Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: Modulebak, waar decoders plaatsen?  (gelezen 5058 keer)

WR

  • Gast
Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Gepost op: 13 februari 2017, 17:00:51 »
Hallo  samen

Ik ben opzoek naar voorbeelden van, hoe en waar dekoders te monteren op modulbakken.

Ik wil ze niet in het zicht aan de voorzijde op de lijst schroeven.
Dus dacht ik per bak aan een klein laadje waar de electro componenten ingeschroeft worden.
Zijn ze niet zichtbaar maar wel goed toegankelijk.

Graag zie ik wat voorbeeld foto,s van mensen die dit al eens uitgewerkt hebben.
Die mij dan ook de nadelen kunnen vertellen en waar rekening mee te houden.

Ëén nadeel lijkt mij dat de bedrading op een plek moet scharnieren als de la open en dicht gaat.

Graag hoor ik idééen hierover.
Of een misschien wel een beter systeem.

Wesly
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2017, 00:09:23 door wesly »

guest7822

  • Gast
Re: Module bak , dekoders plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2017, 17:07:37 »
Waarom niet gewoon onder de module schroeven, dicht bij de aan te sluiten items, zoals ze bedoeld zijn? Dat voorkomt een hoop gedoe

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Module bak , dekoders plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2017, 17:09:13 »
Het voordeel van modules is dat je er een kan pakken en op zijn kant kan leggen. Dit maakt het super makkelijk om de modules gewoon aan de onderkant van de bak te bevestigen. Zo doen wij het op de club ook ik kan er helaas alleen geen foto van vinden.

Lade lijkt me veel te complex, je introduceert inderdaad een makkelijk punt van falen en je moet toch al aan de onderkant zijn voor de bekabeling.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

WR

  • Gast
Re: Module bak , dekoders plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2017, 17:20:28 »
Hallo

Het is juist niet de bedoeling om alles te gaan aansluiten vanonder de baan.
Ook niet de modules te gaan kantelen.

Het geheel word éénmalig geplaats. Daarna worden met tussen poozen steeds dekoders en dergelijke bijgeplaats.

De bedrading moet natuurlijk wel vanonder in de lade gelegt worden maar dat is voorlopig maar één keer nodig, ik leg alle bedrading al tegelijk aan.
 
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2017, 16:29:09 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Module bak , dekoders plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2017, 17:23:16 »
Bij ons op de club werken we met laadjes. B.v. op de vaste baan hebben we een schaduwstation en de besturing daarvan zit in een la. Normaal is die zo ver uitgeschoven dat het bedieningspaneeltje buiten de baan steekt. Schuif je hem verder uit dan kan je de hele elektronica zien. Is vooral handig als je bij een storing moet meten. Dan hoef je niet onder de baan boven je hoofd te werken. De la zit met een navelstreng en een 25 polige sub-D connector aangesloten. Dus als er aan gewerkt moet worden kan je het hele ding in een handomdraai losmaken.

Op onze mobiele baan (die mee gaat naar beurzen) hebben we inmiddels een aantal printen van het bloksysteem ook in laadjes zitten.
Beide spoorbanen zijn analoog, maar dat maakt voor het principe geen verschil.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Module bak , dekoders plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2017, 17:25:15 »
In mijn geval is de baan opgebouwd uit modules. Dus als ik er echt bij moet dan leg ik de module op zijn kop op het buro.

Mijn decoders zijn bijna allemaal Arduino Nano's (meestal Mardec). Ik heb deze onder de module geschroefd zodat deze met de mini-usb aansluiting tegen de voorkant zit. Gaatje in de voorkant geeft toegang tot de usb zodat ik kan updaten/herprogrammeren zonder iets te hoeven loshalen.

Hier een detailfoto


Links zit de Arduino nano op zijn shield (rood) en zie je nog net het gat in de rand van de module zitten.
Daarnaast zie je een rood/groen led zitten die de stand van de wissel aangeeft
Het blauwe ding rechts is een step-down converter die 5v levert aan de Arduino/Servos/Leds
De witte bedrading gaat naar mijn ringleiding voor accessoires (Halogeen trafo die een tweede leven gekregen heeft)
Het gaatjesprintje daarboven is de schakeling die van DCC een signaal voor de Arduino maakt.
De rood/zwarte bedrading gaat naar mijn DCC ringleiding
En alle bedrading die langer is dan een paar centimeter gaat in de bekende binders als kabelgoot.

Dit is maar een van de vele wegen naar rome.
Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2017, 16:23:15 »
Hoi Wesly,

Zou je
aller
eerst misschien niet
zelf steeds
een
enter in je
regels willen toevoegen?  ;)

Maar ik mis dan even het hele nut van modules als je ze niet los wilt koppelen ???

En ook
ik leg alle bedrading al tegelijk aan.
Waarom dan niet gelijk de decoder ??? De bedrading leggen is het werk, de decoder aansluiten is een 2 minuten klusje daarna. En juist al die bedrading leggen is o zo makkelijk als de bak op zijn kant ligt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2017, 16:50:39 »
@ Klaas,

Wij, MSC de Railrunners te Groningen, zijn bezig de baan aan te passen, wat jij schrijft over de "laatjes" lijkt me erg interessant. Kun je daarvan wellicht een foto ter beschikking stellen zodat ik dat bij ons op de club kan tonen?

