Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:41:43
Wat voor koppeling is dit? Fleischmann FOX! door Besselspoor
Vandaag om 13:28:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:13:55
Nu met google maps: plaats jouw spoorlocatie op de BNLS spoorkaart! door Peter.v.L
Vandaag om 13:09:52
decal, transfer, sticker door MaraNCS
Vandaag om 13:03:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:01:40
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 12:52:30
DR5000 track output kapot? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:38:44
Frans loodsje et cetera door Reeks77
Vandaag om 12:38:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:01:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Cor--24
Vandaag om 11:52:09
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 11:46:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:15:14
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:44:07
Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:49
schakelrail werkt niet meer door borotof
Vandaag om 09:57:49
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 09:34:46
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door Pauldg
Vandaag om 09:32:40
Forum mittelrhein niet bereikbaar door ronaldvd2000
Vandaag om 09:21:06
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door ronaldvd2000
Vandaag om 09:08:49
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Thom
Vandaag om 00:58:20
Baanplan - N - Bills Railway door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:56:22
VERPLAATST: Baanplan - N - Bills Railway door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:55:24
18 mei modelspoorbeurs Houten door KNed
22 mei 2024, 23:53:16
Van HO naar N door bask185
22 mei 2024, 23:38:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:14:29
Beekdaelen in H0 door DJV
22 mei 2024, 22:42:51
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
22 mei 2024, 22:41:32
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
22 mei 2024, 22:14:36
Een kantoorbaan in schaal N door jandcargo
22 mei 2024, 21:27:05
  

Auteur Topic: MB-module: "De Kolk"  (gelezen 53295 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2017, 21:12:37 »
Goede opmerking HJ.
25 cm is inderdaad wel het algemeen gehanteerde minimum waar (fabrieks) trams doorheen kunnen. Maar... Als je vooroorlogs Rotterdams bouwt heb je alleen met twee-en vierassers in tweerichting uitvoering te maken. Je zou dus kunnen pendelen in plaats van een rondje rijden.
No dress rehearsel, this is our life.

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2017, 21:17:10 »
Hoi Marc dat klopt wat jij zegt over de fabrieks uitvoeringen .
Ik heb vorig jaar twee rotterdammers 4 assers bij Paul gekocht en ik heb van Rob no twee modellen liggen die Rotterdams kunnen worden .
Dat pendelen neem ik mee is denk ik geen gek idee

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2017, 21:21:06 »
Hallo Hendrik Jan .
Het gaat mij om de diepte dus van de voorkant naar de achterwand van de module .
Dus het grondoppervlak wordt dan 1200 bij ongeveer 800 mm .
Het luchtspoor bepaalt de maat waar ik mee ga zakken en dus uiteraard ook mijn achterwand hoger word .
Vandaar dat ik ook materiaal voor een bak besteld heb dan kan ik aan de hand daarvan zien wat ik aan aanpassingen zou moeten gaan doen .
Groet Bas

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2017, 23:32:42 »
Luchtspoor impliceert ook een zakbak. Dus twee dimensionaal dieper. Naar achteren en naar beneden. Dat is nog niet eerder gedaan, maar leef je uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


guest7823

  • Gast
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2017, 12:57:19 »
Bas,

Volgens mij kaart je meerdere zaken aan:

- lagere bak(bodem)
- diepere bak (achterwand)

Het eerste is al een paar keer voor gekomen: "Lenne-übung", maar ook Sweet home Chicago is wat we een zakbak noemen. Daar zit geen enkel probleem in.

Het tweede is een ander verhaal. In principe kan het en geeft het geen problemen. Alleen zijn er configuraties denkbaar waarbij een diepere achterbak problemen kan geven. Hoewel er binnen het kernteam nog geen besluit over genomen is verwacht ik dat de standaard tekst gaat worden: afwijkende bakmaten kan en mag (in en na overleg), echter daarbij kan geen 100% garantie gegeven worden dat je inbreng op alle beurzen in de rijdende baan kan mee doen. Na 2-3 jaar beurs ervaring met de BNLS module baan verwacht ik dat er altijd wel een oplossing te verzinnen is waarbij we afwijkende maten onder alle omstandigheden kunnen faciliteren, maar het zijn de uitzonderingen die je in de staart bijten.

Doordat we tegenwoordig standaard op wieltjes staan kunnen we heel makkelijk de indeling / volgorde van de bakken aanpassen naar de omstandigheden. Dit maakt dat we feitelijk binnen ieder oppervlak kunnen staan / de indeling op het allerlaatste moment aanpassen naar de omstandigheden op dat moment (zowel qua ruimte als qua deelnemende inbrengen). Dus als het op de ene manier niet past, kan het vaak wel op een andere manier. Het is al vaker voorgekomen dat we kort voor de opening of zelfs tijdens een beurs de configuratie aanpassen. Zolang we op een vlakke vloer staan (bijna altijd) is het gewoon een kwestie van bakken (tijdelijk) loskoppelen, configuratie aanpassen, doorkoppelen en gaan met die banaan. Is meestal in een paar minuten gebeurd.

