Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een mini-diorama als cadeau door Menno
Vandaag om 21:48:24
Startrain 1312 DCC stopt na warm worden door Martin Domburg
Vandaag om 21:41:53
BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße" door Tjalling
Vandaag om 21:35:57
Modelspoorbeurs 25 augustus 2018 in Houten. De voor- en nabeschouwing door Forever Rocofan
Vandaag om 21:34:40
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 21:32:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:31:38
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MWS
Vandaag om 21:31:24
Rivarossi DB 627 pimpen. door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:16
Een beetje Reichsbahn in Bayern door nkob
Vandaag om 21:26:11
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten? door Alex Langenkamp
Vandaag om 21:23:44
NS 6300 locomotieven opnieuw leverbaar! door AVT Products
Vandaag om 21:00:12
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 20:50:14
Herstart in TT (1:120) door Bouwer
Vandaag om 20:34:43
Modules van Kees Gorter door NS264
Vandaag om 20:31:48
19 Toen door gtw6016
Vandaag om 20:27:41
DR5000 update door Mark been
Vandaag om 20:27:05
Update: baan in de tropen door AndrevdG
Vandaag om 19:30:53
Roco GeoLine bevalt niet. Alternatieven aanbevolen? door NS264
Vandaag om 18:59:30
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:18:37
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door puntenglijder
Vandaag om 18:06:15
Neutraal Moresnet in H0 door Flevodienst
Vandaag om 17:53:24
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
Vandaag om 17:51:01
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N  (gelezen 9139 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #30 Gepost op: 01 april 2017, 10:50:46 »
Hier is een foto van mijn aandrijving. De messing blokken zijn onbewerkt, zo komen ze terug van de gieter. Rechts zie je de onderzijde, waar ik 1,35 mm gaten in heb ontworpen. Ze zitten nu nog vol met gips, maar de gaten zijn er. Met de taper tap maak ik een groef voor de schroef, waar de 10 BA schroeven inpassen. De motor (niet getoond) zit op een 3D geprint dekseltje, waar ook de geëtste fosforbronzen contactstrips op zitten gesmolten. Zo kun je makkelijk het motortje verwisselen (analoog/digitaal of bij defect bijvoorbeeld) en is het ideaal bij het afstellen van de aandrijving/installeren van de koppelstangen dat de motor en kwetsbare contactstrips niet in de weg zitten.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #31 Gepost op: 01 april 2017, 10:55:12 »
Oh, ik bedacht me nog wat mbt de Luck wielen. Ik haal mijn wielen van Müller Radsatz http://muellerradsatz.de , want het plastic middenstuk van Luck is aan de achterzijde twee keer zo dik als die van Müller. En voor mij telt het ook dat Müller mijn wielen in RP25 heeft, Luck niet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
    • aersch der visch.
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 01 april 2017, 11:11:04 »
Het kan dat shapeways in was print of dat ze een bak poeder aan elkaar zitten te laseren, maar ook dan zul je wat krimp hebben omdat het metaal warm is als je het lasert en daarna afkoelt. Kun  je er in de machine al uit compenseren als je zou willen, als je m maar vertelt welke krimpfactor het metaal heeft. Maar goed, dat moet je dan wel willen. Het lijkt mij niet heel moeilijk, maar in de praktijk zal er vast nog wel wat meer bij komen kijken, verticaal meer krimp dan horizontaal ofzo.

Verder, qua resin ontluchten: gladde grote klonten gaan wel redelijk zonder vacuum, maar zit er dun en fijn detail aan of oppervlakken met een vrij nadrukkelijke textuur zoals baksteen (waar belletjes aan blijven "kleven") dan wil het niet lekker. Zit je met dunne details dan is het zoals Casper zegt, de krachtsverhouding viscositeit/zwaartekracht wordt anders, dus daar moet je de zaak een beetje helpen. Behalve vacuum ken ik geen methodes die wat dat betreft een goed bruikbaar resultaat zonder eindeloze nabewerking opleveren.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #33 Gepost op: 01 april 2017, 11:15:13 »
Van de Shapeways materiaalpagina:

First, the model is printed in wax using a specialized high-resolution 3D Printer. It is then put in a container where liquid plaster is poured in around it. Once the plaster sets, the wax is melted out in a furnace, and the remaining plaster becomes the mold.

Molten brass is poured into this mold and set to harden. The plaster is broken away, revealing your new product.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
    • aersch der visch.
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #34 Gepost op: 01 april 2017, 11:19:14 »
en daarna heeft er een stagair met witte handschoentjes en een potje brasso nog anderhalf uur op zitten poetsen als ik zo de plaatjes van Svens onderstelletje en dat van Casper vergelijk.  ;D

caspervt

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #35 Gepost op: 01 april 2017, 18:26:43 »
 ;D

Niemand die het opviel dat er toch een relatie zat tussen de datum van posten en het onderwerp van zwaaiheldels voor de raambediening?!

Sorry, het is even rustig geweest met dit project. Heb vandaag ook niet heel veel voortgang, maar wel gewerkt aan de verdere detaillering van de bakken. Ken je dat gevoel, dat kleine details je soms gaan irriteren? Zo begon ik me te ergeren aan het feit dat er in het interieur boven de ramen die hendels voor de raambediening ontbraken. Maar goed, dat is natuurlijk simpel op te lossen, dus even een etstekening gemaakt.



Hier gaat het dus om, de hendel boven het raam.



En hier de etstekening. Ben benieuwd!

Wat betreft de aandrijving heb ik iets heel anders bedacht, maar dit wacht nog op uitvoering. Ik ben in mijn constructie voor gewicht minder afhankelijk van een messing blok (wat voor Sven wel geldt in de kleine trammetjes). Ik wil gaan experimenteren met een binnenframe van gelaserd POM (van snijlab.nl) en dat fixeren met een messing geetst buitenframe. Moeilijk uitleggen, maar zodra ik meer heb post ik wel weer wat... Denk dat het zeker een grote kostenbesparing gaat opleveren. De etsplaat komt er toch per rijtuig. En dit bespaart de kosten voor Shapeways of een gieter die messing onderdelen voor me moet maken.

Happy april-fools...

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
    • aersch der visch.
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #36 Gepost op: 01 april 2017, 18:29:26 »
och, je ziet weleens gekkere dingen langskomen en die zijn dan wel echt waar... :angel:

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #37 Gepost op: 01 april 2017, 19:32:04 »
Wat een meesterlijke grap! En ik had mij nog wel voorgenomen nergens in te tuinen  ;D
When in Paris, do as the romans do....

ns.1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: BNLS Werkspoor - stroomlijnstellen in spoor N
« Reactie #38 Gepost op: 08 april 2017, 10:36:06 »
Goede grap, je hebt nou eenmaal puristen die tot het kleinste detail willen gaan.
Aan gezien je hier zo veel tijd in steekt zou het zo maar kunnen kloppen.

Had je een pb gestuurd mbt de wormwielen .

Groetjes Rick