Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:06:27
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:55:41
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 18:53:59
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
  

Auteur Topic: Ombouw Roco BR50 AC naar DC  (gelezen 4269 keer)

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #15 Gepost op: 19 February 2017, 21:38:19 »
De decoder eens bekeken en daar staat op: MC6BHC908. Google zegt tegen mij dat dat Motorola is, kan het zijn dat de tender daarom volledig niks doet?
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2017, 21:58:46 »
Never mind. Stekker van het programmeerspoor in de versterker steken wil ook helpen! Heel simpele conversie eigenlijk. Morgen volledige heropbouw en eens een test baantje aanleggen maar nu slapen. Vanmorgen om 5.30 pas in bed en vannacht er om 1.30 weer uit...
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2017, 03:32:44 »
https://youtu.be/AERkzJqo55w

Eerst de tender aangepast. Het enige dat ik moest doen daar was op de motorprint de printbaan tussen beide wielcontacten onderbreken zodat deze elektrisch gescheiden waren.

Dan heb ik het sleepcontact verwijderd. Het draadje dat daarvan kwam heb ik op één van de wielcontacten gesoldeerd waarna de tender eigenlijk klaar was en zelfstandig reed.



De aangepaste print. Niet echt ingrijpend, gewoon ter documentatie.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2017, 03:37:12 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2017, 03:51:08 »
https://youtu.be/m1tjWBoJZgE

Hier is de loc volledig herbouwd en rijdt ze als omgebouwde AC loc in DC bedrijf.

Daarvoor heeft ze wel een kleine amputatie ondergaan. Hoewel de assen allemaal geïsoleerd waren kon ik er toch 2 'doorpiepen' met de multimeter. Het bleek dat er ongeveer in het midden een stroomafnemer zit:



Ik heb vergeten om een foto van voor modificatie te maken maar het luistert tussen ketel en chassis redelijk nauw en het wilde niet meer echt lekker passen en dan heb ik het nog niet eens over de draden die er nog bij zouden komen dus voorlopig heb ik deze helemaal weg gelaten tot ik misschien ooit eens het onderdeel in DC uitvoering bestel. Maar ik zeg er eerlijk bij dat de kans reëel is dat dat nooit gebeurt.



Wel heb ik ben ik bij de heropbouw serieus gevloekt op de lange springveer tussen ketel en chassisprint en uiteindelijk ook maar weggelaten. Er komt wel nog een rookgenerator in maar ik zal deze wel rechtstreeks bedraden.

Al bij al stelt het niet veel voor, meeste werk steekt in het schadevrij demonteren en monteren van de loc.

Anyhow, om het op zijn Achterhoeks te zeggen: Ut løp.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2017, 04:11:00 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.