Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NMBS - Railtour samenstellingen door Bert van Gelder
Vandaag om 02:59:41
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Thom
Vandaag om 00:31:23
Eerste baanplan spoor N door 72sonett
Vandaag om 00:26:16
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door clickmaniac
Vandaag om 00:19:50
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door clickmaniac
Vandaag om 00:08:37
plaatjes kantelen door Menno
Vandaag om 00:07:06
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 00:03:56
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 00:00:50
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
22 juni 2018, 23:03:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
22 juni 2018, 22:53:28
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door Basilicum
22 juni 2018, 22:50:22
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 juni 2018, 22:49:27
Br52 van Trumpeter in 1:35 door bosje77
22 juni 2018, 22:42:52
Inspiratie nieuw baanplan H0 door NS1220
22 juni 2018, 22:21:57
Mijn LEGO modellen. door SimonSt
22 juni 2018, 21:59:05
Plaatsen van DB seinen door MWS
22 juni 2018, 21:58:09
Dapol mag maar 12V op digitale baan door HansQ
22 juni 2018, 21:36:44
Br186 Rurtalbahn, wat hangen we erachter? door Henk Zwoferink
22 juni 2018, 21:30:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
22 juni 2018, 20:57:55
Zimo MX630 Motorregeling door Sandopie
22 juni 2018, 20:29:00
Westlandbaan door Zoedelaar
22 juni 2018, 20:13:34
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N  (gelezen 8795 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5066
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #30 Gepost op: 01 april 2017, 10:50:46 »
Hier is een foto van mijn aandrijving. De messing blokken zijn onbewerkt, zo komen ze terug van de gieter. Rechts zie je de onderzijde, waar ik 1,35 mm gaten in heb ontworpen. Ze zitten nu nog vol met gips, maar de gaten zijn er. Met de taper tap maak ik een groef voor de schroef, waar de 10 BA schroeven inpassen. De motor (niet getoond) zit op een 3D geprint dekseltje, waar ook de geëtste fosforbronzen contactstrips op zitten gesmolten. Zo kun je makkelijk het motortje verwisselen (analoog/digitaal of bij defect bijvoorbeeld) en is het ideaal bij het afstellen van de aandrijving/installeren van de koppelstangen dat de motor en kwetsbare contactstrips niet in de weg zitten.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5066
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #31 Gepost op: 01 april 2017, 10:55:12 »
Oh, ik bedacht me nog wat mbt de Luck wielen. Ik haal mijn wielen van Müller Radsatz http://muellerradsatz.de , want het plastic middenstuk van Luck is aan de achterzijde twee keer zo dik als die van Müller. En voor mij telt het ook dat Müller mijn wielen in RP25 heeft, Luck niet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8749
    • aersch der visch.
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 01 april 2017, 11:11:04 »
Het kan dat shapeways in was print of dat ze een bak poeder aan elkaar zitten te laseren, maar ook dan zul je wat krimp hebben omdat het metaal warm is als je het lasert en daarna afkoelt. Kun  je er in de machine al uit compenseren als je zou willen, als je m maar vertelt welke krimpfactor het metaal heeft. Maar goed, dat moet je dan wel willen. Het lijkt mij niet heel moeilijk, maar in de praktijk zal er vast nog wel wat meer bij komen kijken, verticaal meer krimp dan horizontaal ofzo.

Verder, qua resin ontluchten: gladde grote klonten gaan wel redelijk zonder vacuum, maar zit er dun en fijn detail aan of oppervlakken met een vrij nadrukkelijke textuur zoals baksteen (waar belletjes aan blijven "kleven") dan wil het niet lekker. Zit je met dunne details dan is het zoals Casper zegt, de krachtsverhouding viscositeit/zwaartekracht wordt anders, dus daar moet je de zaak een beetje helpen. Behalve vacuum ken ik geen methodes die wat dat betreft een goed bruikbaar resultaat zonder eindeloze nabewerking opleveren.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5066
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #33 Gepost op: 01 april 2017, 11:15:13 »
Van de Shapeways materiaalpagina:

First, the model is printed in wax using a specialized high-resolution 3D Printer. It is then put in a container where liquid plaster is poured in around it. Once the plaster sets, the wax is melted out in a furnace, and the remaining plaster becomes the mold.

Molten brass is poured into this mold and set to harden. The plaster is broken away, revealing your new product.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8749
    • aersch der visch.
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #34 Gepost op: 01 april 2017, 11:19:14 »
en daarna heeft er een stagair met witte handschoentjes en een potje brasso nog anderhalf uur op zitten poetsen als ik zo de plaatjes van Svens onderstelletje en dat van Casper vergelijk.  ;D

caspervt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #35 Gepost op: 01 april 2017, 18:26:43 »
 ;D

Niemand die het opviel dat er toch een relatie zat tussen de datum van posten en het onderwerp van zwaaiheldels voor de raambediening?!

Sorry, het is even rustig geweest met dit project. Heb vandaag ook niet heel veel voortgang, maar wel gewerkt aan de verdere detaillering van de bakken. Ken je dat gevoel, dat kleine details je soms gaan irriteren? Zo begon ik me te ergeren aan het feit dat er in het interieur boven de ramen die hendels voor de raambediening ontbraken. Maar goed, dat is natuurlijk simpel op te lossen, dus even een etstekening gemaakt.



Hier gaat het dus om, de hendel boven het raam.



En hier de etstekening. Ben benieuwd!

Wat betreft de aandrijving heb ik iets heel anders bedacht, maar dit wacht nog op uitvoering. Ik ben in mijn constructie voor gewicht minder afhankelijk van een messing blok (wat voor Sven wel geldt in de kleine trammetjes). Ik wil gaan experimenteren met een binnenframe van gelaserd POM (van snijlab.nl) en dat fixeren met een messing geetst buitenframe. Moeilijk uitleggen, maar zodra ik meer heb post ik wel weer wat... Denk dat het zeker een grote kostenbesparing gaat opleveren. De etsplaat komt er toch per rijtuig. En dit bespaart de kosten voor Shapeways of een gieter die messing onderdelen voor me moet maken.

Happy april-fools...

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8749
    • aersch der visch.
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #36 Gepost op: 01 april 2017, 18:29:26 »
och, je ziet weleens gekkere dingen langskomen en die zijn dan wel echt waar... :angel:

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2529
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #37 Gepost op: 01 april 2017, 19:32:04 »
Wat een meesterlijke grap! En ik had mij nog wel voorgenomen nergens in te tuinen  ;D
When in Paris, do as the romans do....

ns.1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #38 Gepost op: 08 april 2017, 10:36:06 »
Goede grap, je hebt nou eenmaal puristen die tot het kleinste detail willen gaan.
Aan gezien je hier zo veel tijd in steekt zou het zo maar kunnen kloppen.

Had je een pb gestuurd mbt de wormwielen .

Groetjes Rick