Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:49:47
Piko NS 2200 zwaailicht verbeteren. door Tedo
Vandaag om 09:44:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Steven
Vandaag om 09:43:12
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:39:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 09:37:11
Fleischmann 6052 draaischijf H0 ombouwen naar spoor N door Quinzeedied
Vandaag om 09:30:13
Vraag over Graan/Veevoer per spoor. door Arjan6511
Vandaag om 09:27:29
Modelspoor enquete door Peter van der Leek
Vandaag om 09:25:25
(BNLS modulebaan) Modulebak(ken) bestellen tbv BNLS-Forumbaan door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:22:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 08:59:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 08:55:59
PB models: koplopers (voorbespreking) door Ben
Vandaag om 08:36:58
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door Corné81
Vandaag om 08:14:00
Marklin/Trix koploper door Daan!
Vandaag om 06:36:12
5 november Ruilbeurs De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
Vandaag om 01:54:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 00:55:58
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door jerrytrein
23 september 2023, 23:44:09
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
23 september 2023, 23:28:23
Beginnen met een spoorbaan door breaker
23 september 2023, 23:03:55
30 september en 1 oktober opendeurdagen De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
23 september 2023, 22:46:03
Raadplaatje door Rody v. G.
23 september 2023, 22:32:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
23 september 2023, 22:11:25
Mehano Lint - Motorproblemen? door Te 2/2
23 september 2023, 21:57:24
Digitale Infodag 2023 - Zaterdag 23 september - Ermelo door Martin Domburg
23 september 2023, 21:56:27
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
23 september 2023, 21:53:36
Multimaus Error 13 door Paul67
23 september 2023, 21:36:41
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door jerrytrein
23 september 2023, 21:09:17
Probleem met de Ecos besturing door Rene de Haan
23 september 2023, 21:04:12
Bauarbeiten im gange door 741230
23 september 2023, 20:58:03
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2023, 20:30:33
  

Auteur Topic: MB-module: "De Kolk"  (gelezen 51234 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10413
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #45 Gepost op: 18 maart 2017, 08:19:49 »
Maakt voor opstelling op beurzen niet uit. In het verleden hebben we twee keer back-to-back gestaan  (in een cirkel dus) en dan heb je aan elke kant bakken van gelijke lengte nodig waarbij jou bak dus altijd af zou vallen. Inmiddels zijn we erachter dat deze opstelling om diverse redenen niet handig is en dat het beter met een U-vorm kan.
Het is dus wat je zelf handig en behapbaar vindt qua bouwen, bouwtijd en transport.
No dress rehearsel, this is our life.

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #46 Gepost op: 18 maart 2017, 08:29:04 »
Martin twee bakken is wel weer heel groot denk ik en zoals ik er nu tegenaan kijk is de haven aan de voorzijde dan erg groot .
Binnenkort maak ik een afspraak met Paul om langs te gaan want die heeft veel boeken met informatie over het luchtspoor en de kolk .
In het Rotterdams archief zijn volgens mijn laatste informatie de oude bouwtekeningen nog aanwezig .
Als ik naar een dubbele bak zou gaan moet ik toch gaan zoeken naar een adresje die de pijlers voor mij in 3D kan printen want dan heb ik er wel een heleboel nodig .
Ik moet dus nog maar eens goed nadenken met een bakje van 600 mm {een halve dus } zou ik ook mooi uit de weg kunnen .
Zo zien we maar weer een goede voorbereiding is het halve werk

Groet Bas

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6956
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #47 Gepost op: 18 maart 2017, 08:35:12 »
Het moet allemaal ook nog te vervoeren zijn. Ik had een dubbele bak (Glen Moddle) en vervoer was wel een dingetje. Totdat ik ontdekte, dat de 2 bakken in elkaar gevouwen konden worden: de hemel er af en dan de ene bak ondersteboven op de plek van de hemel in de andere bak monteren. Zo hing de ene bak dus op zijn kop in de andere bak en had ik enkel 2 losse hemeltjes over. Die namen niet veel ruimte in, want ze zijn plat.
Zo zou jij het ook kunnen oplossen, bv 2 bakken van 90cm. Want 1 lange bak van 180cm is vrijwel niet te vervoeren...

tot zover mijn duit in het zakje
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • Enjoy !
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #48 Gepost op: 19 maart 2017, 16:28:21 »
Een mooi plan en een mooi stukje Rotterdam wat weer terugkomt.

