Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hans van Kampen
Vandaag om 00:39:38
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
  

Auteur Topic: Daar gaan we weer: keerlus!  (gelezen 3135 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Daar gaan we weer: keerlus!
« Reactie #15 Gepost op: 19 January 2017, 13:29:23 »
Hier schrik ik een beetje van; is er met de commerciele produkten zoals rosoft, digikeijs etc een beperking qua lengte trein die zich in de lus mag bevinden? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen?

Dat komt omdat jij niet snapt hoe de keerlusschakelingen in basis werken en wat ze doen, om kortsluiting te voorkomen.

Maar je mag het natuurlijk zelf uitvinden. Er zijn 3 opties of mogelijkheden, en dat is op basis van Stroomdetectie, op basis van kortsluitdetectie, en op basis van contactloze detectie.
Je kunt daar hele moeilijke software voor schrijven en bedenken, maar met weinig middelen kun je stroomdetectie of contactloze detectie toepassen zonder 1 letter of cijfer software te moeten schrijven, En het ompolen gewoon door een relais laten doen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Daar gaan we weer: keerlus!
« Reactie #16 Gepost op: 19 January 2017, 14:12:29 »
Een keerlus kun je omzeilen in een analoog-baan door in de keerlus een station of passeerhalte in te bouwen. Waar, na het station of passeerhalte je handmatig de baan kunt omzetten, of gestuurd vanuit de vertrekkende trein.
Je kunt ook de keerlus in twee delen opdelen, waarbij deel 1: de wissel plus een flinke afstand rails aan weerszijde van de wissel en deel 2: ongeveer vanaf midden keerlus tot aan volgend deel 1.
Zodra een trein de wissel uitrijdt en een van beide richtingen passeert (mogelijk hier een sensor zetten) wordt afhankelijk van het spoor waar de trein dan op rijd deel 2 correct geschakeld zo dat de trein zonder hapering door kan rijden. Wanneer nu de trein deel 2 binnen rijdt wordt deel 1 om gepoold en kan de trein moeiteloos doorrijden terug richting wissel.

Groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Daar gaan we weer: keerlus!
« Reactie #17 Gepost op: 19 January 2017, 14:12:41 »
Dat geldt voor alle keerlusoplossingen: De gehele trein MOET binnen de lus passen. ;)
Zoals het gezegd werd was er sprake van een maximum lengte van een trein, wat dus een maximum lengte van de keerlus zou betekenen, dus ik schrok even. In mijn geval worden de lussen meer dan lang genoeg om de langste treinen in te kunnen zetten.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Daar gaan we weer: keerlus!
« Reactie #18 Gepost op: 19 January 2017, 14:31:17 »
Hmm, koffie en chips smaakt raar. ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...