Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Herstart en inspiratieloos door Trein-H0
Vandaag om 15:12:58
Heen, En en Weer: de tram. door Henk Boshuyzen
Vandaag om 15:11:59
Raadplaatje door KNed
Vandaag om 14:56:57
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 14:55:41
Wie herkent dit ? door prutser
Vandaag om 14:36:40
Montage bouwkit Weinert BR 93 door prutser
Vandaag om 14:33:35
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:01:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 13:57:55
Corneliënstadt 2.0 door Corny121
Vandaag om 13:41:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 13:19:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:30:02
Big Boy komt naar Den Bosch door NS1220
Vandaag om 12:12:45
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door daempfer
Vandaag om 12:04:52
Treinen in de Rotterdamse haven door Sean
Vandaag om 11:45:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 11:40:55
Rails zelf bouwen schaal 1:64, waar onderdelen verkrijgbaar? door edwin1974
Vandaag om 11:35:45
NL baan: Frotterdam in h0 door Wim Vink
Vandaag om 11:09:36
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N  (gelezen 9114 keer)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 503
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #15 Gepost op: 02 maart 2017, 22:13:40 »
Ik ben met stomheid geslagen, zo mooi  (y)
Groet,

Gerard

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1310
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 02 maart 2017, 22:21:43 »
Extreem hoge kwijlfactor...

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
  • N en G rijder
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #17 Gepost op: 02 maart 2017, 22:39:06 »
Flabbergasted! Fantastisch hoor!

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

caspervt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 02 maart 2017, 22:54:04 »
Hartelijk dank voor alle complenten!! Messing etswerk komt van PPD uit UK. Zal later een foto van de etsplaat uploaden. Ontwerp gemaakt in Inkscape. Verder heb ik net gehpord van Shapeways dat de prints onderweg zijn van de aandrijving en de eerste klas banken en vouwbalgen. Binnenkort meer!

Opmerkingen zijn helemaal welkom. Scharfenberg te dicht op de neus klopt inderdaad. Wordt nog aangepast. Was moeilijk in een keer goed te krijgen met 3D print en messing ets. Wil voor de uiteindelijke versie de raamstijlen en leuningen van de bankjes in Nieuw zilver laten etsen. Dit was goedkpper voor een proefversie.

caspervt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 05 maart 2017, 14:17:01 »
Hierbij een update over de aandrijving. Ik ben lang aan het zoeken geweest, Tomix onderstellen, gebruiken van een ander standaard model dat in de handel verkrijgbaar is, etc. Een bekend probleem voor zelfbouwers. Niets voldeed aan mijn eisen, dus de conclusie was dat er zelf iets gefabriceerd moest worden. Mijn eisen lijstje was niet eenvoudig:

  • De aandrijving mag niet zichtbaar zijn achter de ramen en moet dus onder de raamstijlen weggewerkt kunnen worden. Dat is misschien niet zo'n groot probleem voor de DE5 met machineruimte, maar wel voor eventuele vervolgseries mat 40, 46, etc. (die zijn er trouwens niet, ik krijg via PM vragen over andere modellen als mat 46. Helaas!! Ik zeg niet dat die er nooit komen, maar deze DE5 heeft me nu al bijna twee jaar gekost, dus reken maar uit wanneer ik toe ben aan een nieuwe uitdaging)
  • Onderdelen als tandwielen, vliegwielen, etc moeten vrij verkrijgbaar zijn. Dus geen gebruik van reserveonderdelen, die vaak maar in beperkte aantallen te bestellen zijn. Ook de onderstellen van Tomix vielen hierdoor gedeeltelijk af omdat die soms ook slecht verkrijgbaar zijn. Het ontwerpen van een model kost veel tijd, en het lijkt me heel frustrerend dat je aan het einde van de rit de onderdelen die je gepland had te gebruiken niet meer kan krijgen
  • Voldoende trekkracht en schaalsnelheid (dat laatste kan uiteraard ook wel met decoder bijgesteld worden)
  • Als het even kan binnen een budget van 50-70 euro per treinstel.

Ik ben in eerste instantie bij pojezdy.eu uitgekomen en hier de eerste onderdelen aangeschaft. Gelukkig nog een paar Mashima motoren kunnen kopen, maar ik begrijp nu dat die ook verleden tijd gaan worden. Wordt weer verder zoeken. Nadeel van de materialen van Pojezdy is dat vooral de tandwielen weer vrij duur zijn en ook vaak niet op voorraad. Dus dat werd weer verder zoeken.

