Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: Airbrush ellende  (gelezen 18210 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Airbrush ellende
« Reactie #15 Gepost op: 28 November 2007, 22:06:38 »
Naja. Ik wacht de mail wel af.

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Airbrush ellende
« Reactie #16 Gepost op: 28 November 2007, 23:10:12 »
Hoi Chris, ze hebben hem hier al genoemd, de Badger 150, hij heeft bij mij meer dan 1 km. rails moeten spuiten, hij heeft al mijn rollend materiaal mogen voorzien van een likje verf en zo kan ik nog wel even doorgaan hoor, en of ik nu spuit met Humbroll, Revel, Tamiya of Vallejo, hij heeft bij mij nog geen spatje teveel gegeven, wat heeft deze jongen wel altijd nodig, een hele goede poetsbeurt na het spuiten(de badger hé ;D)

Ik haal hem telkens volledig uit mekaar en reinig alles grondig, tot dat alles weer blinkt en schittert als voorheen. ;)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
  • A-C
Re: Airbrush ellende
« Reactie #17 Gepost op: 28 November 2007, 23:33:44 »
Goed.

Met mijn verjaardag kreeg ik een airbrush set.
Een kleine compressor met een black bull airbrush (kloon van een simpele badger)

Na 2 minuten begaf de compressor het al, en op Railz hebben we bekeken wat het was.
De airbrush deed het prima, hetzij het ding wel helemaal compleet uit elkaar moest wilde er wat verf uit komen en het afstellen was ook al een ramp.

Nu, een paar weken verder een nieuwe compressor met luchttank en de hele santekraam.
Maar nu deed de airbrush het weer niet.

Lucht genoeg door het kreng, maar het zoog niets aan uit het trechtertje.
Boel schoon gemaakt en in elkaar gezet na 100 miljoen keer een of ander kolere pinnetje op de millimeter nauwkeurig te hebben moeten terug plaatsen, kon ik mijn stelschroef ook weer bewegen, maar nu gaf de airbrush al weer lucht zonder de knop in te drukken dus dat was OOk weer niet goed.

Na 2 uur zenuwen met dat kreng, en een kromme naald de hele bende in de vuilnisbak geknikkerd en heb ik dus een leuke compressor zonder airbrush.

Wie geeft mij advies over een goede maar vooral gebruiksvriendelijke airbrush, want tot nu toe is mijn airbrush avontuur een nachtmerrie die me veel geld gekost geeft en ik amper een spetter op mijn modellen heb gezet.

grom.

tja, misschien klinkt dit raar, maar zat er geen garantie op ??

als iets niet doet wat het moet doen, draai je het niet uit elkaar maar breng je het gewoon terug toch?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Airbrush ellende
« Reactie #18 Gepost op: 28 November 2007, 23:46:24 »
Als je het gewoon schoon moet maken niet he.
Een airbrush zal vuil worden.

Ik leg de schuld ook gewoon bij mijn onkunde.
Ik wil gewoon een goede airbrush zonder dat ding iedere keer uit elkaar te moeten nemen als ie hapert en tig kleine onderdelen moet terug plaatsen.


lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Airbrush ellende
« Reactie #19 Gepost op: 28 November 2007, 23:51:35 »
Railz organiseert ook airbrush cursussen. Als ik nu cursist ben wat moet ik mij dan voorstellen bij de kwaliteit van de cursus als één van de leden van het team van Railz moeite heeft met het spuitwerk en dit voorlegt aan het forum ??

Wiebe

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Airbrush ellende
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2007, 00:10:00 »
tja, misschien klinkt dit raar, maar zat er geen garantie op ??

Jazeker. Garantie op ellende... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Airbrush ellende
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2007, 00:10:51 »
Railz organiseert ook airbrush cursussen. Als ik nu cursist ben wat moet ik mij dan voorstellen bij de kwaliteit van de cursus als één van de leden van het team van Railz moeite heeft met het spuitwerk en dit voorlegt aan het forum ??

Wiebe

Die worden niet door Chris gegeven. Chris prutst wat thuis af en toe. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: Airbrush ellende
« Reactie #22 Gepost op: 29 November 2007, 00:12:29 »
@Wiebe : Wat fijn dat je zoveel vertrouwen hebt in Railz.

