Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 00:08:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
19 August 2025, 22:53:06
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
19 August 2025, 22:19:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
19 August 2025, 22:09:22
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
RhB H0m, Albulisch door Boertje
19 August 2025, 21:56:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
19 August 2025, 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 August 2025, 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
19 August 2025, 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
19 August 2025, 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
19 August 2025, 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
19 August 2025, 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
19 August 2025, 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 August 2025, 16:40:43

Auteur Topic: Sound verplicht?  (gelezen 9715 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Sound verplicht?
« Gepost op: 03 February 2017, 11:49:23 »
De modelspoorhobby is de laatste jaren behoorlijk prijzig geworden en Marklin/Trix werken er niet aan mee om die betaalbaar te houden. Het valt me namelijk op dat deze fabrikant(en) bij bijna alle nieuwe locs alleen een versie met sound leveren. Dat vind ik vervelend beleid, want je hebt geen keuze meer en moet zo'n kleine honderd euro meer voor een model betalen. Als ik kan, mijd ik dan ook Trix.
Gelukkig is deze gang van zaken nog geen algemeen beleid onder modelspoorfabrikanten: je kun bij anderen nog steeds kiezen voor een versie met of zonder sound. Laten we dat zo maar houden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jelmer

• Offline Offline
Re: Sound verplicht?
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2017, 11:58:26 »
Hoi Ruud,

Ik zal mijn eigen mening/ervaring met sound bijdragen:
Voor het zelf rijden met mijn materieel vind ik sound niets toevoegen, wellicht zelfs storen. Dit ligt ook het feit dat ik "koploper" nog niet zover heb ingeregeld dat ik de sound effecten zo kan oproepen op momenten dat ik het wil, maar in het algemeen zit ik niet te wachten op een overdonderend geluid van een motor die op toeren komt en dan net 1,5 meter verder weer tot stilstand komt in het volgende blok.

Als ik echter bezoekers heb, zie ik ze allemaal erg onder de indruk van de functies die een modelspoor locomotief tegenwoordig te bieden heeft, inclusief licht en geluidseffecten. Dan is het wel weer mooi om te tonen.
Bij aanschaf let ik niet op of het nu sound is of niet. Wil ik een model graag hebben, dan koop ik die vast wel een keer, met sound moet ik aleen wat langer "doorsparen". De vraag bij mij is veelal meer, heeft het ooit mogelijk station "Murnau"  aangedaan of niet.
Is dat het geval, dan ben ik misschien bereid de meerprijs voor sound uiteindelijk voor lief te nemen.

Verder koop ik heel weinig nieuw, en wat ik koop tweedehands heb ik een maximum bedrag voor in gedachten. Komt daarbij sound mee, dan is dat mooi en anders maar niet.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2017, 12:40:00 »
Kwestie van vraag denk ik eerder, als 99 van de 100 met sound willen..

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2017, 13:31:49 »
Eenmaal sound, dan verkies ik ook af fabriek voor sound, tenzij het gebodene
niet duidelijk overeenkomstig Is dan draai ik met de software ook eigen files
in elkaar voor mijn materieel.

Helemaal met het rijden op beurzen en tentoonstellingen is het hebben van
sound wel de toekomst, naast het hebben van een mooi gedetailleerde
maquette uiteraard, een draak van een modelbaan is funest wat dat betreft.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2017, 14:00:07 »
Het probleem met geluid is dat het op de modelbaan niet erg realistisch overkomt.
Recht voor je neus op- en afbouwen is prima, mits niet te hard, maar in het eggie zwelt het geluid aan en sterft ook langzaam weer weg. Zo lang dat op twee vierkante meter niet mogelijk is, geen verplicht geluid in het model dus ook geen extra prijsverhoging.. Men mag de mogelijkheid van geluid wel als optie bijvoegen.

Ik heb zelf 1 (een) motorwagen van de DEIV en daar wordt ik al knettergek van (als dat nog mogelijk is ;D). Ik had een baan van 11 meter heen en 11 meter terug. Het ding bleef hoe dan ook domineren en kwam geluid nooit op zijn bestemming aan.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2017, 17:18:06 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2017, 14:02:26 »
Hoelang zal het nog duren voordat alle autootjes en (industrie)gebouwen ook alleen nog maar met sounddecoder worden geleverd?   ::) :P
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2017, 14:27:32 »
Sound is best wel leuk voor het wow effect  en eerlijk gezegd vind ik op een lok die wordt gebruikt  in een rangeer of stations / depot omgeving best wel een mooie meerwaarde geven.  Zeker een stoomlok in een lokdepot waar langzaam gereden wordt  heeft echt wel iets.   Het blijft hoe dan ook voor mij persoonlijk een " spielerei "  die op een grote permanente baan echter zeer storend werkt en die ik dan ook even snel weer uitzet.

IK blijf dan ook graag zelf de keuze houden welke loks ik wel of niet met sound wil aanschaffen en ben zeker niet bereidt daar af fabriek daartoe verplicht te worden.

Tot heden heb ik 1 soundlok stoom, 3 diesels en 1 e-loc sound en wat mij betreft blijft het daar ook gewoon bij ( muv van eventueel nog een sound stoomlok )
Als spielerei en gadget wind ik het wel goed zo.

Mvg

Peter
Petdig1

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2017, 14:31:44 »
Ik vind sound wel wat toevoegen, mits niet te hard en overheersend. Maar het zou niet 'verplicht' moeten zijn. Ik kan me wel voorstellen dat het voor Märklin gewoon simpeler is om het logistieke gedeelte zo simpel mogelijk te houden. Maar één versie van elk model binnen het merk (Trix of Märklin) en dus maar één artikelnummer en zo. Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand die het ding gewoon in de vitrine zet, of iemand die gewoon het geluid irritant vindt, niet de meerprijs van 80 tot 100 euro er voor over heeft. Er zou keuze moeten zijn.

Toen ik mijn eerste Trix met decoder kocht (Märklin 1211 met alleen de kamelentoeter) vond ik het irritant hoe het ding analoog reed op mijn PWM regelaar. Toen ik een brugstekker van een ander model er in deed om te kijken of het puur analoog beter reed kwam er helemaal geen beweging in. Dus ik weet niet of een lok die ontworpen is voor puur digitaal, ook puur analoog is te maken door een winkelier. Maar dan blijft een winkelier dus straks zitten met (geluids)decoders die niemand wil.

Ik heb zelf de Roco 1201 gekocht met 'verplicht' geluid. Op een realistisch volume komt het geluid amper boven het lawaai van de aandrijving uit. Bij elektrisch materieel vind ik geluid weinig toevoegen. Maar het is op zich wel een leuke gimmick. Zeker bij stoom en diesel materieel.

Stationsomroepen en eventueel fluitsignalen voor het vertrek kunnen ook makkelijk in een station ingebouwd worden. Dit hoeft niet uit de trein zelf te galmen. Maar de hakkepuf en vroem van de trein is wel leuk als het meebeweegt ;D

Mvg,

Robert

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2017, 14:44:34 »
Het mooiste aan sound is de ervaring van weldadige stilte als je het ding uitzet. Scheelt een tijdvretend bezoek aan een natuurgebied.

En verder moet je voor klachten bij Mätrix zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gotischeboog

• Offline Offline
    • de GOTISCHEBOOG
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2017, 16:27:38 »
Deze discussie is eigenlijk overbodig. Mijn vraag is: Heeft nou niemand gehoord of gelezen dat je het geluidsniveau van elke "soundlok" via CV's kan dimmen of versterken. Kijk eens in de begeleidende documentatie is het advies. Dus het hoeft helemaal geen "brullende" diesel of luid "sissende" stoomlok te zijn op je baan. Je kunt het allemaal zelf bepalen! Zet dus het desbetreffende geluid zachter of zoals anderen ook wel willen, helemaal op 0 (uit). Ik zou toch rustig nieuw of tweedehands loks kopen met geluid, wie weet wijzigt je mening over sound in de toekomst. Mvg Ad.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2017, 16:29:25 »
Denk het niet... :(
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2017, 16:37:39 »
Ach..als ze het er gratis instoppen en ik het kan uitzetten dan mag het best in van mij.   ;D

