Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HK draaischijf: ervaringen? door Karst Drenth
Vandaag om 07:48:06
El carrilet door Frycio82
Vandaag om 07:07:41
Westlandbaan door Leolin
Vandaag om 06:56:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Reinout van Rees
Vandaag om 01:03:20
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
Vandaag om 00:52:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:23:45
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door mwdb
23 november 2020, 23:58:19
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door mwdb
23 november 2020, 23:53:35
Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven door Te 2/2
23 november 2020, 23:18:20
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV door NS264
23 november 2020, 23:16:40
Seinen en wissel koppelen door Bert_Apd
23 november 2020, 22:54:14
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door Edsko Hekman
23 november 2020, 22:53:24
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door erikkral
23 november 2020, 22:34:18
ESU Lok Programmer start niet op. door Norway13
23 november 2020, 22:33:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 november 2020, 22:30:42
Projekt 083-338 door NS264
23 november 2020, 22:26:24
Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils door Ronet-1981
23 november 2020, 22:19:12
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Rob E.
23 november 2020, 21:58:24
Haarsem aan Zee H0 door bask185
23 november 2020, 21:52:53
K1 rijtuigen SSN als bouwset door Martijn de Kuiper
23 november 2020, 21:51:54
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
23 november 2020, 21:13:46
DAF YA-616 Takeldoos 1e levering door Eric B
23 november 2020, 21:02:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
23 november 2020, 21:00:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
23 november 2020, 20:45:18
Ergensnergens in H0e door NS264
23 november 2020, 20:40:41
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
23 november 2020, 20:38:08
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door coldforged
23 november 2020, 20:18:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 november 2020, 20:03:59
Rondom Charlois door Alewijn
23 november 2020, 19:39:37
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
23 november 2020, 19:32:45
  

Auteur Topic: Draaistelwagens en Wielstelwagens  (gelezen 10114 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Spoorhistorie
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #45 Gepost op: 15 november 2017, 14:20:26 »
Weet niet of het van nut is maar hier enkele nummerreeksen voor dit soort wagens van zowel oude als computernummers (bron Utrechts Archief):

Wagens voor het vervoer van wielstellen: NS 163063-163064
Wagens voor het vervoer van wielstellen, stroomafnemers, omvormers etc: NS 163121-163125
Wagens voor het vervoer van wielstellen voor DE materieel: 30 84 943 2 716-718
Wagens voor het vervoer van wielstellen: 30 84 953 2 804-810
Wagens voor draaistellenvervoer: NS 30 84 943 2 855-859, 861-867, 885-889, 892, 892, 895-899

De tekeningen voor deze wagens staan niet online maar kunnen wel ingezien en gekopieerd worden bij het Utrechts Archief.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #46 Gepost op: 15 november 2017, 14:39:00 »
@WilcoV

Deze tekeningen die je noemt in je bericht heb ik reeds

Weet iemand welke onderstel van een open wagen type E wagen Code dit is
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/17016974_10212243726317652_4091388749199217621_o_kopie.jpg][/url]
@Bron foto is van Walter den Daas

Zelf heb ik het idee dat het een wagen uit wagen code 2240 is van het wagen soort E

Gr Edwin

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #47 Gepost op: 15 november 2017, 18:46:11 »
Wie weer waar bovenstaande foto is gemaakt en in welk jaar. Is namelijk een pracht foto
Gr marc

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6711
  • Spoor N
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #48 Gepost op: 15 november 2017, 19:28:55 »
Voor een raadplaat zou ik gokken in Maastricht in '96/'97, het is inderdaad een mooie foto.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #49 Gepost op: 15 november 2017, 21:17:39 »
@Rick

Klopt  het is wpl Maastricht in de jaren 90.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #50 Gepost op: 22 september 2020, 20:18:17 »
ik kan tijdens het rond kijken op internet onderstaande wagen tegen
https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/50309164592/in/dateposted/
het blijkt wielstelwagen 4084 943 2 894-6 van depot Leidschendam-Voorburg Wpl. ten behoeve voor het vervoer van SGM-wielstellen te zijn
deze is in 1975 omgebouwd voor dit vervoer en is 1995 gesloopt.

meer info over deze wagen is welkom

Gr Edwin

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #51 Gepost op: 22 september 2020, 22:50:11 »
Voor de tijdperk liefhebbers: Vanaf het begin van deze eeuw werden er steeds meer Draai en Wielstellen per vrachtauto vervoerd. De oorzaak was tweeledig. Een asbreuk van een ICR wielstel, wat om onderzoek vroeg en waarbij het tot grote uitval kwam. Het gevolg hiervan was dat het wielenbedrijf in Hlm dusdanig onder druk kwam te staan dat niet er alleen schaarste was bij ICR wielstellen maar ook op overige wielstellen. Dat had dan weer tot gevolg dat ook de draaistelafdeling niet kon leveren vanwege niet leverbare wielstellen.
Stilstand per rijtuig koste destijds F800,= per dag.
Het vervoer per spoor was logistiek gezien een tijdvretend vervoer. Transport duurde al gauw 48 uur, terwijl per vrachtwagen dit stukken sneller kon.
Voor wielstellen met aangebouwde tandwielkasten werden er stalen pallets gebouw, waarbij de massa van de pallet niet veel afweek van de massa van het wielstel.
De laadbakken van de vrachtwagens werden later aangepast met een rail met een U profiel en aan de uiteinden nokken.

En zo ging dus de vloot van wiel en draaistelwagens ter ziele.

Ik weet niet meer precies wanneer het volgende gebeurde. Ook voor pantografen en automatische koppelingen zijn speciale pallets gebouwd zodat ze gemakkelijk per vrachtwagen konden worden vervoerd. Uiteindelijk werd ook het stukgoed per vrachtwagen gedaan.

Freek