Uiteindelijk ben ik bij Linea models in Italie uitgekomen. Die maken ook kleinserie schaal N modellen (naast Ho en 0) en leveren hun onderdelen ook los en ook in wat grotere aantallen. De aandrijvingen die ze maken zijn erg professioneel, maar steken wel weer een flink eind uit in het interieur van hun modellen. Kortom, ik heb daar alleen de tandwielen aangeschaft.

Vervolgens op inspiratie van dit artikel (erg de moeite waard van het lezen, deze man doet erg leuke dingen, zoekt ook echt de grenzen op van de mogelijkheiden anno 2017):
http://78514.homepagemodules.de/t3930f5-D-Druck-Frontlader-Unimog-Sender.html op het idee gekomen om in messing te laten printen bij Shapeways (zie helemaal onderaan in het artikel zijn 3D frontwiel aandrijving voor een Ho vrachtwagen).

Goed, plaatjes zeggen meer dan woorden:


Zo komt het uit de printer.


Alle onderdelen voor de aandrijving. De messing wormwielen komen van Pojezdy, de rode tandwielen uit Italie. De wielen zijn van Luyx Feinmechanik, de PR25 versie voor spoor N.


In elkaar gezet en eerste test. Het past, de tolleranties van Shapeways leveren geen probleem op voor de aandrijving, yay!!


En hier met opgebouwde cardan. Dat was wel even zweten, maar het is te doen.


En hier is mooi te zien hoe laag de aandrijving eigenlijk is. het andere uiteinde van de cardan wordt via een dog-bone constructie verbonden met de motor, die gefixeerd in het midden van de bak wordt opgehangen. Hiermee wordt ook de draaibeweging in bochten mogelijk. En met deze aanpak is het ook mogelijk met wat stunt en vliegwerk om een jacobsdraaistel aan te drijven, mocht dat ooit nodig zijn. Wel handig als je mat 46 tweetje op vier assen aan wilt drijven...

Tot zover!
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2017, 14:24:49 door caspervt »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #20 Gepost op: 05 maart 2017, 14:38:16 »
Je zoekt inderdaad de grenzen op, maar met wat voor een resultaat! Briljant idee om de cardankoppeling gewoon in het frame mee te laten printen ;-).

Benieuwd naar het eerste filmpje!

Mvg, Paul
When in Paris, do as the romans do....

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 06 maart 2017, 10:34:08 »
Prachtig werk, ik herken veel van mezelf in het ontwikkelingproces. Je houdt er toch wel rekening mee dat je veel vraag gaat krijgen of je het ook verkoopt?  ;)

Zoals jij je wielen bevestigd, zo had ik dat eerst ook. Een beugel met een gat erin. Maar dat is ontzettend lastig in elkaar zetten, het is niet service vriendelijk en de wielen er recht opdrukken is ook niet makkelijk. Maar van het gat een omgekeerde U, zodat ie open is aan de onderkant. Je hebt dan dus drie omgekeerde U'en aan één zijde en breng het messing van het motorblok tot aan de onderzijde van de U. Uit nieuwzilver ets je dan afdekplaatjes met een rechthoekig gat voor elke asradar. Door in het ontwerp van het messingblok een paar 1,3 mm gaatjes te maken, dan met een 10BA tapping gereedschap in deze gaatjes (na productie van het messingblok) een schroefdraad te maken, kun je met 10BA schroefjes het plaatje bevestigen en de wielen op hun plaats houden. Ik heb zelf nog aslagers op de assen zitten om het tandrad en de wielen in het midden te houden, maar dat kun je wellicht ook anders oplossen, zodat je geen aslagers nodig hebt.

Zo'n ontluchter voor je siliconen afgietsels is interessant, maar een beetje overhyped. Luchtbellen ontstaan vooral in ruimtes waar de lucht niet omhoog kan. Dus als in je mal er hoekjes zijn waar de lucht omhoog wil, maar dat niet kan omdat de mal daar ophoudt, blijft ie daar zitten. Bijvoorbeeld als je een mal van de letter W zou maken. Lucht wil dan naar de linkerpoot van de W, de middenpoot van de W en de rechterpoot van de W. Als je niet bij elke poot een ontluchtingsgat hebt (dus drie gaten boven in de mal), krijg je luchtbellen boven in elke poot. Ik hoop dat dat je een beetje duidelijk is. Als je het goed doet, heb je m.i. geen ontluchter nodig. Ook zo snel mogelijk de resin verwerken, als ie nog lekker dun is.

