Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeersein maken in Elotrains 1500 door Biesje
Vandaag om 02:02:05
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:27:15
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Reinout van Rees
Vandaag om 01:16:07
Paul's model train stuff door coldforged
Vandaag om 01:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:10:21
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door janw
Vandaag om 00:00:32
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door M@rk
05 december 2020, 23:50:23
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door mdjr78
05 december 2020, 23:09:13
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door mDDM
05 december 2020, 23:05:32
ESU LokPilot v5, waar zijn roze en turquoise draden voor? door luutjelewis
05 december 2020, 23:05:19
Rondom Charlois door NS264
05 december 2020, 22:43:30
Fleischmann 1306 probeersels door Ferdinand Bogman
05 december 2020, 22:30:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
05 december 2020, 22:26:38
Lima TEE SNCF X2780: tandwielprobleem? door MOVisser
05 december 2020, 22:25:57
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
05 december 2020, 22:25:01
Gezocht: tekening IRM, om 3D print te maken. door Twanvuurens
05 december 2020, 22:20:23
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Klaas Zondervan
05 december 2020, 22:11:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Falcon10
05 december 2020, 21:54:08
Raadplaatje door BartvD
05 december 2020, 21:41:28
19 Toen door mDDM
05 december 2020, 21:21:12
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
05 december 2020, 20:35:18
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
05 december 2020, 20:15:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
05 december 2020, 19:22:17
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
05 december 2020, 19:17:05
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Fritsprt
05 december 2020, 19:12:08
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door MOVisser
05 december 2020, 19:07:34
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
05 december 2020, 19:04:34
Artitec CSA-1, stadsbus door MOVisser
05 december 2020, 19:04:25
Martin's geknoei met groen.. door lokloods
05 december 2020, 18:08:40
Breedte divers Nederlands H0 materieel door Forever Rocofan
05 december 2020, 17:48:26
  

Auteur Topic: Draaistelwagens en Wielstelwagens  (gelezen 10172 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Spoorhistorie
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #45 Gepost op: 15 november 2017, 14:20:26 »
Weet niet of het van nut is maar hier enkele nummerreeksen voor dit soort wagens van zowel oude als computernummers (bron Utrechts Archief):

Wagens voor het vervoer van wielstellen: NS 163063-163064
Wagens voor het vervoer van wielstellen, stroomafnemers, omvormers etc: NS 163121-163125
Wagens voor het vervoer van wielstellen voor DE materieel: 30 84 943 2 716-718
Wagens voor het vervoer van wielstellen: 30 84 953 2 804-810
Wagens voor draaistellenvervoer: NS 30 84 943 2 855-859, 861-867, 885-889, 892, 892, 895-899

De tekeningen voor deze wagens staan niet online maar kunnen wel ingezien en gekopieerd worden bij het Utrechts Archief.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1732
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #46 Gepost op: 15 november 2017, 14:39:00 »
@WilcoV

Deze tekeningen die je noemt in je bericht heb ik reeds

Weet iemand welke onderstel van een open wagen type E wagen Code dit is
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/17016974_10212243726317652_4091388749199217621_o_kopie.jpg][/url]
@Bron foto is van Walter den Daas

Zelf heb ik het idee dat het een wagen uit wagen code 2240 is van het wagen soort E

Gr Edwin

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #47 Gepost op: 15 november 2017, 18:46:11 »
Wie weer waar bovenstaande foto is gemaakt en in welk jaar. Is namelijk een pracht foto
Gr marc

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6725
  • Spoor N
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #48 Gepost op: 15 november 2017, 19:28:55 »
Voor een raadplaat zou ik gokken in Maastricht in '96/'97, het is inderdaad een mooie foto.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1732
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #49 Gepost op: 15 november 2017, 21:17:39 »
@Rick

Klopt  het is wpl Maastricht in de jaren 90.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1732
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #50 Gepost op: 22 september 2020, 20:18:17 »
ik kan tijdens het rond kijken op internet onderstaande wagen tegen
https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/50309164592/in/dateposted/
het blijkt wielstelwagen 4084 943 2 894-6 van depot Leidschendam-Voorburg Wpl. ten behoeve voor het vervoer van SGM-wielstellen te zijn
deze is in 1975 omgebouwd voor dit vervoer en is 1995 gesloopt.

meer info over deze wagen is welkom

Gr Edwin

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #51 Gepost op: 22 september 2020, 22:50:11 »
Voor de tijdperk liefhebbers: Vanaf het begin van deze eeuw werden er steeds meer Draai en Wielstellen per vrachtauto vervoerd. De oorzaak was tweeledig. Een asbreuk van een ICR wielstel, wat om onderzoek vroeg en waarbij het tot grote uitval kwam. Het gevolg hiervan was dat het wielenbedrijf in Hlm dusdanig onder druk kwam te staan dat niet er alleen schaarste was bij ICR wielstellen maar ook op overige wielstellen. Dat had dan weer tot gevolg dat ook de draaistelafdeling niet kon leveren vanwege niet leverbare wielstellen.
Stilstand per rijtuig koste destijds F800,= per dag.
Het vervoer per spoor was logistiek gezien een tijdvretend vervoer. Transport duurde al gauw 48 uur, terwijl per vrachtwagen dit stukken sneller kon.
Voor wielstellen met aangebouwde tandwielkasten werden er stalen pallets gebouw, waarbij de massa van de pallet niet veel afweek van de massa van het wielstel.
De laadbakken van de vrachtwagens werden later aangepast met een rail met een U profiel en aan de uiteinden nokken.

En zo ging dus de vloot van wiel en draaistelwagens ter ziele.

Ik weet niet meer precies wanneer het volgende gebeurde. Ook voor pantografen en automatische koppelingen zijn speciale pallets gebouwd zodat ze gemakkelijk per vrachtwagen konden worden vervoerd. Uiteindelijk werd ook het stukgoed per vrachtwagen gedaan.

Freek