Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900  (gelezen 11791 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2017, 21:15:16 »
Dan ga je het overschot aan tin toch even te lijf met een glasvezelpotlood. (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2017, 21:58:34 »
2900-tender is hetzelfde als van een 700/900. 1300/1700-tender is hoger. Zeg ik even zo uit mn hoofd. Maakt verder weinig uit, t idee van al dat spul is verder redelijk hetzelfde

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2017, 12:53:09 »
@ Ivo,
Dat draadje had ik indredaad ooit eens gelezen, leuk lokje. Ik denk adt mijn problemen met de tender meer aan mijn onkunde ligt dan aan de kit. Im princiepe zou t moeten lukken. Mijn manier werkt gelukkig ook en t gaat om het resultaat. Begin jij altijd eerst met de lok?

Gr rik

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2017, 15:05:13 »
Zo vandaag weer een stukje verder gekomen.
De tender bezit een aantal losse onderdelen en een schot aan de voorkant.
begonnen met de gereedschapskist, eerst daar de klinknagels in tikken. Ik heb niet een mooie klinknagel tang ofoz maar een miniatuur priemetje met een licht hamertje werkt prima. Zolang je maar niet te hard timmert ;D
Daarna ombuigen en de deksel erop solderen, gevolgd door een beetje soldeerpasta op de onderkant en even kort de brander erlangs. En klaar is rik.




Hmm het glasvezelpotlood moet ik ook nog even ter hand nemen zie ik.

Aan de voorkant een schot erop, met bovenkant.

Eerder had ik aan de linker kant van de tender wand een deel afgeknipt, lekker handig, met veel gepriegel en een beetje soldeerverf dit weer terug gezet, zodra er wat verf op zit, zal je het wel niet meer zien.


Tot zo ver de tender, aan de zijkant moeten er nog veerpakketten op, maar dat gebeurd pas na het verven. aan de voorkant moeten er nog twee hekjes komen, los op te bouwen, eerst maar eens proefrijden en zo, anders weet ik het wel  >:( liggen ze er steeds af.
(hier zie je de gaatjes al zitten)

Verder met de lok zelf,
voor de verandering bestaat het onderstel uit nieuw zilver. Bij mijn kit zit een tweede, verbeterd onderstel (zoals aangegeven in de bouwbeschrijving).


beetje buigen, vastklemmen en solderen, dat nieuw zilver werkt eigenlijk best prettig.


Volgende keer meer.

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #34 Gepost op: 05 maart 2017, 11:08:23 »
Goed, weer een stukje verder. Gaat nu een stuk langzamer en met minder foto's.

Verder met het frame van de locomotief. Nadat het frame stuk gevouwen is, kan de bufferbalk welke uit 1 bestaat en doormiddel van een aantal keren vouwen diepte krijgt in elkaar gezet worden. Ik heb de koppelhaak er direct op vast gesoldeerd. Vergeet niet eerst alle klinknagels door te drukken. De rest van de modelschoefkoppeling volgt nog.
Daarna is t tijd om de aslagers te passen, beetje vijlen enzo tot net soepel past.




Daarna verder met de frame platen, die zitten met een aantal lipjes zie de gaten in de spatborden vast. Klein beetje buigen en pielen maar dan past t best lekker eigenlijk. lipjes ombuigen en aantrekken tot de frameplaten mooi aanliggen. Druppel soldeer aan de achter zijde gevolgd door een hele berg vijlen en voila.


De zijkanten laten zich er makkelijk op solderen, soldeerverf tussen de twee delen, op 3 plekken een klem en de brander aan de onderzijde.

De voorste twee assen worden gecompenseerd, hiervoor dient er een buisje met 1mm draad aan een tweetal houders gemaakt te worden. Ik deze compensatie nog even los gelaten, zodat de wielen zich makkelijk laten verwijderen en plaatsen.