En nog iets anders: zoek een messinggieter. Het is bijna net zo duur om bij een messinggieter een mal en een afdruk te laten maken, dan één exemplaar bij Shapeways in messing te laten maken. Maar het voordeel is dat elke volgende afdruk dan veel en veel goedkoper is.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #22 Gepost op: 06 maart 2017, 11:06:04 »
Oh, nog iets anders. Als je in iets zinvols wil investeren en dat niet duur is, koop de XYZWare DaVinci mini 3D printer. Daar kun je al je buigmallen en ander gereedschap dat je nodig hebt om je treinen te bouwen zelf maken. Is het niet goed, kun je het gelijk aanpassen en opnieuw printen. Was voorheen nooit zo'n fan van een 3D printer voor thuis. Maar ik heb deze nu een paar maanden en voor deze prijs en deze kwaliteit is het echt een uitkomst. En geen technisch gezeur met dat ding.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #23 Gepost op: 06 maart 2017, 11:21:07 »
Casper,

Heel fraai werk met die combinatie van technieken, en hem dan ook nog rijdend maken ook!  (y) Blijft het bij 1 stuks voor jezelf of wil je hem daarna ook als kit of kant-en-klaar te koop gaan aanbieden?

Fred
Alles komt goed!

caspervt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 06 maart 2017, 12:21:43 »
Re Sven: ik heb in mijn ontwerpproces jouw modellen ook uitgebreid bestudeerd! Kom er nu gaandeweg ook achter dat deze methode niet heel makkelijk is. Ik ga je draadje nog een keer bestuderen, leuk en thanks voor de tip! Snap ik uit je bericht ook dat jij je aandrijving-blok in messing laat gieten door een gieter? Ik was persoonlijk bang dat je dan teveel last zou krijgen van krimp. Shapeways heeft dat proces redelijk uitgekristalliseerd, en hebben een gietproces waarbij het eindmodel redelijk voldoet aan het aangeleverde ontwerp en maatvoering. Ik dacht van lost-wax messing gieten altijd dat het model toch een procent of 5 krimpt ten opzichte van het moeder model. Dat is voor een luchttankje of schoorsteen overkomelijk, maar voor een aandrijving gaan tandwielen dan toch echt wel klemmen. Ben heel erg benieuwd hoe jij dit aanpakt, Sven.

Wat betreft luchtbellen: voor mijn aanpak giet ik de bankjes wel in een keer in een blokmal, daar blijft inderdaad lucht achter hangen omdat er overhangende delen aan zitten. Ook is mijn ervaring dat voor de kleinere N-spoor onderdelen de viscositeit van de resin relatief meer invloed heeft. Belletjes in resin ontluchten niet even makkelijk door een gaatje of wandje van 1mm als dat ze doen door een grotere opening van een grotere schaal. Kortom, ik heb het voor mijn situatie eerst geprobeerd zonder ontluchter, en ben daar wel van teruggekomen. Maar inderdaad genoeg voorbeelden online gezien waar het voor grotere modellen niet nodig is om te ontluchten.

Wat betreft modellen op de markt: ik heb daar zeker over nagedacht. Dat is niet de reden dat ik dit ben gaan maken, dat is echt puur hobby. Ik heb geen baan en rijd niet maar heb wel een zwak voor stroomlijnstellen van de NS, liefst realistische stammen van meerdere stellen. Dan moet je wel zelf bouwen voor N spoor. Het enige wat voor mij eventueel haalbaar is, zou het op kleine schaap uitbrengen van een kit zijn. Het maken van kant en klare modellen gaat veel en veel te veel tijd kosten. Dat red ik echt niet. Ten aanzien van een kit heb ik persoonlijk wel twijfel of er veel N-spoorders zijn die dit soort modellen aan zouden durven. Helaas is dat op N-spoor gebied niet zo ingeburgerd in NL als in bijvoorbeeld de UK. Verder wil ik geen kit op de markt brengen waar ik zelf niet tevreden over zou zijn. Ik ben hier nu al bijna twee jaar aan bezig, in de spaarzame vrije uurtjes en de ontwikkeling is nog niet klaar. Kortom, op korte termijn is er hier helaas niets te verkrijgen. Maar geïnteresseerden die een kit zouden aandurven: ik hoor het graag.

