Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing laddertje met precies gelijke sporten door roadster36
Vandaag om 01:27:32
US Style freightcar kitje(s) door ArjanB
Vandaag om 01:03:42
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Joop_L
Vandaag om 00:57:45
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
25 november 2020, 23:42:58
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
25 november 2020, 23:32:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
25 november 2020, 23:28:42
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
25 november 2020, 23:14:40
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
25 november 2020, 23:08:22
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
25 november 2020, 23:03:55
Modelbouwwedstrijd op TV. door ingenium
25 november 2020, 22:54:29
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Karst Drenth
25 november 2020, 22:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
25 november 2020, 21:53:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
25 november 2020, 21:46:29
Raadplaatje door Rick
25 november 2020, 21:38:13
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans Grasmaijer
25 november 2020, 21:35:44
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 november 2020, 21:17:04
RTM in 0m door JanHdH
25 november 2020, 21:04:34
Onze 3d printer door Twanvuurens
25 november 2020, 20:58:22
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Klaas Zondervan
25 november 2020, 20:54:28
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
25 november 2020, 20:50:46
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
25 november 2020, 20:30:14
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door ATB
25 november 2020, 18:50:43
Bramsburg door EricZmS
25 november 2020, 18:25:41
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 november 2020, 18:25:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
25 november 2020, 18:24:10
Dat overkomt mij niet. door NL-modelspoor
25 november 2020, 18:16:38
Rondom Charlois door Alewijn
25 november 2020, 17:59:15
Wat is er gebeurd met het "toon hier je nieuwe (model)spoor aanwinsten" draadje? door Marc tramt
25 november 2020, 17:57:10
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
25 november 2020, 17:28:23
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Forever Rocofan
25 november 2020, 17:18:42
  

Auteur Topic: Draaistelwagens en Wielstelwagens  (gelezen 10127 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Spoorhistorie
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #45 Gepost op: 15 november 2017, 14:20:26 »
Weet niet of het van nut is maar hier enkele nummerreeksen voor dit soort wagens van zowel oude als computernummers (bron Utrechts Archief):

Wagens voor het vervoer van wielstellen: NS 163063-163064
Wagens voor het vervoer van wielstellen, stroomafnemers, omvormers etc: NS 163121-163125
Wagens voor het vervoer van wielstellen voor DE materieel: 30 84 943 2 716-718
Wagens voor het vervoer van wielstellen: 30 84 953 2 804-810
Wagens voor draaistellenvervoer: NS 30 84 943 2 855-859, 861-867, 885-889, 892, 892, 895-899

De tekeningen voor deze wagens staan niet online maar kunnen wel ingezien en gekopieerd worden bij het Utrechts Archief.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #46 Gepost op: 15 november 2017, 14:39:00 »
@WilcoV

Deze tekeningen die je noemt in je bericht heb ik reeds

Weet iemand welke onderstel van een open wagen type E wagen Code dit is
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/17016974_10212243726317652_4091388749199217621_o_kopie.jpg][/url]
@Bron foto is van Walter den Daas

Zelf heb ik het idee dat het een wagen uit wagen code 2240 is van het wagen soort E

Gr Edwin

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #47 Gepost op: 15 november 2017, 18:46:11 »
Wie weer waar bovenstaande foto is gemaakt en in welk jaar. Is namelijk een pracht foto
Gr marc

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6714
  • Spoor N
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #48 Gepost op: 15 november 2017, 19:28:55 »
Voor een raadplaat zou ik gokken in Maastricht in '96/'97, het is inderdaad een mooie foto.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #49 Gepost op: 15 november 2017, 21:17:39 »
@Rick

Klopt  het is wpl Maastricht in de jaren 90.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #50 Gepost op: 22 september 2020, 20:18:17 »
ik kan tijdens het rond kijken op internet onderstaande wagen tegen
https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/50309164592/in/dateposted/
het blijkt wielstelwagen 4084 943 2 894-6 van depot Leidschendam-Voorburg Wpl. ten behoeve voor het vervoer van SGM-wielstellen te zijn
deze is in 1975 omgebouwd voor dit vervoer en is 1995 gesloopt.

meer info over deze wagen is welkom

Gr Edwin

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #51 Gepost op: 22 september 2020, 22:50:11 »
Voor de tijdperk liefhebbers: Vanaf het begin van deze eeuw werden er steeds meer Draai en Wielstellen per vrachtauto vervoerd. De oorzaak was tweeledig. Een asbreuk van een ICR wielstel, wat om onderzoek vroeg en waarbij het tot grote uitval kwam. Het gevolg hiervan was dat het wielenbedrijf in Hlm dusdanig onder druk kwam te staan dat niet er alleen schaarste was bij ICR wielstellen maar ook op overige wielstellen. Dat had dan weer tot gevolg dat ook de draaistelafdeling niet kon leveren vanwege niet leverbare wielstellen.
Stilstand per rijtuig koste destijds F800,= per dag.
Het vervoer per spoor was logistiek gezien een tijdvretend vervoer. Transport duurde al gauw 48 uur, terwijl per vrachtwagen dit stukken sneller kon.
Voor wielstellen met aangebouwde tandwielkasten werden er stalen pallets gebouw, waarbij de massa van de pallet niet veel afweek van de massa van het wielstel.
De laadbakken van de vrachtwagens werden later aangepast met een rail met een U profiel en aan de uiteinden nokken.

En zo ging dus de vloot van wiel en draaistelwagens ter ziele.

Ik weet niet meer precies wanneer het volgende gebeurde. Ook voor pantografen en automatische koppelingen zijn speciale pallets gebouwd zodat ze gemakkelijk per vrachtwagen konden worden vervoerd. Uiteindelijk werd ook het stukgoed per vrachtwagen gedaan.

Freek