Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0  (gelezen 42325 keer)

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #75 Gepost op: 13 augustus 2020, 17:28:57 »
Leuk draadje om te gaan volgen (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #76 Gepost op: 13 augustus 2020, 18:13:00 »
Met deze temperaturen af en toe een frisse versnapering...  (y)

Ik ben een keer in de Warsteiner brouwerijen in Sauerland geweest. Zij hebben daar eigen sporen en containeroverslag bij de fabriek.
Daarna deze set in Houten gekocht... die mocht niet ontbreken...
Paar jaar terug een complete Warsteiner trein voorbij zien denderen toen ik in Duitsland was,een fraai gezicht(ergens moet ik de foto nog hebben),kreeg er enkel wel gelijk dorst van  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #77 Gepost op: 17 augustus 2020, 12:46:06 »
Nog even een paar plaatjes van het schaduwduwstation.

Heb met veel materieel door het station heen gereden om te kijken of alles in de sporen bleef.
Eén aanpassing moeten doen omdat er een bocht te krap was. Maar nu rijdt alles naar behoren.
Ook het het automatisch met iTrain rondrijden gaat goed. Alles stopt op de juiste plek.

Nu is het tijd om even wat anders te doen dan baanbouw. De SLT afmaken en de bedrading van het schaduwstation mooi wegwerken en alles netjes aansluiten.
Na deze testfase van bijna alles weet ik wat wel en niet te doen.

Dus nog een paar foto's voordat alles weer in de dozen gaat...

Omdat mijn jongste zoon een vriendin in België heeft mag een NMBS Stam niet ontbreken.
Natuurlijk wel met een Dordts tintje. Want nog niet zo lang geleden reden deze via het eiland van Dordrecht:



Even in 'vogelvlucht'...



En ook nog een Class77 van Crossrail. Een mooie verschijning op het spoor:  (y)



Nog wat keteltreinen...
Het is wel wat klein om het te vergelijken met het grote rangeerterrein hier in de buurt.
Maar ik noem het gewoon even "Klijfhoek"  ;D



Misschien komt er nog een flimpje...

Wordt vervolgd

mvg. Ad

Ontkoppel je hersens op tijd!

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1946
  • Allegra" treinstel
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #78 Gepost op: 05 september 2020, 19:19:42 »
Ziet er mooi uit Ad welk merk rails gebruik je?

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #79 Gepost op: 05 september 2020, 20:03:20 »
Ik gebruik rails van Roco, de Rocoline versie.
Oftewel de rails op basis van nikkel-zilver met een hoogte van 2,1 mm (code 83 dus), zonder ballastbedding. Die ga ik later zelf aanbrengen.

Ik werk voornamelijk met de lange lengtes van 920 mm. Zowel recht als flexibel.
Voordeel van nikkel-zilver is dat het (bijna) niet oxideert en je een lange tijd zonder poetsen kan rijden of juist na een lange tijd rust weer zo kan gaan rijden.
Ontkoppel je hersens op tijd!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #80 Gepost op: 16 september 2020, 14:21:49 »
Door de vakantieperiode en wat interne verbouwen ligt de hobby bijna stil.

Wat ik nog wel heb gedaan is in het schaduwstation de stopsecties iets langer gemaakt. De kortste was 23 cm en dat was heel krap om de treinen op de juiste plek te laten stoppen.
Ik heb er nog 7 cm bij gedaan, zodat ze nu minimaal 30 cm zijn. Stopsecties die aan het einde een bocht hebben zijn wat langer gehouden.
Beter te lang dan te kort. In Itrain kan je het moment dat de trein een stopsectie in gaat in cm verschuiven.

Nu maakt het in het schaduwstation minder uit hoe snel de treinen stoppen. In iTrain kan je de remsneldheid opgeven per blok. Maar de locs en treinstellen hebben instelbare optrek- en vertraging tijd en in hoeveel rijstappen en die gelden voor de hele baan. Dus ook voor de zichtbare gedeelten. En ik wil natuurlijk dat de treinen niet stoppen of dat er aan de noodrem wordt getrokken.

Het project schaduwstation was een mooie pilot voor de hele baan. Veer geleerd over iTrain, blokindeling, rem- stopsecties, loc- en treinafregelen, e.d.

