Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Lenz booster overgang  (gelezen 2667 keer)

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Lenz booster overgang
« Gepost op: 06 maart 2017, 22:47:26 »
Beste medespoorders,

Een raar fenomeen doet zich voor op mijn baan in aanbouw. Als een locomotief van de ene sectie met Booster LV102 (1) naar electrisch gescheiden andere sectie van LV102(2) gaat ontstaat er een kortsluiting en gaat de centrale op AUS. Zet ik de locomotief na deze overgang er weer op en hef ik de kortsluiting met de handheld op dan loopt de locomotief gewoon weer door in de andere sectie. Je zou nu zeggen dat dat komt doordat de baanvakken verkeerd gepoold zijn maar dat is niet zo. De J en K van de beide secties lopen na de electrische scheiding gewoon in elkaar over.
Dit doet zich alleen voor als in de volgende sectie zich geen locomotief bevindt, want dat is het deel wat ik helemaal niet snap. Indien er zich wel een locomotief bevindt in de volgende sectie dan treed de kortsluiting niet op?? Snapt u dit?? Natuurlijk naar dit fenomeen op internet gespeurd maar dat valt niet echt mee. De CDE draden zijn goed aangesloten en in elkaar gedraaid dus dat is het ook niet. Het enige wat ik lees is dat het een soort fase probleem van de twee trafo's is die afzonderlijk de boosters voeden maar dit zijn beide 6050 geloof ik van Marklin. De Omgekeerde T (ground) heb ik evenwel niet aangesloten en misschien is dat het probleem dat dan deze situatie verholpen kan worden?? Maar dit staat niet in de handleiding dat dit noodzakelijk is. Roept u maar wat ik moet doen om deze kortsluiting op te kunnen heffen als niet al mijn locomotieven op de baan staan of elders want heb in totaal drie secties afzonderlijk gevoed. (2x LV102 en 1x L101). Laatst heb ik een nieuwe booster aangeschaft maar de oude wanneer uitgewisseld leveren dezelfde situatie op. De centrale ziet ergens een kortsluiting in. Maar hoe zoals gezegd dit op te lossen is?? Moet ik een soort stroomafname situatie creeren middels een weerstand of iets dergelijks of toch die ground (T) aansluiten en kan dit gewoon door een onderlinge verbinding in een soort serie en moet de J daarin ook eventueel opgenomen worden. De handleiding zegt hier bij mijn weten niets over maar ik zit met dit fenomeen als de sectie leeg is en binnen gereden wordt.
Gaarne uw oplossing en vooral uitleg voor dit probleempje.

MVG Arne
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 22:52:22 door ABakker »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2017, 23:21:31 »
Omdat ik toevallig ook met mijn boosters bezig ben kwam ik het volgende op internet tegen:
https://sites.google.com/site/markgurries/home/dcc-general-best-practices/booster-connections-power/multiple-booster-wiring

en ook:
http://www.wiringfordcc.com/booster.htm

Op diverse websites staat vermeld dat je de massa (Ground) van de boosters aan elkaar moet koppelen om deze en andere problemen te voorkomen.
Mijn boosters hebben een plastic behuizing, maar de Lenz heeft dat niet en dus kun je daarvan misschien vrij eenvoudig de massa's doorverbinden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 23:24:29 door St00mboy »

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2017, 23:29:10 »
Hallo Leen,

Bedankt dan ga ik de omgekeerde T aansluitingen van de centrale en boosters hiervoor gebruiken.

MVG Arne

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2017, 23:30:26 »
Massa's doorverbinden moet je alleen doen bij z,g, common ground boosters.
De boosters van Lenz hebben een H-brug uitgang, en daarbij is er geen sprake van een massa, en dus moet je ook niks doorverbinden.

Er wordt wel eens gesteld dat de poling van de voedende trafo's gelijk moet zijn. Zelf geloof ik daar niet zo in, maar is het proberen waard. Draai van één van de trafo's eens de netsteker om, maakt dat verschil?
Een andere oorzaak van de fout kan zijn dat de trafo's te veel verschillen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2017, 23:31:32 »
Ik sluit aan, bij mij gebruik ik 3 boosters van Lenz (LV100/101) en dat is geen enkel probleem. Die zijn alle 3 apart op een trafo aangesloten en gescheiden van elkaar.

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2017, 23:37:48 »
Beste Klaas en Ronald,

Ik zal morgen de suggestie van Klaas eens testen en bij mij is het precies eender Ronald alle drie de boosters worden met een afzonderlijke trafo Marklin 6002 gevoed (3x).
Maar zoals gezegd het doet zich alleen voor wanneer er zich geen stroomafnemer in het baanvak of sectie staat en dat snap ik ook al niet eigenlijk.

MVG Arne

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #6 Gepost op: 07 maart 2017, 08:10:05 »
Geen oplossing, maar bedoeld om zaken uit te sluiten:
- meet de uitgangsspanningen van je trafo's
- meet de ingangsspanningen op de centrale / boosters
Dit om uit te sluiten, dat er spanningsverschillen zijn tussen de trafo's of dat de bekabeling voor een verschil zorgt.

