Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.  (gelezen 6704 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Gepost op: 04 februari 2017, 15:01:56 »
Hallo,

Enige tijd geleden kocht ik een kitje van een Hanomag tramloc van Johan Moors. Omdat ik al geruime tijd op batterijen rijdt in een grote schaal wilde ik dat ook in H0 gaan doen. De techniek is relatief eenvoudig: in plaats van stroom uit de rails haal ik de energie uit een batterijtje. Ik gebruik daarvoor een oplaadbare lipo-cel. Verder heb je nodig een schakelaar om de loc aan en uit te zetten (daar kom ik straks op terug), een ledje wat aangeeft dat de loc is ingeschakeld en tevens dienst doet als frontsein en een ontvanger met ingebouwde rijregelaar om de trein te besturen. En natuurlijk een laadplug om het batterijtje weer op te laden. Daarnaast hoort er vanzelfsprekend een zender bij om de rijcommando's zoals vooruit, achteruit, harder en zachter aan de ontvanger/rijregelaar door te geven. Met de zender die ik gebruik kan ik tot maximaal twaalf treinen laten rijden. In principe zelfs tegelijkertijd maar dat leer je snel af want je kan er maar een in de gaten houden (een vrouw twee...) en die anderen rijden dan gewoon door. Onherroepelijk leidt dit tot brokken. Voordeel is dat de loc heel mooi langzaam kan kruipen en dat je geen rails hoeft te poetsen en geen draden aan de baan hoeft te solderen, vooropgesteld dat ik de wissels met de hand bedien. Wissels e.d. kunnen ook radiografisch maar dat laat ik hier even buiten beschouwing. Verder heb ik ook geen last van keerlusproblemen en aparte stopsecties. Automatische treinbesturing met meerdere treinen kan niet, elke trein zijn eigen machinist, oftewel: 1 trein tegelijk. Wat wel kan is tevens op een 'gewone' baan rijden, analoog of digitaal, gelijkstroom of wisselstroom, maakt niet uit.




In dit geval gebruik ik 1 lipocel. Die geeft nominaal 3,7 volt. Dat is voor de Halling-aandrijving voldoende. De tram rijdt dan snel genoeg. In het batterijtje zit genoeg energie voor 1,5 uur continue rijden op maximale snelheid. Daarna moet hij een dik half uur aan de lader. Voor thuisgebruik is dat prima. Voor shows moet je het anders organiseren maar in principe kun je ook dan probleemloos op batterijen rijden. Op het plaatje zie je rechts op het dak een reedcontactje. Dat is de voornoemde aan/uitschakelaar. Ik schakel de loc aan en uit met een 'toverstaf', dit is een stokje met voorop een magneetje. Verder is te zien dat ik in de bodemplaat een uitsparing heb om het batterijtje in te laten zakken anders zit het voor de ramen. Met deze ontvanger kan ik veel meer, zoals front en sluitsein schakelen op rijrichting en eventueel binnenverlichting of een elektrische koppeling bedienen. Maar dat heb ik hier allemaal niet gebruikt.





En zo is het geworden. Een stukje elektriciteitsbuis half doorgezaagd zorgt voor een summiere ketel-imitatie. Verdere detaillering van de ketel cq binnenkant laat ik altijd weg. Alleen een schoorsteen moest er wel op vond ik. Op de achterkant is nog de laadplug te zien.

Later meer over het rijtuig en de baan zelf.

groet,
Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2017, 19:13:45 »
Mooi project
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

BR24

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2017, 19:23:47 »
hoi Scratchbuilt

Ik wil hetzelfde doen, namelijk een HO lokomotief op batterijen laten rijden.
In eerste instantie vooral om een poetswagon te trekken want ik heb altijd problemen
met de geleiding van de rails, maar als het goed gaat wil ik alles ombouwen
naar radiografisch bestuurd.
Dat zal dan wel niet werken op 1 LiPo cel maar op 3, dus 11,1V

Vraag;
Wat voor zender heb je gebruikt?

groet
Jan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2017, 20:45:44 »
Hallo Jan,

Kijk hier eens: http://www.deltang.co.uk/ .

Ik heb de Tx22, daarmee kan ik tot 12 ontvangers besturen. Heb je meer locs dan kun je er altijd een zender bij kopen.... ;) Als ontvanger gebruik ik de Rx62. Die kan ik aan en uit zetten met een magneetje op een stokje, dan hoef ik de loc niet op te pakken.