Volgende project is om alle electronica en draden van het schaduwstation mooi te monteren en weg te werken.
Ik heb al een aansluitschema van de hele baan gemaakt om zo efficiënt mogelijk de aansturing in te delen. Hier en daar een poortje over is niet zo erg, maar liever zo weinig mogelijk.

Maar daarover later meer.

mvg.
Ad





Ontkoppel je hersens op tijd!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #81 Gepost op: 30 september 2020, 12:56:02 »
Even niks te melden rond het aanleggen en aansluiten van de baan.
Maar wel dingen gemaakt/aangepast die het aansluiten onder de baan wat gemakkelijker te maken...  (y)

Ik heb een soort monteursbed gemaakt. Een afgeleide van wat in garages wordt gebruikt voor werkzaamheden onder een auto.
Ik heb op zolder 2 hondjes staan om zware meubels mee te verplaatsen. Maar die staan daar redelijk werkloos te zijn.
Maar als je de handvatten van die 2 met stevige tyraps aan elkaar zet dan heb je een mooie lengte.
Daarop een oud kussen van de caravan op vastgemaakt. Wederom met tyraps. Oud kussentje er onder en klaar voor gebruik.
Mocht ik de hondjes weer nodig hebben dan knippen we de tyraps door.

Ik heb even proefgelegen. En dat gaat nekklachten schelen en ook zit (lig) ik dichter op het werk...  ;D



Het 2e dingetje is werkverlichting. Een losse lamp of iets op een standaard werkt natuurlijk niet als je onder de tafel bezig bent.
Ik had een eenvoudige ledstrip gekocht om die vast onder de tafel te monteren, om zo licht op de zaak te krijgen.
Maar ook dat is lastig, want waar ga je die bevestigen?  Zal je zien dat die strip zit waar je net een kabelgoot of decoder kwijt wil.
En je moet eigenlijk de lichtbron achter je hebben en niet er in kijken.

Dus ik besloot een soort lange looplamp te maken.
Ik had nog een balkje liggen van 2 x 2 x 105 cm. Ideaal voor mijn idee.
De ledstrip in 3 stukken van 90 cm geknipt en daar de bijgeleverde verbindingskabeltjes tussen gezet.
En dan op 3 kanten van het balkje de ledstrips aangebracht.
Dan kan ik die op de grond leggen, rechtop in het mangat zetten of met tyraps ophangen op de plek waar ik bezig ben.
Misschien draai ik er op de kopse kanten nog oogjes in...

Even geprobeerd.... licht zat...  ;D

Kan ik weer verder met aanlsuiten.



Groeten,
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #82 Gepost op: 14 oktober 2020, 09:20:38 »
Even wat orde gebracht in de bedrading onder de tafel.

De test situatie afgebroken...



... en de nieuwe aansturingsborden aangesloten. Dat ziet er al een stuk beter uit.  (y)



Het is een bord met scharnieren dat onder de tafel geklapt kan worden. Dat is gemakkelijker voor montage en onderhoud en ik heb niets onder de tafel zelf hangen.
Dit is een ander bord wat al onder de tafel hangt:



De  bedrading is met de juiste kleuren makkelijk uit elkaar te houden.
En ook de labels op de SwitchPilot hebben en bepaalde codering en kleur.

De Switchpilots komen zo dicht mogelijk bij de servo's van de wissels te hangen. De stroomtoevoer komt van een ringleiding, die ik nog moet aanbrengen.
Deze bestaat uit 7 draden:
Bruin = Track 0 / A - Naar rails
Rood = Track B - Via S88n Module naar rails
Geel/groen = Track B met brugcel - Om de spanningsval hetzelfde te krijgen als bij de gedecteerde stukken.
Blauw = Wisselstroom - Voor de voeding van de SwitchPilots en andere decoders
Zwart = Wisselstroom - idem
Groen = Track 0 / A - Aparte ringleiding  vanuit centrale voor aansturing van de SwitchPilots en andere decoders
Oranje = Track B - Idem

De ringleidingen worden aangebracht op verschillende plaatsen.
Voor de rails onder de tafel evenwijdig aan de rails op de tafel en voor de SwtchPilots/decoders in de kabelgoot.