De mogelijke issues met een diepere bak zijn: afstand tot achterwand (bij lijn opstelling), ruimte binnen de U (bij gesloten opstelling). Dit laatste mede in combinatie met de toekomstige ontwikkelingen richting een opstelbak. Ik verwacht dat we altijd wel iets kunnen verzinnen om afwijkende maten te faciliteren, echter ..... het is (helaas) niet 100% te garanderen, iets wat we met stramienmaten wel doen.

Als je met deze tekst / uitleg kan leven: be our guest  (y)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2017, 13:03:36 door guest7823 »

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2017, 16:58:30 »
Hallo Paul .

Allereerst bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg .
De banen die met een zakbak gemaakt zijn heb ik nog even goed bekeken/doorgelezen en ik heb ze beide in het echt bewonderd en uitvoerig bekeken .
Om een klein beetje mooi uit te komen met mijn scenery zou het mooi zijn als mijn bak 10 cm dieper wordt .
De Kolk het middelpunt van de module moet nog wel een beetje uitkomen want op de kade bij de achterwand wil ik nog wel wat half reliëf gevels kunnen plaatsen anders is het Rotterdamse effect helemaal verdwenen .
Mocht het ooit een probleem zijn in een opstelling dan neem ik dat voor lief 
Het verloop van de trams gaat dan ook lukken want ik ga op advies van Marc wel pendelen dat scheelt ook weer ruimte in de diepte .
Maar ik blijf nadenken of ik in de diepte nog wat kan winnen .
Maar voor de breedte van de Kolk wil ik eigenlijk wel ongeveer 20 cm aanhouden dit is dan in werkelijkheid ongeveer 16.8 meter .
Vanavond zal ik eens verder gaan met tekenen en zie dat de tekening z.s.m. op dit draadje kan zetten .
Groet Bas

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2846
    • foto's op Imgur
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2017, 17:20:23 »
IK ben zelf met min of meer hetzelfde thema bezig, en heb al veel info over dat gebied verzameld.
Zo heb ik veel fotoboeken over oud Rotterdam, enkele ook van voor de oorlog.
En natuurlijk over de gebeurtenissen van 10-14 mei '40...

IK heb enkele panden nagebouwd die tegenover het Witte Huis stonden, aan het Bolwerk.
Een artikel hierover heeft in RM 128 gestaan.

plattegrond van het gebied, vlak voor de oorlog


de panden gezien vanaf het Oude Hoofdplein


de panden in model


een tweesporige spoorbrug is ook al in de maak...

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2017, 17:27:00 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2017, 17:27:35 »
WAUW! Hier gaat mijn Rotterdamse hart sneller van kloppen.  (y)  Ben wel benieuwd naar het totaalplan, open gerust een bouwdraadje.  8)
De Kolk ligt natuurlijk net aan de andere kant van station Beurs maar goed, dat weten de kenners zelf ook wel.
No dress rehearsel, this is our life.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2017, 17:35:54 »
Prachtige pandjes!! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

guest7823

  • Gast
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2017, 17:37:33 »
Bas,

Als het past binnen de standaard 60 cm: prima  (y).

Wat ik voorzichtig heb willen aangeven is: "rules are a guidance for the wise" Dwz als je op zeker wilt spelen: ga voor de standaard. Als je een gewogen eigen beslissing wilt nemen: beslis zelf wat je denkt wat nog wel en niet kan. Bij het volgen van de regels heb je 100% kans op altijd meedoen, bij het (zelf) interpreteren van de regels wordt die kans kleiner. Hoeveel kleiner jij acceptabel vindt kan alleen jij beslissen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9171
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2017, 17:52:02 »
Welke 60cm Paul, die op de lengte of de diepte ??? De diepte is volgend mij geen enkel probleem en ik kan me voorstellen dat Bas graag een extra 10cm aan de voorzijde zou willen. In dat geval zou zijn bak dus 10 naar voren komen ten opzichte van de BB, geen probleem IMO..

Als voetnoot geef ik dan even dat als je ooit de 7 modules van mijn Kalkwerk zou willen inpassen, de baan is nog steeds koppelbaar met de norm, je er rekening mee moet houden dat deze 90cm diep is..

guest7823

  • Gast
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2017, 18:02:29 »
Hmmmm, ik geloof dat ik met een uitbreiding naar voren vermoedelijk meer moeite heb als met een uitbreiding naar achteren. Maar misschien is dat gewoon een kwestie van even wennen aan het idee  :P

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2017, 18:39:39 »
Indien mooi afgerokt...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2017, 19:25:25 »
Hallo Marc NL .
Een mooi plan en mooie gebouwen toppie .
De Kolk is alleen net aan de andere kant van station Blaak .
Morgen hoop ik wat schetsen op dit draadje te hebben !!
Maar wat Marc tramt al aangeeft open ook een draadje hartstikke leuk en heel leerzaam want wij hebben tenslotte niet alle wijsheid in pacht .
En er zijn hier vele medestanders .
Groet Bas

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2846
    • foto's op Imgur
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2017, 08:23:05 »
Dat draadje is er al:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.120.html

De titel moet nog worden veranderd in "iets met Rotterdam erin".
Maar dat komt binnenkort wel.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html