Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: Airbrush ellende  (gelezen 18244 keer)

Lokpaint

  • Gast
Re: Airbrush ellende
« Reactie #45 Gepost op: 16 January 2008, 00:19:11 »

Bij mij duurt het overigens dagen tot zelfs weken voordat de tank leeg is.

mvg,
Ivo

Heb jij dan een oude melktank of zo ;D De mijne is minstens 5x per dag leeg :-|.

Bart

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: Airbrush ellende
« Reactie #46 Gepost op: 16 January 2008, 00:24:46 »
Bart,

Nee, ik heb zo'n compressor met een 'koelkast' motor gemonteerd op een stalen tank met olieafscheider, drukregelaar en pompautomaat, keurig in stemmig groen gespoten, gekocht als compressor voor een airbrush. Dit na jarenlang tobben met eerst lucht uit spuitbussen, daarna een membraancompressor, waar je je afvraagt in welke mate je geluidsoverlast veroorzaakt voor de buren, naar een heerlijk stille en ideale compressor (wel duur, orde 350 Euro). Inmiddels meer dan 5 jaar tot volle tevredenheid in gebruik. Het enige wat ik me afvraag of ik eens olie moet bijvullen. Dat schijnt te moeten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokpaint

  • Gast
Re: Airbrush ellende
« Reactie #47 Gepost op: 16 January 2008, 10:55:44 »
Hoi,

volgens mij is een koelkastkompressor onderhoudsvrij. Ik heb mijn koelkast nog nooit een beurt gegeven ;D

Heb je echter een zuigercompressor dan dien je wel eens olie te vervangen.

Bart

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: Airbrush ellende
« Reactie #48 Gepost op: 16 January 2008, 18:54:33 »
Tenzij het een olieloze zuigercomressor is, maar dit staat er dan meestal wel duidelijk op (bij mij tenminste).

Gr. stephan

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Airbrush ellende
« Reactie #49 Gepost op: 16 January 2008, 19:01:48 »
Het enige wat ik me afvraag of ik eens olie moet bijvullen. Dat schijnt te moeten.

mvg,
Ivo
Als je olie moet bijvullen zit er heel duidelijk een peilglas op (meestal aan de zijkant. En staat het ook duidelijk in de handleiding.
Dat heeft overigens niks met het uiterlijk van de compressor te maken. Ook geluidloze compressoren die op een koelkast compressor lijken kunnen oliegevulde compressoren zijn.

Het leeg laten lopen van compressors is trouwens volstrekte onzin. Je krijgt alleen maar meer vocht in de tank. Als je compressor echt goed dicht is (ook de snelkoppelingen !) verliest ie nauwelijks druk.

Hans

MRP_Peter

  • Gast
Re: Airbrush ellende
« Reactie #50 Gepost op: 18 January 2008, 12:04:21 »


Het leeg laten lopen van compressors is trouwens volstrekte onzin. Je krijgt alleen maar meer vocht in de tank........

Hans

Da's niet waar, van een tank leeg laten lopen komt ie niet met vocht te staan, dat water wat in je tank aanwezig is komt er al in bij samenpersen van lucht.
Dit omdat de intermoleculaire ruimtes van de lucht moleculen bij compressie kleiner worden waardoor er simpelweg niet genoeg ruimte overblijft tussen de moleculen om water op te lossen.

Als je na gebruik van je compressor de nog aanwezige lucht eruit laat lopen, heeft de lucht om weer naar het ' normale ' volume te komen warmte nodig en onttrekt deze aan de directe omgeving, inclusief aan het aanwezige water in je tank, waardoor het aanwezige water sterk afkoelt.
Ook daar waar de lucht snel naar buiten komt kan zich een ijslaagje vormen door deze warmte onttrekking.
Doordat het water in je tank afkoelt bij het laten leeglopen van je tank kan het water niet tot verdampen komen en wordt zodoende niet opgelost in de lucht.
Dus regelmatig het water uit je tank laten lopen heeft wel zin dus.

Met vriendelijke groet,

Peter.



stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Airbrush ellende
« Reactie #51 Gepost op: 18 January 2008, 18:44:46 »
Dus regelmatig het water uit je tank laten lopen heeft wel zin dus.

Uiteraard, dat wordt ook niet ontkend, het gaat erom dat je niet elke keer je samengeperste lucht hoeft "weg te gooien". Elke keer dat je op moet pompen, krijg je vochtvorming in je tank. En moet je dus steeds ook weer aftappen. Ik laat hem dus rustig een tijd lang onder druk staan en tap maar 1x per maand af... Overigens roest je uitlaat sneller door ben ik net achter... (apk puntje voor volgend jaar...)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Airbrush ellende
« Reactie #52 Gepost op: 18 January 2008, 19:05:13 »
Dus regelmatig het water uit je tank laten lopen heeft wel zin dus.
Peter,

Volstrekt mee eens. Ik doel niet op het aftappen van water. Ik doel op het iedere keer leeg laten lopen (druk aflaten) waar in een eerdere posting sprake van is.

Hans