Dan zie je nog een gele draad en dat is voor het puntstuk van de wissels.
En dan de servoaansluitingen zelf nog.

Op de SwichPilot zie je het nummer van de decoder.
En daarnaast het wisselnummer in een bepaalde kleur. Die kleur komt overeen met de booster waarop de wissel komt.
Rood = Booster A
Groen = Booster B
Blauw = Booster C

Dat hangt natuurlijk af in welk (booster)deel van de baan de wissels zich bevinden.

Dat is even opletten en goed markeren van de bedrading. De bedrading gaat ook in gescheiden bundeltjes van het bord in de goot.
Dat is een klein nadeel van het plaatsen van aansturing vlak bij de wissels. Want dan heb je hier en daar een mix van boosters.
Voordeel is dat de bedrading korter is dan bij het centraal opstellen van aansturingsdecoders.

Natuurlijk is alles goed gedocumenteerd in excel en in SCARM.  :)

Nu eerst maar weer verder met de andere borden. Ik heb in totaal 18 SwitchPilots aan te sluiten, dus ik ben nog wel even zoet...  ;D

Voor zover deze update.

Groeten,
Ad
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2020, 09:23:46 door AdLoc. Reden: Tekst toevoeging »
Ontkoppel je hersens op tijd!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #83 Gepost op: 28 oktober 2020, 14:38:10 »
Oeps, wil ik net onder de tafel flink aan de gang met de soldeerbout, gaat hij letterlijk in rook op... :(

Na 22 jaar trouwe dienst moest ik mijn Velleman soldeerstation in de KCA bak laten verdwijnen.
Nog geprobeerd om te repareren, maar deed het daarna alleen nog op de uiterste stand, en dat is niet werkbaar.

Dus maar even vergelijkend warenonderzoek gepleegd alvorens tot aanschaf van een nieuwe over te gaan. Want zonder is ook zo wat.

Toch maar weer een Velleman? Eentje met display... of toch zonder...
Of toch een Weller, die we vroeger op de MTS ook gebruikte... (heeeeel lang geleden  ;D) waren fijne soldeerstations.
Of even 'out of the box' denken... ander merk?
Wat kan je krijgen voor, pak  'em beet, 150 euro.

Toen kwam ik wat reviews en filmpjes tegen over een vergelijk van een Weller WE1010 en een Hakko fx-888d soldeerstation... euh... een wat voor ding?
Ik kende het merk niet, maar na wat info leek deze toch wel zeer bruikbaar voor mijn doeleinden.

Een soldeerstation met een (traploze) temperatuurinstelling van 200 tot 480 graden. Of je maakt gebruikt van zelf vooraf ingestelde presets.

Een paar hele kleine verschillen met de Weller. Soms heeft de ene net weer iets meer  (of minder) dan de andere.
Het enige wat groter verschil was de stabiliteit van de temperatuur. Bij Weller liep de temperaruur soms terug met 30 graden bij het solderen. Op zich geen ramp, maar bij de Hakko bleef de temperatuur nagenoeg op de ingestelde waarde staan.

Maar al met al toch een keuze tussen twee goeie. Met een klein plusje voor de Hakko. En de Hakko is 20 euro goedkoper.

Dus de knoop doorgehakt en de Hakko besteld. En gelijk 2 soldeerpunten extra voor het fijnere of juist wat grovere werk.
Want punten hebben ze in alle soorten en maten.

En gisteren kwam hij binnen. Natuurlijk gelijk uitgepakt en aangezet.
Zo dan, dat werkt fijn. Fijne bout en standaard. Ligt goed in de hand met soepel snoer.
Bediening van het station zelf is even wennen. Maar 2 knoppen. Maar als alles is ingesteld werkt het allemaal heel soepel.
Ik ben er blij mee...  (y)

En natuurlijk even een foto van het apparaat in vrolijke NS kleuren.  :)


Ontkoppel je hersens op tijd!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #84 Gepost op: 05 november 2020, 17:21:50 »
Het soldeerstation doet het prima.
Er zit een redelijk lang en soepel snoertje aan zodat ik ook onder de tafel makkelijk kan manoevreren.