Bij voorbaat mijn/onze dank
Groet,

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2017, 17:10:06 »
Gerard, ga ik doen. Maar het resultaat komt waarschijnlijk pas na het weekend. We zijn op het moment druk met inpakken voor de show in de Zeelandhallen.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2017, 17:24:31 »
Klaas,

Dat begrijp ik, veel plezier in de Zeelandhallen
Groet,

Gerard

WR

  • Gast
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2017, 17:56:32 »
Ha Timo

Met enters tussen de regels maken het overzichtelijk als je dat temminste bedoeld.
GOED lezen, valt voor de meeste nog niet mee.

Het nut van modules is dat het geheel, als het nodig is eenvoudiger
kan worden verhuist.

Voor elk wissewasse de modules loschroeven van elkaar om ze te kantelen was ik niet van plan.

Decoders en andere elctronica worden niet allemaal tegelijk gekocht of gebouwd, maar stapgewijs.

Wesly


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2017, 18:37:42 »
Zoals het er stond werd het er niet leesbaarder op ;) En ja, goed lezen is soms wat lastig. Maar het help heel erg om (relatief) korte zinnen te gebruiken, netjes leestekens te plaatsen maar vooral dingen in alinea's te zetten per onderwerp/onderdeel*. En zoals ik vaak gemerkt heb hier, max één vraag per alinea ;D Maar alle extra regeleindes maakt het niet makkelijker leesbaar. Als je korte regels wilt, maak je browser scherm dan kleiner smaller :)

Het nut van modules is dat het geheel, als het nodig is eenvoudiger kan worden verhuist.
Ahh, kijk. En dit noem ik nu kritische informatie. Normaal als je van modules spreekt bedoel je dat je ze als modules bouwt. Handig voor transport, opslag, makkelijke montage enz. Maar in dit geval doe het er dus niet toe want je maakt eigenlijk gewoon een normale baan.

Decoders en andere elektronica worden niet allemaal tegelijk gekocht of gebouwd, maar stapsgewijs.
Voor veel plekken lijkt me dit niet super van toepassing aangezien je die elektronica toch echt nodig hebt om te kunnen rijden in veel gevallen. Voor andere plekken zou ik gewoon alvast een mooie plek onder de baan uitkiezen waar je in de toekomst de decoder/module wilt hebben en de draden er alvast heen brengen. En al naar gelang je baan er een makkelijk plekje voor kiezen. En aangezien Murphy ons heeft geleerd dat iets altijd fout gaat waar je er niet bij kan moet dit een makkelijk bereikbare plek zijn, nu en in de toekomst. Ook voor de modules die je nu al wel hebt.

Zelf zou ik niet aan lades beginnen. Vroeger met meer centrale systemen misschien maar niet in een DCC baan. Je moet daarvoor namelijk op een manier alle kabels in een lade zien te krijgen, het is extra werk om alles naar een meer centrale plek te brengen en het beweegbare deel blijft in mijn ogen een zwakke plek. En als je met de bouw nu al rekening houdt waar in de toekomst eventueel een decoder/module moet komen is montage dan maar 5 minuten werk ook al is het onder de baan.

Dus als je bijvoorbeeld ergens in de toekomst een decoder wilt plaatsen om een berg verlichting te schakelen breng je nu al alle kabels daarvoor naar één punt. Maar niet alleen dat, je zorgt ook dat het railsignaal al aanwezig is!


Timo

* Absoluut niet implicerende dat jij dat niet doet. Laten we vooral vrienden blijven ;D
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2017, 19:45:45 »
Voorbeeld van een lade: (deze baan heeft er meerdere en dit is de kleinste)



Mijn ervaring hiermee, er is uiteindelijk te weinig plek in zo'n lade. Natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe groot je deze maakt, maar maak de lade veel groter dan wat je aanvankelijk nodig denkt te hebben.


Het grootste nadeel van de lades. Als deze een beetje vol zit met verschillende printjes en dergelijke. Komt er ook een flinke bos kabels uit die lades, waarbij je overlengte houdt in de kabels om de lade te kunnen openen. Die bos moet je ook weer ergens kwijt als de lade dicht zit. Dat bundel je, maak je netjes, maar ideaal wordt het niet.

Persoonlijk zou ik je toch adviseren om decentraal je componenten onder je modules te plaatsen. Je geeft aan al rekening te houden met je kabelwerk. Die paar minuten ongemak bij het aansluiten wegen wel op tegen de ongemakken van een lade. Maar dat is mijn ervaring.



Groet en succes

Daniël

WR

  • Gast
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2017, 11:20:20 »
Hallo Daniël

Bedankt voor je reactie.
Ik kan alleen de foto,s die je plaatst niet openen.

Ik ben benieuwt. ;D

Wesly

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2017, 12:44:15 »
Die hoef je toch ook niet te openen.
Die zie je direct als je door het draadje scrolt.

Gr.
Eric