Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Keska
Vandaag om 14:03:04
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 13:32:09
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Martijnstein
Vandaag om 13:26:29
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
Yamorc 7001 dood door bask185
Vandaag om 12:26:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 11:07:54
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Goede wensen voor 2026 door Kees-Jan
Vandaag om 08:48:35
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 08:43:02
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
  

Auteur Topic: Trix Express: spoelbeveiliging omdat wisselaandrijving defect raakt  (gelezen 4902 keer)

gerard trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Trix Express: spoelbeveiliging omdat wisselaandrijving defect raakt
« Gepost op: 06 February 2017, 16:09:21 »
Even voorstellen ik had met Sint 1957 een Trix express baantje gekregen .
Ben weer een paar jaar bezig en heb een wissel welke regelmatig doorbrand
De lok stond (staat) dan op een reed of ander contactpunt
Ik had laats in een blad een tekening gezien weet niet meer waar.
Kan iemand mijn er nog aan helpen ?
Bij voorbaat dank .
Vriendelijke groeten Gerard
« Laatst bewerkt op: 09 February 2017, 14:59:07 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
CCM

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2528
Re: spoel beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2017, 16:35:13 »
Ha, nog een Trix Express'er  (y)

Uit je tekst maak ik op dat je wissels automatisch door de trein laat omzetten door met de trein over een contactpunt te rijden, bijvoorbeeld zo'n railstuk:


Het is dan inderdaad van belang dat er geen trein met het sleepcontact daarop blijft stil staan.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

gerard trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: spoel beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2017, 16:53:13 »
ja zo iets
Gerard
CCM

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: spoel beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2017, 17:07:06 »
Dan kan je een condensator unit gebruiken. Een schema daarvan staat op mijn website:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: spoel beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2017, 21:13:25 »
Even iets anders: Ik heb nog ergens een doos vol met van die oude Trix Express rails en wissels zoals op de foto. Kan ik hier iemand blij mee maken? Zo ja, stuur maar ff een PB.

gr. Frits
Groet Frits

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: spoel beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2017, 21:24:49 »
Wat ik deed: Ik schakelde de spoel met een gelijkspanning, soldeerde in serie met de spoel een condensator van 100 microFarad. Soms moet de condensator groter worden, want dat is afhankelijk van het stroomverbruik van de spoel. De condensator geeft eenmalig een puls, en daarna niet meer. En zo is de spoel beveiligd.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: spoel beveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2017, 21:59:44 »
Maar hoe kreeg je die condensator dan weer leeg? Want dat moet wel, voor de volgende puls.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: spoel beveiliging
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2017, 22:35:46 »
soldeerde in serie met de spoel een condensator
en een weerstandje?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: spoel beveiliging
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2017, 00:06:54 »
Hoge waarde weerstand (100k) parallel over de condensator?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

gerard trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: spoel beveiliging
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2017, 09:12:41 »
bedankt ziet er goed uit zal het weekend eens proberen als ik de onderdelen bij elkaar heb
nogmaals BEDANKT Gerard
CCM

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: spoel beveiliging
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2017, 10:14:15 »
Yep die weerstand was ik inderdaad vergeten. Maar moet wel.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: spoel beveiliging
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2017, 10:34:10 »
Ik heb hier ook nog wat trix spullen voor de belangstellenden ook een diesel locje en een 4 assige shell wagon. Zelf op te halen te Mortsel het is een schoen doos vol.
Groetjes
Johnny

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: spoel beveiliging
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2017, 12:26:57 »
Over spoelbeschermende schema's van condensator en weerstand.  Een curieus draadje (want het gaat over een digitaal probleem)  bij de oosterburen over de vraag: Dauerimpuls zum Schalten von bistabilen Relais möglich ? bevat een schema met condensator en weerstand, en een uitleg o.a. over de vraag "hoe je komt aan een geschikte waarde voor de weerstand".

Niet ombelangrijk want die 100K van 72sonett komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen, en is een andere dan in dat schema. In het schema is de te beschermen spoel  een recent Honfa bistabiel relais van 12 vDC, en dat kan met 10 muF condensator, 470 ohm weerstand en een paar diodes.

De maker van dat voorbeeld schema, ene Carsten, schrijft erbij:

Citaat
PS: der Kondensator ist eigentlich nicht notwendig. Er dient nur dazu, wenn der Widerstand sehr groß ist und der Strom nicht mehr zu Schalten des Relais ausreicht, einen Einschaltimpuls zu liefern.
en geeft dan een tweede schema zonder weerstand maar met alleen diodes.

Als je toch bezig bent met het ophalen van je kennis, werp er eens een blik op.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: spoel beveiliging
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2017, 13:35:56 »
De diodes zijn alleen ter bescherming van de uitgang die ze schakelen. Dit omdat een spoel niet zomaar zijn stroom op wil geven met een negative spanning over de spoel te gevolg bij het afschakelen. En dingen als transistoren vinden dat niet zo leuk.

Het tweede schema bevat geen spanning verlaging of stroom limiet omdat hij de spoel afschakelt. En zoals gezegd, je kan een spoel prima even overbelasten. Dus ipv continue de 12V die het relais continue mag hebben geeft hij daarmee een puls van meer dan 12V. Eigenlijk precies wat er in een wissel met eindafschakeling zit  8)

Het eerste schema bevat vooral een weerstand om de spanning te verlagen omdat het een 12V relais is. Grote verschil met een wisselspoel, het relais kan continue 12V aan, een wisselspoel is niet gebouwd om continue bekrachtigd te zijn. De condensator zorgt voor een extra duwtje bij het inschakelen maar de spoel is continue bekrachtigd en waarschijnlijk ergens rond zijn rating.

Maar dit is dus ander gedrag als dat je wilt bij een wisselspoel. Deze kan niet tegen continue (volle) bekrachtiging. Dus ook al zou je een weerstand opnemen om de spanning te verlagen van zeg 16V naar de "werkspanning" van 12V van de spoel zal hij gewoon doorbranden. Hier wil je dat de condensator de overhand heeft zodat je eigenlijk alleen een puls hebt (die voldoende groot is om de wissel te doen schakelen) bij het inschakelen. Dat verklaard ook de grotere condensator want die doet all het werk. De weerstand dient hier om de condensator te ontladen zodra je de spanning er af haalt zodat je opnieuw kunt schakelen. Anders zou er de volgende keer niets gebeuren. Deze wil je alleen relatief groot hebben zodat de bijdrage aan de stroom door de spoel zodra je schakelt verwaarloosbaar is. Maar dan weer klein genoeg zodat de condensator wel in afzienbare tijd ontlaad maar goed, we willen de wissel toch niet zo snel schakelen (ivm warmte productie in de spoel en waarom zou je een wissel iedere seconde willen schakelen?) dus dat is niet zo'n probleem.

Maw, zelfde circuit, andere waardes met een ander karakter tot gevolg  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: spoel beveiliging
« Reactie #14 Gepost op: 09 February 2017, 14:43:13 »
Het eerste schema bevat vooral een weerstand om de spanning te verlagen omdat het een 12V relais is.
Waarbij het de vraag is of die spanningsverlaging nodig is.
In het Roco TEE treinstel zit een bistabiel relais waarmee je de stroomafname kan omschakelen, zodanig dat alleen de vooroplopende wagen stroom afneemt. Dat bistabiel relais zit domweg parallel aan de motor en heeft een spoel van nominaal 6V. Geen enkele voorziening om de spanning te verlagen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.