Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:57:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 21:55:43
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
Vandaag om 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:40:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 21:03:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Modelspoordagen in Rijswijk (incl. aankopen)  (gelezen 19813 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: Modelspoordagen in Rijswijk (incl. aankopen)
« Reactie #60 Gepost op: 22 January 2017, 17:48:49 »
Vandaag een middag in Rijswijk geweest. Veel bekenden gesproken, een hoop mooie banen (soms weer) gezien en even gesnuffeld bij de handel. Ik vind Rijswijk een mooi formaat beurs. Mooi niveau van de banen, genoeg handel en goede belangstelling van het publiek. Kortom, geslaagd!   (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Modelspoordagen in Rijswijk.
« Reactie #61 Gepost op: 22 January 2017, 18:49:03 »
En dat betekent?

En dan ook nog te lui om dat even zelf op te zoeken ;D

Ik ben vandaag slechts kort geweest, kon door omstandigheden niet langer.
Heb zeer genoten van midsommar, de venhuizenbaan, natuurlijk bijgepraat met de BNLS-kameraden en enkele bekenden in het Mitropakasteel..
En daarna zat voor mij de tijd erop en moest ik alweer gaan.

Voor de overige banen had ik helaas geen tijd. Wat ik vanuit mijn ooghoeken zag viel vooral in de categorie: klein maar fijn. Van die baantjes waaraan werkelijk alles klopt en waar je gerust een half uurtje naar kunt kijken.
Verder enkele grotere banen, waarvan ik enkel de venhuizenbaan heb bestudeerd. Prachtig stukje werk, zo heerlijk rustig.
Ja ja.

Topdag voor mij, graag tot de volgende keer.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #62 Gepost op: 22 January 2017, 19:16:07 »
Knøjert? Fonetisch gespeld denk ik "knoeierd", want google translate weet er geen soep van te maken. Detecteert dat het wel Deens zal zijn.

Google zelf levert op het moment één hit op: de vorige pagina hier op het forum. Dus heeeeeel duidelijk is het niet.

Daan: wat bedoelde je trouwens met je opmerking "puur naar een baan kijken heb ik wel snel gezien"? Je kreeg erdoor met het stokpaardje "bouw zelf dan wat" om je oren, dus helemaal in goede aarde viel het niet :) Ieder z'n smaak, maar op zich vind ik het zelf in eerste instantie ook wat raar dat je naar een tentoonstelling komt om niet naar de banen te kijken. Zeker als je van te voren kan zien wie er komen. Kijk, als je exclusieve banen voor de eerste keer wil zien kom je naar ontraxs... Ga dan niet naar Rijswijk, waar je weet dat er toch een aantal (welkome) herhalingen staan, en zeur dan ook niet.

Maar misschien bedoelde je het anders?

Helemaal aardig ten opzichte van degenen die de moeite nemen om o.a. voor mij en voor jou daar met hun banen te staan klinkt je opmerking in eerste instantie namelijk niet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #63 Gepost op: 22 January 2017, 19:30:55 »
Soms kan ik meer genieten van de filmpjes van Reinout dan van de banen in het echt! Ooghoogte zonder een gebroken rug aan het eind.  ;) (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
« Reactie #64 Gepost op: 22 January 2017, 19:31:47 »
Hele leuke en knusse beurs.
Mooie banen, goeie markt met veel techniek en koopjes.
Overal erg goed geholpen en informatie gekregen
 Zeker voor herhaling vatbaar.

Groeten, Jake

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #65 Gepost op: 22 January 2017, 20:02:07 »
Het was weer zeer de moeite waard om de afstand Groningen-Rijswijk (235 km) te overbruggen. Een altijd weer intieme beurs naar de menselijke maat waar mens en baan tot hun recht komen.
Er waren weer prachtige banen waarbij Venhuizen mij zeer aanspreekt vanwege het tijdperk, ook bijzonder genoten van de beide trambanen waarbij de pantografen mooi de bovenleiding volgden.
Tevens heb ik van een andere liefhebber 9 slanke Roco wissels code 100 voor onze club, waar ook nog oud materieel rijdt, voor een schappelijke prijs kunnen overnemen. Voor het overige een grote hoeveelheid draad en een Tams versterker om de bezetmelders op 12 volt te kunnen laten functioneren.
Voor mijn ontmoeting met Tom(asso) zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26007.855.html
Groet,

Gerard

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 22 January 2017, 20:13:44 »
Soms kan ik meer genieten van de filmpjes van Reinout dan van de banen in het echt! Ooghoogte zonder een gebroken rug aan het eind.  ;) (y)

Sven, één van mijn banen ga ik op 1.60 hoog zetten. Gewoon om te proberen.
Mvh Steef

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 22 January 2017, 20:14:31 »
Knøjert? Fonetisch gespeld denk ik "knoeierd", want google translate weet er geen soep van te maken. Detecteert dat het wel Deens zal zijn. Google zelf levert op het moment één hit op: de vorige pagina hier op het forum. Dus heeeeeel duidelijk is het niet.

Ja. Ik zag inderdaad hetzelfde en vermoedde al wel zoiets. Vraag me af wat de beste man ermee wil bereiken.....

Daan: wat bedoelde je trouwens met je opmerking "puur naar een baan kijken heb ik wel snel gezien"? Je kreeg erdoor met het stokpaardje "bouw zelf dan wat" om je oren, dus helemaal in goede aarde viel het niet :) Ieder z'n smaak, maar op zich vind ik het zelf in eerste instantie ook wat raar dat je naar een tentoonstelling komt om niet naar de banen te kijken. Zeker als je van te voren kan zien wie er komen. Kijk, als je exclusieve banen voor de eerste keer wil zien kom je naar ontraxs... Ga dan niet naar Rijswijk, waar je weet dat er toch een aantal (welkome) herhalingen staan, en zeur dan ook niet.

Maar misschien bedoelde je het anders?

Helemaal aardig ten opzichte van degenen die de moeite nemen om o.a. voor mij en voor jou daar met hun banen te staan klinkt je opmerking in eerste instantie namelijk niet.

Ik ben vooral naar Rijswijk gegaan voor de handel en heb sowieso één ding gevonden wat ik graag wilde hebben. De banen zijn voor mij een bijkomstigheid. Toen ik klaar was met shoppen ben ik een rondje 'overige' gaan doen. Ik constateerde dat er voor mij weinig te zien was. Ik had inderdaad van tevoren op internet kunnen kijken wie er zouden komen te staan, maar ik kwam dus in principe voor de handel en heb dat dus niet gedaan.
Evengoed viel de hoeveelheid banen en overige voor mij interessante zaken me tegen en ben ik dus na 1,5 uur huiswaarts gekeerd. Ik rij zelf uitsluitend Nederlands dus bij alles waar ik bijvoorbeeld Amerikaanse treinen zag rijden, ben ik doorgelopen. Dat lijkt hier in te slaan als een bom, maar het is hoe ik een hobby beleef en hoe ik mijn dag indeel.
Als er mensen zijn die vervolgens zeggen “bouw zelf dan wat”, vind ik dat helemaal prima. Ik zie dat als een enorme dooddoener en een gebrek aan een stukje inlevingsvermogen. Het is overigens niet zo dat ik zeg dat de banen niet mooi zijn of wat dan ook. Hetgeen ik gezegd heb of bedoeld heb, is puur mijn ervaring neerzetten en beschrijven hoe ik de beurs beleefd heb. Meer niet.

Ik ben er komende keer voor het eerst bij op OnTraxs. Ondanks dat daar exclusieve banen te zien zullen zijn, zal ik er niet langer dan tien minuten blijven staan is mijn verwachting, tenzij ik dingen wil weten en met de bouwers wil praten om vragen te stellen. Het feit blijft dat ik geen uren ga turen naar rijdende treintjes. Iedere baan heeft namelijk een hondenbot met afwisselende treinen en een stukje goederenspoor. Prima, maar dat ben ik nou eenmaal snel zat en dus zal ik ook naar OnTraxs gaan om te kijken of er leuke dingen liggen die ik kan opkopen en maak ik er vooral een uitje van met vrienden om daarna misschien wel uit te gaan in Utrecht en een biertje te pakken. Neemt niet weg dat ik snap dat het lastig is om van dat hondenbot af te wijken. Dat is nou eenmaal de beste oplossing, maar ik ga er dus geen uren aan spenderen. Op dit forum heb ik in de negen jaar dat ik hier rondloop ook heel veel ideeën gezien wat waarschijnlijk ook bijdraagt aan een dergelijk beeld.

Kortom, ik beschrijf hoe ik mijn beursdag beleef. Ik bedoel er helemaal niets denigrerends of iets dergelijks mee. Dat de één de hele dag daar is vind ik helemaal prima. Ik doe dat niet en zo beleeft iedereen de hobby op zijn manier. 
« Laatst bewerkt op: 22 January 2017, 20:19:12 door Daan! »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 22 January 2017, 20:28:32 »
Iedere baan heeft namelijk een hondenbot met afwisselende treinen en een stukje goederenspoor.
Tja, over dooddoeners in een discussie gesproken....  Kijk eens écht rond op een beurs en laat je verrassen door wat en hoe mensen bouwen en hoe je dat op een Nederlandse baan kunt toepassen. Je blijkt dan verrassend weinig hondenbotten tegen te komen, en ook nog zaken als trambanen.
Prima uiteraard als je alleen treinen koopt en niets bouwt maar onthou je dan van commentaar over de banen.
En voor wat betreft Ontraxs. Als je alleen in Nederlandse (tijdperk 5/6?) banen geïnteresseerd bent dan zou ik me op een teleurstelling voorbereiden.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2017, 20:39:25 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 22 January 2017, 20:31:05 »
Iedere baan heeft namelijk een hondenbot met afwisselende treinen en een stukje goederenspoor.

Nou, daaruit blijkt wel dat je nooit echt goed gekeken hebt op tentoonstellingen. De diversiteit in gebruikte concepten is groot en ik durf de stelling wel aan dat er eerder nog meer 'gewone' rondlopende banen met een schaduwstation er achter zijn, dan banen met het hondenbot-concept.

Steyn

DJJ

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 22 January 2017, 20:36:38 »
Dat van dat hondenbot klopt inderdaad niet, maar daarvoor heeft Daan niet zoveel geks gezegd toch?

Hij is niet zo geinteresseerd in de banen in tegenstelling tot anderen hier. Lijkt mij niets mis mee.
Het is niet verplicht om een tentoonstelling of beurs volgens een standaard geaccepteerde wijze te beleven volgens mij.

Groeten,
Dave
Groet,
Dave

vanderHoek

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 22 January 2017, 20:43:49 »
Ach ieder beleeft 'de hobby' op zijn/haar eigen manier. Niets mis mee.

Ik ga bijvoorbeeld maar naar 1 beurs in het jaar in 2015 Eurospoor en vorig jaar was het de Modelspoorexpo.

met vriendelijke groet,

Martijn

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 22 January 2017, 20:44:19 »
Het is niet verplicht om een tentoonstelling of beurs volgens een standaard geaccepteerde wijze te beleven volgens mij.

Uiteraard is dat niet verplicht. Maar het komt op zijn zachtst gezegd merkwaardig over als je met grote stelligheid beweert dat vrijwel alle banen geconcipieerd zijn volgens het hondenbot-principe, terwijl dat aantoonbaar niet het geval is.

Steyn

DJJ

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 22 January 2017, 20:53:56 »
Dat zei ik al: dat was gewoon niet waar.
Groet,
Dave

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 22 January 2017, 20:55:58 »
Wat betreft dat hondenbot en rangeerspoor, dat was uiteraard niet heel letterlijk bedoeld, maar duiding dat ik het allemaal veel op elkaar vind lijken of in ieder geval niets nieuws zie. Voordat iedereen vervolgens daar weer over valt; ik ken de verschillende concepten, maar ik heb ze gezien en totdat ik zelf ga bouwen zal die interesse daarvoor niet toenemen. Kwestie van prioriteiten stellen.

Prima uiteraard als je alleen treinen koopt en niets bouwt maar onthou je dan van commentaar over de banen.
Jammer dat je de essentie van mijn verhaal lijkt te missen. Ik geef namelijk geen (inhoudelijk) commentaar op de banen. Ik geef alleen weer hoe ik een beurs beleef.

En voor wat betreft Ontraxs. Als je alleen in Nederlandse (tijdperk 5/6?) banen geïnteresseerd bent dan zou ik me op een teleurstelling voorbereiden.
Ga ik doen. Vroeg aan het bier dus. Dank!