Opmerking voor forum moderators: ik weet niet of dit bericht onder 'commercieel' valt. Zo ja, dan hoor ik het graag en pas ik dit aan.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 12:25:20 door caspervt »

caspervt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #25 Gepost op: 01 april 2017, 09:02:49 »
Sorry, het is even rustig geweest met dit project. Heb vandaag ook niet heel veel voortgang, maar wel gewerkt aan de verdere detaillering van de bakken. Ken je dat gevoel, dat kleine details je soms gaan irriteren? Zo begon ik me te ergeren aan het feit dat er in het interieur boven de ramen die hendels voor de raambediening ontbraken. Maar goed, dat is natuurlijk simpel op te lossen, dus even een etstekening gemaakt.



Hier gaat het dus om, de hendel boven het raam.



En hier de etstekening. Ben benieuwd!

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8797
    • aersch der visch.
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #26 Gepost op: 01 april 2017, 10:14:38 »
ontluchten bij resin "overhyped"? Dat is wel het mooiste dat ik hier in jaren gelezen heb.

Wat krimp bij messing gieten betreft, als de krimpfactor redelijk vast is kun je natuurlijk vrij gemakkelijk je model iets opblazen, printen en dan afgieten.

Enne... die raamslingers... kenonne, niet goed wijs man.  (y)


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #27 Gepost op: 01 april 2017, 10:32:57 »
Raamslingers.... en maar stug in N doorwerken. Ik had het probleem allang 'opgeschaald' . Veel respect! :-)
When in Paris, do as the romans do....

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #28 Gepost op: 01 april 2017, 10:35:08 »
ontluchten bij resin "overhyped"? Dat is wel het mooiste dat ik hier in jaren gelezen heb.
Makkelijk indruk te maken, dan. Wat ik daarmee bedoel is dat luchtbellen ook op een andere manier voorkomen kunnen worden, niet dat ik het probleem bagatelliseer.

Wat betreft messing gieten. Ook van Shapeways zal je product gekrompen terug komen. Wat ik van SW heb teruggekregen is niet vergroot om maatvast te blijven. Die doen precies hetzelfde als een gieter. Het zou me niets verbazen als zij gewoon een model in was printen en het gieten dan uitbesteden.

Als je je object x 1.015 vergroot voor het exporteren als STL, dan komt het wel goed. Je zult niet de eerste keer een perfect resultaat hebben, maar je weet dan welke aanpassingen je moet doen. Op deze manier komen de messing blokken van mijn aandrijvingen altijd perfect terug, geen afwijking. Maar goed, het is ook een beetje ervaring wat wel en niet kan, natuurlijk. Ik ben hier al zo'n vier jaar mee bezig. De gaten waar de as met de wormwielen doorheen komen laat ik bewust een heel klein beetje te klein, zodat ik 'm met een ronde vijl op maat kan vijlen. Dan weet ik zeker dat deze mooi rond zijn en perfect op maat. Met "op maat vijlen" bedoel ik een seconden of twee met de vijl in het gat ronddraaien. Maar aan de gaten voor de assen hoef ik niks te doen. De assen moeten er ook niet strak in, het moet wel een beetje speling hebben. Doordat we op de onderste millimeter kunnen ontwikkelen willen we het vaak perfect doen. Maar soms is het juist nodig om een beetje losjes te werken, een beetje natte vinger werk. Proberen, testen en aanpassen is nou eenmaal onderdeel van dit soort projecten.

Begrijp ik het goed dat het je irriteert dat de raamslingers aan de binnenzijde boven de ramen van een N-spoor model niet had?  ??? Dat zie je toch helemaal niet, naast het feit dat die in N nog geen tiende van een mm dun zullen zijn. Of begrijp ik het verkeerd?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #29 Gepost op: 01 april 2017, 10:36:44 »
Even een aanvulling: met het vergroten met 1,015 zullen je maten zo goed als correct terugkomen, maar de aanpassingen zijn nodig omdat je bedachte maten in werkelijkheid niet altijd werken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.