Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
  

Auteur Topic: Artitec 2017  (gelezen 40985 keer)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Nooit uitgeklust....
Re: Artitec 2017
« Reactie #45 Gepost op: 22 June 2017, 15:45:36 »
Welke is nieuw?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 2017
« Reactie #46 Gepost op: 22 June 2017, 15:50:38 »
Staat er toch bij?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec 2017
« Reactie #47 Gepost op: 22 June 2017, 16:01:40 »
Edsko : BRIL !  ;D

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Artitec 2017
« Reactie #48 Gepost op: 22 June 2017, 16:10:47 »
Zijn er foto's van treinsamenstellingen met het blauwe postrijtuig? Leuk ding, maar ik kan zo één, twee, drie niet vinden hoe ik het eventueel zou kunnen combineren  :)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Artitec 2017
« Reactie #49 Gepost op: 22 June 2017, 16:16:42 »
www.seinarm.nl  dan onder plan D rijtuigsamenstellingen.

Gr Hans

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
« Laatst bewerkt op: 22 June 2017, 16:46:37 door Rondje_HO »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
Re: Artitec 2017
« Reactie #51 Gepost op: 22 June 2017, 18:37:28 »
De bovenste turquoise is dus die bij de mintgroene (oud) van roco hoort?.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

RedHeart

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Artitec 2017
« Reactie #52 Gepost op: 22 June 2017, 20:17:37 »
Nee, nee, de onderste is datgene bij olijfgroene hoort.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Artitec 2017
« Reactie #53 Gepost op: 22 June 2017, 20:23:58 »
Ja maar de bovenste turquoise op het plaatje (de middelste van de vijf dus) de 20.296.01 en 20.296.02 zijn vergelijkbaar met de oude Roco turquoise van vroeger. De turquoise daaronder is iets donkerder en is gelijk aan het Roco turquoise van de huidige locs (1200 en onlangs de 1100) en plan D wagens. Zie ook:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69127.msg3221680557.html#msg3221680557

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Artitec 2017
« Reactie #54 Gepost op: 22 June 2017, 20:50:28 »
Ik las ergens dat Artitec samen met REE de NS 1300 gaat produceren. In het overzicht was ook een turquoise in het nieuwe Roco turkoois. Hoop toch echt dat ze ook een versie maken in het oude Roco turkoois. Heb al en hele verzameling in oud Roco, Fleischmann en Philo turquoise.

Vol hoop, Carel.

ps. Ik zelf en heel persoonlijk vind ik de oude/lichte kleur beter. Een kleur van het orgineel is nooit de kleur voor een model.
(niet bedoeld om weer eens en oude discussie nieuw leven in te blazen of om gelijk te willen hebben).
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Artitec 2017
« Reactie #55 Gepost op: 22 June 2017, 22:33:42 »
Hoi Carel,

Ik had/heb nog een aantal plan D's en een 1100 in de oude turquoise kleur. Destijds gekocht bij de geboorte van mijn oudste kleinzoon. Hij vindt deze kleur nog steeds het mooiste. Dus als hij komt moet deze combinatie de baan op. :D

Na de komst van de Roco set met de turquoise 1200 ben ik over gegaan op de nieuwe Roco kleur. Ik was ook verrast toen Roco de 1100 in deze kleur aankondigde en inmiddels heeft uitgeleverd.

Persoonlijk vind ik de "nieuwe" kleur mooier. Welke kleur nu de juiste is zal altijd wel een discussiestuk blijven. Het is daarom prettig dat we nu zelf de keuze hebben welke kleur we prefereren.

Groetjes uit een buitengewoon warm Zwitserland,
Coen.
« Laatst bewerkt op: 23 June 2017, 12:03:41 door Coen Burki »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Artitec 2017
« Reactie #56 Gepost op: 22 June 2017, 23:00:10 »
Ik vind de oude turquoise van Roco ook mooier (gewoon qua smaak, niet of die "correct" is of niet  :) ) dan de nieuwe. Die vind ik persoonlijk wat somber. Ik hoop ook wel dat REE de lichtere turquoise uit gaat brengen maar om eerlijk te zijn weet ik dan niet of ik hem dan wel zou aanschaffen, meer vanwege de prijs  :-\

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec 2017
« Reactie #57 Gepost op: 23 June 2017, 11:06:55 »
Zullen vast hele mooie rijtuigen worden  (y)  hebbe-hebbe-hebbe!

Had een postrijtuig meestal een vaste plek in een trein? Bijvoorbeeld helemaal achteraan of juist vooraan? Of tussen de bagagewagen en de rest van de trein in? Of zaten ze wel eens in het midden? (ik denk het niet maar misschien heb ik het mis  :) )

In principe waren de postrijtuigen direct achter de locomotief geplaatst, en dus ook voor het bagagerijtuig. Door deze plek was het hier het rustigst op de perrons om de poststukken te kunnen laden en lossen. Aparte postperrons kende men nog niet in die tijd, die zijn pas met de motorposten gekomen.

Deze rijtuigen zijn vooral voor internationale treinen gebruikt, maar kwamen ook in binnenlandse treinen voor.
Een leuk punt, ze waren ook voorzien van blokkendoos stuurstroomkabels. Dus kun je deze ook nog inzetten in je blokkendoos set, zelfs tussen je stam en versterkingsrijtuigen als je wilt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Artitec 2017
« Reactie #58 Gepost op: 23 June 2017, 11:50:23 »
Dat van die blokkendozen, zijn daar foto's van? Ja ik heb Harry blokkendoos gekend, en ook vaak genoeg zijn treinen laten rijden, maar dit gegeven is mij onbekend. En Harry gekend hebbende had ie dat zeker in model laten rond rijden.

Gr Hans

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec 2017
« Reactie #59 Gepost op: 23 June 2017, 12:07:44 »
Ik heb hier nog geen foto's van gevonden, maar dat zegt niet veel. Blokkendoos treinen zijn maar weinig gefotografeerd in de jaren dertig.
Maar dat deze postrijtuigen voorzien waren van deze blokkendoosleidingen is wel een feit. (bron Spoor en tramwegen )

Ik denk dat ze gelijk de ovalenramenrijtuigen AB 7219-7221 (welke ook voorzien waren van deze leidingen) ingezet zijn voor de boottreinen Amsterdam - Rotterdam - Vlissingen (Londen).
Deze rijtuigen reden van Amsterdam tot Rotterdam achter de blokkendoosstam, en vanaf Rotterdam met de stoomtrein naar Vlissingen. hierdoor was er een rechtstreekse verbinding Amsterdam - Rotterdam. (Tekst over de AB rijtuigen komt uit "de stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen.)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)