Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
The Summer of 69 door R1954
Vandaag om 11:27:36
Roco 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 11:18:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
Een nieuw begin door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:12:55
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 10:54:31
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:38:28
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 10:29:32
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 10:02:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door CeesJ
Vandaag om 09:56:25
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:50:10
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32

Auteur Topic: Van S88 naar Loconet  (gelezen 7349 keer)

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
Re: Van S88 naar Loconet
« Reactie #15 Gepost op: 21 February 2017, 16:34:02 »
Timo,
Dank voor de snelle reactie.
Bij "wisselinstellingen" staat het DCC-protocol aan. Typisch dat bij het indrukken van het rode knopje 1 (keyboard mode) de wissel 1, één keer bewoog. Daarna niet meer. De stappen 1 t/m 9 heb ik diverse keren gedaan maar zonder succes. De wisseltong beweegt wel om de 1,5 sec maar na het indrukken van de toets gaat hij niet, voor korte tijd, wat sneller lopen. Opvallend is dat hij het bij een eerdere poging wel deed, maar toch niet te programmeren was. Ik heb het idee dat er mogelijk iets is met de digitale stroomvoorziening. Die heb ik overigens ook al gecontroleerd en voor alle zekerheid al een keer omgepoold maar er gebeurt niets. Typisch is dat ik voorheen een kast van een gedigitaliseerde baan had en nooit een enkel probleem heb gehad. Nu met de IB basic, zonder S88-aansluiting, stapelen de problemen zich op.
Zou het iets te maken kunnen hebben met Loconet en de aansluiting van de S88LN (die overigens nu ontkoppeld is)?

Hein

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 February 2017, 17:18:39 »
Even voor de zekerheid, je hebt dus de DCC decoders S-DEC-4-DC?

Bij "wisselinstellingen" staat het DCC-protocol aan.
Maar staat deze ook als standaard?
En voor het wisseladres dat je probeert in te stellen (nu even adres 1), staat daar ook DCC?
Let op, dat zijn twee verschillende vragen en moet op twee verschillende plekke bekeken worden!

Zou het iets te maken kunnen hebben met Loconet en de aansluiting van de S88LN (die overigens nu ontkoppeld is)?
Voor het programmeren in ieder geval niet.

Nog de extra vraag (die je over het hoofd hebt gezien ;) ), heb je ook nog een complete MultiMaus?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2017, 22:02:23 »
Ik heb inderdaad de S-DEC-4-DC decoders. Op de IB staat "wisselinstellingen" op DCC*. Dus standaard DCC. Ik begrijp de zin over het wisseladres niet "
"En voor het wisseladres dat je probeert in te stellen (nu even adres 1), staat daar ook DCC?".
Om de wissel te programmeren druk ik in de Keyboardmode gewoon de rode toets 1 in. Ik neem aan dat als de hele IB in de DCC mode staat dat dat ook geldt voor de keyboardmode en dus voor het toetsenbord.

Hein

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2017, 23:39:55 »
Nope, de IB heeft twee plekken om het wissel protocol te definiëren. De default, dus voor wissels die je nog niet gebruikt hebt.

Maar je kan ook per adres aangeven dat er een ander protocol gebruikt moet worden. Zodat je bijvoorbeeld DCC en Motorola door elkaar kunt gebruiken.

Ik ben nu even kwijt welke centrale je aan je been hebt hangen dus kan het niet opzoeken in de handleiding.

Ook negeer je stelselmatig een vraag ;)
Nog de extra vraag (die je over het hoofd hebt gezien ;) ), heb je ook nog een complete MultiMaus?

Timo

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 22 February 2017, 09:22:19 »
Hoe kan ik de gezondheid van de multimaus checken als ik hem (nog) niet op de IB kan aansluiten? Zoals eerder gemeld werk ik met de IB basic.

Hein

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 22 February 2017, 09:34:06 »
Citaat van: HaWe
Zoals eerder gemeld werk ik met de IB basic.

Citaat van: Timo
Maar je kan ook per adres aangeven dat er een ander protocol gebruikt moet worden. Zodat je bijvoorbeeld DCC en Motorola door elkaar kunt gebruiken.

De IB Basic kan of DCC of MM voor de wissels, niet individueel in te stellen ;)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 February 2017, 10:27:17 »
@Karst Drenth,
Ik dacht dus dat daar het probleem zat maar heb inmiddels mijn oudere IB (werk nu met de Basic) weer eens ingezet maar ook in die situatie is het niet mogelijk mijn wisseldecoders (littfinski) te programmeren.
Ik wilde dus weer even zeker weten welke centrale er nu aan hangt.

Maar duidelijk over MM en DCC. Geen door elkaar gebruik met een basic dus.