Groet, Michel

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #49 Gepost op: 19 maart 2017, 22:01:03 »
De afgelopen dagen alles nog eens goed op een rijtje gezet en het wordt dus een bak van 1600 mm lang .
Hier kan ik alles wat ik van plan ben mooi op wegwerken aan de linkerzijde komt dan station Blaak waar de treinen mooi de black box in kunnen rijden een dan op rechts een brug in het luchtspoor en hier verdwijnt het spoor achter de brug en wat huizen in de black box .
Ik moet het advies/idee van Hendrik Jan nog eens goed bekijken want als ik twee bakken ga maken krijg ik een naad/las in het luchtspoor en heb nog geen idee hoe ik dat het beste kan doen om geen zwakke plek in het spoor te krijgen .
Ook het sporenplan van de tram moet nog onder de loep zeker is dat ik met de tram ga pendelen .
Nu op korte termijn maar eens bij Paul langsgaan om te kijken wat hij nog aan extra informatie heeft over het luchtspoor en foto's van de bebouwing .
Verder zullen er tijdens het bouwen best wel vragen naar boven komen waar ik jullie advies goed kan gebruiken .
Wordt vervolgd
 

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5455
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #50 Gepost op: 19 maart 2017, 23:05:30 »
Ben benieuwd, succes!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3618
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #51 Gepost op: 19 maart 2017, 23:08:02 »
Ik denk dat je de scheiding in een peiler moet verwerken ,dus twee halve peilers elk aan de rand van  een module die aan een gekoppeld worden.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

pietgrasparkiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #52 Gepost op: 01 juli 2017, 23:43:07 »
goedenavond

Naar aanleiding van onze gesprekken en bestudering van oude foto's vanmiddag. Ik kwam net nog een schitterende foto tegen van de ombouw van het viaduct bij het beursstation.
http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-25528/
Er zijn blijkbaar in 1934 nieuwe pijlers onder gezet op het stuk bij de kolk, zo lijkt het op deze foto.
Ook is het middenperron goed zichtbaar

http://www.rovm-digitaal.nl/diverse-verzamelingen/fotopagina-collectie-solle/fotopagina-solle-straten-a-g/nggallery/slideshow
hier even doorklikken op de foto's, er staan ook hele mooie foto's op van het stuk brug uit 1934

vr gr
Dirk
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2017, 23:49:39 door pietgrasparkiet »

pietgrasparkiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #53 Gepost op: 02 juli 2017, 00:20:07 »
http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-17661/
Hierbij nog een foto van de pijlers die waarschijnlijk in 1934 eronder gezet zijn van dichtbij

gr
Dirk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10413
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #54 Gepost op: 02 juli 2017, 09:19:45 »
Ik heb gisteravond ook nog even zitten bladeren. In het boek "Sporen in Rotterdam" (1993) staat een mooie foto van de bouw, zal hem later vandaag scannen.
In dat boek staat ook vermeld dat in de jaren '30 de stenen pijlers onder de stationssporen werden vervangen door een stalen constructie.
Ik zal ook het elextrificatie jaar nog eens nazoeken.

EDIT: nagekomen tip. Al eens gezocht in de NVBS-beeldbank? Staat ook het nodige in.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 09:28:33 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #55 Gepost op: 02 juli 2017, 09:31:17 »
Hoi Bas
heb je draadtje gevonden ben benieuwt naar de bouw.
Gr. Joke

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #56 Gepost op: 02 juli 2017, 10:05:08 »
Hoi Marc en Dirk .
Alvast bedankt voor de informatie .
Heb gisteren toen ik thuis kwam ook nog even wat plaatjes aan de hand van de link van Marc zitten bekijken en zoals ik het nu denk te zien is inderdaad in de jaren dertig de onderbouw constructie aangepast voor zwaarder verkeer en voor de perrons .
Nu komt voor mij dus het punt van een beslissing nemen welk tijdsbeeld ga ik nemen .
De foto die ik gisteren bij mij had was rond 1930 en daar vind ik de gehele opbouw en de activiteiten onder het spoor erg leuk want ik hou wel van die oude sfeer .
Maar ik kan ook kijken of ik de verzwaring van de oplegging van het perron ga maken .
Ik wil eigenlijk wel de oude gemetselde portalen voor het luchtspoor aanhouden want dat geeft voor mij toch een speciaal beeld .
Het probleem wat ik waarschijnlijk krijg als ik 1930 aan hou is mijn tram materieel ik denk niet dat ik de twee Rotterdammers die ik nu heb dan kan laten rijden .
Maar er zijn vast wel tramliefhebbers die mij daar hun mening over kunnen geven .
Het belangrijkste is dat ik nu de bak verder af kan werken met de BB achterwand en kap .
Alle informatie en ideeën zijn welkom .

Groet Bas

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #57 Gepost op: 02 juli 2017, 10:07:53 »
Joke leuk dat je mijn draadje hebt gevonden .
Zal binnenkort wat meer plaatjes gaan plaatsen .
Dat was gisteren op onze bouw dag ook meer of meer een opdracht van alle aanwezigen

Groet Bas

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10413
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #58 Gepost op: 02 juli 2017, 10:31:46 »
Volgens J.W. Sluiter "Overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegen" was de lijn vanaf 15 mei 1934 geëlektrificeerd.  Zéér waarschijnlijk dus dat de ombouw daarmee te maken had.
De Rotterdamse vierassers kwamen vanaf 1929 in dienst. Dusss... 1930 lijkt me een prima jaartal om aan te houden. Hoef je de trams ook nog niet te weatheren.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8270
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module: "De Kolk"
« Reactie #59 Gepost op: 02 juli 2017, 10:56:19 »
Hi,

Was leuk om de Kolk gisteren te bewonderen. Goeie keuze om de stenen pijlers te behouden. Veel sfeervoller. En met die trammetjes komt het wel goed.

Ben benieuwd naar de nieuwe foto's.

Gr.

Edsko

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk