Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:30:37
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 14:03:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:43:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:57:28
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
BR290 tandwielkast openen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:17:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:26:30
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
  

Auteur Topic: Ombouw Roco BR50 AC naar DC  (gelezen 4327 keer)

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #15 Gepost op: 19 February 2017, 21:38:19 »
De decoder eens bekeken en daar staat op: MC6BHC908. Google zegt tegen mij dat dat Motorola is, kan het zijn dat de tender daarom volledig niks doet?
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2017, 21:58:46 »
Never mind. Stekker van het programmeerspoor in de versterker steken wil ook helpen! Heel simpele conversie eigenlijk. Morgen volledige heropbouw en eens een test baantje aanleggen maar nu slapen. Vanmorgen om 5.30 pas in bed en vannacht er om 1.30 weer uit...
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2017, 03:32:44 »
https://youtu.be/AERkzJqo55w

Eerst de tender aangepast. Het enige dat ik moest doen daar was op de motorprint de printbaan tussen beide wielcontacten onderbreken zodat deze elektrisch gescheiden waren.

Dan heb ik het sleepcontact verwijderd. Het draadje dat daarvan kwam heb ik op één van de wielcontacten gesoldeerd waarna de tender eigenlijk klaar was en zelfstandig reed.



De aangepaste print. Niet echt ingrijpend, gewoon ter documentatie.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2017, 03:37:12 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.

wjmeijer1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Ombouw Roco BR50 AC naar DC
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2017, 03:51:08 »
https://youtu.be/m1tjWBoJZgE

Hier is de loc volledig herbouwd en rijdt ze als omgebouwde AC loc in DC bedrijf.

Daarvoor heeft ze wel een kleine amputatie ondergaan. Hoewel de assen allemaal geïsoleerd waren kon ik er toch 2 'doorpiepen' met de multimeter. Het bleek dat er ongeveer in het midden een stroomafnemer zit:



Ik heb vergeten om een foto van voor modificatie te maken maar het luistert tussen ketel en chassis redelijk nauw en het wilde niet meer echt lekker passen en dan heb ik het nog niet eens over de draden die er nog bij zouden komen dus voorlopig heb ik deze helemaal weg gelaten tot ik misschien ooit eens het onderdeel in DC uitvoering bestel. Maar ik zeg er eerlijk bij dat de kans reëel is dat dat nooit gebeurt.



Wel heb ik ben ik bij de heropbouw serieus gevloekt op de lange springveer tussen ketel en chassisprint en uiteindelijk ook maar weggelaten. Er komt wel nog een rookgenerator in maar ik zal deze wel rechtstreeks bedraden.

Al bij al stelt het niet veel voor, meeste werk steekt in het schadevrij demonteren en monteren van de loc.

Anyhow, om het op zijn Achterhoeks te zeggen: Ut løp.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2017, 04:11:00 door wjmeijer1986 »
De NMBS spoort, nu ik nog.