Even een paar foto's van mijn vorderingen:

De bordjes waren al voorzien van de bedrading. Dat gaat gemakkelijker op de werkplek dan onder de tafel.
Even op zijn plaats ophangen:



Daarna alle draden via de kabelgoot naar de signaal- en voedingsringleiding in de goot en de servo's aangesloten.
Ook de (gele) puntstukdraden op de decoders aangesloten.
De decoders hangen ondersteboven, dat maakt voor de werking niks uit, maar ik wil de servodraden aan de bovenkant hebben van vanwege de lengte, Het zijn er tenslotte 3 per servo. Dan is het gauw te druk in de snelbindergootjes.



En hier een blik op de ringleidingen van de 2 boosters en de aansluitingen van de rails op de ringleiding van het schaduwstation.
De geel/groene draad is afgetapt van de rode d.m.v. diodebrug. De wissels worden bij mij niet gedetecteerd, dus om spanningsverschil met de wel gedetecteerde stukken te voorkomen...



En nog een laatste blik op de decoders en dan klepje dicht:



Er zijn nu 5 van de 12 wissels op deze 3 decoders aangesloten. Dat is straks een kwestie van inpluggen...
In totaal komen er 12 van deze aansluitbordjes onder de tafel te hangen met één of meerdere decoders. Dus vervelen doe ik mij voorlopig niet.

Groeten,
Ad
« Laatst bewerkt op: 05 november 2020, 17:24:05 door AdLoc »
Ontkoppel je hersens op tijd!

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #85 Gepost op: 05 november 2020, 20:22:59 »
Wauw heel netjes.
Pure interesse: wat voor draad diktes gebruik je?

Gr. Chiel

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #86 Gepost op: 05 november 2020, 21:41:22 »
Ik gebruik voor ralis- en decoderaansluitingen 0,5 mm2 soepele draad en voor de puntstukken 0,25 mm2.

De ringleiding voor de rails is de standaard VD installatiedraad van 2,5 mm2 (Rood en Bruin)
Rood hebben ze niet overal, maar is wel te koop.

En ook de ringleiding voor de voeding van de decoders is VD installatiedraad van 2,5 mm2 (Blauw) en 1,5 mm2 (zwart)
Dat is wel wat overkill, maar VD draad heeft een harde kern en blijf mooi op zijn plaats.

De ringleiding voor de niet gedetecteerde stukken (via een diodebrug of brugcel) is de VD installatiedraad  2,5 mm2 (geel/groen).
« Laatst bewerkt op: 06 november 2020, 09:23:08 door AdLoc. Reden: Tekst toevoeging »
Ontkoppel je hersens op tijd!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #87 Gepost op: 08 november 2020, 13:06:29 »
Even een beetje off-topic...
Maar dat mag wel in mijn eigen draadje.  ;D

Mijn vrouw is aan het Diamand Painten geslagen. Of-te-wel een moderne manier van MiniSteck: het plakken van kleine ronde plastic gekleurde diamantjes op een dunne lijmlaag.
Onder die lijmlaag zit een patroon van kleuren met cijfers en letters die aangeven wat je waar op moet plakken.

Na een gekocht algemeen schilderijtje van de A****n leek het haar leuk om zelf iets in elkaar te zetten wat betrekking heeft op onszelf.
Nou, ik weet wel wat... treinen!!!  (y). Die kan ik ophangen in de treinenkamer.

Dus ik op het www gezocht naar geschikte foto's. Nou, die zijn er zat... en de voorwaarde is wel dat ik zelf ook op de baan heb rijden.
Daarna een collage gemaakt van 60 x 40 cm en die opgestuurd naar een patroonmaker...
En na 14 dagen kregen we mooi pakketje uit China met het patroon en ruim 30.000 steentjes verdeeld over 41 kleuren.

Hieronder de collage en (een deel van) het patroon:



En hier het resultaat na 2 weken 'painten'... Ze komt de winter wel door... :D



Groeten (ook namens mijn vrouw  :))
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #88 Gepost op: 08 november 2020, 16:06:53 »
... van de A****n

Je mag gewoon Action typen hoor..... ;) is hier niet verboden.

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #89 Gepost op: 08 november 2020, 16:16:30 »
even je foto's zitten bekijken van de electrische installatie, en mijn complimenten!
ik hou daar wel van en ik weet hoe veel werk het is om het zo netjes er allemaal in te krijgen...