Google ook eens op Deltang, dan vind je veel info, ook op YouTube.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen, laat het ons hier zien!

groet en succes,

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BR24

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2017, 21:17:54 »
hoi Albert

Met die informatie kan ik wel wat.
Ik ga het eens uitzoeken en als het werkt (of niet) laat ik het hier zeker weten.
Lees ik het goed dat ze de zender en ontvanger alleen als bouwpakket verkopen?

groeten
Jan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2017, 21:56:57 »
Ja, dat viel mij ook op. Vroeger kon je ze wel gebouwd kopen. Maar ik heb de mijne ook zelf in elkaar gezet. Als ik het kan dan kan jij het ook.  ;) Er zit een goede beschrijving bij. De ontvanger/rijregelaar is een klein printje. Daar moet je zelf draadjes aan solderen. Ik gebruik een vergrootglas.

Kan je Duits lezen? Kijk dan hier eens: https://www.kostenloses-forum.com/board/rc-infrarot-fernsteuerung-,nxu,01642644nx1878,f,35.html
Of hier in het Engels: http://www.freerails.com/view_forum.php?id=45

Kan zijn dat je moet registreren en inloggen, dat weet ik niet meer. Maar kan misschien ook wel als gast.

Ik doe er een plaatje bij van mijn testplankje:



Is ook filmpje van: https://www.youtube.com/watch?v=plBA-Sahk2c

Als er weinig ruimte is dan vervang ik het motortje voor een exemplaar wat genoegen neemt met 3 tot 6 volt.


Albert

 
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BR24

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2017, 20:39:48 »
hoi Albert

Ik ga die Engelse afstandsbediening eens goed bekijken en dan vind ik misschien iets vergelijkbaars in Duitsland,
bijv op ebay. Duits spul werkt meestal toch makkelijker alhoewel de Engelsen vaak weer iets aparts hebben.
De voeding die je uiteindelijk vanuit de LiPo-batterij op de rijmotor zet is die pulsbreedte gemoduleerd?
Ik zie op het filmpje dat jij vanuit )-stand aan het knopje draait en dat er dan het eerste stuk niets gebeurt.
Lampje gaat wel branden maar wielen draaien nog niet.
Kun je met deze besturing de lok wel laten "kruipen"?

Ik wil alles in een grote wagon bouwen die vast achter de lok komt te hangen. Micro-connectortje ertussen.
In de lok zelf wil ik niets veranderen.

Kennis van mij stelde voor om toch spanning op de baan te zetten voor de momenten dat ik wel contact heb.
Volgens hem kan ik dan de LiPo-batterij meteen laden.

groet
Jan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2017, 22:50:58 »
Hoi Jan,

Die Duitsers rijden ook allemaal met Deltang. Wat er in de Duitse handel te koop is komt van DT-control systems. (=deltang) Je kunt het ontvangertje ook zonder de Deltangzender geruiken. Let op het protocol: je kunt alleen zenders gebruiken die werken met het DSM II protocol. Veel stick-zenders zijn DSM II compatibel. Het is wat de modelvliegers, -vaarders en -rijders gebruiken. Maar je beperkt jezelf er alleen maar mee want ik kan met met mijn zender 12 locs rijden. Met een stick-zender gaat je dat niet lukken.

De ontvangerprint is tevens rijregelaar. Er zit verder niks tussen. Ik kan kruipen. Het locje in het filmpje is geen goed voorbeeld. Ik kan met een locje kruipen als een slapende worm door een plas appelstroop. Het hangt met name af van de startspanning waarop de motor begint te draaien in combinatie met de geboden spanning. Dat is allemaal te berekenen en te beredeneren maar ik hanteer de trial-and-error methode. Gewoon een motortje uit de rommeldoos en proberen maar. Maar om je op weg te helpen: twee cellen (7,4V) zijn voor de moderne modeltrein ruim voldoende. Want hoe vaak rijdt jij je treinen met de trafo helemaal open? Het locje in mijn eerste post op dit draadje rijdt op 3,7V op een standaard Halling-aandrijving, bedoeld voor stroom uit de rails. En nog rijdt hij ruim op schaalsnelheid. Tenzij je een stoomloc wilt laten racen als een TGV, dan zou ik voor 3 cellen gaan. Daarnaast kan je de ontvanger programmeren, zo is het mogelijk de startspanning op de potmeter (in procenten) te verhogen of te verlagen. Daarmee kun bijvoorbeeld voor een motortje wat laat op gang komt (zoals die in het filmpje) de spanning bij het bedienen van de potmeter (de hard/zacht draaiknop op de zender) direct op bijvoorbeeld 25 procent zetten in plaats van te beginnen bij 0. Daarmee verhoog je het bereik van de draaiknop zodat je voldoende kan regelen tussen stilstand en volgas. Het is veel ingewikkelder, en er kan veeeeel meer, dan ik je kan vertellen, alles wat ik weet komt van veel lezen op de links die ik je gaf en gewoon ergens beginnen. En als ik er helemaal niet uit kom stuur ik een mailtje naar meneer Tomassen van DT control systems en die geeft vriendelijk antwoord. Engelsen zijn net gewone mensen, net als veel Duitsers trouwens.  ;)

