Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
Vandaag om 22:56:15
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:55:48
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:54:18
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 22:28:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:26:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:08:04
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Joz
Vandaag om 21:23:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
  

Auteur Topic: Keerlus of niet?  (gelezen 4824 keer)

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Keerlus of niet?
« Gepost op: 23 February 2017, 09:19:51 »
Ik heb een voorlopig banenplan gemaakt voor mijn bovenbaan.
Het moet een polderbaan worden, met een stuk industrie gebied, dus rangeer gebied.
Onder deze baan ligt een schaduw station, waarvan er drie sporen naar boven komen.
Onder in beeld de paarse aansluiting is de plek waar de treinen de baan op komen vanuit het schaduw station.
De groene daarnaast is het spoor waar de treinen weer naar beneden kunnen rijden.
Dit kunnen ze ook via de groene rails aan de bovenzijde van de afbeelding.
Deze sporen komen samen op een wissel en lopen dan door naar het schaduw station.
Het bovenste deel van de baan is 520 cm lang en het onderste deeel 360 cm lang.
De baan is 270 cm breed.

Hetgeen waar ik maar geen zicht op krijg, is of dat ik nu keerlus situatie's heb gecreëerd?
Ook sta ik natuurlijk open voor suggesties om het ontwerp nog aantrekkelijker of beter te maken!









Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2017, 09:23:51 »
Ja, bij de aansluiting Engels wissel onderaan met wissel daaronder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2017, 09:31:58 »
De situatie bij de Engelse wissel creëert twee lussen: ook bij de opstelsporen (als ik dat goed heb gezien op een van de foto's).
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4564
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2017, 09:51:59 »
I.i.g. één lus bij de Engelse wissel, zoals Henk al aangaf, en mogelijk een tweede als de rode/paarse rail ergens onder baan een verbinding met de groene rail maakt. Dat kan ik niet goed opmaken uit je tekening.

Marco

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2017, 10:09:51 »
Misschien handig om het onderste deel ook even te posten, zodat duidelijk wordt of de onderste opstelsporen geen keerlussen bevatten?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2017, 10:29:41 »

Bij deze!
Ik heb de groene en paarse baan even aangegeven.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2017, 19:10:11 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2017, 10:31:26 »
De situatie bij de Engelse wissel creëert twee lussen: ook bij de opstelsporen (als ik dat goed heb gezien op een van de foto's).
Op de foto kun je beide sporen vanaf schaduw station naar boven zien komen en daar ligt nu tijdelijke lus om rond te kunnen rijden.
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2017, 11:06:46 »
Volgens mij heb je boven in, waar het enkel spoor boven komt ook een keerlus.
Ik heb 'm nu drie keer gevolgd en ben twee keer anders uit gekomen, maar volgens mij heb je daar ook een keerlus-achtige reaktie met de verdwijnende sporen aan de onderzijde (dubbelspoor deel).
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2017, 10:37:06 »
Ik heb 'm schematisch nagetekend en kom maar op 1 knelpunt (keerlusgewijs): Het stukje waar de rode sporen de groene sporen raken. Hier zal iets gedaan moeten worden met isolatie. Verder kan ik geen kortsluitingen ontdekken binnen het plan.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2017, 10:58:59 »

Hallo Arnhin,

Ik heb hem eens op A3 uitgeprint en eens met viltstift ingekleurd een welke zijde het doorlopende spoor zit en welke zijde het onderbroken (lees bezetmelderspoor) spoor zit.
Ik kom dan op twee knelpunten.
Volgens mij zit die dan op de scheiding tussen het kruiswissel aan de linker onderkant en het wissel wat daar dan aan vast zit.
Ik vind het op de een of andere manier toch lastig te doorgronden, je raakt snel in de war.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2017, 19:09:31 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2017, 11:47:59 »
Klopt. Het is inderdaad het handigst om even je layout te printen en met een stift aan 1 kant van een rails +'jes te zetten en aan de andere zijde van de rails -'etjes. En dan je hele layout bijlangs gaan. Wanneer je ergens een - en een + bij elkaar komen weet je dat je daar een keerlus/kortsluiting moment hebt.

Is die kruising trouwens een rechte kruising of engels? Bij een rechte kruising zou je kunnen denken evt een oplossing in hoogte.

Trouwens, je hebt meer knelpunten wanneer er verder in de baan geen scheiding zit. Iets verder zit ook een wissel die een verbinding maakt tussen de beide sporen en aan het eind vlak voor het groene enkele spoor naar de onderste verdieping gaat, komen beide sporen nogmaals bij elkaar. Hoe dit op te lossen is weet ik niet direct, maar er zijn genoeg 'volwassen' modelbouwers hier die er gedegen oplossingen voor hebben.
Rijd je digitaal of analoog?
« Laatst bewerkt op: 24 February 2017, 11:58:22 door Arbhin »
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2017, 12:01:18 »

Rijd je digitaal of analoog?
Ik rijd digitaal!
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2017, 12:46:34 »
Hoe werkt dat digitaal met keerlussen? Poolt deze automatisch om bij keerlus/sluitings-detectie? Of moet er nog iets elektronisch aangepast worden op de baan (behalve natuurlijk isoleren) voor dat een trein gewoon door kan rijden?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2017, 12:54:53 »
Hoe werkt dat digitaal met keerlussen?
Goed  ;D

Poolt deze automatisch om bij keerlus/sluitings-detectie? Of moet er nog iets elektronisch aangepast worden op de baan (behalve natuurlijk isoleren) voor dat een trein gewoon door kan rijden?
Uiteraard moet er e.e.a. aangepast worden.
De sectie die door de keerlusschakeling omgepoold moet worden moet minimaal zolang zijn als je langste trein.
En ja dat werkt dan automatisch  ;D

Heb het bovenstaande baanplan verder niet bekeken maar als het probleem zit bij de Engelse wissel dan moet daar e.e.a. aangepast worden en er ergens in de blokken ervoor een keerlusschakeling komen.
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2017, 13:03:31 »
De baan is eigenlijk een 8-vorm, twee grote keerlussen die bij het kruiswisel bij elkaar komen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH