Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:28:06
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:23:07
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:10:21
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:49
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 14:03:26
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 13:57:33
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:40:27
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:30:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
  

Auteur Topic: Kort of lang adres voor locomotief  (gelezen 1505 keer)

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Kort of lang adres voor locomotief
« Gepost op: 23 February 2017, 16:54:51 »
Goedemiddag,

Kan iemand mij uitleggen wat je het beste kunt gebruiken voor het adres van een loc, het Korte- of Lange adres ?
Vriendelijke groet:

Johan Kuipers
« Laatst bewerkt op: 03 March 2017, 19:30:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2017, 16:59:53 »
Dat is voor iedereen verschillend.

Ik zelf gebruik altijd het loc adres dus meestal een lang adres.

Het werkt allebei dus daar maakt het niks vooruit.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2017, 19:06:44 »
Ligt er aan wat je als adres wilt instellen ;)

Een adres lager dan 100 is altijd een kort adres.
Een adres hoger dan 127 is altijd een lang adres.

Tussen 100 en 127 is alleen een beetje lastig... Sommige centrales zien dat als kort adres en sturen dat als zodanig aan waar andere het zien als lang adres en het als zodanig aan stuurt.

De NMRA DCC norm zegt dat alle adressen tot en met 127 korte adressen zijn. Maar bijvoorbeeld Lenz houdt zich hier niet aan. In de meeste decoders kan je een adres van 100 tot en met 127 instellen bij zowel lang als kort adres. Maar op welke gereageerd wordt bepaald CV29! En als de centrale bijvoorbeeld adres 120 aanstuurt als kort adres maar de decoder is ingesteld op 120 als lang adres (via CV29) zal deze niet reageren.

Laatste is dus een beetje lastig. Ik zou dus adressen van 100 tot en met 127 instellen als zowel lang als kort adres. En daarna kijken met welke instelling van CV29 je loc reageert op jouw centrale. Ga je dan later op een baan rijden met een centrale die het precies andersom doet hoef je alleen CV29 aan te passen. Maar denk hier dan wel aan ;D Dus als je op verschillende banen rijdt is het misschien handiger 100 tot en met 127 niet te gebruiken.

Hier nog een artikeltje van de DCCwiki die er verder op in gaat.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2017, 15:48:55 »
Eric en Timo,

Bedankt voor de reactie.
Johan

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2017, 15:55:38 »
Ligt natuurlijk ook eraan hoeveel adressen je nodig hebt. Ik heb er beduidend meer dan 127 nodig, dus ik gebruik ook lange adressen.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Kort- of lang adres voor locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2017, 17:50:51 »
Ik gebruik ook altijd een lang adres, zodat als ik een lok meeneem naar de club, deze uniek is. Ik rij stoom en gebruik de laatste twee cijfers van de bouwrij plus de laatste twee cijfers van het bedrijfsnummer, b.v. een BR 50 287 krijgt dan nummer 5087.
Ook heel goed te onthouden.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.