Daarna had ik niet zoveel zin meer, tot mijn oog op de mashima viel. Echter bleek deze niet vrij te kunnen draaien, dus stroom erop niets. Hmmmm, omdat ze schaars schijnen te worden, kunnen we dat niet hebben. >:( Kast open gemaakt.....



blijkt er een schroef zich verstopt te hebben tussen het anker en de magneet.  :o Naja schroef verwijderd, ding weer in elkaar gezet en een goed lopende motor rijker.  (y)

Dat was het wel weer

groet Rik

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #35 Gepost op: 05 maart 2017, 11:55:31 »
En jij maar klagen dat er een boutje te weinig in de kit zit  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #36 Gepost op: 13 maart 2017, 15:46:15 »
@ Ivo,
Begin jij altijd eerst met de lok?
Nee, niet altijd, maar meestal wel. Je begint over het algemeen met het chassis en probeert dat goed lopend te krijgen. Dan bouw je de rest er omheen. Het is namelijk nogal vervelend een mooie kap te hebben gemaakt en vervolgens te constateren dat het chassis er op punten toch niet niet in past.

Ik zie trouwens in je laatste post dat je de vingers van de voetplaten die je door de zijkanten steekt om de mooie welving te maken in de voetplaat boven elk wiel naar boven hebt gebogen en misschien gesoldeerd. Die moet je helemaal weghalen, want zo beperkt dat de zijdelingse speling van de drijfwielen en gaat het moeilijker door een boog.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #37 Gepost op: 14 maart 2017, 00:27:36 »
Hoi Rik
Leuk topic  (y)
Heb alles nog eens doorgelezen en heb nog even een kleine aanvulling op Ivo.
Dat hoekje van je tender ga je op deze manier heus nog zien als er verf op zit.
Het messing moet echt vlak aan elkaar liggen wil het onzichtbaar zijn.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #38 Gepost op: 14 maart 2017, 19:24:38 »
Gewoon ff de vijl erover .

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #39 Gepost op: 29 maart 2017, 14:16:32 »
Hoi,

Eindelijk weer een klein stukje verder, Ronald bedankt dat je even de vijl over het hoekje van de tender hebt gehaald (y) Daarna maar gelijk de sluitseinijzers erop gesoldeerd, beetje vreemde constructie zo...


Nog maar eens over nadenken.

Verder met de lokomotief, eerst gekeken of de wielen nog wel paste en geen evidente kortsluiting in de kap maakte,

daarna de spatborden gebogen en vast gesoldeerd. Alleen de gene van het machinistenhuis vereiste enig denkwerk, eerst de messen opbouw er maar op gezet daarna de spatborden er overheen.

De zijkanten van het machistenhuis (aangezien dit een breed machinistenhuis is, mooi haaks op de brilplaat gesoldeerd, daar dit zonder hulpje moet gebeuren is t wat priegelwerk.




Als ze naar tevredenheid vastzitten op de brilplaat, de zijkanten vastgezet aan de onderplaat.

Bij een laag machinistenhuis loopt er een brede rand over de bovenzijde, dit kan bij deze versie niet door de opbouw, Er moeten dan een tweetal handgrepen gemaakt worden.

Ik heb gekozen het stuk messing wat bovenlangs moest bij een laag machinistenhuis in te vijlen en deze daarna erop te solderen, mede omdat er toch aan beide uiteinden een spijl moet komen welke ik anders niet vast gezet krijg. Waardoor je uiteindelijk dit krijgt:



Op het machinistenhuis ziet het er dan zo uit:


en



zie dat ik nog een klein drupje soldeer moet weghalen.

Nu verder met het dakrollen.

groet,
Rik

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #40 Gepost op: 25 november 2018, 11:54:55 »
Hoi,

Kleine anderhalf jaar later, bij vlagen verder gegaan met de lokomotief maar nooit hier een update geplaatst. Dus helaas maar weinig plaatjes. Nu was voortgang traag en heb ik enige tijd moeten wachten op nieuwe krukassen welke ik zelf verprutst had.
Ondertussen maar verdergegaan met de ketel en het onderstel. De ketel is al voor gevormd en kan zo verder gedraaid worden. Keteldeur erop gesoldeerd en de schoorsteen uitmeten en plaatsen. De dom doe ik pas achteraf aangezien die glimmend messing moet worden. Helaas zat er een grote deuk in dus die moest worden gevuld.

