Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 11:09:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:07:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door T.Spat
Vandaag om 10:48:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Arduino - kan niet (meer) uploaden  (gelezen 5852 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Gepost op: 06 maart 2017, 21:34:36 »
Een tijd geleden heb ik diverse dingen gedaan met een Arduino. Dat werkte toen allemaal goed. Nu na een paar maanden wil ik het weer gaan oppakken, en blijf problemen houden met het uploaden van mijn programma. Ik ben het spoor wat bijster, weet niet wat ik fout doe.

- De Arduino is dezelfde als vroeger. Het is een Chinese kloon Mega 2560
- De PC is dezelfde. Het is onder windows-10
- De Arduino IDE waarmee ik mijn sketch maak is dezelfde.

Ik maak een simpele sketch (alleen maar led poort 13 laten knipperen). Compileren, dat gaat goed.
Vervolgens upload via een usb-kabel (net als vroeger). Ik stel de poort op COM3.
Ik ben even kwijt welke programmer ik vroeger gebruikte. Ik probeer ze allemaal uit, niets werkt.

Als ik de Arduino via de usb-kabel aansluit, dan brandt de groene led (ten teken dat hij voeding heeft), maar er branden ook twee rode leds (met bijschrift ON en RX). Volgens mij was dat vroeger niet zo?? (weet ik niet zeker meer).

Als ik in het IDE-menu voor upload kies, dan geeft hij de melding "uploading", maar blijft daarin; de groene balk voor het upload-proces groeit in enkele seconden aan tot bijna helemaal vol, maar blijft dan ongeveer een minuut staan, en geeft vervolgens "timeout communicating with programmer".

Ik heb ook geprobeerd "burning bootloader to I/O board". Kijg dan de melding "can last a minut", maar verolgens 6x de foutmeldingen "stk500v2_ReceiveMessage:timeout".

Wie heeft een idee wat ik fout doe, of wat ik kan doen om weer een werkende Arduino te krijgen?

Wim K

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2017, 21:44:31 »
Even afgaand op Google plaatje: zit je USB poort nog aan de printplaat vast met al zijn pootjes? Dat type stekkers wil nog wel eens van de printplaat loskomen.

Andere optie: iets heeft de usb poort open staan (vandaar Rx rood) en blokkeert daarmee je uploiad
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 21:54:06 door ivanzon »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2017, 22:01:21 »
Ik zie geen speling of zo bij de usb-poort. Lijkt me wel goed te zijn.
En ik heb een andere usb-poort van mijn PC geprobeerd. In de IDE Com3 veranderd in Com4 (die zie ik dan opeens erbij staan), en weer geprobeerd.
Hetzelfde resultaat, twee rode leds (en een groene), en na een minuut 6x timeout melding in mijn IDE.
Wim K

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2017, 22:12:55 »
Ik gebruik zelf origineel Arduino, maar voor je chineze clown probeer het volgende.
(Het volgende is overigens een bekend truukje bij deze imitaties)
Klik op uploaden, en op het moment dat hij klaar is met compilen  (en vóór hij gaat uploaden !) druk op de resetknop op je 2560.

Werkt dit voor jou ?
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 22:14:28 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
  • Oude meuk in h0
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2017, 22:17:38 »
In aansluiting op de vorige post, kijk eens hier.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2017, 09:24:09 »
Wim, als beide Tx en Rx ledjes branden dan is er iets dat voorkomt dat je met je board kan communiceren. Er kunnen verschillende reden zijn. Er draait een programma in een loop. Probeer je board met de reset toets te resetten vlak voor het uploaden.  Ook kan de hardware defect zijn. Hoe bewaar je je board? Ik adviseer om dat altijd in antistatisch schuim te doen.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #6 Gepost op: 07 maart 2017, 09:40:20 »
Welke programmer je selecteert maakt niet uit, je programmeert namelijk niet met een programmer maar gewoon via de bootloader. De geselecteerde programmer is alleen van belang als je upload via programmer of burn bootloader gebruikt.

