 2mm kurklaag. Gevoelsmatig scheelt dat amper wat, maar als je meet is het toch weer 2dB minder.
Voorzichtig kun je zeggen dat in deze situatie 2mm zo'n 10dB scheelt, en 4mm kurk 12dB. Toch heb ik het idee dat ballasten, mits dus NIET gedaan met houtlijm (dat trekt in het kurk en maakt de kurk en ballast hard als beton) en mits de ballast ook niet het hout raakt, de boel niet zo heel veel zal verslechteren... maar dat mag iemand anders eens testen.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2017, 16:47:15 door jowi »

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 March 2017, 17:02:31 »
Ik heb weleens  "dijkjes "gemaakt ,d.w.z. met houtlijm alleen de uiteinden van de dwarsliggers gelijmd met de houtlijm , waarbij dus de rest van de ballast los er tussen ligt.
Op mijn schaal 0 baan was dat echt grind ,dat je niet weg kan niesen. ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 09 March 2017, 17:18:19 »
Beide soorten geluid hebben een eigen manier van aanpak: Lucht geluid kan worden bestreden met massa: Hoe stugger en dikker het materiaal dat in trilling gebracht moet worden, hoe slechter het luchtgeluid doorgeeft.
Contactgeluid daarentegen moet worden bestreden met onderbreken van het materiaal.
Bij de geluiden van de trein gaat het over het algemeen over contact-geluid.
Er is nog een ander aspect wat ik hier vaker heb genoemd maar waar kennelijk niemand aan wil, en dat is de combinatie. Je kan het luchtgeluid van de ondergrond inderdaad verminderen door die zwaar te maken. Dus dik multiplex of desnoods mdf.
Maar als de rails daar te star op zijn bevestigd dan worden de roltrillingen die ontstaan tussen wiel en rail teruggekaatst naar de trein en die gaat dan luchtgeluid produceren. Ik heb hier lang geleden ook eens proeven mee gedaan en het maakt dan niet uit of de rails op dik multiplex of op beton liggen. Zodra je de zaak vastlijmt krijg je dit terugkaats-effect
De enige oplossing voor beide problemen is het toepassen van zoveel mogelijk demping tussen ondergrond en rails. De rails moeten dus zo "zacht" mogelijk liggen. En dan blijkt de ondergrond ineens niks meer uit te maken. Of er nou beton onder ligt of 4 mm triplex. Er worden geen trillingen meer doorgegeven aan de ondergrond, dus die gaat ook niet als klankkast werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
« Reactie #24 Gepost op: 09 March 2017, 17:21:04 »
Ik heb op verschillende van mijn banen het verschil duidelijk gemerkt, zowel met 3mm kurk als schuim. Met verdund houtlijm blijft het rijgeluid meer hoorbaar dan dat je met verdunde boekbinders lijm de ballast verlijmd. Voordeel van de boekbinders lijm is, dat de lijm wat meer elastisch opdroogt in tegenstelling tot houtlijm. Er is ook wat duurder spul van oa Anita Decor en Woodland scenics te koop, maar ik vermoed dat dit ook een soort boekbinders lijm is.

Groeten, Jake

bellejt

• Online Online
« Reactie #25 Gepost op: 09 March 2017, 17:23:22 »
mijn spiraal is gemaakt uit MDF en bekleed met 4 mm kurk.Vastgekleeft met speciale kurk spuitlijm.K rails zelfs vastgezet met vijsjes ( net tegenaan gedraaid om niet te kunnen verschuiven) en je hoort de treinen nauwelijks rijden.Vind persoonlijk dat ik de treinen wel mag horen rijden maar niet storend geluid.
Greetings,salutations,groetjes,

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 09 March 2017, 17:24:54 »
Losse ballast zou ik voor H0 niet aanraden. Ik heb het ook eens gedaan maar op enkele plekken waar de rails niet goed op de ondergrond was gelijmd, ging deze "zweven". Daar kropen de ballast-korrels onder de rails en deze kwam zo steeds hoger te liggen (boller te staan) :(

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 09 March 2017, 17:25:13 »
Dat spul van Anita decor is volgens mij niet hetzelfde als boekbindlijm, het ruikt anders.
Ik was niet zo enthousiast over de lijm van Anita, het lijmde slecht en het is veel duurder dan boekbindlijm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #28 Gepost op: 10 March 2017, 09:28:31 »
Je kunt het ook maken zoals in het schoolvoorbeeld: Eerst ballastbed leggen (waar je het dan ook van maakt), en de rails daar in drukken, en dan het geheel verlijmen/ gedeeltelijk vastzetten.
Plastische lijmen zijn inderdaad ook goede dempers.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #29 Gepost op: 10 March 2017, 10:06:54 »
Heb nog een testje gedaan met een 2e laagje kurk van 2mm geplakt bovenop de huidige 2mm kurklaag. Gevoelsmatig scheelt dat amper wat, maar als je meet is het toch weer 2dB minder.

Mijn dank voor de extra test. Die 4 mm kurk is dus niet verkeerd. Verlijmen met een flexibel blijvende lijm als Pattex of UHU Greenit Kraftkleber ter vermindering van het contactgeluid is hierbij van belang.

Zit ik alleen nog met de vraag hoe dat met het ballasten moet. In ieder geval vermijden dat er een "brug" ontstaat tussen het ballstbed en het multiplex. Fixeren zonder houtlijm zie ik vooralsnog niet zitten.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB