Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ben
Vandaag om 12:17:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: Modelspoordagen in Rijswijk (incl. aankopen)  (gelezen 19800 keer)

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Modelspoordagen in Rijswijk (incl. aankopen)
« Reactie #90 Gepost op: 23 January 2017, 08:02:48 »
Ben zelf niet in Rijswijk geweest, dus kan geen eigen mening geven, maar snap sommige kritiek wel ( catering), en andere weer niet ( gebrek aan "nieuwe" banen ).

Catering volledig mee eens, niet de hoofdzaak van een beurs, maar toch wel een niet te onderschatten puntje. Niets zo frustrerend als je een half uur moet aanschuiven voor een broodje kroket of wat dan ook, en al helemaal als je bv dan ook enkel maar cash kan betalen.
Catering moet voortgaan, en zeker rond het middaguur.

Wat betrefd gebrek aan nieuwe/nog niet geziene banen : Dit is vooral een persoonlijk iets. De ene persoon vind dit superbelangrijk, ik kan er mee leven. Een boel banen die ik gezien heb afgelopen jaar in Leuven en Sittard, zijn vervolgens ook op andere beurzen te zien geweest : Houten, Gangelt, Mortsel, blijkbaar ook in Rijswijk, ....
Zou ik dat erg vinden ? Nee.
Altijd leuker om regelmatig een nieuwe baan te zien om ideetjes op te doen etc, maar moetne ook realistisch zijn, je kan moeilijk verwachten dat treinclubs jaarlijks 3 nieuwe banen uit hun mouw toveren en op elke beurs paar maand later deze showen. Idem met particulieren. Denk dat niemand zo'n grote portefeuille heeft dat ie jaarlijks 4 verschillende dioramas boventoverd.
En eerlijk gezegd, ik vind het leuk om bepaalde treinbanen/dioramas terug te zien.
Afgelopen jaar heb ik zo een aantal banen gehad waarvan ikzelf nooit dacht dat ze me zouden interesseren. Een prachtig baantje aan de Belgische kust, helemaal niet men tijdperk of interesse, maar oh zo mooi afgewerkt.
Het Venhuizerspoor, helemaal niet men tijdperk/interessegebied, maar oh zo prachtig in zijn eenvoud, afwerking en realisme. Kan ik makkelijk een halfuurtje naar zitten kijken, ook al heb ik deze baan al een 2 of 3 keer gezien. En dat ondanks dat ze me eigenlijk "niet interesseerd" en ik ze reeds gezien heb. Zou ik ze terug tegenkomen op een beurs, ik blijf er terug minstens een kwartier naar kijken, naar de details en het prachtige realisme.

Tuurlijk zie ik ook liever elke keer een nieuwe baan of diorama, die liefst in mijn interessegebied en tijdperk liggen, maar dat gaat nu eenmaal niet, en denk dat ik dan veel meer Duitse beurzen ga moeten aan doen, maar het is nu zo.
Tevens zou ik me steeds kunnen hekelen dat op de Nederlandse beurzen alle verkoop toch steeds zoveel Nederlands spul bijheeft. Idem op Belgische beurzen, maar dan met Belgisch materiaal. Leuk als je een bepaalde PKP lok/wagon probeert te scoren, of DB materiaal ( al is dat al iets makkelijker ). Niet dat je het niet vindt, maar je merkt ( logischerwijs ), dat je op beurzen in Belgie/Nederland bij de handel vooral Belgisch/Nederlands spul tegenkomt.
Stoort me dat ? Nee, uiteindelijk is het merendeel van de Belgische/nederlandse modelspoorders ook rijdend in Belgisch/Nederlands spul. Kijk alleen al maar naar die nieuwe Artitec Plan U. Gaat als zoete broodjes. En dat is leuk ( al is het niet mijn interesse :) ), en ik zal me er op een beurs ook niet aan storen als er van de 10 handelaars zeker 4 hem hebben staan in verschillende varianten.

Zoals anderen ook zeggen : je gaat ook naar beurzen voor een babbel met gelijkgestemden ( al is dat bij mij nog op een laag pitje, wegens nog niet veel bekend volk kennende van bv het forum hier ).

Dus doe gewoon als ik : Heb je zin/tijd om naar een beurs te gaan : gewoon gaan. Al is het maar om onze hobby te steunen, want ook al merk je op het forum hier dat ze nog enorm leeft, we moeten ook niet onder stoelen of banken steken dat het een hobby is die het moeilijk heeft.
En ook al zie je die ene baan voor de 5de keer, waarschijnlijk zie je er toch nog wel weer eens iets anders op, of doe eens aan babbeltje met de persoon die erbij staat, en als dat ook niet kan, doe het dan met die ene verkoper, waar je ondertussen weer een aankoop doet, die je niet voorzien had, maar die steeds weer een aanslag weet te plegen op je portefeuille omdat hij toch altijd net zoiets speciaal bij heeft dat je echt niet kan laten liggen :)

Just my 2 cents.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #91 Gepost op: 23 January 2017, 09:12:55 »
Het was mij weer een genoegen; het feestje van Januari. Bedankt iedereen voor de aangename gesprekken en goede sfeer!

Ja vooral die met de "Dominee".........

Even benieuwd; de andere persoon op de betreffende foto ben ik. Wie is wie, place your bets...  ;D

Overigens even ter illustratie; de persoon in kwestie ie een uit-ste-ken-de messingbouwer. En voor het bouwen en historisch verantwoord afwerken van een resin kit van een fors stationsgebouw draait hij zijn hand ook niet om.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2017, 09:15:56 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MAK1205

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 23 January 2017, 10:19:25 »
U is niet bedoeld. "Dominee" is een bijnaam verder niets  ;).

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #93 Gepost op: 23 January 2017, 10:22:59 »
Nee ik niet, maar er was wel degelijk eentje. Op zaterdag uiteraard.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #94 Gepost op: 23 January 2017, 10:33:46 »
Niet dat je het niet vindt, maar je merkt ( logischerwijs ), dat je op beurzen in Belgie/Nederland bij de handel vooral Belgisch/Nederlands spul tegenkomt.
Ik vind dat wel een voordeel. Hier in Engeland is het uiteraard eigenlijk alleen maar Engels spul en daar heb ik helemaal niets mee. Een evenement hier is voor mij puur banen kijken, eventueel wat gereedschapjes of bouwmaterialen, maar ik geef soms gewoon helemaal niets uit. Die dure, spontane impulsaankoop overkomt mij alleen in Nederland. Goed dus dat ik niet in Rijswijk was.  ;) Wel weer jammer voor het gemis van de mooie banen, maar daar hebben we de video/foto's voor. Ik moet ze in Birmingham maar eens attent maken op het Venhuizerspoortje.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #95 Gepost op: 23 January 2017, 10:35:16 »
Gewoon omdat het mooi was en rust uitstraalde.

Ja, rust, fantastische dieptewerking ook. Verreweg het mooiste stukje spoor!

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 23 January 2017, 11:15:50 »
U is niet bedoeld. "Dominee" is een bijnaam verder niets  ;).

De man is kwestie is daadwerkelijk dominee.  8)
Namelijk in Nieuwkoop.

Steyn

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #97 Gepost op: 23 January 2017, 11:18:15 »
Als deelnemer (met de tramstad) vond ik het een leuke beurs. Er waren veel bezoekers en de jeugd behoorlijk aanwezig wat een goed teken is (y)

Ik zie regelmatig op het forum opmerking voorbij komen dat ze een baan al een keer gezien hebben en dat dit als een minpunt wordt ervaren. De vijver waar organisatoren in moeten vissen is niet heel groot en een deelnemer moet maar net willen/kunnen. Voor hun is het ook vrije tijd en vergeet niet dat het niet alleen twee beursdagen zijn. Je moet ervoor ook nog thuis voorbereiden, de baan vervoeren, opbouwen ect. Je ben wel wat meer vrije dagen kwijt rondom een beurs. Daardoor ga je als deelnemer maar naar een handvol beurzen per jaar. En het moet ook financieel maar uitkomen, want niet altijd is een beurs kostendekkend.

Ik neem aan dat alle thuis modelbouwers ook niet elk jaar een nieuwe baan bouwen die ook helemaal afkomt en daardoor ga je als deelnemer met een beursbaan meerdere beurzen af. En ja, dan komt het voor dat je een paar keer te zien bent in een land voor de bezoekers. Zoals eerder al is opgemerkt, het toch niet erg om een baan een tweede keer te zien? De meeste tentoonstellingsbanen worden uitgebreid en aangepast tijdens de jaren dat ze op pad zijn. Daarnaast heeft de bouwer ook tijd nodig om een nieuwe baan te bouwen en laat dat nou net zijn in de tijd dat ze met de huidige baan op stap zijn.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #98 Gepost op: 23 January 2017, 11:32:02 »
Daar sla je de spijker precies op zijn kop, Mark.  (y)
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #99 Gepost op: 23 January 2017, 11:40:03 »
Ik schaar me volledig achter Mark. Nogmaals het genieten van pantografen die werkelijk de rijdraad volgen!.
Op menig tentoonstelling/beurs moet je dergelijke banen met een zaklantaarn zoeken en hier waren er TWEE. Chapeau!
Groet,

Gerard

henk

• Online Online
« Reactie #100 Gepost op: 23 January 2017, 11:44:26 »
Vind ik ook. Allemaal volkomen begrijpelijk.
Ik zou alleen iets toevoegen. Het is niet erg een baan meerdere malen te zien. Maar het is ook niet erg om niet alle tentoonstellingen te bezoeken. En de constatering dat je een behoorlijk deel van de banen elders kan bekijken of dat je dezelfde handel in Houten tegenkomt, KUNNEN overwegingen zijn om een tentoonstelling over te slaan. Persoonlijk vind ik twee keer per jaar wel genoeg en dat wordt dan meestal Ontraxs en Eurospoor. De tijd dat ik alle evenementen lang van te voren in mijn agenda noteerde, is al eventjes voorbij.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2017, 11:49:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #101 Gepost op: 23 January 2017, 11:52:56 »
Ik ben het er ook mee eens, echter snap ik een dergelijke reactie toch wel.
Als modelspoor liefhebber maakt het mij niet uit naar welke baan ik kijk. Je gaat letten op de details en elke beurs is zo'n baan toch net even anders, verbeterd of aangepast.
Ik ga er even vanuit dat bij de gemiddelde beurs niet alleen modelbouwers komen kijken maar ook mensen die minder bekend met modelbouw zijn maar wel geinteresseerd: Deze mensen willen een breed spectrum. Wanneer deze bij (nagenoeg) elke beurs dezelfde banen tegenkomen gaan zij zich afvragen waarom ze nog naar diverse beurzen gaan als ze hetzelfde voorgeschoteld krijgen (ik overdrijf).

Inderdaad de mogelijkheden zijn beperkt met de mensen die een beurs kunnen vullen met modelspoor modules en misschien ligt hier ook een mogelijkheid om bezoekers aan te sporen: top-of-the-mind: Zet een Scarm-computer op de beurs, zodat mensen zelf een modelspoor kunnen leggen. Geef ze pen-en-papier om hun ideeën te geven. Als ze vinden dat het altijd maar hetzelfde is laat het dan aan die bezoeker over om daar verandering in te brengen. Niet negatief, maar aansporend positief zodat de volgende keer zij misschien wel op die beurs staan.
In deze periode van zoveel mogelijk interactief lijkt mij dit soort mogelijkheden toch van toegevoegde waarde voor de beurs.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 23 January 2017, 11:53:01 »
Inderdaad Mark  (y) . Dat bedoel ik nu met Knøjert. De vijver word steeds leger.
Zolang dat er nog steeds mensen zijn die met hun commentaar ervoor zorgen dat
eventuele andere bezoekers hierdoor niet komen. Dan kun je beter je hoofd houden.
En zelf eens iets gaan bouwen wat jij, maar ook andere graag zouden willen zien.
Dan zorg je zelf ook weer voor aanwas van nieuwe banen. Er zijn namelijk ook nog
bezoekers die denken dat deelnemers voor niets op een evenement staan. Ook wij
komen alleen maar wanneer de auto/bushuur en brandstof betaald word. En daarvoor
zal een bezoeker entree moeten betalen. Zo simpel zit het in elkaar. Een Tp V/IV
baan is ook niet mijn ding, maar toch ga ik er kijken. Omdat elke bouwer iets anders
doet dan jij. Dat heten leermomenten. Daardoor kan ik ervoor zorgen dat een groep
liefhebbers elke twee jaar weer een nieuwe baan van mijn hand kan bekijken.

Opmerkingen in de trant van: "Ja, maar"..,, of, "dat kan ik niet". Doen niet terzake.
Mvh Steef

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #103 Gepost op: 23 January 2017, 11:55:12 »
Ach, ieder beleeft een beurs op z'n eigen manier. Voorop staat dat wanneer baantjes je niet boeien, je naar Houten moet gaan en niet naar de Modelspoordagen, Rail of Ontraxs. Dan wordt je ook niet teleurgesteld. Ben je wél geinteresseerd in wat anderen presteren, dan is het een genoegen om ten eerste banen ook eens voor de tweede keer te zien omdat je dan alles ontdekt wat je de eerste keer ontgaan is; ten tweede om de progressie te zien, banen worden nu eenmaal vaak onderhouden, gewijzigd of aangepast; ten derde voor de sociale contacten, het is echt een gemis als je na twee beursdagen nog geen fatsoenlijk gesprek hebt gevoerd met de bouwers, waaruit je ten eerste je belangstelling laat blijken (dat wordt echt gewaardeerd) en ten tweede wat opsteekt van gebruikte technieken en materialen. Elke baan heeft z'n eigen bijzonderheden, al is het maar de manier waarop bv de verlichting is opgehangen, je doet altijd ideetjes op.

Ik vond het leuk om nu eens op mijn gemak de Ontraxs baan met Amerikaans landschap opnieuw te bekijken: een mooi voorbeeld hoe de achtergrond van absolute meerwaarde is voor het project.

Ook als de VS je ding niet is, moet je toch waardering voor het concept kunnen opbrengen.

Soms zijn het de kleine dingen: Steef die zichzelf heeft gedupliceerd en nu 24 uur per dag langs het spoor kan staan voor een geslaagde foto.

Verder één van mijn favorieten deze beurs, het gemoedelijke Klützig. Gewoon om de landelijke sfeer en de bouwkwaliteit.

En tenslotte het Venhuizer baantje waarvan al meerdere foto's voorbij gekomen zijn, omdat het Oud Hollands is. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
RETROBAHN A.G.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #104 Gepost op: 23 January 2017, 12:01:14 »
2 dagen rond gehangen en wat lopen knoeien. Eigenlijk weinig gekocht, behalve de al aangevraagde Digitrax 20A voeding..wel met een zooi rommel weer naar huis waaronder een aantal leuke NL treinstellen om een fatsoenlijke smeerzooi op te knoeien..artikelen volgen daarvan..