Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

iTrain baanontwerp door HermanSmit
Vandaag om 10:44:41
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:41:14
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:30:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:20:08
23 augustus modelspoorbeurs Houten door WimM
Vandaag om 10:17:40
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door roco
Vandaag om 10:09:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Montanbahn
Vandaag om 10:01:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:48:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 09:21:56
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:19:55
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door RhB-Mikey
Vandaag om 09:13:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 08:38:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 06:22:43
NS 1700 transfers door robin binsbergen
Vandaag om 00:07:58
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door Frank 123
18 August 2025, 23:04:22
Update: baan in de tropen door Wim Vink
18 August 2025, 22:59:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
18 August 2025, 22:20:50
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 August 2025, 21:30:46
  

Auteur Topic: Kort of lang adres voor locomotief  (gelezen 1458 keer)

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Kort of lang adres voor locomotief
« Gepost op: 23 February 2017, 16:54:51 »
Goedemiddag,

Kan iemand mij uitleggen wat je het beste kunt gebruiken voor het adres van een loc, het Korte- of Lange adres ?
Vriendelijke groet:

Johan Kuipers
« Laatst bewerkt op: 03 March 2017, 19:30:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2017, 16:59:53 »
Dat is voor iedereen verschillend.

Ik zelf gebruik altijd het loc adres dus meestal een lang adres.

Het werkt allebei dus daar maakt het niks vooruit.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2017, 19:06:44 »
Ligt er aan wat je als adres wilt instellen ;)

Een adres lager dan 100 is altijd een kort adres.
Een adres hoger dan 127 is altijd een lang adres.

Tussen 100 en 127 is alleen een beetje lastig... Sommige centrales zien dat als kort adres en sturen dat als zodanig aan waar andere het zien als lang adres en het als zodanig aan stuurt.

De NMRA DCC norm zegt dat alle adressen tot en met 127 korte adressen zijn. Maar bijvoorbeeld Lenz houdt zich hier niet aan. In de meeste decoders kan je een adres van 100 tot en met 127 instellen bij zowel lang als kort adres. Maar op welke gereageerd wordt bepaald CV29! En als de centrale bijvoorbeeld adres 120 aanstuurt als kort adres maar de decoder is ingesteld op 120 als lang adres (via CV29) zal deze niet reageren.

Laatste is dus een beetje lastig. Ik zou dus adressen van 100 tot en met 127 instellen als zowel lang als kort adres. En daarna kijken met welke instelling van CV29 je loc reageert op jouw centrale. Ga je dan later op een baan rijden met een centrale die het precies andersom doet hoef je alleen CV29 aan te passen. Maar denk hier dan wel aan ;D Dus als je op verschillende banen rijdt is het misschien handiger 100 tot en met 127 niet te gebruiken.

Hier nog een artikeltje van de DCCwiki die er verder op in gaat.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2017, 15:48:55 »
Eric en Timo,

Bedankt voor de reactie.
Johan

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2017, 15:55:38 »
Ligt natuurlijk ook eraan hoeveel adressen je nodig hebt. Ik heb er beduidend meer dan 127 nodig, dus ik gebruik ook lange adressen.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2017, 17:50:51 »
Ik gebruik ook altijd een lang adres, zodat als ik een lok meeneem naar de club, deze uniek is. Ik rij stoom en gebruik de laatste twee cijfers van de bouwrij plus de laatste twee cijfers van het bedrijfsnummer, b.v. een BR 50 287 krijgt dan nummer 5087.
Ook heel goed te onthouden.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.