Nog even over het groene stoomlocje uit het begin van dit draadje: Het is grofweg 3 bij 5 centimeter en bevat zowel de aandrijving als de ontvanger en de batterij. Niks wagon voor de 'spullen'. Kan zelfs in N-spoor : https://www.youtube.com/watch?time_continue=22&v=Vfs-oEVMjek  Overtuigend?

Albert
« Laatst bewerkt op: 21 november 2017, 23:05:15 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BR24

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2017, 12:07:00 »
hoi Albert

Ik heb gekeken wat een gewoon stoomlocje van Fleischmann (BR80) nodig heeft om te rijden.
Dit is dan geen kruipen maar gewoon een normale snelheid.
Het locje heeft dan al 8Vdc nodig.
Ik ga er vanuit dat een trein met poetswagons behoorlijk wat wrijving geeft en dus een hogere spanning
om nog normaal te kunnen rijden.
Vandaar mijn idee dat ik 3 LiPo-cellen nodig heb.
Die cellen moet ik dus ook meenemen in de trein en die passen niet in een locomotief.
Daarom wil ik er een wagon achter hangen waar die 3 cellen in zitten met de bijbehorende ontvanger.

groet
Jan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2017, 16:45:54 »
Handige links! Ik heb eens een leuk BUB setje overgenomen in redelijke staat maar met een zodanig vernield mechaniek dat alleen de wielen nog bruikbaar waren. Die heb ik omgebouwd naar RC bediening en laat hem af en toe uit op een baantje in de tuin, maar de snelheid is door de eenvoudige sturing (uit een RC auto) alleen in twee stappen te regelen. Ik heb me verder niet verdiept in andere mogelijkheden want dat had geen prioriteit, maar als ik het pasklaar aangereikt krijg... ;)

RETROBAHN A.G.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2017, 21:21:12 »
Ga zo door en zegt het voort.  ;D Als er 1 trein over de dam is......

@Jan: Natuurlijk heb je gelijk met je plannen voor de poetswagen. Ik word soms een beetje te enthousiast.  ;)
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BR24

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2017, 17:03:54 »
hoi Albert

Die Rx62 van Deltang heeft 12 kanalen.
Als je nu loc nr 1 weg laat rijden en je stelt een bepaalde snelheid in, en je wilt overschakelen naar loc 2, wat gebeurt er dan?
Blijft loc 1 dan gewoon op zijn snelheid door rijden?
En wat gebeurt er als je van 2 naar 1 terug gaat en je bent de stand vergeten waarin 1 stond toen je daarvandaan naar 2 ging.
Schokt ie dan ineens naar de nieuwe stand?
Of kun je het een beetje vergelijken met de regeling op het Märklin mobile station?

Ik lees bij Rx62 ook dat de motor 1,3A mag trekken. Is dat per motor> Dus keer 12? Of is dat van alle motoren samen?

Jan

BR24

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2017, 17:17:33 »
Wat ik me trouwens ook afvroeg;
Als je bijv 12 treinen wilt laten rijden is het dan niet makkelijker om 12 zenders
en 12 ontvangers te hebben?
Het is natuurlijk wel duurder dan 1 systeem maar je kan dan wel aan alle 12 knoppen tegelijk draaien.

Jan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2017, 19:33:27 »
Hallo Jan,

De Rx62 is een ontvanger. Die komt in de locomotief. In de info staat idd dat die 1,3A kan hebben. De Rx62 heeft een aantal kanalen. Ik gebruik eigenlijk alleen voorruit/achteruit en harder/zachter en licht aan/uit.

Ik bedien mijn locs met een zender genaamd Tx22. De Tx22 kan 12 ontvangers (bijv de Rx62) bedienen. Elke ontvanger moet je voor het eerste gebruik binden aan een bepaalde positie op de zender. Ik heb op mijn zender een schaal aangebracht rond de keuzeschakelaar met de cijfers 1 tm 12 erop.