Maar zo genereus gaan de producenten zeker niet worden en besteed ik die 90/100  toch liever naar eigen keuze .
Petdig1

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2017, 16:41:06 »
Eens met wat Peter eerder zei. Leuk voor een rangerende stoomloc (of diesel) maar verder niet voor mij.
Ik vind het geluid meestal niet realistisch overkomen. Bij een trein op de vrije baan is vrijwel het enige geluid dat je hoort windruis en het contactgeluid tussen rail en wielen (wielenruis?) Motorgeluiden vallen vrijwel weg.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2017, 16:54:24 »
Toen ik mijn eerste Trix met decoder kocht (Märklin 1211 met alleen de kamelentoeter) vond ik het irritant hoe het ding analoog reed op mijn PWM regelaar. Toen ik een brugstekker van een ander model er in deed om te kijken of het puur analoog beter reed kwam er helemaal geen beweging in.
Een decoder op een PWM regelaar gaat niet werken. Het ding vraagt zich steeds af of het nou een digitale of een analoge spanning is die er binnenkomt. Als de loc analoog niet wou rijden dan had je misschien een verkeerde brugstekker, of er zit een bijzondere motor in, een C-sinus bijvoorbeeld.

Ik heb zelf 1 model met sounddecoder gehad, de Roco TEE. Daar werd ik helemaal tipsy van. Eerst is hij een halve minuut bezig om al zijn diesels op te starten, en als hij eenmaal rijdt en er is een korte spanningsonderbreking, dan valt hij stil en begint het hele circus overnieuw. En dat geluid, dat heb ik ook wel gehad na een half uurtje.
Ik heb het ding verbouwd tot echt analoog en de decoder verkocht aan een forumgenoot die hem graag wilde hebben. Wel zo rustig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #14 Gepost op: 03 February 2017, 18:00:29 »
Het reed wel met decoder en PWM (dat ding van mij had geen rechte blokvorm maar wat meer glooiende pulsen) maar was bij lagere snelheden niet te regelen. Hij blijft stilstaan tot de decoder genoeg spanning krijgt om op te starten en dan ging ie er meteen vandoor. De brugstekker uit de LS Models reeks 11.8 werkte niet in de Trix 1211. Ding reed helemaal niet, dus de brugstekker is anders of zo. Ik had ook hetzelfde met de Roco TEE analoog, super irritant inderdaad, maar ik ben uiteindelijk toch digitaal gaan rijden en nu kan ik het gewoon uitzetten of naar mijn zin programmeren :)

Maar de originele vraag was niet zozeer of geluid leuk is of niet. Maar of fabrikanten straks geluid door onze strot gaan duwen door geen modellen op de markt te zetten zonder geluid. Ik hoop het niet. Iedereen moet deze keuze zelf maken, en niet opgedrongen krijgen. Eigenlijk hetzelfde met andere details. Sommigen willen extra betalen voor binnenverlichting en een toiletpot inclusief wc bril op de toiletjes. Anderen willen hier niet extra voor betalen. Maar dit scheelt slechts een paar euro, niet 90 euro per model.Ik vind dus dat geluid een optie moet zijn, maar het is aan Trix/Märklin om hun eigen bedrijf te runnen zoals ze dat willen. Voor het meeste wat ze leveren zijn andere merken en modellen voorhanden die de keuze wel hebben.

Eigenlijk zou volume dynamisch moeten zijn ten opzichte van een bepaald punt: dus als een trein van dit punt weg rijdt dat het volume dan omlaag gaat en zodra de trein weer terug komt weer volume omhoog. Volume dus afhankelijk van welk blok de trein in rijdt of zo. Maar onmogelijk met de huidige decoders. Tenzij een slim iemand een schakelingetje tussen de decoder en speaker in kan maken die het volume aan kan passen terwijl de trein rijdt. Zou met een soort 'baken' moeten werken wat je bijvoorbeeld in een station bouwt, en als de trein van het baken wegrijdt gaat het volume omlaag. Op een grote layout moet je dan zo'n baken in elk station bouwen of op elk 'point of interest' waar publiek gaat staan.

Mvg,

Robert