Beetje jammer van je opmerking. (Beetje ?...)
Maar goed.  :-X, tot tien tellen en doorgaan.

Er zijn 4 teams bij Railz.
Het atelier team geeft de betreffende cursus en laat ik nou toevallig teamleider zijn van een ander team, dus wees gerust..... :-X

Tenslotte : Ik heb geen moeite met het spuitwerk. Op Railz airbrush ik ook.
Thuis sinds kort ook (diverse loks)
Ik heb thuis gewoon ruzie met een goedkope airbrush. Punt.



« Laatst bewerkt op: 29 November 2007, 00:30:18 door Chris van Diesen »

MRP_Peter

  • Gast
Re: Airbrush ellende
« Reactie #23 Gepost op: 29 November 2007, 03:13:52 »
@ Chris:

Wat ik doe, na het spuiten met de kleine verfspuit die ik heb, is nog even ' schoonspuiten' met pure verdunner.
Dit helpt over het algemeen wel om de nog aanwezige verfresten in de spuit (nagenoeg) weg te krijgen.
Echter, het is beter om hierna de verfspuit met de kop in de verdunner te zetten om echt alle verfresten eruit te krijgen, wat alleen maar kan als ie niet gedeeltelijk uit plastic bestaat.

Bij opnieuw gebruik van de verfspuit behoef je dan alleen even met ietwat verdunner de spuit schoon te spuiten alvorens je deze gaat gebruiken voor een spuitklusje.
Neemt niet weg dat je na een X aantal keren spuiten de verfspuit toch een keer uit elkaar moet halen om 'm grondig te reinigen.

Een verfspuit van Revell of Humbrol trouwens is van voldoende kwaliteit om goed mee te kunnen spuiten.

Zoals ik al eerder een keer aangaf in een ander draadje is de dikte van je verf van enorm belang.
Is ie te dik, dan zal ie niet door de spuit heen komen, is ie te dun, dan droogt ie te snel.

Ook is het van belang dat het beluchtingsgaatje in het deksel van het verfpotje van je spuit groot genoeg is zodat er geen onderdruk (lees vacuum) in het potje ontstaat, dat heeft namelijk ook tot gevolg dat er geen verf naar de spuit komt.
Ook moet dit gaatje niet toevallig verstopt zijn door verfresten.

De kleine verfspuit die ik heb, heb ik overigens ietwat moeten ' modificeren ' om het gewenste resultaat te krijgen.
Ik heb het gaatje in de nozzle iets ruimer moeten maken omdat de verf nogal snel samenklonterde op dat punt, met de verruiming van dit gaatje was het euvel verholpen.

Een goede test trouwens is om gewoon even te spuiten met alleen water om te kijken of er voldoende ' doorstroming' is in de verfspuit.

Met welke soort verf spuit je eigenlijk?
Olie basis of?

Met vriendelijke groet,

Peter.


Ferry van der Meij

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Airbrush ellende
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2007, 07:29:18 »
@ Chris,

De spuit die Jaap liet zien, de Harder en Steenbeck Evolution II is een prima spuit. In Almere is deze op het moment in de aanbieding en je krijgt er twee naaldsets naar keuze bij.
Ik gebruik deze nu een aantal weken en ben zeeeeer tevreden. Schoonmaken is ook een makkie.

Echt een aanrader.

Ferry
Begin de dag met een lach. En eindig de dag ook zo.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: Airbrush ellende
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2007, 10:05:40 »
@Chris,

Almere is ongetwijfeld een goede oplossing. Maar als je in Rotterdam iets zoekt kan ik je ook Harolds grafiek aanbevelen vlak achter de kubuswoningen. Daar zit ook een airbrush expert (geen modelbouw deskundige) met mooie compressoren en veel verschillende airbrushes waaronder de al genoemde Evolution.