Het geheel ziet er dan zo uit.


Dan een kleine uitdaging, de motor ligt vrij laag in het geheel en moet zuigend in de ketel passen. Het frame zonder ketel maar met motor ziet er zo uit





Dat gaat bij mij dus niet passen, tenminste de motor past als die niet gemonteerd is wel in de ketel maar niet als deze al in het frame zit, wat wel zou moeten........
Uiteindelijk besloten om de ketel, welke op die plek achter de spatborden van de wielen valt, op 2 plekken iets in te knippen en naar buiten te buigen zodat er net 1-2mm meer speling ontstaat.



Waarna het geheel gelukkig past.

Ondertussen nieuwe krukassen binnen gekregen en het kwarteren kon beginnen, geen foto, maar na een avondje priegelen is het uiteindelijke gelukt. Even proefrijden door een aantal wissels om te kijken dat er geen sluiting is.


Daarna het gebruikelijke soda bad en CIF behandeling alvorens te spuiten.

Aangezien het een vroege NS locomotief moet worden (anders komen er teveel pompen, leidingen enzo op) gekozen voor een grasgroene uitvoering met nummer 2917 ( want niet helemaal 100% klopt want dan had ik een ramsbottom veiligheid op voet opgemoeten, en die had ik niet en was via MK ook niet meer aan te komen....





Na het plaatsen van de sierstrepen en decals worden de veerbladen geplaatst, en het model met philo aflak voorzien van de benodigde beschermlaag.

Tot zover een update

groet,
Rik

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #41 Gepost op: 25 november 2018, 12:54:59 »
Netjesss! Leuk om in grasgroen te doen, denk dat je de enige bent daarmee. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #42 Gepost op: 25 november 2018, 16:40:26 »
Kek ding

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #43 Gepost op: 26 november 2018, 12:42:11 »
tis sowieso niet of t nou sterft van de gebouwde 2900'en. goed bezig!  (y)

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900
« Reactie #44 Gepost op: 10 december 2018, 20:59:50 »
Hoi,

Dat bouwen lukt wel enigszins echter het rijdend krijgen is een ander verhaal.....

Ik had al iets laten vallen over de grote van de motor en de ruimte in de ketel, nou dat ging dus niet passen zonder lakschade  >:(

Tot ik me bedacht nog een of ander obscuur V60je van een N spoor merk te hebben liggen, ooit gekregen als overblijfsel na een reparatiewerkje op de modelbouwvereniging. De enige reden dat ik die nog had was vanwege de krachtbron, een kleine mashima motor.

Dus ding gesloopt, motor eruit en dan het verschil:


en


Motor steun iets verder afgevijld  en jawel hoor het past makkelijk zonder problemen  (y)

Ondertussen de lok ook al eens voorzien van sierstrepen met prefix en voor het eerst een watervaste stift geprobeerd om de boog op het machinistenhuis goed weer te geven ( niet dat je er veel van ziet maar ach, de philo finish erover.

De dom, welke gegoten is uit messing en zoals een echte pre-WO II lok betaamt dus ook in glanzend messing moet worden uitgevoerd had een grote deuk:S
Omdat ie na plamuur wel weer (liefst glimmend messing moest worden) heb deze gespoten met een bus metaal messing kleurige verf die ik ooit voor een majestueus bedrag bij de hornbach gekocht had. Het resultaat is best aardig geworden al zeg ik het zelf.



en dan het eerste plaatje als bijna complete lok, rijden heeft ie op de rolverband al eens gedaan voor een 20 minuten zonder lakschade door wrijving dus lijkt goed te gaan.
Decodertje erin, dom en bel erop en klaar (hopelijk) maar dat gaat een tijdje duren ivm verhuizing.





groet,
Rik