Hoe kan ik de gezondheid van de multimaus checken als ik hem (nog) niet op de IB kan aansluiten? Zoals eerder gemeld werk ik met de IB basic.
Nouwja, een complete MultiMaus is ook gewoon een centrale ::)  Maar ik heb het vermoeden dat jij alleen een muis hebt. :angel:

Timo

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 22 February 2017, 18:31:14 »
Goed, de Intellibox basic, is een standaard LocoNet centrale, daarmee kun je rechtstreks het s88LN configuratie programma mee gebruiken en aansturen. Hoef je helemaal niets aan instellingen aan en in de Intellibox te veranderen, werkt gewoon en is plug and play.
Kwestie van juiste comport selecteren en de baudrate op 115200 kiezen in het configuratie progje. En dan gewoon de stappen volgen.
Als dat allemaal te lastig is dan gewoon via het keyboard de 2 wisseladressen bedienen, daarvoor hoef je geen wisseldecoders aan te sluiten. Gewoon via het keyboard de adressen bedienen en sturen, dat is alles en niets meer en niets minder. En anders gewoon contact opnemen en lopen we het gewoon door.

Groetjes

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 23 February 2017, 15:28:00 »
Er lopen nu drie zaken door elkaar:
1) bezet/terugmelding van de S88-ers van Viessmann die omgepoold moeten worden van S88 naar Loconet
2) De multimaus van Roco/Fleischmann die niet op een directe manier communiceert met de IB (inmiddels is de adapter binnengekomen)
3) De wissels, aangesloten op wisseldecoders van Littfinski (S-DEC-4-DC-G) die het plotseling voor gezien houden en niet meer te programmeren zijn.
Ik heb besloten om eerst te proberen de wissels weer aan de praat te krijgen, daarna stort ik mij op de S88-Loconet problemen en tot slot ga ik met de multimaus aan de slag.
Ik maak van punt 3 een apart item op het forum anders blijft het staan onder het onderwerp S88-Loconet.
Iedereen bedankt tot zover.

MvG
Hein

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 February 2017, 18:49:57 »
Dat lijkt me een heel goed plan van aanpak. (y)

Kan je het vorige nog even bevestigen?  ::)
Nouwja, een complete MultiMaus is ook gewoon een centrale ::)  Maar ik heb het vermoeden dat jij alleen een muis hebt. :angel:
Heb jij dus nog een complete MultiMaus set of heb je alleen een losse muis?
Als je namelijk nog een complete set hebt kan dit het foutzoeken vergemakkelijken.

Timo

Broca

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 February 2017, 18:56:38 »
Alleen een losse multimaus.

MvG
Hein

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 23 February 2017, 19:30:23 »
Is dat handig om onder twee verschillende accounts te reageren  ???
Maakt het niet overzichtelijker.

En heb je al een keer contact opgenomen met Wim.
Misschien handiger dan zelf maar te lopen "klooien".
Wie weet is het zo opgelost.
Anders heb ik zo het idee dat je over een maand nog aan het proberen bent en geen stap verder komt en het risico dat je in de tussentijd het nodige naar de eeuwige jachtvelden geholpen hebt (als dat al niet gebeurd is).
Gr.
Eric

hein.wiegmans@casema.nl

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 04 March 2017, 12:41:32 »
Inmiddels de nodige digitale problemen opgelost. Nu nog de Viessmannen via de S88LN aan het Loconet koppelen. Dat lukt nog steeds niet. IK heb de eerste Viessmann 5233 via een verloopstekkertje van Rosoft via een catkabel aangesloten op de S88LN en die weer via de meegeleverde kabel aangesloten op de T-loconet ingang van de IB. De drie andere Viessmannen zijn aan de eerste gekoppeld via S88-kabels. Ik heb toch nog even een vraag. In de adviezen wordt gesproken over het programmeren van de modules in een meervoud van 16. Met 4 modules kom je dan op een beginstand van 1 en een eindstand van 64. De Viessmannen hebben echter maar 8 contactpunten. Ik neem aan dat je dan in een veelvoud van 8 moet werken. Dus in dit geval eerst key 1 indrukken en in tweede instantie key 32?

MvG

Hein

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #28 Gepost op: 04 March 2017, 20:11:24 »
Lijkt mij net zo logisch als dat 1 + 1  2 is. Het gaat om het aantal contacten. En als je er maar 8 per module hebt en je hebt 4 modules dan heb je maar 32 contacten.  ::)

s88 staat voor signal 8 + 8 dat is 16 maar jij hebt eigenlijk maar een halve s88 en dat is dan een s8.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

guyremgabdel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 16 October 2022, 18:02:30 »
Beste Wim,
Ik kwam het topic "van s88 naar loconet" tegen op dit forum. Daarbij zag ik dat jullie destijds een adapter gebouwd hadden om een s88 (viessmann 5233) te kunnen aansluiten aan een Uhlenbrock centrale (IB Basic). Bestaat deze adapter nog ?
Zo ja, waar kan ik die krijgen . zo neen, heb je weet van iets gelijkswaardig ?
Dank voor uw bericht.