En verder doe ik al 15 jaar met een Badger 150. Veel tijd kost het schoonmaken en onderhoud, maar dat hoort er bij airbrush nu eenmaal bij.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: Airbrush ellende
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2007, 10:15:34 »
Ikzelf heb ook een Black Bull (de 134), deze doet al ruim 1/2 jaar z'n werk prima, niks geen problemen mee... Dit type airbrush wordt ook gebruikt door 2 andere personen op de MSV, en ook hun hoor ik niet klagen...

Welk type blackbull heb jij Chris? :)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Airbrush ellende
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2007, 10:34:18 »
@Chris,

Almere is ongetwijfeld een goede oplossing. Maar als je in Rotterdam iets zoekt kan ik je ook Harolds grafiek aanbevelen vlak achter de kubuswoningen. Daar zit ook een airbrush expert (geen modelbouw deskundige) met mooie compressoren en veel verschillende airbrushes waaronder de al genoemde Evolution.

En verder doe ik al 15 jaar met een Badger 150. Veel tijd kost het schoonmaken en onderhoud, maar dat hoort er bij airbrush nu eenmaal bij.

mvg,
Ivo

Is ook zeker een mogelijkheid. Mijn Paasche air brush (niet de meest geschikte voor modelbouw) komt daar vandaan en ik heb ook altijd gebruik gemaakt van de prima service van Harolds. Zelf maakte ik de air brush alleen met de doorspuitmethode schoon en ik bracht het apparaat één keer per jaar naar Harolds waar het ding dan voor een paar tientjes inwendig werd gereinigd en zo nodig wat onderdeeltjes werden vervangen.
Sinds ik in Utrecht woon is daar beetje het slop in gekomen, maar ik beperkt mijn air brush activiteiten tegenwoordig toch al tot het hoogst noodzakelijke. Aangezien jij toch in Rotterdam werkt, is het voor jou een optie. Dan wel even bellen om te vragen op welke dagen de air brush man tegenwoordig aanwezig is. Die was er vroeger in ieder geval niet de hele week.
Maar ik begrijp dat er tegenwoordig air brushes zijn die veel gemakkelijker uit elkaar zijn te halen en te reinigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Airbrush ellende
« Reactie #28 Gepost op: 29 November 2007, 11:14:02 »
een badger 150 kost helemaal niet veel tijd. Gewoon na het spuiten een flats thinner erdoorheen jagen (boehoe! giftig! aaaaargh!) en de volgende keer haakt ie misschien eventjes maar echt vast zit ie niet. Kwestie van weer een beetje thinner. Als ie echt beroerd gaat spuiten en ie eruit ziet als een stokje dat 3 maanden in het bos gelegen heeft schroef je de luchtkraan eraf (aan de luchtslang laten zitten, raak je m ook niet kwijt) en haal je de rest uit elkaar en mieter je t in een bak met thinner waar je het lekker een dagje laat sudderen. Eventueel afborstelen met een ouwe tandenborstel en de nozzle voorzichtig uitbaggeren met een speld.
Het teflonringetje dat om de nozzle zit kun je eruit halen, maar ik heb het idee dat het ding aardig thinnerbestendig is als het erop aankomt. Dit is dus niet de officiële onderhoudsmethode maar de manier waarop ik het ding mishandel... en het werkt wel.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Airbrush ellende
« Reactie #29 Gepost op: 29 November 2007, 13:08:40 »
Chris,

Jammer dat het je niet lukt zo, zou zelf ook helemaal gek worden zo.
Maar zat er niets iets van een instructie blaatje of boekje bij waarin je kan opzoeken welk onderdeel waar hoort?
Ja sorry het is wel een beetje een mosterd na de maaltijd opmerking :-[
Anders bij het uit elkaar halen de volgende keer maar gewoon een paar aantekeningen maken van wat waar hoort?

Ik heb zelf een simpele Badger spuit (Want wat er niet op zit kan ook niet kapot  ;)) 'k haal 'm zelf wel altijd na het spuiten even uit elkaar om weer mooi glimmend te krijgen voordat ik 'm weer voor een poosje in de kast zet.

In ieder geval veel succes met je nieuwe airbush.. En ga niet lopen haasten voor snel resultaat. Want dat werkt zeker in het begin nooit in je voordeel :)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.