- meet de uitgangsspanningen van de centrale / boosters
- meet de mogelijke verschillen op de railstaven zelf van de ene sectie naar de andere (Gaat een laag-voltage lampje of ledje aan, zit er dus een spanningsverschil) Dit kan mogelijk door bekabeling ontstaan bv slechte contacten of lange dunne kabels.

Is alles in orde, meet dan wat er gebeurt als je de betreffende booster belast. Blijkbaar maakt het verschil of die sectie belast is of niet.
Misschien ontstaat er een te groot spannings/belastings verschil tussen de belaste sectie en de onbelaste sectie.
En dan ?  Op een rijtje zetten en nadenken. Kunnen we misschien bij helpen.
Meten is nog niet weten, maar wie weet.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2017, 08:13:35 door maarten van der burgt »

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #7 Gepost op: 07 maart 2017, 21:35:20 »
Goede avond Klaas,

Helaas werkt het gewoon omdraaien van de stekkers niet en komen ze kennelijk niet op die manier in de gewenste fase.

Ik heb na de tip van maarten ook even diverse delen door gemeten, maar echt denk ik schokkende verschillen zijn er niet. Niet bij de uitgaande spanning van de trafos maar wel op de baan een verschil van 15,9 volt en 15,3 volt de andere sectie. Weet eigenlijk Niet goed wat dat verschil betekent en veroorzaakt maar aan het ene deel hangt nu veel zeg maar en aan de andere sectie minder.

Wie nog een tip heeft dan houd ik me aanbevolen want hoop het op te kunnen lossen.

Mvg Arne

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2017, 22:34:56 »
Citaat van: ABakker
... Helaas werkt het gewoon omdraaien van de stekkers niet...
Als het een faseprobleem is, wat ik betwijfel omdat de AC en DC kant van de voeding van elkaar gescheiden zijn, dan niet beide stekkers omdraaien maar slechts één.

Citaat van: Klaas Zondervan
De boosters van Lenz hebben een H-brug uitgang, en daarbij is er geen sprake van een massa, en dus moet je ook niks doorverbinden.
Maar een H-brug heeft wel degelijk een +kant en een massa:


(Hier direct voor een motor, maar kan ook via de rails.)
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2017, 22:36:58 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #9 Gepost op: 07 maart 2017, 22:54:43 »
@72sonett, zoals Klaas het bedoelt (denk ik / lijkt mij), de boosters met H-brug hebben geen massa (permanent ::)) aan de uitgang ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #10 Gepost op: 07 maart 2017, 23:31:18 »
Ja, ik denk ook dat Klaas dat bedoelt, maar als de massa's van beide boosters niet op dezelfde potentiaal liggen, dan zou je storingen kunnen krijgen en dan zou het met elkaar verbinden van die 'echte' massa's dat opheffen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #11 Gepost op: 07 maart 2017, 23:49:23 »
Beste heren,

Ik heb uiteraard steeds maar een stekker omgedraaid voor de drie boosters per keer en deze via trial and error omgedraaid eerst booster 2 toen booster 3 en nog zo een reeks maar helaas.
Het enige wat nu nog lijkt e zou kunnen zijn is dat de derde booster nog niet aan de baan vast zit omdat dit deel nog niet af is en dat misschien wel nodig heeft ??? Net als bij het Express net een soort eindschakeling nodig heeft of iets dergelijks. U ziet hier spreekt weer de leek.
Wordt dus vervolgd hoop ik want zit er wel mee.

Mvg Arne

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #12 Gepost op: 07 maart 2017, 23:54:43 »
... maar als de massa's van beide boosters niet op dezelfde potentiaal liggen, ...
Dan vraag ik me af hoe ze niet op hetzelfde potentiaal kunnen liggen. Via de railuitgangen worden ze met elkaar verbonden en komen dan vanzelf op hetzelfde potentiaal.
Ik zie niet in hoe het direct verbinden van de massa's daar iets aan verbetert. In de handleiding van de boosters wordt de massa-aansluiting wel genoemd, maar er wordt nergens gezegd wat je er mee moet doen.
Maar ook hier geldt: het is het proberen waard want er gaat niks stuk.

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2017, 23:57:55 »
Beste Klaas,

Ik ben het met je eens dat het niet in de handleiding staat en dat die ground zover ik weet alleen gebruikt wordt om een soort noodstop knop te maken.

Mvg Arne

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Lenz booster overgang
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2017, 12:21:08 »
Beste medespoorders en bijdragers,

Met schaamrood op de kaken moet ik zeggen dat ik bij de laatste booster in de rij de CD toch omgedraaid had en nu werkt dus alles wel goed. Wel raar voor mijn gevoel daar er anders volgens de handleiding ook geen communicatie mogelijk was maar die was er zeker wel.
Ergo check en dubbelcheck is helaas weer het devies.

Bedankt dus toch voor het meedenken en excuses voor het starten van dit draadje, maar ben toch erg blij.

MVG Arne Bakker