En voor beide, dus ook de bootloader branden, heb je een programmer nodig! Zonder gaat je dat niet lukken. Een programmer mag dan wel weer een andere Arduino zijn die is geprogrammeerd als programmer.

Maar als Tx en Rx branden lijkt inderdaad iets het uploaden tegen te gaan. Kan niet het programma op de Arduino zijn want de PC geeft de Arduino zelf al een reset voor het uploaden. Tenzij je de auto-reset baantjes op de print hebt doorgekrast. Meest voor de hand liggende optie, wat heb je aangesloten zitten op de Arduino? Teovallig iets aan pin0 en of pin1?

Andere optie zou zijn dat je de bootloader eraf gekregen hebt. Maar dat lijkt me vrij sterk.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #7 Gepost op: 07 maart 2017, 09:56:46 »
Ik heb (nog) geen enkele poort aangesloten. Het enige wat mijn test-programma doet is een halve seconde de led-poort (13) aan, en een halve seconde uit. En dat in een eeuwige loop.

Het indrukken van het reset-knopje op de Arduino had ik ook al gelezen. Dat heb ik geprobeerd, maar hij reageert dan gewoon niet. Beide rode leds (en de groene) blijven gewoon konstant branden.

Het uploaden doe ik met de Arduino IDE, klik achtereenvolgens op de twee standaard vinkjes in de taakbalk (de eerste voor compileren, gaat goed, de tweede voor upload, gaat dus fout).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2017, 10:15:24 »
Mm, als je niets hebt aangesloten zou het nog het oude programma kunnen zijn. Maar daar kan de nieuwe upload geen last van hebben. Blijven de Tx en Rx lampjes ook branden als je de resetknop ingedrukt houdt?

En kan je eens verbose output voor uploaden aanzetten en de complete error plaatsen?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #9 Gepost op: 07 maart 2017, 15:35:08 »
Hoi,

Welke chip wordt er gebruikt op de mega voor de usb communicatie (bv. CH40 of (fake FTDI))?
Welke driver wordt er onder windows gebruikt (staat in apparaatbeheer-poorten-...)
Staan er in de event viewer foutmeldingen?

mvg spock

guest9985

  • Gast
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2017, 00:25:02 »
Ik heb dit ook een keer gehad met mijn UNO.
Was onder windows 10.

Het volgende heb ik gedaan:
1 - pc aan - apparaatbeheer - kijk welke USB poorten er zijn.
2 - arduino aansluiten - apparaatbeheer - welke poort is er nu bijgekomen?  Deze poort verwijderen !!
3 - arduino eruit - pc opnieuw opstarten
4 - via apparaatbeheer controleren of die poort verdwenen is
5 - arduino aansluiten - windows zou nu automatisch de goede driver moeten installeren.
6 - apparaatbeheer - welke USB poort is erbij gekomen?  Deze poort selecteren in de Arduino IDE.

Nu zou alles weer gewoon moeten werken.

Groetjes, Martin.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #11 Gepost op: 08 maart 2017, 09:51:18 »
Beste mensen,

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Maar er zijn nu nieuwe ontwikkelingen, die de situatie toch wat anders maken.
Ik beschik over drie Arduino's. Bij twee daarvan (die ik in mijn vorig project heb gebruikt) treedt het probleem op. Bij een derde is het probleem er niet, die kan ik normaal een programma uploaden.

Ik krijg nu zo'n vermoeden, dat bij mij vorig project er het e-e-n en ander is misgegaan, waardoor die twee Arduino's zijn stukgegaan. Vermoedelijk overbelast, maar het kan ook wat anders zijn, ik weet niet wat. Misschien heeft iemand nog een idee of ik hem helemaal kan resetten, maar ik vermoed dat dat niet meer zal gaan. Ook bij "burn bootloader" of bij het indrukken van de reset-knop, alles blijft hetzelfde, brandende rode leds en geen einde van het uploadprocess. Soms een melding in de IDE "cannot open Com3".