Stel ik wil Loc1 laten rijden. Ik zet de keuzeschakelaar op de zender Tx22 op positie 1. Ik schakel de zender aan. Dan schakel ik loc 1 aan. Na een seconde is de verbinding automatisch tot stand gebracht (als de ontvanger en zender zijn 'gebonden' tenminste) en kan ik met de draaiknop op de zender loc1 laten rijden. Met de draaiknop stel ik ook de snelheid in. Als ik zeker weet dat alle wissels goed staan en loc1 zonder brokken zijn rondjes kan rijden kan ik loc2 laten rijden. Ik zet de keuzeschakelaar op de zender op positie 2. Loc1 blijft gewoon doorrijden. Dan zet ik loc2 aan. Na een seconde kan ik met loc2 rijden.

Als ik loc2 laat rijden kan ik met de keuzeschakelaar op de zender terug naar loc1. Loc2 blijft dan gewoon rijden. Loc1 stopt op het moment dat ik terugschakel naar loc1 want de ingestelde waarden in de ontvanger van loc1 komen dan niet meer overeen met die op de zender (want die heb je immers net ingesteld op loc2). Dit gedrag is overigens te veranderen cq programmeren (#FailSave). Hoe je de ontvangers kan programmeren lees je allemaal op de site van Deltang.

Nu moet ik erbij zeggen dat het op een kleine baan ondoenlijk is om meer dan 1 loc tegelijk in de gaten te houden. Houd er rekening mee dat de loc altijd doorrijdt, of er nou een wissel verkeerd staat of niet, hij rijdt door. Hij kan vastlopen tegen een juk of tegen een stilstaande trein of hij kan ontsporen: de wielen zullen blijven draaien tot de batterij leeg is. Je kunt er dus niet bij weglopen. Op een grote baan kan je in principe een lok op een veilig stuk zijn rondjes laten draaien en ondertussen wat rangeren met een andere loc, maar je zult met een schuin oog altijd de andere loc ook in de gaten moeten houden. En dat gaat geheid een keer mis. Geloof me. Ik rijdt in principe altijd met 1 loc tegelijk, in uitzonderingsgevallen heel kort even met twee, als het zo uitkomt. Net als in het echt: 1 machinist bedient 1 loc.

Je kunt ipv zender Tx22 ook kiezen voor de Tx20 of Tx21. Die kunnen maar 1 loc bedienen. Naast de Tx22 heb ik de Tx20 gekocht omdat ik die tevens kan gebruiken als programmeerzender (om de ontvangers te programmeren). Overigens hoef je je ontvangers niet te programmeren want op fabrieksinstelling doen ze het ook wel. Wil je wat speciaals dat zul je zelf moeten programmeren. Ik doe dat niet graag want het omprogrammeren van een ontvanger met de Tx20 is een ingewikkelde rotklus.

Het voordeel van het hebben van meerdere zenders is dat je op een grote baan een loc zijn rondjes kan laten rijden, bijvoorbeeld met de Tx20, en dat je dan met de Tx22 met een paar andere locs kan spelen/rangeren volgens het 'een tegelijk/om de beurt' principe. (zo doe ik het tenminste). Denk er om dat je dan nog steeds zeker moet weten dat de 'vaste' loc (op de Tx20) ongestoord voort kan tot de batterij leeg is.

In theorie kun je allemaal Tx20-modules in een grote kast bouwen en dan alle draaiknoppen naast elkaar op een paneel. Maar eerlijk gezegd zie ik het voordeel niet. Je zult de zenders toch allemaal onafhankelijk van elkaar aan en uit moeten kunnen zetten. En je moet elke zender onafhankelijk van de anderen binden aan een ontvanger.

Stel je hebt een Tx22 en meer dan twaalf locs waar een ontvanger in zit, bijvoorbeeld 15 locs. Dan is het eenvoudig om bijvoorbeeld locs 13 tm 15 tijdelijk te binden aan bijvoorbeeld positie 1 tm 3. (of willekeurig welke andere posities je ook maar kiest) Wil je daarna weer rijden met locs 1 tm 3 dan zul je die eerst weer opnieuw moeten binden.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd.
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2017, 19:40:47 »
Oh ja, wat ik nog vergeet: stel ik ben met meerdere locs om de beurt aan het spelen/rijden. Ik hoef dan niet steeds de locs aan en uit te zetten. Ze blijven gewoon allemaal aan en ik schakel van de een naar de ander met de keuzeschakelaar op de zender. Pas als ik uiteindelijk moet komen eten dan zet ik ze allemaal uit. En de zender dan ook natuurlijk.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran