Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:19:40
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Marc tramt
Vandaag om 19:06:33
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:00:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 17:16:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31

Auteur Topic: Geworstel met Artitec's Plan U  (gelezen 5413 keer)

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
Geworstel met Artitec's Plan U
« Gepost op: 19 February 2017, 12:40:37 »

Vooropgesteld: ik ben heel blij met de Plan U’s die Artitec heeft uitgebracht.
Daarnaast heb ik een soort allergie ontwikkeld voor zichtbare stroomdraadjes in rijtuigen. Om een of andere reden vind ik dat zeer storend.

Wanneer je naar de bakovergangen van de Plan U’s constateer zie je dat:
- er 8 draden van beneden naar boven lopen;
- er een gat in de vloer is;
- er per zijde 2 bankjes ontbreken.

Hier een foto van de gele uitvoering

Hier moest ik dus wat aan doen anders zou dit nachtrust gaan kosten. Het plan was als volgt:
1.   Nieuwe draadjes aan de koppelingen solderen en deze door de ruimte tussen bakvloer en onderzijde van de bak, via de toiletruimte naar boven te voeren en daar weer aan te sluiten.
2.   Gietmallen maken van de bankjes, bankjes in kunsthars gieten en de goede kleur geven.
3.   Het gat in de vloer sluiten.

Ik ben begonnen met de tussenbak. Na opening bleek het niet mogelijk om (eenvoudig) nieuwe draadjes aan de koppelingen te solderen omdat de gesoldeerde verbindingen in een soort hars zijn gegoten.

Ook bleek het voor mij ondoenlijk om de draaistellen te verwijderen. Er zit een soort extra uitstulping aan de draaistelbevestiging die eenvoudig verwijderen van het draaistel verhindert. Gebruik van geweld zou naar mijn verwachting tot ernstige schade leiden. Ook zit er een soort extra versteviging die makkelijk doorvoeren van de draadjes verhindert.

Mijn oplossing is als volgt gegaan:
1.   Draadjes van de printplaat lossolderen
2.   Deze draadjes verlengen met dezelfde kleur decoderdraad

3.   Passende krimpkous aanbrengen en dan maar hopen dat het nog tussen bakvloer en bakbodem zou passen (dit lukte)
4.   Gaten in de toiletten boren en doorvoeren.
Hiermee creëer je wel een nieuwe uitdaging. Er is namelijk geen plaats meer voor het verzwaringsplaatje. De oplossing zie je een stukje verder.

De tweede uitdaging was dus het gieten van de ontbrekende bankjes. Doorgaans zijn stoeltjes en bankjes los/gelijmd in rijtuigen bevestigd, zo niet bij de plan u’s van Artitec. De bakvloer en bankjes bestaan uit één stuk. Dit maakte het maken van gietmallen (latex of siliconen) erg moeilijk.

Poging met siliconen gemengd met Maïzena (zie diverse Youtube filmpjes op het net)

De beschrijving van mijn geworstel zal ik jullie besparen. Het resultaat was echter niet om aan te zien.

Gelukkig ben ik in het bezit van een overzicht van producten die FRIE (hier welbekend) maakt. Daarin staan ook bankjes die passen in een Plan U. Dus met FRIE contact opgenomen en het bleek dat hij zelfs ook enkele bankjes kon leveren. Tevens was hij bereid om deze bankjes van de passende blauwe kleur te voorzien. Het zijn mooie elegante bankjes geworden, vakwerk dus.

Dit levert FRIE

Dat de vloer met bankjes uit één stuk bestaat bleek toch een voordeel te hebben: de bankjes veroorzaken aan de onderzijde holtes die ik met kleine loodhageltjes kon vullen en met houtlijm kon fixeren. Het gewichtsprobleem was hiermee opgelost.

Voor de gaten in de bodem heb ik passende stukjes uit een plaatje styreen (0,8 mm dik) gezaagd en op maat gevijld.

Deze stukjes heb ik met tweecomponentenlijm vastgezet en glad geschuurd. Dit is voorzien van een voorlopige lichtgrijze kleur. De goede kleur moet ik nog uitzoeken. Diederik Tomeesen van Artitec kon mij op de Rijswijkse modelspoordagen geen kleurnummers geven. Men wist het niet.

Om alle draadjes een beetje geordend te houden heb ik die maar door krimpkous gevoerd.

Het was een heel geworstel maar ik vind het resultaat de moeite waard om aan jullie te laten zien.

MAARRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Een onaangename verrassing, de interieurverlichting in de niet gemotoriseerde bakken brandt niet meer. Een raadsel voor mij. Dat betekende alle draadjes en soldeerverbindingen nalopen.
Dat is op zich goed te doen omdat op de printjes de aansluitingen als volgt zijn genummerd:   

1      8

2      7   

3      6

4      5

1 is grijs, 2 is groen, 3 is geel, 4 is blauw, 5 is wit, 6 is paars, 7 is zwart en 8 is rood

Voor zover ik kan nagaan zijn alle verbindingen zowel mechanisch als elektrisch goed. Wanneer ik 4,5 volt batterijspanning op de aansluitingen 2 en 4 zet op de print in de motorbak brandt de interieurverlichting in de twee motorloze bakken, dit betekent dat de verbindingen vanaf de print in de motorbak goed zijn, ook de front- en sluitseinen in de ABk werken naar behoren.

Het zou dus kunnen betekenen dat mijn gesoldeer aan de mBk tot beschadiging aan de print heeft geleid. Dus de rode mBk vervangen door de gele, daaraan is nog niets veranderd. Dezelfde fout blijft zich voordoen.
Resumerend:
1.   Voor zover door mij is na te gaan zijn alle verbindingen goed;
2.   Het printje in de mBk lijkt onbeschadigd omdat vervanging door de gele mBk tot hetzelfde resultaat leidt.

Wie kan mij op weg helpen naar de goede oplossing?

Groet,

Gerard

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Geworstel met Artitec's Plan U
« Reactie #1 Gepost op: 19 February 2017, 12:47:13 »
Mooie pimp aktie.

Ik denk dat je na terug solderen niet bij alle verbindingen aan twee kanten van de print goed contact maakt.
Of in ieder geval contact aan de zijde waar het nodig is mist.
Kijk daar nog eens naar.Of nog beter meet het door.

Mvg Robin

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2017, 13:54:00 »
Ik kan het niet goed zien op de foto's maar het lijkt alsof er ingeperste doormetaliseringen zijn gebruikt om beide zijdes van de print bruikbaar te maken voor het leggen van elektrische verbindingen. Dergelijke verbindingen zijn nog wel eens gevoelig voor hersolderen.
Andere mogelijkheid (niet waarschijnlijk in dit geval): een bedradingsfout bij de koppeling. Ook ik heb het wel gehad dat ik het vele 'omgekeerd' denken (de volgorde van de draden is aan de aansluitende kant anders dan aan de instekende kant van de koppeling) soms even niet meer helder had en zaken omkeerde.

Contacten nalopen met een multimeter: begin daarmee bij de bron, hou 1 meetpen op een vast punt en ga met de ander net zolang aftasten tot je ineens geen spanning meer hebt. Dan moet het punt waar het mis gaat zo te lokaliseren zijn.

Met een sik

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2017, 10:59:49 »

Menno, dank voor je reactie. Ik zal dat in de loop van de week nog eens doen. Is wel erg lastig omdat ik met de meetpen maar moeilijk bij die kleine soldeerpunten kan komen. Maar, diep ademhalen en nogmaals doen.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2017, 16:43:49 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd, tekst staat er direct boven ook al. »
Groet,

Gerard

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Online Online
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2017, 12:42:27 »
Heb je zo`n duur treinstel gekocht, mag je toch wel vanuit gaan dat dit niet nodig is.
Slechte afwerking van Artitec.

Succes met storing zoeken.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2017, 12:56:24 »
Niet goed gelezen zeker .

Als je zelf aanpassingen aan een goed werkend treinstel aanbrengt , vervalt natuurlijk de garantie .
Maar om dan te zeggen dat de fabrikant een slecht product aflevert .....

We kunnen wat tips geven om de storing eruit te krijgen , zou dat niet lukken , dan denk ik dat Artitec niet eens te beroerd zal zijn om te kijken hoe het opgelost kan worden .

Met een sik

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2017, 13:10:28 »
Heb je zo`n duur treinstel gekocht, mag je toch wel vanuit gaan dat dit niet nodig is.
Slechte afwerking van Artitec.

Succes met storing zoeken.

@Nighttrain1
De storing heb ik zelf veroorzaakt door het aanbrengen van zelf bedachte wijzigingen, ik ben heel blij met het kwaliteitsproduct van Artitec.

@Ronald1956
Ik ben inderdaad op zoek naar tips, afgelopen zaterdag op Rail met Artitec hierover gesproken, een oplossing hadden zij ook niet een, twee, drie voor handen.

Groet,

Gerard

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2017, 13:30:12 »
Ik denk dat hij doelt op de zichtbaarheid van de kabeltjes af fabriek...........
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2017, 14:28:28 »
Dat is gewoon de constructie van het model. Heel veel modellen hebben lelijke dingen zichtbaar door de raampjes (motoren, decoders, lelijke schroeven etc). Wil je perfecte schaalmodellen dan moet je meer geld neerleggen of het zelf doen. Zoals Roco het heeft opgelost vind ik ook lelijk: een soort huls om de draadjes kleien. Dan is die klont plastic weer permanent in het zicht.

Respect voor de topic starter Met een Sik dat hij dit heeft gedaan (y) Een mooi model verder pimpen naar zijn eigen zin. Ik zou dit ook wel willen doen maar ik begin er voorlopig niet aan, ik heb al genoeg projecten op de plank liggen :P

Mvg,

Robert.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2017, 15:27:46 »
Dat is gewoon de constructie van het model. Heel veel modellen hebben lelijke dingen zichtbaar door de raampjes (motoren, decoders, lelijke schroeven etc).

En daar mag iemand prima wat van zeggen toch? Of mag dat niet omdat het Artitec is? Iemand vind het niet mooi, basta. Of moet er dan altijd iets geroepen in de trend van "je moet niet zo zeuren"?

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2017, 15:41:51 »
Het is ook nooit goed...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Met een sik

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2017, 15:51:16 »

Gelukkig maar, ik moet er niet aan denken dat alles goed zou zijn! ;D
« Laatst bewerkt op: 20 February 2017, 16:44:49 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
Groet,

Gerard

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2017, 16:04:15 »

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2017, 16:26:30 »
Is wel erg lastig omdat ik met de meetpen maar moeilijk bij die kleine soldeerpunten kan komen.

Gerard,

Wat de technici vroeger bij mijn baas nog wel eens deden was een dunne stopnaald aan de meetpen vast maken. Je kunt dan gemakkelijker ergens tussendoor frotten dan met zo'n dikke meetpen. Om door te kunnen piepen kan dat wel eens handig zijn.

Marius.
Marius

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 February 2017, 16:28:36 »
Wij namen vaak een paperclip.

Grtn Leen