Ik denk, dat het voor deze twee Arduino's een enkele reis wordt naar de diepste Chinese Diepzee (synoniem met de Bodegraafse kliko), en dat ik naar China moet gaan om een nieuwe Arduino op te halen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, en hartelijke groeten
Wim K

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2017, 10:11:01 »
Vermoedelijk overbelast, maar het kan ook wat anders zijn, ik weet niet wat.
Overbelasting is inderdaad niet zo goed. Ook al moet ik zeggen dat ik de AVR's aardig robuust vindt, heb er nog geen stuk gekregen ;D

Ook bij "burn bootloader" [knip]
Zoals gezegd, zonder programmer doet "Burn bootloader" helemaal niets  ;)

Soms een melding in de IDE "cannot open Com3".
Dat heeft dan weer niets met de Arduino zelf te maken en is een probleem op de PC zelf. Als je die melding krijgt heeft een ander programma op de computer de COM-poort al in gebruik genomen en maar één programma tegelijk kan de COM-poort gebruiken. 8)

[knip] (synoniem met de Bodegraafse kliko), en dat ik naar China moet gaan om een nieuwe Arduino op te halen.
Hier in de buurt de Otto ;D Nu kan je nooit te veel Arduino's hebben (ook al ben ik geen fan van de Mega, te veel aansluitingen op een klein oppervlak) maar voor je dat doet zou je nog een keer echt de bootloader kunnen branden. Nu ik weet dat je meerdere Arduino's hebt waarvan minstens één nog werkt is dat mogelijk. Zie hiervoor ]deze pagina.

Nu gebruiken ze daar een Uno maar een Mega is ook mogelijk. Paar dingen om op te letten:
1) Upload de ArduinoISP sketch VOOR je de andere Arduino aansluit
2) Volgens mij gaat het tegenwoordig ook zonder de genoemde (maar niet getekende ::)) condensator. Maar als je een error krijgt met uploaden zou ik opnieuw de ArduinoISP sketch uploaden en dan inderdaad een condensator tussen GND en reset plaatsen. Heb je geen condensator liggen kan je ook een draadje tussen 5v en reset plaatsen. Enige waar je dan op moet letten is dat je dan niet meer zelf op de reset knop drukt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

JWS

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2019, 15:49:14 »
Hallo mensen,
Ik weet niet hoe het bovenstaande is afgelopen, maar ik heb een vergelijkbaar probleem met de net aangekomen Arduino UNO R3 Mini/Micro USB ATmega328P CH340G. Hij wordt herkend op com 3 dan wel com4, doch ik krijg geen bordinfo (kloon?). Een ledje (rood) permanent aan, en de L blinkt normaal dus ik neem aan dat alles ok is. Doch bij het uploaden van een aangepaste blink sketch of de meer ingewikkelde sketch (om mn  oude draaischijf via arduino aan te sturen) krijg ik de melding "stk500 programmer is not responding". Ik heb al geprobeerd tussen compileren en uploaden de resetknop in te drukken (hoe lang is dat nodig?), maar alles zonder resultaat. Ik zie wel tijdens uploaden in het begin het knipperled uitgaan en heel licht gaat het groene ledje even 2 of 3 keer knipperen. Dan komt de rode knipperled weer terug met de foutmelding. Gelukkig is het met een oudere arduino nu wel gelukt, doch die wil ik weer terug zetten op zn oude taak. Wat kan ik nog meer proberen?????
Met groet,
Jan Willem

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino - kan niet (meer) uploaden
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2019, 16:03:30 »
Heb je hiervoor ook al CH340 Arduino's gehad? Anders zou ik dat even controleren in Device manager (apparaatbeheer). Arduino inpluggen en er zou geen apparaat met een uitroepteken mogen staan en er zou dus een CH340 USB Serial apparaat moeten verschijnen.

En gebruik je de bijgeleverde kabel? Je zou namelijk ook niet de eerste zijn waarbij de geleverde USB kabel te brak is.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox